Свещеници



Може да харесате още...

21 Отговори

  1. Дон Кихот каза:

    Когато бях студент в Духовната академия, през Великия пост трябваше да занеса някакви книги у дома на проф. Тотю Коев. Заварих него и жена му да ядат свинско на масата. На моето смайване той отговори, че постът бил маловажен и не трябвало да му се обръща съществено внимание. Това го пиша за информация на всички онези форумци, които продължават да се прехласват по Коев и подобните нему.

  2. ЛюбимеЦ каза:

    Каква е дилемата за поста?
    Познавам достатъчно добри презвитери които не са „строги посници“,но за сметка на това са истински Отци,харизматични личности бих добавил.
    От друга страна имам познати лаици които са посници до безобразие,интелигентни хора с професии от най-престижно естество, работещи в месомелачката на правораздаването,икономисти от високо ниво..
    Които обаче свеждат живота на вярващия до всекидневна сверка с календарчето,там те търсят отговори с какво да се хранят.
    Да видите само каква трагедия настава когато се разминат възможностите със предписанието.
    Контраста на деен вярващ и заспал посник понякога е фрапиращ.
    Как да се разбере че храната и питието не са формиращи вярата,но не те не искат да разберат че и всеки ден да се хапва пържена сланинка:-)) това няма да ги направи нещо по-различни.
    Още повече че монашеските нрави са опасни за редовия вярващ.
    Като искат да си постят да си постят,но да „задължават“ хора които имат динамичен живот е вредно.
    Пости се колкото може,но когато те станат мерило за вярата на даден човек,веднага трябва да му се наложи „послушание“ три пъти на ден да хапва скара :-))

  3. didki каза:

    Поздравявам Илиана за чудесния текст, а и за факта, че вече е главен редактор на Мирна – това ще даде най-сетне нужния облик на списанието – с поздрав!

  4. Бойка каза:

    Поздравявам авторката на „Свещеници“. По образование не съм богослов, на като имам впредвид изказани мнения на други миряни се присъединявам към мнението им – „Свещенника трябва да дава пример с начина си на живот на своите пасоми. Как да му се доверим, когато той самият демонстрира своето неуважение и пренебрежително отношение към установените норми и правила от Църквата – институцията, която той представлява и чийто пслужител е. Далеч съм от мисълта да съдя някого или да го поучавам, но като имам впредвид своя житейски опит в света мога да кажа, че никоя светска институция не би толерирала свой служител, който демонстрира поведение на неуважение към нейните норми и правила.
    А какво може да бъде нашето отношение като миряни, когато става въпрос за двехилядното годишно присъствие на Църквата като институция в света, с установени и изпитани традиции, норми и правила през многовековния период, но не зачитани от нейните служители?

  5. chorbalan4o каза:

    за статията – хм… има наченки за поучителност, но лично мене нещо не ме трогна кой знае колко. Заучени цитати придружени с изтъркани аналитични фрази. Накратко – авторката не е открила топлата вода…
    Дон Кихоте, не го познавам тоз проф. Коев, нито съм чел нещо от него, но чини ми се, че яденето или неяденето на месо през Великия пост не е критерий за научния потенциал на някого… И аз да перефрезирам изтъркано, че „не е важно що влиза, а що излиза през устата“. И „който яде да не осъжда онзи, който не яде, и който не яде да не осъжда оногова, който яде“ (не гарантирам за точност на цитатите, но всички ги знаете), нали така :-)?

  6. ta6evv каза:

    Ето за това говорихме в предни коментари за бившите протестанти.В Църковните канони ясно е записано,че трябва да се пости задължително.Не,че аз винаги го правя,но не давам мнения във форумите,че’видите ли поста не е толкова важен’.
    Момчета(бивши протестанти),не така.
    Днес поста не бил толкова важен,утре иконите да не целуваме.Така лека по лека,накъде отиваме?

  7. Danine каза:

    Дано колкото се може повече хора да разберат правилно посланието на Илиана! То е призив да потъпрсим преди всичко в собствените си сърца ключът към сърцата на другите, за да съ-действаме на Бога в спасението на колкото се може повече души.
    Добре е да не забравяме, че какъвто е народа, такива са и свещениците, и управниците…

  8. chorbalan4o каза:

    кракът ми не е стъовал в протестантска църква, ясно? За отношението ми към поста ще приложа цитат от Ан. Сурожки:

    „Искам да започна въпроса за поста. В Стария Завет се предполагало, че трябвало да се пости веднъж в седмицата. Фарисеите и книжниците, от прекалено благочестие, постили цяла поредица от дни и с това (считали те) си заслужавали Божието благоволение. Нима не виждаме, че и мнозина сега постят така? Хора, които живеят, може би, не толкова забележително нравствено, у които сърцето не е така чисто, чиято нравственост е съмнителна, изпълняват всичко, каквото им повелява Църквата. И те постят, като забравят, че телесният пост не прибавя нищо към човешката духовност, ако намерението не изхожда именно от духовността. Апостол Павел казва: Храната не ни приближава към Бога (1 Кор.8:8); и още: Който яде, да не презира оногова, който не яде; и който не яде, да не осъжда оногова, който яде, понеже Бог го е приел. Кой си ти, който съдиш чуждия слуга? Пред своя Господар стои той, или пада. И ще бъде изправен, защото Бог е мощен да го изправи (вж. Рим. 14:3-4).
    Става дума не за това, да се пости само физически (натъртвам на думата “само”, защото не искам да кажа, че църковно установените пости нямат смисъл), но към поста е нужно да се добави друго измерение: духовно. Ние сме длъжни да постим, не като мъчим нашето тяло, а като оживляваме нашата душа.“

  9. ta6evv каза:

    Ч-чо,с аргументите ти съм съласен.Но така както се изказвате,ти и някои други,спокойно може да съблазните някой непредубеден.
    Тези теми са деликатни и мисля,че не бива така лековато да се заиграва с тях.
    Твоя крак може да не е стъпвал при протестанти.ок.
    Ама някои други май са още с единия крак при тях.

  10. Дон Кихот каза:

    Опитът ме е научил, че постът е много важен показател за духовността на един православен човек. Този, който осмива поста, е духовно болен. Но не ме разбирайте погрешно – не съм привърженик на буквата на поста. Тези предписания са създадени за едно късноантично патриархално общество от хора, които ядат месо 2-3 пъти годишно и никога не излизат от селата си. Днес храната е много разнообразна и достъпна, хората – мобилни, а работата – стресираща. Постът трябва да се смекчи. За това се говори от десетилетия насам, но нищо не се прави.
    .
    Що се отнася до темата „свещеници“, мисля, че проблемът не е в тях, а в попадиите, повечето от които са неподготвени и непригодни за този начин на живот.

  11. Idiot каза:

    Засегна се темата за поста, та се сетих за една прекрасна книга за поста „Защо не постиш?“, която прочетох в http://www.pravoslavieto.com. Позволявам си да посъветвам хората да я намерят и да я прочетат. Написана е на много жив и увлекателен език.

  12. chorbalan4o каза:

    за пръв път да съм напълно съгласен с тебе 🙂

  13. Дон Кихот каза:

    Радвам се, че ставаш най-сетне нормален, защото прекалено много станахме православните луди.

  14. chorbalan4o каза:

    чел съм я тази статия. много крайна позиция има автора. ако я имах на книга с удоволствие бих я скъсал на малко парченца.
    „Заповедта за поста е дадена първа – първа за човеците и още повече в райската градина на наслаждението. Бог, както е известно, им даде заповед да не ядат само от определен плод. За беда човекът наруши заповедта за този пост и затова бе наказан.“ Както виждаме, авторът има откровено изкривена представа за първородния грях, а и за греха по принцип…. 🙁

  15. toshev2006 каза:

    Казаното в статията е вярно, но кой от онези свещеници дето трябва да се поправят и в поведение, и в мислене ще го прочетат? Те отдавна са оглушали и ослепели за подобни препоръки и наставления. Изисква се по- силно изразена позиция от миряните в защита на своите изисквания за по-добро свещенство.Ако в една енория свещеникът е загубил обликът си на такъв, миряните трябва организирано да сезират духовната власт, сиреч митрополита, един ,двапъти, и проч. докато му досади, та най – сетне да изпълни просбата им. може пък да им прати друг, по – старателен, по-отзивчив.Не само да си шушукат, че са недоволни от тази или онази му проява, а да изискват с настоятелност.Иначе излиза:“Като ми пееш Пенкеле, кой ли ми те слуша.“
    към дон Кихот: Забравил си: За мъртвите или добро или нищо!/относно примера ти с Тотю Коев/

  16. Дон Кихот каза:

    Премълчаваните истини са отровни (Фридрих Ницше).

  17. iliana каза:

    Мислех да Ви отговоря на лични, но – по-добре тук, защото коментарът Ви се чете от всички…

    Професор Коев може да бъде „съден“, ако примерно беше твърдял, че стриктното спазване на поста е от ключово значение за спасението, докато яде свинско с жена си. Но той не е казал това, а нещо друго (дали е използвал точно думата „маловажен“, няма как да знаем, но явно такова впечатление е оставил у вас). Нещо повече – Вие сам виждате смисъл в облекчаване правилата за физическия пост.

    Аз писах в текста – проблемът не е изборът на свещеника да яде или да не яде; проблемът е изборът да излъже, да учи другите, че не трябва да ядат, докато той го прави; с други думи-лицемерието.

    Професорът беше честен човек. Вижте, аз мисля, че не е моя, нито човешка работа да преценяваме кой как стои пред Бога. Първо, защото това знае само Бог. Второ, защото няма опасност човек да излъже Бога. По-интересно е как човекът стои пред другите, особено – от името на Бога, защото хората можем да излъжем и те да го разберат и да се съблазнят от това.

    Съжалявам, че темата за поста се възприе като ключова в текста – не беше това идеята ми; ключова за статията и за броя на списанието въобще, е темата за свещенството в църквата – за неговия произход смисъл и осъществяване, за връзката на пастири и народ и въобще за духовните измерения на това служение.
    Представих темата през тази лична история, защото полето на нашето служение в църквата (и на духовници и миряни) мисля е това – човекът до нас.

  18. Дон Кихот каза:

    Илиана,

    Ти или си наивна като дете, или се преструваш на такава. Сигурен съм, че е първото.
    .
    Едно е да търси съобразяване на поста със съвременните условия, което е крайно наложително, а съвсем друго е неспазването на поста по най-крещящ начин поради масонски убеждения.
    .
    Последното ти изречение е вярно 50%. Полето на нашето служение не е единствено „човекът до нас“, а преди всичко Бог.

  19. iliana каза:

    Вашата оценка, защото очевидно пиша нещо, което според Вас само наивен човек може да мисли. Затова и няма да коментирам второто Ви изречение.

    А що се отнася до последното – Вие сте напълно прав, както и аз:

    „Бога никой никога не е видял. Ако любим един другиго, Бог пребъдва в нас, и любовта Му е съвършена у нас.“ (1 Иоан 4:12)

  20. Дон Кихот каза:

    Последният цитат е много уместен. Но ако размислиш, ще осъзнаеш, че според автора човек има дотолкова достойнство, доколкото отразява Божията благодат. И той не може и не трябва да бъде обичан сам по себе си (res in se), което е идолопоклонство, а само защото е създаден от Бога и излъчва Божията любов. Дори при масовите убийци и пропадналите пияници има моменти, когато в тях проблясват искри от Божието присъствие и докосване.

  21. iliana каза:

    въпросът защо да обичаме, богословски се отговаря така. Още провече – вероятно не само трябва, но и изобщо можем да обичаме човека именно защото носим образа на Бога; „сами по себе си“ ние не само не заслужаваме, но не сме и в състояние и да обичаме.

    Но въпросът е доколко това теоретично положение има значение за това как да изпълняваме заповедта на любовта. Аз не мисля, че ни е възложено да обичаме човека според достойнството, което е придобил (или не е придобил ) усвоявайки Божията благодат. Напротив, мисля че именно любовта е такава сила, която дава достойнство и на човека, когото обичаме, и на самите нас.

    Мисля също, че всеки, да го нарека морално-психологически релативизъм по отношение на заповедта за любовта в Христос или я обезличава – защото се отнасяме към човека според качествата, по които можем да съдим за него, или, както казвате, я превръща в идолопоклонство – защото абсолютизира човека. И в двата случая всъщност „сваля“ любовта до някакви психологически преживявания, които ни водят някъде из нас, но не ни водят към Бога.

    Достойнството, с други думи, не е условие на любовта. Точно за това нещо ми се струва, че пише и апостол Павел – ние хората трудно ще се пожертваме за другия, дори ако е праведник; Бог обаче доказва любовта Си към нас с това, че Христос умря за нас, още когато бяхме грешни…