Още за прошката
Нашият Господ Иисус Христос – Божи Син, Спасител и Изкупител – ни завеща да прощаваме на нашите врагове, дори когато те не желаят да поискат от нас прошка.
Прошката е основа на победа, основа на утеха, основа на спасение, основа на смирение, основа на правилен стремеж към нашия Отец, към Когото зовем: “…и прости нам дълговете, както и ние прощаваме на нашите длъжници…”.
Прощавам всичко на всички. Господи, моля те, прости ми всичко и по молитвите на всички от мен огорчени, съблазнени или погубени духовно, помилвай мене и очисти ме от всяка телесна, душевна и духовна болест, немощ и сквернота!
Истински и абсолютно съвършен пример за това, как трябва да прощаваме, ни показа с живота си Богочовекът Господ Иисус Христос – Божи Син, Изкупител и Спасител. Пример за гордост и маловерие в силата на прошката и нежелание да молим за прошка е предателят Юда сребролюбец.
Когато прощаваме от сърце, Бог прощава и на нас. Когато не прощаваме от сърце, Бог не прощава и на нас.
Има ли грях, който не трябва да прощаваме? – Да! Всеки грях, който е свързан с богохулни думи и дела, всеки грях, който е свързан с поклонение и почит към духа на антихриста и към самия Антихрист и всеки грях, свързан с престъпление против догмите на светото Православие. Защо не трябва да прощаваме – защото това са грехове богоборчески. Единствен Бог ги прощава! Хората, извършили такива грехове, получават прошка, ако се каят истински в тайнството Изповед и Покаяние.
Покаянието и прошката са плод на едно и също дърво, дървото “…което дава добри плодове”.
Как светата Православна Църква като богочовешки организъм изповядва истинската прошка, чийто пример е главата на Църквата, Господ Иисус Христос, Който ни учи да бъдем кротки и смирени като Него? Църквата трябва да ни учи, и има правото и задължението да ни учи единствено с Новозаветното благодатно учение. И няма право да ни учи с никакъв друг метод или чрез друг писмен паметник. Защото човешкото семе на духовното невежество, посято в почвата на благодатния Закон ражда и ще ражда само и единствено неудачи и духовно-православни “юди”, каквито днес имаме за пример и в клира на Българската православна църква, а и в други поместни църкви.
Прошката и наказанието са предимство на Праведния Съдия. За нас е прошката, но не и наказанието. Наказание трябва да въздаваме единствено когато трябва да защитим нашите ближни. Нека не бъркаме наказанието с дисциплинарния ред и справедливостта с отмъстителността.
Не бива да приемаме по-сурови наказания за грехове, от наказанията, които Господ Иисус Христос, Син Божи, ни наложи. Моят апел е: Нека, когато не можем да се овладеем и да простим, да си спомним думите на Апостолите: “…и да не правите на другите онова, което не е вам угодно”, а със сърце, изпълнено с гореща молитва да молим Бог да изпрати мира на Светия Дух в нашите сърца, за да простим от сърце.
Братя и сестри, православни християни, в дни на пост и смирение с чисто сърце да застанем зад словото на йеромонах Харитон, в чийто призив истинският православен християнин може да долови чистотата в душата и думите му. С великденски камбанен звън да призовем милостта и прошката в душите си, защото ако има грешка, има и прошка!
В думите на йеромонах Харитон има призив, който може да ни поведе да отворим душите си към покаяние, макар с една-единствена думичка, да допуснем доброто помежду си, с много обич и вяра в Христа!
Снежана Колева- Бургас
Аз лично познавам Йеромонах Харитон. Искам да кажа, че той задълбочено мисли по много въпроси и оказва влиание на много хора, които лично разговарят с него. Пожелавам му още много изложени в този сайт размисли по въпросите на вярата.
Вчера имах възможността да чуя две проповеди, от двама епископи. Странно е, че в първата от тях чух обратното на това, което казва авторът – че трябва да даваме прошка и на този, КОЙТО НЕ НИ ИСКА ! Мислейки по казаното си представих следното – човек, беден, опърпан, „незначителен“… решен дълбоко вътре в себе си да ПРОСТИ на оня, който го е ограбил. Изправи се пред него и каже – прощавам ти. А оня му отговори – абе я се разкарай, цървул с цървул… ти пък кой си…
Ако някой не е съзрял за прошка и не я е поискал – не трябва да се натрапваме да даваме. Това ми изглежда логично. Но, както уточни епископа – дълбоко в сърцето си трябва да простим.
В следващата проповед – ни бе напомнено, че в този ден трябва да искаме прошка и от мъртвите. От наранените от нас хора, които не са сред нас Също така и от ангела – хранител.
А може би трябва да молим Бог да ни прости и за бруталното и жестоко отношение към Неговото творение – природата!
И за всички волни и неволни грехове.
draga T.Georgieva P R O S K A T A e nachin na zivot razbirase che triabva da iskame proshka ot BOG zastoto vseki den v koito den ne sme promenili horata kam dobro , e den zaguben i propilian.Znete li zasto ? Zastoto ako ne promeniame drugite kam dobro zastoto ne iskame tova oznachava che nie savsem ne se razlichavame ot bezslovesnite givotni i molia vi ne talkuvaite dumite mi bukvalno zastoto v takav sluchai e po-dobre da talkuvate dumite na GOSPOD IISUS HRISTOS , az sam edin greshen covek !PROSTETE MOLIA , poklon
[quote name=“ieromonah Moisei“]draga T.Georgieva P R O S K A T A e nachin na zivot razbirase che triabva da iskame proshka ot BOG zastoto vseki den v koito den ne sme promenili horata kam dobro , e den zaguben i propilian.Znete li zasto ? Zastoto ako ne promeniame drugite kam dobro zastoto ne iskame tova oznachava che nie savsem ne se razlichavame ot bezslovesnite givotni i molia vi ne talkuvaite dumite mi bukvalno zastoto v takav sluchai e po-dobre da talkuvate dumite na GOSPOD IISUS HRISTOS , az sam edin greshen covek !PROSTETE MOLIA , poklon[/quote]
Мойсей,
Пиши на еврейски, за да те разберем най-добре.
Отче Мойсей, обръщането на човешки души към Бога, защото така разбирам правенето на доброто, за което говорите, според мен е работа на Бога. Той да повика узрелите за това души при себе си. Ние не можем насила да ги завлечем, не можем да сме така убедителни в този секуларизиран свят който „щедро“ предлага „ценностите си“. Какво бихме могли да правим ние? Да не плашим хората тръгнали към Бога с прекомерни зилотски изисквания и агресивно настъпление към душите им, което за съжаление се проявяват при почти всички новоначални християни. Да имаме милост към хората, защото те НАИСТИНА много страдат тук в света. А ако придобием оня духовен мир, за който говори дядо Серафим или поне изпитваме любов и състрадание към борещите се да оцелеят, както физически, така и духовно – ние дори и да не искаме, дори и да не съзнаваме ще вършим ежедневно работатата си, като се молим за тях. Всеки от мястото си.
Простете и поклон.
draga T.Georgieva lubov Hristova ne znam za koi diado Serafim pi6e6 no eto kakvo ni u4i Sveti Serafim Sarovski ; P R I D O B I I M I R E N D U H I H I L I A D I O K O L O teb S T E S E S P A S I A T ! razbiram 4e iskas vsi4o da razbiras bukvalno i da ti bade obiasneno bukvalno ILI PROSTO ISKAS TAKA DA IZGLEGDA ZA DA SI SPORIM nesto za koeto niamam gelanie !!!
dragi Muncho lubov Hristova naistina sam mnogo negramoten vo vapreki vsichko saglasen sam samo ako mi prevedes slednoto izrechenie ; UPFALO IESU HRISTE SEMIC HALEME !!!
I oste nesto ; kato promeniame sebe si promeniame i xorata i tova 4ado T.Georgieva ne e akt na PLA6ENE ne akt ZILOTSKO IZISKVANE tova e akt na individualno osvestavane na dusata i tialoto v stremeza kam BOG ot lubov kam nego prinasiame givota si v gertva giva i blagoouhanna den i nost ! Imenno tazi individualn sviatost kam koiato sme prizvani , promenia horata i svidetelstvo za tova sa gitiata na svetiite v koito sluchaite na individualna sviatost sa promeniali zakleti greshnici . Ima i slu4ai kogato opredelen svetec e postapval to4no taka kato ti spomenava6 imenno NASILA I SAS ZILOTSKI IZISKVANIA ! I ako triabva da sam po-to4en ste ti prepora4am dobre da pro4ete6 poslaniata na Sveti apostol Pavel dori te molia da gi pro4ete6 vnimatelno ! Eto ne6to ot tiah; V BORBATA SI PROTIV GREHA OSTE NE STE SE PROTIVII DO KRAV !
imenno li4nata samogertva v borbata s na6ite grehovni navici vkoreneni v na6ite tialo i sarce ni o4istva s blagodatnoto deistvie na PRESVETIA DUH GOSPOD GIVOTVORIA6T ! No tazi samogertva v sa6toto vreme ni osve6tava i nie se obogopodobiavame i stazi sviatost promeniame drugite kogato se molim za tiah ,[molitvata za koiato govorite ] DOBROVOLNOTO STRADANIE V BORBATA NI S GREHA ZA SLAVA NA GOSPOD NA6 IISUS HRISTOS SINA BOZII E PRIVILEGIA NA VSEKI KOITO SE KRASTIL V IMETO NA OTCA I SINA I SVETIA DUH I E IZPOVIADAL 4E SE SA4ETAVA S HRISTOS.Svetoto KRA6TENIE E PARVIAT AKT NA SVIDETELSTVO NA VIARATA V SINA BOZII IISUS HRISTOS !i TAKA; AKO ISKAME DA OSTANEME ISTNSKI SVIDETELI NA GOSPOD IISUS HRISTOS NEKA NE SE STRAHUVAME OT “ zilotski iziskvania “ ZA6TOTO BOG E LUBOV I NIKOGA NE 6TE DOPUSNE DA STRADAME PRIAMO SILITE NI , znar6 li za6to T.Georgieva ? Za da niamame opravdanie na stra6nia sad 4e izpitaniata ni sa bili nezaslugeni ! HRISTOVATA SVETLINA PROSVESTVA VSI4KI !
Нямам намерение да споря с Вас отче Мойсей. Естествено, че имах предвид св. Серафим Саровски, но го казвам на прост народен език, защото ми дойде до гуша от „богословстване“ и лицемерно цитиране на Писанията от хора злонамерени. Не искам да приличам на тях по нищо!
Казах, че Вие от Вашето си място се молете и ако можете обичайте хората, а аз от моето. Нямам желание да Ви променям, нито да нахлувам във Вашия свят, така че място за спор между нас – няма!
Наистина трудно се чете написаното на маймуница и може и да не съм Ви изчела с необходимото внимание, така че моля за прошка ако не съм разбрала нещо много важно, което сте имали намерение да ми кажете.
[quote name=“ieromonah Moisei“]imenno li4nata samogertva v borbata s na6ite grehovni navici vkoreneni v na6ite tialo i sarce ni o4istva s blagodatnoto deistvie na PRESVETIA DUH GOSPOD GIVOTVORIA6T ! quote]
о. Мойсей,
Влез в Гугъл, свали кирилски шрифт в компютъра и го инсталирай, ако искаш някой да ти чете словоизлиянията.