Великопостният начин на живот



Може да харесате още...

21 Отговори

  1. Orangecounty каза:

    Само че не е вярно, че всичко започва от семейството. Семейството не е длъжно да ти дава такова възпитание и неговото одобрение за него не е нужно. Тяхната ориентираност не е задължително твоята. Човек трябва сам да вземе съдбата в свои ръце, а не да чака на отговорността на другите, защото не се знае дали те ще го направят или могат дори да грешат. Когато сам търсиш и действаш тогава после сам си носиш отговорност и сам се сърдиш на себе си.

  2. dari каза:

    Да, прави впечатление колко голяма е разликата между поколението на автора и нашите поколения. И все пак, браво на тези православни родители, които, преодолявайки себе си посяват скъпоценнот зрънце на вярата в душите на децата си!

  3. refab каза:

    Този въпрос е много деликатен, защото контрапункт на здравата религиозност е примитивизма, наивността, глупостта и психотизма!…Известно е, че съществен въпрос при християнството са абсурдните факти, обвързани с него-възкресение на мъртви и т.н.!…Разрешението му, според мен, във философски план, е не без участието на тезата на Тертулиан: „Вярвам, защото е абсурдно!“ и „контрирането“ им (на тези факти) с абсурдността на това, че съществуваме, че умираме и т.н….Идеята ми е, че християнството ТРЯБВА ДА СЕ ПРЕДАВА И ПРЕПОДАВА В ПЪЛНОТА , дори и в случаите, когато става дума за предаването му от родители на децата им, защото не всички деца са податливи на мечтателни приказки с наркотичен привкус, каквито биха могли да се
    окажат думите и действията на родителите им, една част , от които , повече или по-малко, са в състояние на прелест!Освен това, когато отсъства един минимум утвърдена здрава традиция на религиозност в обществото, това, което отбелязвам, е още по-актуално!…Отбелязах (по-горе) -„философски план“, който е по-„нисък“ от богословския, но има своето законно присъствие в християнския мироглед и не би трябвало да се отказва и на децата!

  4. refab каза:

    Сетих се за това, което видях наскоро при посещението ми в Княжевския старостилен манастир в деня когато изнасят за поклонение голям брой мощи: млади майка и баща, явно големи ревнители, караха сина си-на около 3 години, според мен, да „лепи“ целувки по стъклата зад които бяха тези реликви!…Мощите са ценни частици от хора, пропили се с Божествени енергии, но външно-„любовната“ практика да се целуват „пълноценно“(страстно!?), е проява на лош вкус, по мое мнение, който не би трябвало да се „предава“ на деца, защото е неприятно и ненужно един човек да се изгради като религиозен „поцелуйковец“!…Малко по-различно е, когато с минимално докосване на устни, на подходящо място , се изрази специален пиетет към някакъв сакрален обект!

  5. ieromonah Ioan каза:

    ти си страшен философ. Като не ти се целуват мощи, не ги и целувай. Ти може и да си философ, но със сигурност не си педагог. Ти знаеш ли изобщо нещо за детското възприятие, за детското преживяване на сакралността? Ами, че по твоя принцип ние и децата не би трябвало до причастие да ги допускаме, там не мощи, ами Тяло и Кръв поглъщат. Ти представяш ли си какви поцелуйковци и проглътвачи ги правим? Я си гледай в твойто канче и остави децата да идат при Бога! Те познават света именно в тази възраст сетивно, а без сетивната основа после не може да се развие и духовната.

  6. refab каза:

    би могла да се конкретизира и така: защо тези свръхблагочестиви родители да не кажат на детето си: „Целуни тук (в знак на почит) но лекичко!…Докосни си устните само!“…Детето (от цитирания от мен случай) може и да не ги разбере сега, но следващата година като му кажат пак, а и останалите като чуят подобно нещо може да се повлияят положително!…Както отбелязах, аз съм против стила, който може да види почти всеки в черквите-да се лепят агресивни „плътски“ целувки по (обществените) икони-нещо несъответно и неприятно и антирелигиозно! Който иска непременно страстно да целува икони, да си го прави в къщи!…Обсъждаме в момента един малък детайл, един от многото, който оформят една не дотам приемлива среда, атмосфера в черкви и манастири!..Децата от малки трябва да се възпитават на добра култура и обноски!

  7. Антон Николов каза:

    и освен това по време на Великия пост си е похапвал пилешки кълки. И това не е зловреден слух, а лично негово признание в една от книгите му! Пък, както се е подбръсвал и подстригвал, няма много вид на православен, а по-скоро на католически свещеник. Затова е, меко казано, неуместно той да разсъждава за Великия пост!

  8. Антон Николов каза:

    толкова драстично!!! Не и в Православието! Ето защо не мога да му вярвам, каквото и да пише и колкото и добре да го прави! Това си е чист популизъм!

  9. dari каза:

    Нито материалът е идеален, нито авторът… И какво – ако си християнин, какво те интересува живота на Шмеман или някой друг? Пушил ли е, пил ли е?? Може и той да е писал, защото е искал да се доближи до времето и живота на истинските християни.
    Ако има нещо ценно в този текст, вземете го, ако не – ще дойде друг, по-добър. Има много болезнени примери и да се живее по християнски не е просто. Аз съм съгласна с refab, че е нужна по-здрава позиция. Сигурно и философията ще помогне.
    Това е само един текст за Великия пост и в него имаше добри идеи… Хайде, със здраве!

  10. Антон Николов каза:

    Нали след като е стъпил на амвона и проповядва, трябва да гледа, докато го прави, сам негоден да не стане. Миличка Дари, не се засягай, но апологията, която си му дръпнала е повече от обуреваема, защото трудно ще защитиш някого, който сам се е оплескал така! Та нали животът на свещеника е „евангелие“ за народа? От кого ще се учим – от приказките или и от примера?
    Ако е само от приказките, тогава тук е безусловно налице категоричното потвърждение на думите на Спасителя за фарисеите, които трябва да слушаме, но чиито дела не трябва да вършим! Знаеш цитата, нали?
    Е, тогава сама кажи, дали не прилягат тези думи като ръкавица за г-н Шмеман! И ако е така – дали и той не влиза в числото на същите тези фарисеи? Пък че има нещо ценно, има, обаче… това, както знаем от Евангелието, не стига!
    Едно е сигурно, че няма да се спасяваме заради Шмеман! Ти си права, тряабва да се спасяваме въпреки Шмеман и шмемановци… И аз ти желая здраве, обаче преди всичко духовно!

  11. refab каза:

    По принцип, естествено, че пороците наистина са нещо неблагоприятно и осъдително, но трябва да се отчита и конкретността на всеки случай, общо казано, защото често има обстоятелства, които предполагат най-малкото сериозна снизходителност спрямо носителите им.Освен причинността за лошите привички и пороци, важно е и отношението на съответната личност към тях-дали е критичен, дали се бори с тях!…Не на последно място трябва да се отчете и факта, че осъзнати слабости на хора, които не успяват да се преборят с тях, могат да им служат като мотив за постоянно покаяние и като антидот срещу гордостта им!Съобразено с това, което написах, не може морално да се забрани категорично проповед на неидеални хора, освен ако не са „гонени“ от силна страстност и изразена греховност (особено ако те
    проповедниците) ги толерират с лекота у себе си)!
    Като любопитен факт съобщавам обстоятелството, че, напр., от. Фотакиев от Варна, който има грижата за токсикомани и, вероятно, само по тази причина е много по-достоен от разни правоверни кресльовци, е пушач!

    ПП Аз не пуша (отврат!)!…Не познавам и личността и творчеството на от. Шмеман.

  12. Антон Николов каза:

    Обаче винаги има едно „но“. А тук „но“-то е липса на критичност у о. Шмеман относно неговите пороци. Той си ги казва тези неща, без особено да страда от това. И тук е тънкият момент, който ти си усетил и за който съм съгласен с теб. Покаянието.

  13. refab каза:

    „Ако някои, измъчвани от по-рано придобити лоши привички, могат, макар и с просто слово да поучат другите, то нека ги поучават, но само да не началстват; може би някога, засрамени от собствените си думи, да започнат деятелна добродетел………………………………………..
    ………………………А ако страдащите от пороци доброволно се предадат на наслади, то нека показват своето учение с мълчание.Защото Писанието казва: Иисус начена да върши и учи (Деян. 1:1)“ (Лествица 26:14)

  14. Антон Николов каза:

    Прав си! Особено след като и св. Иоан Лествичник казва същото. Но много се радвам, че цитираш него, а не Шмеман.:-)
    Цитатът си го бива, нали!? И е много силен, защото светецът проповядва като такъв, който има власт. Някак си личи, че това не са само приказки. Хареса ми!

  15. refab каза:

    Йоан Лествичник не са, мисля, контратеза, поне не изцяло, на това ,което казваш! 🙂

  16. dari каза:

    Не искам да обсъждам хората, особено когато са починали, разберете ме правилно! И не съм апологет на никого. Бих искала да не коментирам пороците на свещениците, владиците, фарисеите, защото можем да говорим и за нещо добро. Нали разбирате, че този текст не е необорим, особено след като познавате Дневниците на Шмеман. Но не разбирам защо това, от което Вие сте се съблазнили трябва да съблазни и другите? Много често слушаме своите свещеници за това, което казват, а не за това, което вършат. Но и ние не сме съвършени, нали?!

  17. refab каза:

    Има научно становище, че изявените тютюнджии изпитват удоволствени изживявания само в един начален период след като са започнали да употребяват никотин! След това вече не получават непосредствено удоволствие, а само вторични положителни емоции, идващи от облекчаването на синдрома на въздържане, който получават като изтече известно време от изпушването на последната (за момента) цигара!

  18. Милчо Скумов каза:

    Странна дискусия.
    Нима свещениците, които проповядват всяка неделя са безгрешни? Или владиците са светци? Нима ние самите не сме потънали в грехове? Когато казваме на децата си „не прави това или онова, дръж се прилично“ нима ние сме винаги изрядни?
    Не са ли длъжни клириците да ни учат на правилата на вярата и не трябва ли родителите да възпитават децата си на правилно поведение, без и едните и другите да са съвършени?
    Цитати от Свещеното писание можем да привеждаме, но нали духът е този, който животвори? Нека не съдим, особено във времето на Поста. Не ме интересува дали авторът на проповедта е постил, дали е пушил и т.н. Ако думите му са ми подействали към изправяне, това е достатъчно.
    Бог да е милостив към нас грешните.

  19. kipria каза:

    За Александър Шмеман знам, че е бил застрелян подло в една градинка излизайки от храма, от своите врагове. Явно е бил трън в очите на част от руското общество. А пък книгата му Великият пост е много добра и много подходяща за случая.Нека не го съдим за човешките му недостатъци, особено след като приживе е имал доблестта да говори, каквото мисли. Вече има кой да го съди. А, ние нека се учим от хубавото.

  20. Антон Николов каза:

    е убитият! Но, понеже много си приличат по дух, нормално е че си сбъркала.

  21. kipria каза:

    Напълно си прав. Благодаря за корекцията.