Вечната детскост на Бога
Как на обикновения, всекидневния, разсъдъчния език да говорим за най-важното, за най-неизразимото в човека – за неговия религиозен опит? Тъкмо в това е трудността, че този опит действително е почти непредаваем, защото помъчиш ли се да го изречеш с думи – излиза далеч не това, което трябва, а се получава нещо лековато, бледо и отвлечено. Ето защо всички спорове за религията често изглеждат тъй скучни и отегчителни. При това и двете страни в тези спорове рядко стигат до единомислие относно най-важното.
И нали тъкмо затова в Евангелието е казано: „Ако не се обърнете и не станете като деца, няма да влезете в царството небесно” (Мат. 18:3)? – Какво трябва да означава това? Нали цялата ни цивилизация е насочена тъкмо към това, да направи от децата възрастни, също такива умни, разсъдливи, прозаични същества, каквито сме самите ние. Нали всичките ни аргументи, разсъждения и спорове са предназначени именно за този възрастен, за когото детството е само и единствено време за порастване, за подготовка, време за изживяване на детството в самите себе си.
И ето, “станете като деца” – казва Христос, и още: “Оставете децата и не им пречете да дойдат при Мене” (Мат. 19:14). Щом така е казано, ние вярващите няма защо да се срамуваме от несъмнената детскост, присъща и на самата религия, и на всеки религиозен опит.
Не случайно първото, което виждаме, влизайки в храма, е тъкмо образът на дете, образът на младата Майка с Детето на ръце, – точно това е най-главното в Христа, точно Църквата се грижи да не забравим това най-първо, най-важно проявление на Божественото в света. Защото самата тази Църква и по-нататък утвърждава, че Христос е Бог, Мъдрост, Мисъл, Истина. Но всичко това изначално, преди всичко друго ни е открито в образа на Детето, което става ключ за всичко останало в религията.
Нека се запитаме: какво ли значат тези думи, какъв може да е смисълът им – „станете като деца”? Първо, едва ли това означава някакво преднамерено изпростяване, отказване от растеж, от образование, от натрупване на опит, от развитие, т.е. от всичко онова, което в детството наричаме подготовка за живота, умствено, душевно и физическо съзряване. И за Самия Христос е казано в Евангелието, че Той „растеше и крепнеше духом, като се изпълняше с мъдрост” (Лука 2:40).
Следователно „обърнете се и станете като деца” изобщо не означава някакъв инфантилизъм, нито противопоставяне на детството на възрастта; „станете като деца” не значи, че за да възприемем религията или да придобием религиозен опит трябва да се превърнем в някакво малоумно същество, или още по-грубо – в някакъв глупчо. Подчертавам това, защото така твърдят и така разбират религията нейните врагове. Те я принизяват до приказки, басни, измислици, на което само деца, или възрастни деца – недоразвити хора, могат да се хванат.
Но тогава какво означават думите на Христос? За да отговорим на този въпрос, първо трябва да зададем друг въпрос – не какво придобива човек, ставайки възрастен, защото това не се нуждае от обяснение, а какво губи, излизайки от детството. Защото без съмнение човек губи нещо толкова уникално и скъпоценно, че после цял живот си спомня за детството като за изгубения рай, като за някакъв златен сън, с чийто край животът е станал по-печален, по-празен, по-страшен.
Мисля, че ако трябва да се определи това „нещо” с една дума, тя е „цялостност”. Детето още не познава онзи разкол, дележ на живота на минало, настояще и бъдеще, онзи печален опит от безвъзвратно изтичащото време. Детето изцяло пребивава в настоящето, в пълнотата на това, което е „сега”, било то радост, било беда. То цяло е в радостта – и затова говорим за „детски” смях и за „детска” усмивка; то цяло потъва в мъката и отчаянието – затова говорим за детски сълзи, затова тъй лесно, тъй неудържимо детето и плаче, и се смее.
Детето е цялостно не само в отношението си към времето, но и към целия живот, то се отдава всецяло и на всичко; детето възприема света не разсъдъчно, не аналитично, не с някое отделно свое сетиво, а с цялото си същество без остатък, но затова пък и светът се разкрива пред него във всичките си измерения. Ако за детето животните говорят, дърветата страдат или се радват, слънцето се усмихва, а празната кибритена кутийка може чудно да засияе, както и автомобилът, или самолетът, или сградата, или каквото и да е друго, то не е защото детето е глупаво или неразвито, а защото в най-голяма степен му е дадено и присъщо усещането за чудесната дълбочина и обвързаност на нещата. Защото детето притежава дарбата за пълно сливане със света и с живота; защото пораствайки, ние действително безнадеждно загубваме всичко това. Губим преди всичко своята цялостност. Постепенно в ума и съзнанието ни светът се разпада на своите съставни елементи, но вече без онази дълбока връзка помежду им, всички тези елементи стават отчуждени, сами по себе си, и като такива – ограничени, плоски, празни и скучни.
Започваме все повече и повече да разбираме и все по-малко и по-малко да възприемаме, вече знаем за всичко, но с нищо нямаме истинско общуване.
Но нали чудесната цялостност и хармоничност, възможността да виждаш отвъд нещата, способността за пълно себеотдаване и единение, за вътрешно отваряне, за доверие към всичко – нали това е същината на религиозния опит, усетът за Божествената глъбина, за Божествената красота, за Божествената същност, тъкмо това е и непосредствената ни опитност за Бога, който изпълва всичко във всичко!
Самата дума религия на латински означава „връзка”. Религията не е една от частите на опита, не е една от областите на познанието, религията е именно взаимната обвързаност и цялостност на света и затова е окончателната истина за всичко. Религията – това е дълбината и висотата на нещата; религията е светлината, лееща се от всичко, затова и освещаваща всичко; религията е опитът от проникването във всичко, отвъд всичко на онази есхатологична реалност, без която всичко се обезсмисля. Тази цялостна Божествена реалност се постига само с цялостно възприятие – ето това означава „обърнете се и станете като деца”.
Към това призовава Христос, когато казва, че „който не приеме Царството Божие като дете, той няма да влезе в него” (Марк 10:15). Защото да видиш, да възжелаеш, да почувстваш, да възприемеш Царството Божие означава да видиш сърцевината на нещата и онова, което те в най-хубавите мигове от нашия живот ни благовестят, онази светлина, която започват да излъчват, когато се обръщаме към детската цялостност.
Превод: Венета Дякова
Статията е интересна и ценна. Не разбрах, обаче, каква е връзката между изложението и заглавието на статията. Това, което четем е по скоро въведение към „вечната детскост на Бога“. Дали този текст не е част от нещо по-голямо? От къде е преведен? Заглавието поставя други очаквания, или още неща, които трябва да се кажат.
Слава Богу, че има хора като Шмеман!
Чиста проба класика – „История болгар“ от К. Иречек, абе онзи от филма за Бай Ганьо:
http://rapidshare.com/files/132957539/Irechek_K_Istoria_Bolgar.pdf
Да станеш като дете означава да запазиш чистотата си, неповареността, незлобливостта, искрената си обич и да дайстваш по сърцето си, а не по тънки сметки и висши политически съображения. Тази детскост я има в българския национален манталитет, но модерността злоупотреби с нея като ни превърна чрез образците на образованието, правено от масона Захари Стоянов и чрез възхвала на античното митологическо начало на героизма машини за убиване и репресии от българи над българи. Но нашата наивност и детскост въпреки злоупотребите с нея от страна на науката и политикономическия начин на мислене остана и ние пак съпреживяваваме света като деца, наистина много умни и надарени деца, но все пак деца, въпреки висшата политика и играта на меркантилни икономически интереси. Това показва, че християнизацията на българите е проведена много правилно, много осъзнато и разбрано и ако БПЦ не намира пътища на вярата към българина днес, това е проблем на ценза и грамотността й. Както и на чуждия духовен опит
Сериозният въпрос на религията от опита на човечеството е до каква степен свещеника и духовника се намират във връзка с Бога и до каква степен те са Божии угодници, на които Бог отговаря и въздава по Неговите си пътища деяния, които посредниците – духовенството и свещениците дават на хората. Ние даваме пари за молитви и служби, но дали тези молитви и служби се чуват и дали реално тези хора, които представляват БПЦ са Божии угодници и избраници, а не следствие на една национална политика и игра на политикономически интереси? Защото има един сериозен начин да разпознаеш Божия угодник и избраник освен чистотата на живота и светостта, до която достига. Това се Божиите дарби и таланти, раздадени както по рождение, така и придобити след житейско усъвършенстване на човека. Защото историята знае, а и в Библията се казва, че често пъти Божият угодник и славословещият Бога с дело и думи човек не е част от официалните религиозни институции, формирани от лукавост и тънки сметки на Разума. А БПЦ?
В едно то Божиите откровения в Библията се казва, че Бог иска милост, а не жертва. В този смисъл паленето на свещи, които според БПЦ са свята жертва пред Бога са по-малко важни, отколкото проява на състрадание, любов и грижа за билжиния. В историята на балканското християнство са известни случаи, когато се е разпродавало цялото църковно имущество за да се изхранят хората и да се даде възможност чрез техните дела и слова да се отдаде слава на Всевишния. Защото Църквата е призвана да работи за чест и слава, а не за пари и материални придобвик. За слава на Бога, за честта на вярата, за слава на истината, за честта на знанието, за слава на справедливостта, за честта на достойното възнаграждение на човека, комуто Христос в Еавнгелието е обещал за верността му да получи още приживе, а не да чака по будистки образец Нирваната в отвъдното, както учат „православните“, работещи за институционалния политикономически интерес на БПЦ. Милост, а не жертва, иска Господ, и това е част от детскостта.
Интересно ми е как т.нар. „борци за чистотата на Православието“ ще го изкоментират, с нетърпение чакам да прочета генералния „антимодернистичен“ труд, за който се загатва тук:
http://www.budiveren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=194:-1&catid=36:2010-02-12-18-18-16&Itemid=73
Всичките тези дебати нямаше да ги има, ако схващаме Православието не като статика (непроменяем комплект от правила и разпоредби), а като динамика (етос, начин на живот).
Никой не говори за промяна на догмата, но кое е по-важно човекът или канона?
Не може да вадим рецепти за живот от 18 и 19 век и да ги налагаме на хората, не може еталон за енорийския живот да е някаква вероятно допълнително идеализирана представа, взета от определени главно руски монашески книги.
Толкова малък
Декември елха
оселът в почести
волът горд
само Бог не се срамува
че е толкова мъничък
отец Ян Твардовски
Ценноста не може да се промени никога,възможо е да се злоупотреби но не да се промени.Личен изборИначе аз спортувам и от там е псевдонима.Ако отидете в затворите дори за 15 минути,ще ме разберете,не пожелавам на никого затвор.Вместо да се изобличавеме в “съвършенство“,да помогнем на някого,дори и на заблудените,нали това елюбовта.Да бъдем верни на Господа Христос.Когато се шегуваме да се шегуваме,когато сме сериозни да бъдем сериозни,с трезва и реална преценка за съвремието и делата си.Малко прекалявам с коментарите си и се извинявам за това.
Въпросът с чистотата и верността на православието, както загатва Иванов в коментара си е много тежък. Бог е непроменяем и наредбите на вярата са неотменими, но авторитетите на вярата казват, че трябва да се пази духа, а не буквата на закона и да вярваме в Бога, за Който има данни след съставянето на свещените книги на вярата, че се намесва в живота на хората и проявява своята воля като определя едни за свои избраници и угодници, като ги прославя в историята, а други отхвърля. Бог действа в битието на човека и това действие борците за чистота и вярност отричат, залепяйки се за свещените книги и светите отци, макар последните да не знаят нищо за Революцията и атеизма, нито за изживения религиозен опит от страна на човечеството без значение от деноминацията. Затова и много ревностни православни, особено старостилците и затова ги считам за сатанисти, пазят културните параметри на отминали епохи, а не тачат вечния Божи дух на вярата, отричайки така намесата на Бога в историята и битието.
Църквата е взаимствала много от устройството, организацията и принципните положения за дейността на непобедимата , освен от българите, римска войска. Затова духовният авторитет е онзи, който е водил сражения в духовна борба, който има качества за ръководител и който, според казаното в Библията има знание, за да упражнява власт. В България заради мистичната конспирация на устройството на живота на нацията е пълно още от 1878 насетне с фалшиви авторитети, в това число и целево лансирани чужди „капацитети“. БПЦ не прави изключение от това правило на фалшиви ръководители, назначени от чужди политики, от политикономически съображения и от културния климат в страната, който е на ниско равнище. Това, което е положението на българския футбол , е и състоянието на БПЦ – много ресурс, защото са наши, чужди играчи, които изнасят играта и провал в честни международни турнири.
http://www.bg-history.info/5165/Za-nauchnostta-na-istoriiata-i-bulgarskata-duhovnost.html
http://geom-bg.com/?p=28966
Монголец,
Има ли още някой, който чете твоите блъфове? Цитирам: „непобедимата , освен от българите, римска войска“. Между Римската империя и прабългарите лежат няколко века и два континента. Какви войни и сражения бълнуваш? Ходил ли си изобщо войник?!
.
По калдъръма на българската история –
http://archiman.livejournal.com/
Значи, в Бьлгария се заформя общество което е за, всички цьркви, секти и т.н.да си плащат данаците защо бедните хорица им сьдират кожите а религията живее в разкош.Според вас това морално ли е нормално ли е.
[quote name=“Rossen“]Значи, в Бьлгария се заформя общество което е за, всички цьркви, секти и т.н.да си плащат данаците защо бедните хорица им сьдират кожите а религията живее в разкош.Според вас това морално ли е нормално ли е.[/quote]
Росене, стани монах или свещеник и ще видиш дали „религията живее в разкош“. така твърдят само хората, които мразят Църквата, без да я познават. И нещо друго, което също е важно – научи българския правопис, защото пишеш съвсем неграмотно.
Пьрво не мразя цьрквата не мразя никои за правописа може би си прав но не ми каза като си толкова компетентен защо цьрквите не плащат даньци това е геноцит спрямо бедните хора моля те обясни ми това.
А ако за една минута помислим,
че религиозната институция е единствената,
която никога не е била докосната от лъжа.
Религиозната институция в този свят
е в дъното на тази мърсотия.Религиозната институция в този свят е
наложена от същите хора, които
издигат правителствата ви,проваленото ви образование и ви мамят
с интернационалните банкови картели.Защото нашите господари не дават
пет пари за нас и нашите семейства.
И се притесняват само за това,
за което винаги са се грижили,контрол над целия проклет свят.
Rossen, на колко deka и … си писал коментарите си. Така си е, но още ли не си изхвърлил думите проклети и т.н. да ги не изброявам. Докоато си лафим с ТЕ ТИЯ Е лафчета сме обречени, винаги сме си били обречени. „Материалното западно благопулучие“ не си струва да ни е цел. Нали целта на спасението е друга.