Владика вини в ерес Емилиян Станев
Източник: Труд
Пловдивският митрополит Николай забрани спектакъл на Иван Добчев по разказа на Емилиян Станев “Лазар и Иисус”. Представлението трябваше да влезе в новия афиш на пловдивския театър, но владиката го обяви за ерес.
За да не прерасне случаят в скандал, режисьорът Иван Добчев и директорът на Пловдивския театър Емил Бонев решили да уважат желанието на владиката и да не реализират проекта.
Следвайте ни
BRAVO NA VLADIKATA AZ GO POZDRAVQM ZA TOVA NEGOVO DEISTVIE SAMO TAKIVA DYXOVNICI TRQBVA DA IMA V NASHATA CARKVA
TAKIVA ERETICHESKI TEATRI TRQBVA DA SE SPIRAT.ZA MEN TOI E M NOGO SMEL !!!!!
Никога не съм харесвал дядо Николай,защото досега е отстоявал интересите на Църквата само ако се преплитат с неговите собствени.Тази забрана обаче буди възхищение.Има десетки реклами,които са за забрана тъй като се подиграват с Църквата,но незнайно защо Синодът мълчи срамежливо.Браво на епископ Николай и дано все така милее за авторитета на светата Църква и на духовенството!!!!!!
Хубаво е владиката първо да се постарае да сложи в ред собствената си епархия преди да започне да реди афиша на театъра. И в този ред на мисли – да се пребори с ересите в собственото си ведомство, преди да воюва с „ересите“ в драматургията.
Браво на Негово Високопреосвещенство, че не е благословил този спектакъл (трудно ми е да си представя как ще го „забрани“ след като театърът си има директор и Владиката не е пряко свързан с театъра) Но още по- голямо „БРАВО“ заслужават тези, които са се вслушали в съвета му – Иван Добчев и Емил Бонев. Дай Боже повече миряни да се вслушват в гласа на Православните архиерей.
Разбире се, че така трябва да се действа – безкомпромисно! Туко виж тези дърти супостати да го бяха прокарали този богохулен спектакъл и щеше да се разклати иначе крепката вяра, и тогава какво щяхме да правим…..да погинем……УЖАС!…не искам да си го помислям даже.
Там някой си вие от глад, друг нямал дом къде да подслони глава, трети се метнал от петия етаж, четвърти си прерязъл вените, пети умрял забравен, шести се гърчи в конвулсии….ама моля ви се не ни занимавайте с ГЛУПОСТИ, важното беше да запазим вярата непокътната!
Дано и други духовници последват владиката !!!
Има нещо много тревожно във факта, че владиката налага собствените си мнения за репертоара. Проблемът не е, че това произведение разглежда нестандартно православието, а че православието се злепоставя именно от църковната върхушка. Владиката си трае, когато Пловдив се разяжда от проституция и корупция, когато някаква мошеница, предрешена като калугерка, трупа пари от магии, когато Кръстова гора е развъдник на диви суеверия.
„Наверное, в само их служение Народу Божию изначально был заложен, помимо чисто зрелищного, еще и практический разумный здравый смысл, который, очевидно, имел ввиду ап. Павел, когда на заре церковной истории утверждал в первой Церкви институт епископов. Однако на сегодняшний день архиерейство, потеряв всякую фактическую связь с этим самым Народом, то-есть с самими людьми, постепенно выродилось в подобие небезызвестной конторы „По заготовке рогов и копыт“, занимающейся в основном жульнической добычей денег лично для себя.“ (http://www.portal-credo.ru/site/?act=lib&id=1903).
Факти:
1. Режисьорът Добчев (и/или директорът на Пловдивският драматачен театър) отива/т при митрополит Николай и го молят за мнение относно постановката;
2. Митрополит Николай дава отрицателно становище по пиесата;
3. Режисьорът Добче се разсърдва;
Оттам насетне следват интерпретациите, криещи в себе си:
1. глупост и sancta simplicitas;
2. омраза към християнството въобще и
3. персонална омраза към митрополита.
Този скандал повдига следните въпроси, относно:
1. нивото на т.нар. „журналистика“;
2. явлението „български интелектуалец“ :sad:-)
3. смисъла и съдържанието на понятието „свобода на словото“…
Във века на „плурализма“, „свободата на словото“ и „всевластието на личните и групови права“, един човек, в частност пловдивски митрополит Николай, е атакуван от вси страни, защото е дръзнал да изяви свободно своето мнение.
пп – с нетърпение чакам времето, когато сегашните архимандрити, по Божия воля, ще поемат някога управлението на родните епархии, и ще преборят проституцията и корупцията….
На едно друго място прочетох, че владиката, преди да си каже мнението, изчел целия сценарий. За мене това е истинската новина – владика ПРОЧЕТЕ пиеса! Радост буди този факт сам по себе си.
Чувал съм от един секретар на Синода преди години, че по време на заседание той съобщил, че е починал Емилиан Станев. Владиците се спогледали и един от тях рекъл: „Кой беше пък тоя?“
ЛЕЛЕЕ ПЪК АЗ СЪМ ЧУВАЛ ЧЕ КАРАЛСОН ЖИВЕЕ НА ПОКРИВА – ХАХАХА
Много уважавам дядо Николай, и точно поради тази причина не мога да коментирам а и не искам, неговите решения!
Но вашите…
ЕДНО МЕ ДРАЗНИ – ЗАБРАНИТЕ.
Дразни ме че вие ги подкрепяте, а в същото време всички лаина които се наливат в главите ни са ЛЕГАЛНИ – ДАЖЕ СА И СЛАДКИ ахахха (на тях кой обръща внимание?!)
ДО ХОРАТА НЕ СЕ СТИГА СЪС ЗАБРАНИ! А НА КОГОТО ВЯРАТА Е ПСЕВДО, НЕКА ГЛЕДА и се влияе!
Любов нямаме бе любов, за това нещата са толквоа зле, за това всичко е ПСЕВДО!
Светителят Игнатий разсъждава невероятно над тези неща!
Брянчанинов имам предвид 🙂
Да търсят мнение от наш митрополит за театрален сценарий… докъде я докарахме… Не разбирам какво е общото между Църквата и театъра, че митрополити да дават оценки за сфера, с която просто нямат пресечна точка? Да беше някой кандидат кмет или банкер за благословия, с мед да го помажеш. Ама за театъра резултатът е толкова предвидим, че няма накъде повече! Ако от митрополитите се очаква да пишат рецензии за театрални постановки, или да редактират в телевизия планета – жална ни майка. Тези, които са дали сценария на владиката или са целели скандал, за да напълнят салона (защото станалото няма как да не се разчуе), или са пълни наивници. Този пък, който е приел да стане рецензент на театрални текстове – нещо дето изобщо не му е работа – определено се е поблазнил от предложението и е станал част от един друг сценарий. В резултат – този спектакъл рано или късно ще бъде поставен – ако не в Пловдив, другаде – и ще има успех.
да е жив и здрав дядо Николай. Аз като жител на Асеновград виждам как нещата вървят нагоре и съм щастлив че съм в епархия с архиерей като него. Всички се молим за него, защото започваме да усещаме любовта му към нас – паството му.
Абе, като се замисли човек, не ще е лошо някой да редактира и ТВ Планета… Поне отгоре-отгоре… 🙂
*
А ако поради съображения, взети от християнския морал, забранят и дибидюс голите реклами, които си висят безпрепятствено на грамадните постери из градските улици и подканват и те не знаят към какво…
Може
току виж да се доближим на половин крачка към идеята за „християнска цивилизация“… да видиш и да не вярваш
😉
Голямата новина наистина е, че владиката е прочел сценария.
Разбира се, че владика не може да забранява театрални постановки. Оттук натътък проблемът е журналистически. Щото ако владиката все пак е прочел сценария, журналистът май не е.
Могат ли да бъдат забранени всички спектакли и филми и книги и и телевизии и реклами с антихристиянска тематика? Не е възможно. Нужно ли е? Не! Християнско ли е? Не! А християнско ли е пасивното мълчание? Още по-категорично – не!
Полезно за вярата е изразяването на християнска позиция. На мен ми се струва, че точно това е направил владиката, а не както журналистът пише „забрани спектакъл“. Но за да има авторитет мнението на владиката, т. е. на църквата, изразяването на позиция не бива да бъде инцидентно. Трябва да бъде перманентно.
Може ли да бъде забранен разказът? Нали той е в основата. Там е ереста. Както и в други разкази и статии на Е. Станев. И в цялата литература.
Неотдавна в Русенския театър беше поставена пиесата на Е. Канети „Предопределените“. И в нея има много антихристиянски моменти. Защо Русенският митрополит не я „забрани“?
Длъжността на митрополита е да изразява позицията на църквата, за да ориентира духовното стадо. И да го прави редовно. И с любов и кротост. И компетентно. Защото всяко мнение, което не е компетентно е импотентно.
Премълчаването на мнение често пъти е по-удобно от изказването на мнение. Но не към удобство ние сме призвани!!!
Невероятен сайт с безплатни mp3s на класическа музика, подреден по композитори. Сайтът, за който никой владика няма хабер!
http://www.all-art.org/music/
В този ред на мисли естественото продължение е владиката кУлтуРолоГ да смъкне целия репертоар на Операта, Филхармонията, Кукления театър…..Щом като „Лазар и Иисус“ е ерес, какво да очакваме за заглавия като „Бохеми“, „Руска тройка“, (а не дай Боже на някой да му хрумне да поставя „Иисус Христос – суперзвезда“. Анатемата просто е неизбежна….)
Горко му на Филипополис! Ще му съсипят културата. А това не бива!
Митрополитът се е изказал кратко и ясно.Както го каза презвитер Стефан, един архиерей е длъжен да има публична и ясна позиция по всякакви въпроси и във всякакви области щом се засяга вярата ни в Бога ,както предмети и лица свързани с нея.
Навремето Св.Иоан Кронщадски публично е късал и унищожавал порнографска литература и романи. С тези си действия той не е показал лудост, а като стожер е демонстрирал отношението на християнина, на духовника към извратеното, към греха.
С едно такова действие няма да се унищожи всичко антихристиянско, /то какво ли не в съвремието ни е пропито с такъв дух/, но се показва будност на християнско съзнание.
Навсякъде не може да се огрее, но там където може, трябва да се демонстрира православна съвест и позиция, особенно, когато ни искат становището, инак ще се съблазнят мнозина.
Когато епископа е право правещ, тогава той аистина е гласът на Църквата, гласът на вярващите, /както казва о.Стефан по-горе/.
Поповете да помагат, не да цензурират
Георги Господинов, писател
http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2007-10-22&article=208219
№ 5311
Поведението на митрополит Николай е знаково за това с какво се занимава църквата ни напоследък. Аз никак не харесвам това, на което тя акцентира, защото то се изразява предимно в публично-показни мероприятия.
Когато става дума за социални дейности, когато имаше пострадали от наводнения, църквата никаква я нямаше. В областта на художественото творчество няма забранени територии. В световната история са се водили няколко процеса срещу класически литературни текстове – нито един не е успявал. Дори малко навлизане на църквата в тази територия е символно недопустима, а конкретните изказвания бих определил само като неадекватни.
Аз не зная защо Иван Добчев е решил да се консултира с владиката за тази постановка – вероятно е дълбоко православен и това е негов жест към религията.
Църквата не е хуманитарна институция за да се занимава с материалните щения на хората.
Шоубизнеса се храни със скандали. Всеки слаб продукт за да реализира по-голяма продажба също се нуждае от скандал за да му обърнат внимание. Виждаме го всекидневно в медиите и по улиците. Личните нападки някак си имат само локално значение. Къде по ефектно е да бъдат засегнати по вече хора. Всевъзможни PR ове и други медиатори се опитват отвсякъде да ни бомбандират, да ни улучат по някой слабо място и някой да изпищи. Каква добра реклама е пищящата жертва.Ако е невинна още по добре. Добрата новина не е новина, добрата оценка не е оценка, полезното е досадно, моралното буди само присмех. Времето ни се характеризира със съзнателно преобръщане на всички ценности. Нито един порок не е остана не възвеличен и нито една добродетел не унизена. Именно по тези въпроси църковните водачи трябва постоянно да обръщат внимание на църквата(която сме всички ние) за духовните опасности, които ни заобикалят,а наше право е да се защитим. По какъв начин да го направим? Лесния начин, който прилагат някой институции е чрез забрани. Църковната институция не е изпълнителна власт и няма такива правомощия, но тя трябва да каже Истината. Тогава ние като общество можем да си потърсим правата да не бъдем обиждани и тези, които ни обиждат да понесат последиците от това. Това зависи само от нас.
Едва ли има рекламна цел табуто на владиката. Тук става въпрос за нещо много по-основно и важно – творческата свобода, която не може да бъде ограничавана. Ние не се намираме в Средновековието на кладите или в мракобесен режим (фашизъм или комунизъм). Емилиан Станев се опитва да запълни мълчанието на Евангелията за съдбата на Лазар след възкресението му. Според него той претърпява рязка промяна, в което има известна логика. Човек, видял божествения свят на плеромата, изведнъж се връща в този долина на плача, каквато е селска Палестина през І век. Един перфекционист като Николайчо, който се мъчи да нагоди (неуспешно) всички останали към своите криви или прави принципи.
.
Как така някои, които са били 3 години с Христос и са засвидетелствали Неговото възкресение и възнесение, накрая „се усъмниха“ (Мат. 28:17)? Апокрифите, които Църквата използва особено за Богородичния култ (повечето жени при нас се кланят не на Христос, а на Дева Мария), не са ли проява на творческа фантазия?
Истински твори само Бог, притежател на абсолютната свобода и доброта. Творчество в свера противна на доброто е самоунищожение. То и демоните творят: интриги, слетни, изкушения, нападения. Те и садистите творят, дори невероятни перверзии, каквито нормалният човек не може и на ум да му дойдат. И езичниците и комунистите са измисляли, какви ли не мъжения над християните, в миналото и днес. Всичко това е „творчество“, но демонично, бесовско.
V-k Trud kakto i drugite vestnizi i vestnikari sa mnogo negramotni po cerkovnite i verskite vaprosi. O4evidno e, 4e vladikata ne moje da zabrani nekakav si spektakal v teatroto. Ako ima6e vlast trebva6e da po4ne ot televiziata ili ot uli4nata pornografia. Toi prosto e izkazal mnenie. A 4e piesata e ereti4na v tova nema nikakvo samnenie. Golemiat problem e, 4e naroda ni e masovo neprosveten po verskite vaprosi i se osvedomiava za tezi ne6ta ot tova, koeto mu pokazvat po TV, kino, teatro i.t.n. A tezi isto4nizi v 99% ot slu4aite balvat prostotii i nevejestvo. I tuk nekoi ot izkazalite se misli,4e Cerkvata, tova sa popovete ( a ne vsi4ki krasteni vo glave s Isus Chistos) i 4e tazi spored nego Cerkva trebva da se zanimava ne s duhovnooto rakovodstvo na horata po patia kam tehnoto spasenie, a s razdavane na 4orba i darva za ogrev. M-da, na6ata Cerkva trebva da raboti pove4ko na prosvetitelskia front, da nameri miasto v u4ili6ta, universiteti, v TV, Radio, i t.n.
Протоиерей проф. Булгаков (починал през 1944 г.) е учел, че Св. Троица има четвърто лице. За това е бил осъден, че е еретик, от Св. Синод на Руската православна църква и от Св. Синод на Задграничната Руска православна църква. Как така епископ Николай, на длъжност митрополит на Пловдив и Пловдивска епархия обявява сам нещо за ерес, просто не ми го побира ума! А Св. Синод къде е?
Има ли „Св.Синод“ в България и по какво личи неговото съществуваве?
„по плодовете им ще ги познаете“-не думите са важни, а делата!Църквата „кърви“ ,но няма кой да помаже раните й,освен Сам Господ,а ние се занимаваме с“театрални постановки“.Няма нужда!