В криза ли е българското монашество?
Тази събота във „Вяра и общество“
Поредният брой е тематично посветен на монашеството, а поводът е съдбата на братството в Руенския манастир, недалеч от Дупница. Преди пет години, когато стартирахме, решихме да започнем предаването си с материал от тази обител.
Сигурно си спомняте, че тогава това бе най-младият манастир у нас, от там се излъчваше и първото (все още единствено) православно интернет радио „Сион”. Какво се случи с братството на манастира, ще ви разкажем в специалния ни репортаж – пет години по-късно. В аванс ще си позволим да цитираме думите на настоящия игумен на обителта – йеромонах Йоан: „Българските манастири са един лакмус на духовността в нашето общество – там най-добре се вижда бездуховността… Причина за кризата в монашеството е липсата на опитни, духовни старци.”
Темата продължаваме и със специалния ни гост – доц. Бистра Николова, автор на двутомника „Монашество, манастири и манастирски живот в Средновековна България”. От нея ще чуете интересен разказ за българското монашество преди столетия, за ролята на градските манастири в живота на църквата и държавата и др.
Тази събота (29 януари) „Вяра и общество” ще се излъчи по БНТ 1 от 10.30 ч., с повторение – в петък (4 февруари) от 15.30 ч. Излъчването по БНТ САТ е в неделя (30 януари) от 9.05 часа, с повторение – в понеделник (31 януари) от 5 ч. сутринта. Може да ни гледате и на електронния адрес на Българската национална телевизия – www.bnt.bg – на страниците на „БНТ Продукции“ в раздел „Религия и История“.
Тъкмо одеве четох по същата тема за монасите и манастирите, че проблемите не били от вчера. Ей тука http://hpberov.blogspot.com/2011/01/blog-post_27.html
Не знам дали модераторите на православие.бг ще пуснат този мой постинг. В манталитета на рицарска и духовническа Европа, в това число и в автентичния български манталитет преди промените на модерноста се счита за нечестно и непочтено да се възползваш от слабостта, незнанието и нещастието на човека за да го разработваш в дадена насока и да го експлоатираш. За жалост манталитета на днешната БПЦ е работническо-селски, пазарно насочен и строго рацоионално конструиран. Тя действа революционно непочтено – иска да действа сред децата ни, които нямат култура и опит, позовава се на исторически заслуги, които както се вижда и от госта на предаването са доказвани от светски специалисти, използва объркаността на хората за да усвоява ресурси и 50 годишната религиозна неграмотност на българите и историческия материализъм за да крънка пари от неграмотните във философско отношение. Рациото на икономиката иска ресурс за актуални можещи и знаещи хора, а не за исторически реликти като манастирите
Тълковен Апокалипсис, руско издание от 1656 г., безплатно – http://kilofile.com/download/free/168223/
С настоящето се обръщам към всички потребители на портала с молба за хуманитарна помощ. От сведения в Интерент разбарх, че правителството е отпуснало 700000 лева за материя на култа у нас. Като се добавят 400000 лева държавна пара за мощите от Созопол, които Църквата скри за анализ от науката, като се добавят 150000 лева за материално-техническата база на Гигинци, парите отпускани от Държавата за материя стават огромни в криза Ленин казва, че в света няма нищо друго освен вечно движеща се материя и неговото мнение се спазва от философията на управляващите, обявяващи себе си за алтернатива на комунистите и ченгетата в България. Аз не знам какво познание дава за живота тренировката на карате и храненето на прасета и кокошки на село, но от Френската гимназия и Историческия факултет на СУ, когато съм използвал времето си за четене и размисъл съм достигнал до извода, че материята дух не може да роди, за разлика от словесния човек. Моля помогнете – не разбирам логиката на финансиране у нас
Въпросът с монешаството е много сериозен. По принцип монах е човек, който се подчинява на телесна, интелектуална и емоционална дисциплина. Монасите в историята на християнството са грамотни, културни, човеколюбиви и състрадателни и съпричастни хора – калугер н абългарски значи добър старец. А човекът според библията се разпознава и съответно номинира според делата си и според думите ,с които се оправдава плътта. Това значи, че сградата на манастира не е християнско средище, ако в нея няма гореизброените качества , които толкова тормозят днешнето ОФ православие. Казвам го това, защото мен искаха да ме отвлекат за монах в Света гора – дойде преди години един монах при мен и ми предложи тайно да си взема задграничния паспорт и да замина с него за Света гора, като изоставя близките и приятелите, хората на които съм длъжник. Аз отказах и продължих да работя за християнството и религиозното тълкувание на българската история. А от Света гора, како какогероси, нехаят за моето състояние.
Официалната форма на монашество е в криза в България по много причини, които няма да коментирам. Но Господ, Който поругаван бе бива, е вдъхновил и вдъхновява много тайни монаси и монахини (от сам) в света. Господ никой не може да ограничи и неведоми са Неговите пътища.
Верно е, че има много монаси и аскети в света, но не е справедливо тези хора, които носят цивилни дрехи, носят си кръста и участват в светския живот да бъдат низвергвани морално и материално, за разлика от хора, които носят раса, живеят в общежитийни обители, публично са наминирани за Христови служители и получават привилегии, средства и ресурси от хората. Ако в България имаше реална Църква каквато я знаем от истоията и от примера на другите изповедания Тя нямаше да търпи фактическите Христови следовници да търпят удари и лишения, а щеше да ги възнагради и поощри по достойноство според известните цивилизационни норми на възнаграждение по степени на показани знания и положен труд за благото на хората и за слава на Бога. Защото ощетяването на Божиите следовници, които са фактическите служители на религията и култа е неуважение към Бога, който им е дал дарбите и талантите, грях към съдбата на слабите и безимотните, и слугинаж на конспиративни и „национални“ идеи, в които няма ближен.