Свещеници
Излезе новият 28 брой на "Мирна", посветен на свещенството. Списанието, заедно с останалите издания на Омофор, можете да закупите на Панаира на книгата в НДК, щанд №66.
Важно е обаче и онова по-тясно, но често определящо за състоянието на църковния живот призвание – призванието на църковните пастири. Хората, които наричаме свещеници, са сякаш носители на най-концентрираната есенция от църковността на времето, в което живеят, най-пълно и близо преживяват църковната динамика и най-често стават фактор, който я обуславя и насочва.
Тези хора често застават – с душите, телата и одеждите си – „на границите” на Църквата – пред лицата на враговете; на пътищата, където обикалят духовните зверове (1Петр. 5:8). Те са първите, които биват разпознавани и атакувани от външните на Църквата унищожителни стихии. Те са „емблемата” на Църквата, онези нейни изразители, които първи са унищожавани – морално и физически – от всяка враждебна на Църквата власт. Във всички времена за Църквата това са хора на постоянното изпитание – външно и вътрешно; онези, на които много е дадено, но и от които много се иска.
Точно затова е възможно да се случи така, че тези хора волю или неволю да преградят входа на Църквата и вместо за външните врагове, да се окажат пречка за събратята си в техния духовен път. Това не винаги се изразява в радикални прояви с общоцърковен отзвук – какъвто беше например неотдавна приключилият в Българската православна църква разкол. Такава война може да се води тихо и дори несъзнателно в рамките на една енория, на една епархия; без външни белези на „отпадане”, но с постоянно и последователно подменяне на истинския църковен живот с фалшиви правила, формална обредност, външна църковност или просто угасявайки горенето на сърцата на пасомите чрез прояви на маловерие, житейски скепсис, цинизъм и други неблагополучия от личността на самия свещеник.
Колко сериозна е опасността свещениците да се окажат съблазън за своите пасоми? Аз не знам статистически данни за това, но знам личната история на един човек – дядо ми Георги. Тя никак не е литературна, съвсем истинска е.
Дядо ми произхожда от стар род в Северозападна България. Неговият дядо е бил известен и уважаван чорбаджия, който бяга в Русия, за да не бъде арестуван от турската власт, понеже помага на български бунтовници. Измъква се на косъм, след като денонощия се крие в блатата до селото, предупреден от прислугата на конака. Никога повече не вижда семейството си; никой не знае какво се е случило с него. Оставя шест деца. След години парите му са ограбени. Децата и внуците му са принудени да разчитат само на земята и ръцете си.
Дядо ми беше човек от класически патриархален тип – от най-добрите му представители. От онези хора, които виреят само на чисто и животът им е прост и бистър като народна песен. По-нататък в броя ще се запознаете с още един Георги – отец Георги от село Жегларци. Той някак прилича на дядо ми; има обаче и друг свещеник, който за съжаление не прилича на отец Георги, нито на дядо ми.
Дядо беше много добър човек. Добродетелен във всичко съществено, без разбира се да бъде ангел; научен на труд, обич и уважение. Човек търпелив, който се отнася сериозно към всичко; който знае да приема и доброто, и лошото смирено и открито и да ги преработва според силите си в нещо добро. И хората, които го обичаха, и малцината, които го недолюбваха, го описваха като честен човек. Беше честен по начин, който ми е трудно да разкажа с конвенционални термини. Беше органично сякаш несъвместим с всякаква лъжа – и външна, и вътрешна (от която най-трудно се отказваме). Не съм срещала друг такъв характер. Спазваше мярката във всичко. Беше много чувствителен и силно се страхуваше от болести и от смъртта; до последно се грижеше за всяко нещо, което има значение за здравето. Но нито това благоразумие, нито страхът го бяха спрели например навремето да се изправи пред разстрел на фронта, защото не се съобразил със заповед на командира и тръгнал да носи ранен войник към каруцата на лазарета. С което искам да кажа, че винаги правеше това, което счита за правилно, независимо какво ще му коства.
Израснал като искрено вярващо дете в православно семейство, той почина като нецърковен човек, защото беше загубил вяра в един определен момент. И никога повече не се върнал към нея. Този момент е битов и жалък до неприличност. Но за дядо ми се бе оказал камък на препъване, след което човекът не могъл да стане. Историята е такава: най-добрият му училищен приятел, син на уважавания и учен (в чужбина) селски свещеник, го кани на обяд по време на Великия пост и сервират агнешко. Детето се шокира и пита как е възможно това, защото в неговото семейство такова положение е немислимо. Момчето на свещеника отговаря – „Това са глупости за народа, да не мислиш, че и ние вкъщи ги спазваме?”. Това е.
Написах по-горе – за дядо ми лъжата беше най-непоносимото и недопустимо нещо. Мисълта, че хората, които са достатъчно учени и достатъчно „близки” на Бога, ако Той съществува, лъжат (или лъжат хората за Бога, или лъжат Бога за себе си и за другите хора) – го е потресла и отвратила до такава степен, че просто никога повече не е искал да има нещо общо с тази история. За него тук имаше лъжа.
Знам какво се казва в такива случаи „за достойнството на християнството и недостойнството на християните”. Но ако познавахте дядо ми, този добър и чист като дете човек, чийто може би най-голям грях бе, че не знаеше да мисли релативистично, щяхте да разберете защо пиша това. Знам също, че в крайна сметка тази простичка история може да има много интерпретации, оневиняващи и обясняващи поведението на селския свещеник. Но аз нито обвинявам, нито търся някакви обяснения, защото и двете неща нямат значение. Единственото, което има значение, е да осъзнаем всички – и свещеници, и обикновени вярващи – значението на призванието си в Църквата и да се отнасяме сериозно към него.
Днес не е много различно от времето на дядо ми. И сега, като се заговори за църква, хората, църковни и нецърковни, медиите и институциите, поглеждат към духовенството. Духовниците пък със сигурност съзнават тази отговорност, но често я интерпретират съвсем неправилно. И вместо да я внесат в Църквата, споделяйки я с другите, и всички заедно да я поставят пред Божия престол – за да вдигне Бог този товар от нас и да го преобрази в оръдие на спасителното Си действие, те я възлагат на плещите си. И възприемайки отговорността като другото лице на властта, започват да действат и говорят като отделени от другите, от името на другите, от името на Църквата, а понякога и вместо Църквата.
В изкривените парадигми на този свят, обаче, властта не винаги е отговорна и отговорността не винаги е подплатена с власт. Ето защо – за да не имитираме в Църквата пороците на обществото – нека да помним, че една власт е истинска, когато се дава от Бога. Духовната власт в Църквата съществува по образа на Божествената власт. А това, което Бог дава „не както дава светът”, се дава с любов и от любов.
„А когато се наобядваха, Иисус казва на Симона Петра: Симоне Ионин, любиш ли Ме повече, отколкото тия? Петър Му казва: да, Господи! Ти знаеш, че Те обичам. Иисус му казва: паси Моите агънца” (Иоан. 21:15).
По този начин властта, възложена върху църковните пастири, може да се осъществи истински само в най-дълбока връзка с поверения им народ. Само като издига душите на своите пасоми към Бога, като живее с техния живот, се състои истинският духовник. Той приема съдбата им като своя: „Чеда мои, за които съм пак в родилни болки, докле се изобрази във вас Христос”, пише свети апостол Павел (Гал. 4:19). И като добър пастир „полага душата си за овците” (Иоан. 10:11). Ето какъв е замисълът на властта в Църквата. Тя се дава от Бога, движи се от любовта, жертвена е и е отговорна докрай; така, както Бог е отговорен – дори до смърт кръстна – за съдбата на Своето творение.
Какво е Църквата – събрание; събрание на Благодарението. На това събрание духовници и народ в един споделен момент заставаме пред Бога, за да Му благодарим. Благодарността е безкръвната ни жертва Богу. Начело на събранието стоят църковните презвитери – за да благодарят от името на всички и да принесат тази жертва „от всички и заради всичко.” Но това принасяне не е някакъв външен акт, някакво обредно или магическо действие… То е действие, в което полагаш най-съкровената част от себе си в пределното усилие да бъдеш „събран” с другите, „защото, дето са двама или трима събрани в Мое име, там съм Аз посред тях”, казва Господ (Мат. 18:20).
Нашите духовници са истински предстоятели на църковния народ, когато са част от неговата жертва, когато са едно с всички, от чието име принасят изповеданието и благодарението „с едни уста и с едно сърце”. Това единство съзижда Църквата.
Ето защо и духовната власт, и отговорността на духовенството, и пастирското служение са невъзможни като някакъв външен елемент на църковната организация. Истинската духовна състоятелност на църковните пастири, тяхната идентичност извира от връзката им с църковния народ. А такава връзка може да създаде единствено любовта.
Любовта към Бога и любовта към ближния са вертикалата и хоризонталата на кръста, който Църквата възлага върху всеки от нас.
Главен редактор на списание Мирна
Когато бях студент в Духовната академия, през Великия пост трябваше да занеса някакви книги у дома на проф. Тотю Коев. Заварих него и жена му да ядат свинско на масата. На моето смайване той отговори, че постът бил маловажен и не трябвало да му се обръща съществено внимание. Това го пиша за информация на всички онези форумци, които продължават да се прехласват по Коев и подобните нему.
Каква е дилемата за поста?
Познавам достатъчно добри презвитери които не са „строги посници“,но за сметка на това са истински Отци,харизматични личности бих добавил.
От друга страна имам познати лаици които са посници до безобразие,интелигентни хора с професии от най-престижно естество, работещи в месомелачката на правораздаването,икономисти от високо ниво..
Които обаче свеждат живота на вярващия до всекидневна сверка с календарчето,там те търсят отговори с какво да се хранят.
Да видите само каква трагедия настава когато се разминат възможностите със предписанието.
Контраста на деен вярващ и заспал посник понякога е фрапиращ.
Как да се разбере че храната и питието не са формиращи вярата,но не те не искат да разберат че и всеки ден да се хапва пържена сланинка:-)) това няма да ги направи нещо по-различни.
Още повече че монашеските нрави са опасни за редовия вярващ.
Като искат да си постят да си постят,но да „задължават“ хора които имат динамичен живот е вредно.
Пости се колкото може,но когато те станат мерило за вярата на даден човек,веднага трябва да му се наложи „послушание“ три пъти на ден да хапва скара :-))
Поздравявам Илиана за чудесния текст, а и за факта, че вече е главен редактор на Мирна – това ще даде най-сетне нужния облик на списанието – с поздрав!
Поздравявам авторката на „Свещеници“. По образование не съм богослов, на като имам впредвид изказани мнения на други миряни се присъединявам към мнението им – „Свещенника трябва да дава пример с начина си на живот на своите пасоми. Как да му се доверим, когато той самият демонстрира своето неуважение и пренебрежително отношение към установените норми и правила от Църквата – институцията, която той представлява и чийто пслужител е. Далеч съм от мисълта да съдя някого или да го поучавам, но като имам впредвид своя житейски опит в света мога да кажа, че никоя светска институция не би толерирала свой служител, който демонстрира поведение на неуважение към нейните норми и правила.
А какво може да бъде нашето отношение като миряни, когато става въпрос за двехилядното годишно присъствие на Църквата като институция в света, с установени и изпитани традиции, норми и правила през многовековния период, но не зачитани от нейните служители?
за статията – хм… има наченки за поучителност, но лично мене нещо не ме трогна кой знае колко. Заучени цитати придружени с изтъркани аналитични фрази. Накратко – авторката не е открила топлата вода…
Дон Кихоте, не го познавам тоз проф. Коев, нито съм чел нещо от него, но чини ми се, че яденето или неяденето на месо през Великия пост не е критерий за научния потенциал на някого… И аз да перефрезирам изтъркано, че „не е важно що влиза, а що излиза през устата“. И „който яде да не осъжда онзи, който не яде, и който не яде да не осъжда оногова, който яде“ (не гарантирам за точност на цитатите, но всички ги знаете), нали така :-)?
Ето за това говорихме в предни коментари за бившите протестанти.В Църковните канони ясно е записано,че трябва да се пости задължително.Не,че аз винаги го правя,но не давам мнения във форумите,че’видите ли поста не е толкова важен’.
Момчета(бивши протестанти),не така.
Днес поста не бил толкова важен,утре иконите да не целуваме.Така лека по лека,накъде отиваме?
Дано колкото се може повече хора да разберат правилно посланието на Илиана! То е призив да потъпрсим преди всичко в собствените си сърца ключът към сърцата на другите, за да съ-действаме на Бога в спасението на колкото се може повече души.
Добре е да не забравяме, че какъвто е народа, такива са и свещениците, и управниците…
кракът ми не е стъовал в протестантска църква, ясно? За отношението ми към поста ще приложа цитат от Ан. Сурожки:
„Искам да започна въпроса за поста. В Стария Завет се предполагало, че трябвало да се пости веднъж в седмицата. Фарисеите и книжниците, от прекалено благочестие, постили цяла поредица от дни и с това (считали те) си заслужавали Божието благоволение. Нима не виждаме, че и мнозина сега постят така? Хора, които живеят, може би, не толкова забележително нравствено, у които сърцето не е така чисто, чиято нравственост е съмнителна, изпълняват всичко, каквото им повелява Църквата. И те постят, като забравят, че телесният пост не прибавя нищо към човешката духовност, ако намерението не изхожда именно от духовността. Апостол Павел казва: Храната не ни приближава към Бога (1 Кор.8:8); и още: Който яде, да не презира оногова, който не яде; и който не яде, да не осъжда оногова, който яде, понеже Бог го е приел. Кой си ти, който съдиш чуждия слуга? Пред своя Господар стои той, или пада. И ще бъде изправен, защото Бог е мощен да го изправи (вж. Рим. 14:3-4).
Става дума не за това, да се пости само физически (натъртвам на думата “само”, защото не искам да кажа, че църковно установените пости нямат смисъл), но към поста е нужно да се добави друго измерение: духовно. Ние сме длъжни да постим, не като мъчим нашето тяло, а като оживляваме нашата душа.“
Ч-чо,с аргументите ти съм съласен.Но така както се изказвате,ти и някои други,спокойно може да съблазните някой непредубеден.
Тези теми са деликатни и мисля,че не бива така лековато да се заиграва с тях.
Твоя крак може да не е стъпвал при протестанти.ок.
Ама някои други май са още с единия крак при тях.
Опитът ме е научил, че постът е много важен показател за духовността на един православен човек. Този, който осмива поста, е духовно болен. Но не ме разбирайте погрешно – не съм привърженик на буквата на поста. Тези предписания са създадени за едно късноантично патриархално общество от хора, които ядат месо 2-3 пъти годишно и никога не излизат от селата си. Днес храната е много разнообразна и достъпна, хората – мобилни, а работата – стресираща. Постът трябва да се смекчи. За това се говори от десетилетия насам, но нищо не се прави.
.
Що се отнася до темата „свещеници“, мисля, че проблемът не е в тях, а в попадиите, повечето от които са неподготвени и непригодни за този начин на живот.
Засегна се темата за поста, та се сетих за една прекрасна книга за поста „Защо не постиш?“, която прочетох в http://www.pravoslavieto.com. Позволявам си да посъветвам хората да я намерят и да я прочетат. Написана е на много жив и увлекателен език.
за пръв път да съм напълно съгласен с тебе 🙂
Радвам се, че ставаш най-сетне нормален, защото прекалено много станахме православните луди.
чел съм я тази статия. много крайна позиция има автора. ако я имах на книга с удоволствие бих я скъсал на малко парченца.
„Заповедта за поста е дадена първа – първа за човеците и още повече в райската градина на наслаждението. Бог, както е известно, им даде заповед да не ядат само от определен плод. За беда човекът наруши заповедта за този пост и затова бе наказан.“ Както виждаме, авторът има откровено изкривена представа за първородния грях, а и за греха по принцип…. 🙁
Казаното в статията е вярно, но кой от онези свещеници дето трябва да се поправят и в поведение, и в мислене ще го прочетат? Те отдавна са оглушали и ослепели за подобни препоръки и наставления. Изисква се по- силно изразена позиция от миряните в защита на своите изисквания за по-добро свещенство.Ако в една енория свещеникът е загубил обликът си на такъв, миряните трябва организирано да сезират духовната власт, сиреч митрополита, един ,двапъти, и проч. докато му досади, та най – сетне да изпълни просбата им. може пък да им прати друг, по – старателен, по-отзивчив.Не само да си шушукат, че са недоволни от тази или онази му проява, а да изискват с настоятелност.Иначе излиза:“Като ми пееш Пенкеле, кой ли ми те слуша.“
към дон Кихот: Забравил си: За мъртвите или добро или нищо!/относно примера ти с Тотю Коев/
Премълчаваните истини са отровни (Фридрих Ницше).
Мислех да Ви отговоря на лични, но – по-добре тук, защото коментарът Ви се чете от всички…
Професор Коев може да бъде „съден“, ако примерно беше твърдял, че стриктното спазване на поста е от ключово значение за спасението, докато яде свинско с жена си. Но той не е казал това, а нещо друго (дали е използвал точно думата „маловажен“, няма как да знаем, но явно такова впечатление е оставил у вас). Нещо повече – Вие сам виждате смисъл в облекчаване правилата за физическия пост.
Аз писах в текста – проблемът не е изборът на свещеника да яде или да не яде; проблемът е изборът да излъже, да учи другите, че не трябва да ядат, докато той го прави; с други думи-лицемерието.
Професорът беше честен човек. Вижте, аз мисля, че не е моя, нито човешка работа да преценяваме кой как стои пред Бога. Първо, защото това знае само Бог. Второ, защото няма опасност човек да излъже Бога. По-интересно е как човекът стои пред другите, особено – от името на Бога, защото хората можем да излъжем и те да го разберат и да се съблазнят от това.
Съжалявам, че темата за поста се възприе като ключова в текста – не беше това идеята ми; ключова за статията и за броя на списанието въобще, е темата за свещенството в църквата – за неговия произход смисъл и осъществяване, за връзката на пастири и народ и въобще за духовните измерения на това служение.
Представих темата през тази лична история, защото полето на нашето служение в църквата (и на духовници и миряни) мисля е това – човекът до нас.
Илиана,
Ти или си наивна като дете, или се преструваш на такава. Сигурен съм, че е първото.
.
Едно е да търси съобразяване на поста със съвременните условия, което е крайно наложително, а съвсем друго е неспазването на поста по най-крещящ начин поради масонски убеждения.
.
Последното ти изречение е вярно 50%. Полето на нашето служение не е единствено „човекът до нас“, а преди всичко Бог.
Вашата оценка, защото очевидно пиша нещо, което според Вас само наивен човек може да мисли. Затова и няма да коментирам второто Ви изречение.
А що се отнася до последното – Вие сте напълно прав, както и аз:
„Бога никой никога не е видял. Ако любим един другиго, Бог пребъдва в нас, и любовта Му е съвършена у нас.“ (1 Иоан 4:12)
Последният цитат е много уместен. Но ако размислиш, ще осъзнаеш, че според автора човек има дотолкова достойнство, доколкото отразява Божията благодат. И той не може и не трябва да бъде обичан сам по себе си (res in se), което е идолопоклонство, а само защото е създаден от Бога и излъчва Божията любов. Дори при масовите убийци и пропадналите пияници има моменти, когато в тях проблясват искри от Божието присъствие и докосване.
въпросът защо да обичаме, богословски се отговаря така. Още провече – вероятно не само трябва, но и изобщо можем да обичаме човека именно защото носим образа на Бога; „сами по себе си“ ние не само не заслужаваме, но не сме и в състояние и да обичаме.
Но въпросът е доколко това теоретично положение има значение за това как да изпълняваме заповедта на любовта. Аз не мисля, че ни е възложено да обичаме човека според достойнството, което е придобил (или не е придобил ) усвоявайки Божията благодат. Напротив, мисля че именно любовта е такава сила, която дава достойнство и на човека, когото обичаме, и на самите нас.
Мисля също, че всеки, да го нарека морално-психологически релативизъм по отношение на заповедта за любовта в Христос или я обезличава – защото се отнасяме към човека според качествата, по които можем да съдим за него, или, както казвате, я превръща в идолопоклонство – защото абсолютизира човека. И в двата случая всъщност „сваля“ любовта до някакви психологически преживявания, които ни водят някъде из нас, но не ни водят към Бога.
Достойнството, с други думи, не е условие на любовта. Точно за това нещо ми се струва, че пише и апостол Павел – ние хората трудно ще се пожертваме за другия, дори ако е праведник; Бог обаче доказва любовта Си към нас с това, че Христос умря за нас, още когато бяхме грешни…