Вечната детскост на Бога



Може да харесате още...

17 Отговори

  1. Peregrinus каза:

    Статията е интересна и ценна. Не разбрах, обаче, каква е връзката между изложението и заглавието на статията. Това, което четем е по скоро въведение към „вечната детскост на Бога“. Дали този текст не е част от нещо по-голямо? От къде е преведен? Заглавието поставя други очаквания, или още неща, които трябва да се кажат.

  2. Емо Енев каза:

    Слава Богу, че има хора като Шмеман!

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Чиста проба класика – „История болгар“ от К. Иречек, абе онзи от филма за Бай Ганьо:

    http://rapidshare.com/files/132957539/Irechek_K_Istoria_Bolgar.pdf

  4. Да станеш като дете означава да запазиш чистотата си, неповареността, незлобливостта, искрената си обич и да дайстваш по сърцето си, а не по тънки сметки и висши политически съображения. Тази детскост я има в българския национален манталитет, но модерността злоупотреби с нея като ни превърна чрез образците на образованието, правено от масона Захари Стоянов и чрез възхвала на античното митологическо начало на героизма машини за убиване и репресии от българи над българи. Но нашата наивност и детскост въпреки злоупотребите с нея от страна на науката и политикономическия начин на мислене остана и ние пак съпреживяваваме света като деца, наистина много умни и надарени деца, но все пак деца, въпреки висшата политика и играта на меркантилни икономически интереси. Това показва, че християнизацията на българите е проведена много правилно, много осъзнато и разбрано и ако БПЦ не намира пътища на вярата към българина днес, това е проблем на ценза и грамотността й. Както и на чуждия духовен опит

  5. Сериозният въпрос на религията от опита на човечеството е до каква степен свещеника и духовника се намират във връзка с Бога и до каква степен те са Божии угодници, на които Бог отговаря и въздава по Неговите си пътища деяния, които посредниците – духовенството и свещениците дават на хората. Ние даваме пари за молитви и служби, но дали тези молитви и служби се чуват и дали реално тези хора, които представляват БПЦ са Божии угодници и избраници, а не следствие на една национална политика и игра на политикономически интереси? Защото има един сериозен начин да разпознаеш Божия угодник и избраник освен чистотата на живота и светостта, до която достига. Това се Божиите дарби и таланти, раздадени както по рождение, така и придобити след житейско усъвършенстване на човека. Защото историята знае, а и в Библията се казва, че често пъти Божият угодник и славословещият Бога с дело и думи човек не е част от официалните религиозни институции, формирани от лукавост и тънки сметки на Разума. А БПЦ?

  6. В едно то Божиите откровения в Библията се казва, че Бог иска милост, а не жертва. В този смисъл паленето на свещи, които според БПЦ са свята жертва пред Бога са по-малко важни, отколкото проява на състрадание, любов и грижа за билжиния. В историята на балканското християнство са известни случаи, когато се е разпродавало цялото църковно имущество за да се изхранят хората и да се даде възможност чрез техните дела и слова да се отдаде слава на Всевишния. Защото Църквата е призвана да работи за чест и слава, а не за пари и материални придобвик. За слава на Бога, за честта на вярата, за слава на истината, за честта на знанието, за слава на справедливостта, за честта на достойното възнаграждение на човека, комуто Христос в Еавнгелието е обещал за верността му да получи още приживе, а не да чака по будистки образец Нирваната в отвъдното, както учат „православните“, работещи за институционалния политикономически интерес на БПЦ. Милост, а не жертва, иска Господ, и това е част от детскостта.

  7. Мартин Иванов каза:

    Интересно ми е как т.нар. „борци за чистотата на Православието“ ще го изкоментират, с нетърпение чакам да прочета генералния „антимодернистичен“ труд, за който се загатва тук:

    http://www.budiveren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=194:-1&catid=36:2010-02-12-18-18-16&Itemid=73

    Всичките тези дебати нямаше да ги има, ако схващаме Православието не като статика (непроменяем комплект от правила и разпоредби), а като динамика (етос, начин на живот).
    Никой не говори за промяна на догмата, но кое е по-важно човекът или канона?
    Не може да вадим рецепти за живот от 18 и 19 век и да ги налагаме на хората, не може еталон за енорийския живот да е някаква вероятно допълнително идеализирана представа, взета от определени главно руски монашески книги.

  8. Стефан Стефанов каза:

    Толкова малък

    Декември елха
    оселът в почести
    волът горд
    само Бог не се срамува
    че е толкова мъничък

    отец Ян Твардовски

  9. Kris каза:

    Ценноста не може да се промени никога,възможо е да се злоупотреби но не да се промени.Личен изборИначе аз спортувам и от там е псевдонима.Ако отидете в затворите дори за 15 минути,ще ме разберете,не пожелавам на никого затвор.Вместо да се изобличавеме в “съвършенство“,да помогнем на някого,дори и на заблудените,нали това елюбовта.Да бъдем верни на Господа Христос.Когато се шегуваме да се шегуваме,когато сме сериозни да бъдем сериозни,с трезва и реална преценка за съвремието и делата си.Малко прекалявам с коментарите си и се извинявам за това.

  10. Въпросът с чистотата и верността на православието, както загатва Иванов в коментара си е много тежък. Бог е непроменяем и наредбите на вярата са неотменими, но авторитетите на вярата казват, че трябва да се пази духа, а не буквата на закона и да вярваме в Бога, за Който има данни след съставянето на свещените книги на вярата, че се намесва в живота на хората и проявява своята воля като определя едни за свои избраници и угодници, като ги прославя в историята, а други отхвърля. Бог действа в битието на човека и това действие борците за чистота и вярност отричат, залепяйки се за свещените книги и светите отци, макар последните да не знаят нищо за Революцията и атеизма, нито за изживения религиозен опит от страна на човечеството без значение от деноминацията. Затова и много ревностни православни, особено старостилците и затова ги считам за сатанисти, пазят културните параметри на отминали епохи, а не тачат вечния Божи дух на вярата, отричайки така намесата на Бога в историята и битието.

  11. Църквата е взаимствала много от устройството, организацията и принципните положения за дейността на непобедимата , освен от българите, римска войска. Затова духовният авторитет е онзи, който е водил сражения в духовна борба, който има качества за ръководител и който, според казаното в Библията има знание, за да упражнява власт. В България заради мистичната конспирация на устройството на живота на нацията е пълно още от 1878 насетне с фалшиви авторитети, в това число и целево лансирани чужди „капацитети“. БПЦ не прави изключение от това правило на фалшиви ръководители, назначени от чужди политики, от политикономически съображения и от културния климат в страната, който е на ниско равнище. Това, което е положението на българския футбол , е и състоянието на БПЦ – много ресурс, защото са наши, чужди играчи, които изнасят играта и провал в честни международни турнири.
    http://www.bg-history.info/5165/Za-nauchnostta-na-istoriiata-i-bulgarskata-duhovnost.html
    http://geom-bg.com/?p=28966

  12. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Монголец,
    Има ли още някой, който чете твоите блъфове? Цитирам: „непобедимата , освен от българите, римска войска“. Между Римската империя и прабългарите лежат няколко века и два континента. Какви войни и сражения бълнуваш? Ходил ли си изобщо войник?!
    .
    По калдъръма на българската история –
    http://archiman.livejournal.com/

  13. Rossen каза:

    Значи, в Бьлгария се заформя общество което е за, всички цьркви, секти и т.н.да си плащат данаците защо бедните хорица им сьдират кожите а религията живее в разкош.Според вас това морално ли е нормално ли е.

  14. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    [quote name=“Rossen“]Значи, в Бьлгария се заформя общество което е за, всички цьркви, секти и т.н.да си плащат данаците защо бедните хорица им сьдират кожите а религията живее в разкош.Според вас това морално ли е нормално ли е.[/quote]

    Росене, стани монах или свещеник и ще видиш дали „религията живее в разкош“. така твърдят само хората, които мразят Църквата, без да я познават. И нещо друго, което също е важно – научи българския правопис, защото пишеш съвсем неграмотно.

  15. Rossen каза:

    Пьрво не мразя цьрквата не мразя никои за правописа може би си прав но не ми каза като си толкова компетентен защо цьрквите не плащат даньци това е геноцит спрямо бедните хора моля те обясни ми това.

  16. Rossen каза:

    А ако за една минута помислим,
    че религиозната институция е единствената,
    която никога не е била докосната от лъжа.
    Религиозната институция в този свят
    е в дъното на тази мърсотия.Религиозната институция в този свят е
    наложена от същите хора, които
    издигат правителствата ви,проваленото ви образование и ви мамят
    с интернационалните банкови картели.Защото нашите господари не дават
    пет пари за нас и нашите семейства.
    И се притесняват само за това,
    за което винаги са се грижили,контрол над целия проклет свят.

  17. дървар каза:

    Rossen, на колко deka и … си писал коментарите си. Така си е, но още ли не си изхвърлил думите проклети и т.н. да ги не изброявам. Докоато си лафим с ТЕ ТИЯ Е лафчета сме обречени, винаги сме си били обречени. „Материалното западно благопулучие“ не си струва да ни е цел. Нали целта на спасението е друга.