Седма неделя след Неделя подир Въздвижение

Прави впечатление, че за разлика от другите чудеса на Спасителя това е извършено в гръб. Той не вижда нуждаещия се, не говори предварително с него, не го изпитва, но изведнъж почувства, че от Него излиза божествена изцеляваща сила. Иисус се обръща и пита кой се е докоснал до Него. Той задава въпроса не защото не знае, а защото иска получателката на благодатта да излезе от своята анонимност и да бъде приета от другите. Учениците се споглеждат с недоумение. По улиците Богочовекът е сподирян от голяма тълпа зяпачи. Те са водени от любопитството, а не от вярата; търсят външното зрелище, а не вътрешното покаяние; бутат се и се блъскат в Иисус, без да търсят или да получат нещо. Само кръвоточивата жена, отвратителна в очите на всички, притежава тайната красота на вярата, която я прави достойна да стане обект на чудото. Затова Христос й казва да „дерзае”, т.е. да има ново, високо, достойно самочувствие на Божие чадо, а не на човек, прокълнат и отхвърлен от Бога. Той я благославя с думите, че нейната вяра я спасява.
Тичешком пристигат слуги от къщата, които казват на Яир, че дъщеря му е умряла и е излишно Христос да идва. Интересно е съвпадението, че момичето е на възраст 12 години, а кръвотечението на болната жена също датира от 12 години. Спасителят се обръща към смазания от скръб баща и му казва: “Не бой се, само вярвай и спасена ще бъде!” (ст. 50). Когато влиза в къщата, Иисус нарежда на роднините да престанат с плачовете и писъците си така, както заповядва на Наинската вдовица. Когато им казва, че момичето спи, те започват да спорят и да Го осмиват (Марк 5:40). Тук Божият Син уподобява смъртта на временен сън, защото всеки, който живее и вярва в Него, няма да умре вовеки (Йоан 11:26). Тялото спи, но душата е вечно будна.
Иисус допуска в къщата само родителите и апостолите Петър, Яков и Йоан. Да си спомним, че тримата са удостоени да засвидетелстват Преображението, но делото, което в следващия миг извършва Христос, е не по-малко преображение – от смърт към живот. Той хваща момичето за ръка и му казва: “Момиче, стани!” Духът й се връща от отвъдния свят, тя възкръсва и сяда на леглото. Христос заповядва да й дадат да яде – не само за да подкрепи силите й, но и за да убеди всички, че момичето наистина е живо, защото умрелите не ядат и не пият. С безграничното Си смирение Христос заповядва на родителите да не казват никому за станалото. Да сравним възкресяването на кръвоточивата, която е социално мъртва, с възкресяването на Яировата дъщеря, която е телесно мъртва. Двете чудеса са от един и същ порядък. Те доказват за сетен път божествената природа на Христос, който е Господар на живота и смъртта.
Бог издига пред хората ясна и категорична дилема: „Аз днес ти предложих живот и добро, смърт и зло” (Втор. 30:15). Нека протегнем ръка и се докоснем до Спасителя – Източника на вечния живот!