Канонизация, мъченичество и патриотизъм
Тази събота „Вяра и общество” започва дискусия за предстоящата канонизация на жертвите в Батак и Априлци
Заслугите към нацията заслуги ли са към църквата? Дали жертвите на Априлското въстание от Батак и Ново село (Априлци) са мъченици за вярата и съответства ли това на историческата истина за тяхната гибел? Какви са мотивите на Българската православна църква за тази канонизация и не закъсня ли този акт? Това са само част от въпросите, чийто отговори ще търси поредното издание на „Вяра и общество”. Събеседници на Горан Благоев са гл. асистент Павел Павлов – преподавател в Богословския факултет на СУ, Екатерина Пейчинова и Иван Лалев – директори съответно на историческите музеи в Батак и Ловеч. С разговора тази събота ще започнем дискусия, която ще продължи и в следващото ни издание.
Гледайте „Вяра и общество” тази събота (26.III.) с начален час на излъчване по БНТ-1 от 10.30. Повторението е на 1.IV. (петък) от 15.30. Излъчването ни по БНТ САТ е в неделя (27.III.) от 8.50 часа с повторение от 5.15 на 29.III. (вторник). Може да ни гледате и на електронния адрес на Българската национална телевизия – www.bnt.bg – на страниците на „БНТ Продукции" в раздел „Религия и История".
Въпросът с канонизацията на жертвите на Априлското въстание е много сложен. Това е въстание, орагнизирано от революционни комитети, чиито философия, практика и идеен багаж не са изведени от истроията, философията и богословието на Църквата. Жертвите са християни, наистина, но около Априлското въстание има много неясни факти и хиперболизация. Така например клането в Батак не е правено от турци, а от помаци, за което има анкета на страниците на списание Мисъл от 1894г. и за неговият водач Али Барутанлията пише Захари Стоянов, защото след Освобождението никой не му е отмъстил за клането. Безспорно ако не беше националното движение ние нямаше да се освободим от турско робство, а следователно Църквата нямаше да има тези привилегии и свободи, с които се ползва в модерните времена. Така, че Църквата е задължена исторически и морално на борците за национална свобода и канонизацията на жертвите и страдалците е един акт на историческо и морално признание за порива към свобода на българите.
С подобни канонизации се профанизира понятието святост.Тези хора са изклани заради стремежа им към политическа свобода,даже повечето не знаят и защо са заклани,тъй като са станали жертва на принципа покрай сухото гори и мокрото.За разлика от последните двама набедени светии-Софроний и Паисий,на тия костите им са налице.Да мироточат?Да благоухаят?Поне имат ли оня кехлибарено восъчен цвят,който имат костите на светците?Някой от тях явил ли се е насън на някого(св.Ефрем Нови се явил в съня на монахиня и и посочил точно мястото където лежало НЕТЛЕННОТО му тяло),400 години след като е бил убит от турците.При Новомитилинските мъченици Св.Николай,св Ирина и св. Рафаил-същите явления-сънища,откриване на НЕТЛЕННИ мощи и чудеса-изцеления на болни.КОЙ СЕ Е ИЗЦЕЛИЛ ОТ КОСТИТЕ В БАТАК????
Май иде реч за поредния зле режисиран PR на синода.
Вие сте прав, че Църквата е задължена на борците за национална свобода. А как се отплаща и какво прави за истината? Нашата Църква е първо политическа и след това Православна. Борбата за национално освобождение на българите е подпомогната задкулисно от тогавашните силни в Европа, така че всичко е ясно – още тогава сме изгубили напълно независимостта си. Точно тук е пародията наречена живот и история, която ни се предлага. Може би тук е срашното…
Ще ви задам и един въпрос. Защо има паметник на второто българско възраждане и каква историческа истина изобразява? Далеч съм от мисълта да хуля Църквата и политиците, като че ли истината се изопачава. Защо е това, не мога да го разбера.
Въпросната канонизация е политически ход, който СВЕТИЯТ(???????????) Синод послушно изпълнява. Нищо не може да се направи и това, което ще стане, ша си стане. Ама защо ни правят на глупаци?
Според мен мъчениците от Батак, които са изклани от мюлюлманите, без значение дали от турци или помаци, следва да бъдат канонизирани. Нека не се подценява факта, че на тях са им предлагали да останат живи и здрави стига да приемат исляма. И наистина имало е малцина, които са проявили малодушие и са приели мюсюлманската вяра. Но те са били единици. А останалите са предпочели да умрат, като православни, а не да живеят като мюсюлмани.
След като въстанието е потушено протестански мисионери предлагат помощи на разорените българи, които помощи нашите приемат с благодарност. Но когато им е предложено да се присъединят към протестанските общности българите категорично са отказвали с думите: „Нас ятагана не ни сломи, а вие искате сега доброволно да сменим вярата си.“ От тук се вижда, че те са съзнавали за какво са умрели техните братя и сестри. И още става ясно, че тогавашните наши сънародници са правили ясно разграничение от Православие и Протестанство, за разлика от някои съвременници.
Къде са сега великите спасители, за да обясняват какъв е политечският ход на канонизацията и какво ще спечелим, или какво ще загубим? Това не е като да научиш Евангелието, да го цитираш и да си избиваш компплексите, като изобличаваш комплексарите. Ако имат очи, ще видят, всичко е толкова ясно. Видно е, че цялата държава спи и се бие в гърдите колко традицино суеверноправославни сме, други си спасяват душите и нямат време и желание да обърнат внимание на такива дребнавости. А пък, има и други, които се страхуват, обръщат ти гръб и не смеят да те погледнат, камо ли да ти кажат довиждане, но изискват от нас недостойните, винаги да уважаваме. Разочарован съм от бездействието на богословите, по-точно съм разочарован от липсата на това нещо, което някой демократи го наричат гражданска позиция и мнение. Честито българи!. Спасители от цяла България, спасявайте се!
„За разлика от последните двама набедени светии-Софроний и Паисий,на тия костите им са налице.Да мироточат?Да благоухаят?Поне имат ли оня кехлибарено восъчен цвят,който имат костите на светците?Някой от тях явил ли се е насън на някого(св.Ефрем Нови се явил в съня на монахиня и и посочил точно мястото където лежало НЕТЛЕННОТО му тяло),400 години след като е бил убит от турците.При Новомитилинскит е мъченици Св.Николай,св Ирина и св. Рафаил-същите явления-сънища,откриван е на НЕТЛЕННИ мощи и чудеса-изцеления на болни.КОЙ СЕ Е ИЗЦЕЛИЛ ОТ КОСТИТЕ В БАТАК????“
Тези белези/качества за мощите на всички светии в житията ли са били характерни и всички светии ли са се явявали в сънищата на миряни и духовници? Ако не са изследвани всички случай обобщенията обикновено са неверни…