Защо източното църковно пеене е едногласно?



psaltИзточното църковно пеене е древната форма на богохваление, изпълнявана в храмовете на християнската Църква. Неговото богатство е изградено през многовековната традиция на тази музика. Един от основните атрибути на това пеене е неговото едногласие.

Едногласието е присъща черта на голяма част от фолклорните традиции на народите по света, на професионалната неевропейска музика (напр. индийската рага, узбекския макам), на западния григориански хорал и руския знаменен разпев. Вокалната линия на източното църковно пеене се утвърждава единствено и само като едногласна, или монодийна. Този вид пеене не се развива към многогласие, каквото явление се наблюдава на Запад [1 ]. В източното пеене всички църковни певци пеят заедно – на един глас. Дори хоровите изпълнения на това пеене са едногласни. Разбира се, този вид музициране е обусловен от стремежа на християните да бъдат в единение, да пеят с „едни уста и едно сърце” на Бога. Трябва да се спомене и това, че едногласната вокална линия е много по-монолитна и по-разбираема от многогласната (богослужебните текстове се чуват по-отчетливо).

Източното пеене „не допада за хармонизиране на няколко гласа, понеже хармонията го задушва и то губи от своята прелест и красота” [2]. При такова хармонизиране източното църковно пеене престава да „бъде себе си” и губи от своята музикална идентичност. Затова без да се отричат достойнствата на някои хармонизирани изпълнения на тази музика, църковните певци не би било редно да ги практикуват постоянно и често. От това би изгубил специфичният характер на едногласната музика. Мнението на някои специалисти като изтъкнатият музиколог професор Стоян Брашованов (†1956), че „източно християнската музика не отбелязва високо историческо развитие – тя не се домогва до многогласен стил, до по-сложни форми, до оползотворяване на инструменти” [3] е в разрез с правилното разбиране на православната едногласна църковна музика.

Макар че в източното църковно пеене не се използва многогласието в западноевропейския му вид [4], се използва т. нар. исон (гр. ез. „равно”), който е вид двуглас. Исонът (или исото) „е музикално явление в осмогласното църковно пение от голяма художествена стойност.” [5] Исонът служи за опора на мелодията. Той е статичен, когато се държи постоянно върху основния тон на владеещата гама, и променлив, когато се мени под въздействие на преминаващата в друг тетрахорд [6] мелодия. Преди много години в църквите на древните православни патриаршии, освен чин на певците, е съществувал и такъв на исократите, които са пригласяли на певците. Употребата на исон в църковното пеене е вид двуглас.

В християнството простотата е свързана със смирението и кротостта на човека. Простотата, казва св. Йоан Кронщадски, е най-голямо благо и достойнство на човека. Принципът на простотата е валиден и в сферата на изкуството. Това качество е търсено съзнателно от мнозина творци. Затова неслучайно Леонардо да Винчи нарича простотата крайна степен на гениалност. Едногласието в църковната музика сочи именно на тази простота в музикалната форма и изказ. Тя подпомага човека в устрема му към Небесното отечество. Един от най-изпълняваните съвременни класически композитори, православният християнин Арво Пярт твърди: „ Открих, че е достатъчно да се изсвири само един-единствен тон. Този един тон, тишината или мълчанието ми вдъхват спокойствие. Работя с малко материал, с един глас, с два гласа. Строя с най-примитивен материал…” [7].

Духовното въздействие на източното църковно пеене е факт, почувстван и разбран от не малка част богомолци, посещаващи християнско богослужение. За това въздействие не малка вина има едногласната форма на това пеене. Пеене, което е пазител и продължител на древната традиция на църковната музика, чрез която се е възхвалявал и ще продължава да се славослови Творецът на всичко видимо и невидимо.

 

Бележки

1. Многогласна е и традицията на руското т.нар. партесно пеене, при което всеки изпълнител пее своята партия (например тенор, баритон и бас).
2. Богоев, М. Учебник по източно църковно пение. Фотот. изд., С.,1992, с. 54.
3. Брашованов, Ст. История на музиката.С., 1946, с. 28.
4. В източното пеене се използва специфично осмогласие, което е систематизирано от св. Йоан Дамаскин (8 в.) и няма общо със западното многогласие. Осемте църковни гласа се делят на първообразни (първи, втори, трети и четвърти) и производни от тях (пети, шести, седми и осми).
5. Богоев, М. Цит. съч., с. 54.
6. Звукоред от четири тона в обем на кварта.
7. Хелмут Хопинг, „Музика от безмълвието“, Портал Култура

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info

<strong>Notice:</strong> Credit Card fields are disabled because your site is not running securely over HTTPS.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...