Важно е как се причастяваме



Преди месец, в рамките на своето посещение в България по повод представянето на книгата "Свети Силуан Атонски", наскоро излязла на български език, архимандрит Захариас Захару от манастира "Свети Йоан Кръстител" в Есекс, Англия, посети Казанлък по покана на свещениците Петър Цанков и Константин Киров.

Днешният брой на Монитор публикува част от въпросите, отправени към архимандрит Захариас след беседата в храма "Св. пророк Илия". Предлагаме ви откъс от материала на г-н Петър Марчев за срещата в Казанлък.

– Отец Захариас, как да отворим сърцата си за Божията благодат, за да се укрепим срещу изкушенията?

– Днес хората са обсебени от мисълта как да създават коректни и успешни отношения помежду си. Но тайната за това се крие в молитвения подвиг на Яков, който изпросил Божието благословение. И тогава неговият брат Исав, който бил тръгнал с войска да го погуби, се разкаял и прегърнал Якова. Това важи и за нас. Първо трябва да убедим Бога, че сме негови, а след това ще убедим и сърцата на хората около нас. Ако четем словото Божие и го оставяме да преминава през ума и сърцето ни, ако се опитваме да го прилагаме в живота си, тогава Неговата енергия ще се натрупа в сърцето. Ако постоянно носим името Христово върху устните си, а също и в ума си, но най-вече в сърцето си – тогава Божията благодат също се натрупва в нас. Ако постоянно се молим с Иисусовата молитва ("Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй ме грешния") и четем словото Божие, тогава ръждата, насъбрала се в сърцата ни чрез греха се изчиства и вместо това там постепенно се натрупва благодат и тогава ставаме по-силни от изкушението на този свят. Що се отнася до литургията, ние трябва да знаем как да извършваме правилно обмяната на нашия малък, тленен, ограничен живот с нетленния, вечен и безкраен живот на Бога."

– В България има традиция да се приема причастие само 4 пъти в годината. Как стои този въпрос в другите православни страни?

– Това е наистина голям въпрос. Той занимава сърцата и умовете на много православни християни в различни страни и най-вече в изминалия ХХ век. Моето мнение е, че нито честото причастяване, нито рядкото причастяване е това, което ще ни доведе по-близо до Бога. Не честотата, а начинът, по който се причестяваме със Светите тайни Христови, е важен. Свети Симеон Богослов казва, че който всеки ден плаче със сълзи и се моли пред Бога, той може и всеки ден да се причастява. А човек, който не се моли, няма покаяние и сълзи – дори да се причестява веднъж на година, на Великден, пак нищо не е сторил. Аз вярвам, че е добре човек да се причестява по-често, но има някои условия. Трябва да се научим на покаяние и да се причестяваме с пълно смирение. И в покаянието ни на първо място стои изповедта, защото срамът, който изпитваме по време на изповед, е онова нещо, което привлича Божията благодат. Срамът и преодоляването му. Както Христос е изпитал и понесъл срама на кръста и разпятието заради нашето спасение, също така и ние понасяме срам заради това, че искаме да се примирим с него. Той приема това като жертва от наша страна към Него. И не само това, той даже ни почита с такава чест – да отвори сърцата ни, за да получим Неговата благодат. Т.е. не е само честото причастяване, което искаме да възстановим в нашата Църква, а и искреното покаяние, и искрената изповед. Името на нашия Бог е Утешител. Но Светото Причастие не е нещо магическо. Силата на благодатта, която получаваме при Светото Причастие е такава, каквато е и нашата подготовка, когато пристъпваме към него.

– Има периоди в живота на християнина, в които той не чувства нужда от Бога, не чувства нужда да ходи на църква. Как трябва да се гледа на това нещо ?

– Аз мисля, че така се случва с всички нас. Затова трябва да се задвижи благодатта, която християнинът е получил в началото, при Кръщенето. И този дар, който сме получили в началото, ние го разгаряме с помощта на всичко онова, което Църквата ни дава. Например, когато хората идват при мен за изповед и се нуждаят аз да им задам конкретни въпроси, за да им помогна, аз ги питам: "Ходите ли всяка неделя на литургия навреме и внимавате ли там, в храма?" Моят принцип е прост: ако човекът не ходи на литургия в неделя, аз не мога да говоря за по-дълбоки неща, а ако ние сме в църква навреме, редовно за литургията в неделя, Господ ще намери момента, в който да ни помогне; защото, когато ние сме в храма и участваме в литургията, ние получаваме помощ от молитвите на всички, които са на литургията, а също и (това е по-важно) – заради молитвите на всичките светии. И затова първото и най-важно нещо е да обичаме литургията. Оттук нататък, за да разгорим онзи дар, който сме имали, Църквата предлага и много други пътища. И всичките други тайнства са създадени, за да ни помогнат, особено тайнството Изповед. Ако не сме готови да понесем срама в изповедта, няма да можем да избегнем срама в бъдещия живот, когато дойде Божият съд. И именно в тайнството Изповед ние се учим как да вървим от срам към слава, от срама заради нашите грехове – към славата, която получаваме, когато Господ ни дарява Своята прошка. Изповедта не е нещо тежко. Това е чест, с която Господ ни удостоява, за да може после да ни дари Своя Божествен живот.

– В Англия има много представители на България, Гърция, Кипър, Румъния, Русия, Украйна. Чувстват ли се те едно Тяло Господне като православни?

– За съжаление, виждам как всички ние, православните, страдаме от тази ужасна болест "национализъм". За мен няма по-голям срам от национализма. Апостол Павел казва: "Всички, които се причестяваме от едната Чаша, всички ставаме членове на едното Тяло". За християните има едно тяло, това е Църквата и главата на Църквата е Христос. Няма гръцки Христос, или български Христос, или арабски Христос, или еврейски Христос.

– Този първоначален Божи дар на благодатта само за хората в Църквата ли е или е за всички ?

– Аз вярвам, че Господ намира време, за да посети всеки един човек, независимо какъв е той и къде се намира. Най-ярък пример е свети апостол Павел, който не е бил християнин и даже е гонил християните, и Господ по такъв чуден начин го посещава по пътя за Дамаск. Друг един пример от времето на апостолите е Корнилий – той е бил езичник и Господ го посещава. Господ посещава всеки един човек, предвиждайки каква ще е неговата реакция, как той ще отговори на този дар. Той ще посети човека, но ако види, че няма да има отговор на този първи дар, Той няма да го посети втори път. Заради Своята голяма милост Бог не иска да постави човека в ситуация, в която може да бъде двойно осъден.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...