Митрополит Йоан Пергамски пред „Ла република”: Папата е вселенски примас



Източник:
Orthodoxie

По случай 80-годишнината на папа Бенедикт ХVІ, митрополит Йоан Пергамски (Зизиулас) беше в Рим, за да предаде поздравите на вселенския патриарх Вартоломей. След срещата си с папата, митрополит Йоан е отговорил на въпросите на италианския ежедневник „Ла република”в изданието му от 16 април 2007 година.

Ваше Високопреосвещенство, какво е посланието, което носите на Ватикана?

Патриархът кани папата в Равена за откриването на сесиите на колоквиума между католици и православни, който ще се състои от 7 до 15 октомври.

Това е необикновено събитие. Ще бъде ли то нов тласък за активизиране на диалога?

Срещата е важна. В Равена, както и в Белград миналата есен, когато след дълго прекъсване подновихме срещите си, всички Православни църкви присъстваха заедно с Католическата църква. Ние имаме същата вяра и същото предание. Основният проблем, който трябва да решим, е първенството на епископа на Рим, т.е. ролята на папата.

Това беше идея на Йоан Павел ІІ. Докъде могат да стигнат православните?

За някои проблемът е нерешим. Аз обаче смятам, че можем да намерим решение. Въпросът е добре да дефинираме мястото на римския епископ в структурата на вселенската Църква. Православните са готови да приемат идеята за вселенско първенство и според каноните на древната Църква, епископът на Рим е „примас” (пръв – бел. прев.).

Къде тогава е проблемът?

Несъгласието се проявява по повод един фундаментален проблем: римският епископ може ли да се меси в живота на поместните църкви?

Това е въпрос на юрисдикция. Вие какво ще отговорите?

Не може да има намеса без съвместно решение, взето заедно с другите епископи. В крайна сметка, римският епископ трябва винаги да действа със събора.

Понтифексът не е вече абсолютен суверен, трябва ли да бъде в хармония с един представителен епископски орган?

Той е вселенски примас, който действа винаги в общение със събора.

При срещата в Белград миналата година имаше проблеми с Руската православна църква. Какъв беше залогът?

Боя се, че Москва не е склонна да признае идеята за вселенско първенство на римския епископ. Впрочем Москва не признава и вселенското първенство на константинополския патриарх. За тях подобно първенство няма никакъв смисъл. Но в Белград всички други Православни църкви гласуваха, че Константинополската катедра изразява единството на православните.

Превод: Екатерина Крумова

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info

Notice: Credit Card fields are disabled because your site is not running securely over HTTPS.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

12 Отговори

  1. pepi каза:

    Ех….братя гърци пак ги забърквате едни..и се ние трябва после да ви триеме з…….е у….и.Константинополския патриярх е пръв сред равни….славянските църкви го почитат по силата на традицията,но какви правомощия има след като Източната Римска Империя не съществува Османската също…А римския примас забрави ли вечния спор за лигитимноста на патриарха в Новия Рим…Константинопол го няма…а с него и правомощията на за неговия епископ(като столичен) имаме Истанбул най-новото име на Византион.Така че патриарха да си наляга парцалите вместо да решава глобалните проблеми на църквата или казано с други думи…гребена е стар,скъп и хубав ама брадата е къса….

  2. humility каза:

    Da ne bade bratq pravoslavni!episkopat v Tsarkvata Hristova e prizvan da bade pazitel i nadziratel na vqrata a tuk,tochno obratnoto-episkopat e valk-grabitel,koito so4i papistkata eres za zakonna i neiniqt vodach-eresiarhat-papa za zakonen episkop i primas,kogato toi e eretik na ereticite!!!Pazi Hriste Boje tvoite slovesni ovci da ne poginat prelastqvaiki se ot takiva lukavi dumi na takav lukav chovek,izpovqdvasht vsicki eresi shtom pripoznava eresta za istina i eretika za zakonen pastir,vodach i episkop(sveshtenoslujitel)!!!Othvarlqite zakonni cheda na zakonnata Pravoslavna Tsarkva Hristova tezi besovshtini,na koito i samiqt satana i zul duh bi zavidql !!!

  3. Дон Кихот каза:

    „Ние имаме същата вяра и същото предание“. Очевидна, крещяща, 100% лъжа. „Основният проблем, който трябва да решим, е първенството на епископа на Рим, т.е. ролята на папата“. Зизиулас си противоречи, защото първо твърди, че всичко е едно и също, а след това се оказва, че имало проблем и го много голям. „Епископът на Рим е „примас”“. Когато истината се изрича само наполовина, това също е лъжа. Папата според съборните канони наистина е primus inter pares (пръв сред равни), но съвсем не в средновековния еретически смисъл на наместник на Христос и видим представител на Бога, който от 1870 г. дори е обявен за безгрешен ex cathedra.

  4. Idiot каза:

    Спокойно братя и сестри! Не забравяйте, че „портите адови няма да И` надделеят“. Не забравяйте, че Православната църква ще посрещне Господ, когато той дойде втори път на земята за да съди живи и мъртви във всичката си слава. Тогава ще се възсъединят в едно двете и` разделени части: земната и небесната. И преди векове Вселенският патриарх се е заигравал с папата и са сключвали унии и други такива богохулни и позорни съюзи, но те са се оказвали трайни колкото пролетния сняг – от ден до пладне.
    Не унивайте, братя и сестри, во Христа. Той няма да си остави своята Невяста да бъде поругана. Който има ум да си го пази. Настават последни времена. И умът ни вече се превърна в съблазън, но голяма ще е наградата на тези, които го опазят него и трезвата си преценка на нещата. Пазете се, че рогатия е навсякъде и вече не го е срам да се обяви открито за такъв. И е скрил рогата, копитата и опашката със стрелка и е облякъл овча кожа на Ентелегентен безумец, който приказва басни.
    Не се страхувайте. Много ще са тези, които ще се откажат от Вечния живот за по една паница леща. Бъдете като мъдрите девици: стойте будни, мислете, чакайте и се надявайте и не забравяйте, че Женихът е близо.

  5. sunday driver каза:

    Този Зизиулас не беше ли един от най-изтъкнатите съвременни православни богослови? Някой наш богослов („нов“, „стар“ – няма значение) няма ли да се включи да ни изтълкува думите му, че лаосът ептен ще се оплете като пате в кълчища. Не бяхме ли ние Вселенската църква, или има и паралелни вселени, като в някой фантастичен роман или бълнуване на някой рошав физик?

  6. Дон Кихот каза:

    „Един от най-изтъкнатите“ – да, колкото Азис е „един от най-изтъкнатите“ певци в историята на музиката, а Дънов е „един от най-идтъкнатите“ българи според класацията.
    .
    Терминът „вселенски“ и плебиваването на „вселенския“ патриарх в Истанбул са анахронизъм от епохата на Византия. Търпението на турските ислямисти се изчерпва.

  7. hoho каза:

    „Православните са готови да приемат идеята за вселенско първенство и според каноните на древната Църква, епископът на Рим е „примас” (пръв – бел. прев.).“
    ………….
    ДИВ АБСУРДЕН ИКУМЕНИЗЪМ, ПОДКРЕПЯН ОТ ПСЕВДОБОГОСЛОВИ, ПСЕВДОДУХОВНИЦИ, ПСЕВДОПРАВОСЛАВНИ!
    СРАМ И УЖАС!

  8. Georgi каза:

    Започнах да мисля,че икуменизма цари у нас а вия ми дадохта сила. И как може да имаме една Вяра с католиците , след като символите на вярата са различни.
    Знаете ли, аз обичам книгите на Достоевски. И много ми харесват мислите които изказва са католиците и в „Идиот“ и „Великия инквизитир“ от „Братя карамозови“.
    Знаете ли какво немага да проумея: Защо когато Владиката Николай каза ,че папата е еритик. Всички сякаш се очудиха. А аз недоломявам, как хора който се водят православни въстанаха против него. И най вече се очудвам на „Двери“. Там имаше статия “ М.Николай: Папата е еретик – ретро“
    Която не четах, просто щото неможах.
    Който не вярва „в една свята съборна и апостолка църква“. Явно е изпаднал в ерес. Па които и да е той.
    Веднъш един сектант(протестант) ми каза: Аз незнам какви православни са тези, които казват, че и аз ще се спася. Според мене това не са православни.
    Христос Воскресе

  9. hoho каза:

    …като продължение на тази,, под която пиша, като се надяам да не изтрие моята…:

    Католики и лютеране Германии подпишут соглашение о взаимном признании крещения

    По сообщению Немецкой епископской конференции и Евангелической Церкви Германии, кард. Карл Лемман и еп. Вольфганг Хубер вместе с представителями 11 Церквей подпишут 29 апреля в соборе Магдебурга документ о взаимном признании крещения, сообщает „Agnuz“. До сих пор соглашение о взаимном признании таинства Крещения существовало лишь между отдельными Евангелическими Церквами страны и католическими епископатами. Инициатором создания данного документа стал кард. Вальтер Каспер. Текст соглашения был составлен комиссией, созванной в 2003 году. „Вопреки разногласиям между Церквами, между нами существует согласие в совершении таинства Крещения. Поэтому мы признаем каждое крещение, совершенное во имя Отца, Сына и Святого Духа, с символическим погружением в воду и с соответствующим окроплением водой и радуемся каждому, кто принимает это таинство“, – говорится, в частности, в документе. Среди тех, кто подпишет документ, – Эфиопская Православная Церковь, Объединение англикано-епископских общин Германии, Армянская Апостольская Православная Церковь Германии, Евангелическо-Методистская Церковь, Единство братьев-евангелистов, Богемские (Моравские) братья, Православная Церковь Германии и Евангелическо-Лютеранская Церковь.

  10. Georgi каза:

    Христос воскресе!
    Че какво ново ни казва, господин хохо в своята статия. Нищо! Че православието признава кръщението на инославните. Голяма работа и какво от това. Нашите св. отци казват, че извън православието спасение няма. Впрочем Нашата Църква е приела кръщението извършено от еретици още по времето на вселенските събори така ,че наистина не ни се казва нещо ново.
    Христос Воскресе!

  11. plamen каза:

    добре си решил да черпиш с новини (макар че аз новини не ям), но защо не ги превеждаш на български (+източника+снимка), та да ги пускаме в сайта? така ще си много по-полезен, мисля.

  12. Georgi каза:

    Да наистина. Аз също съм благодарен на г-н Хохо . Понеже сега разбирам защо архиепепископ Серафим подчертава в своите проповеди ,че „възраждащата благодат на Светия Дух се дава в тайнството Миропомазване“. А и в Библията може да се види :

    „Като чуха апостолите, които бяха в Йерусалим, че Самария е приела Словото Божие, проводиха там Петра и Йоана. Които слязоха и се помолиха за тях, за да приемат Дух Светий.
    Защото Той не бе слязъл още нито върху едного от тях, а само бяха кръстени в Името на господа Исуса.
    Тогава възлагаха върху им ръце и те приемаха Духа Светаго.“

    Тайствот миропомазване се извършвало в началото от св. Апостоли чрез ръкополагане. След това станало невъзможно за тях да отидат до всеки един новоповярвал във вселената. Като се има в предвид в какви големи темпове и мащаби се увеличавали вярващите. Затова започнали да освещават миро. И така станало възможно и за презвитерите да „кръщават със Светия Дух“ .тоест да извършват тайнството Миропомазване, което преди това можели да извършват само апостолите и техните приемници епископите.

    Православната Църква признава кръщението извършено от някой инославни още от дълбока древност, само защото не се позволява един човек да се кръщава два пъти. И сега когато ако някой инославен иска да приеме православието. Той не се кръщава ако православието признава неговото кръщение. (Има се пред вид дали е извършено правилно). А се пресъединява по определен начин ,без да се кръщава. Но се Миропомазва.