Мисионерска консултация се проведе във Велико Търново
Между 24 и 26 април тази година в Дряновския манастир „Св. Архангел Михаил“ – Великотърновска епархия, се проведе тридневна среща-консултация на тема „Православната Църква и мисионерското служение“. В срещата взеха участие около 20 свещеника от различни епархии на БПЦ. Събитието беше организирано и финансирано от фондация Алфа България със сътрудничеството на фондация Покров Богородичен и Православния Център „Проф. Тотю Коев“ и с благословението на Негово Високопреосвещенство Великотърновския митрополит Григорий. В екипа на организаторите участваше и г-н Петър Банчев – завеждащ културно-просветния отдел на Великотърновска света митрополия. Срещата започна с въведителна лекция на Клаус Кенет, специален гост на събитието, познат на българската аудитория с книгата си „2 милиона километра в търсене на любовта“. След неговото изложение за мисията и споделения опит от манастира “Св. Йоан Кръстител” в Есекс, Великобритания, свои изложения имаха о. Димитър от Пловдив, дългогодишен капелан в затвора в Пловдив, о. Веселин от София и о. Стойко от Варна. В изложенията си те споделиха своите виждания за мисията, разказаха за своята енорийска дейност и своето служение. Мултимедийна презентация беше представена от презвитера Мирела и о. Светослав Кючуков за дейностите на Православния информационен център в Благоевград, създаден през 2009 г. с благословението на Неврокопския митрополит Натанаил. За нуждата от катехизация преди св. Кръщение и използването на разбираем богослужебен език в Църквата говори ставр. ик. Стефан Стефанов от Русенска епархия.
В края на деня беше прожектиран филмът „Форпост“, който предизвика оживена дискусия. Бяха разгледани възможностите за създаването на служение в БПЦ, подобно на показаното във филма и проблемите и предизвикателствата пред него.
Вторият ден започна с лекция на тема „Църквата и медиите” изнесена от доц. Мариян Стоядинов – преподавател по догматическо богословие в Богословския факултет на Великотърновския университет. Той разгледа въпроса за отношението на Църквата към медиите и тяхното сътрудничество в мисионерското служение.
В края на деня бяха направени две презентации от г-н Банчев, който представи периодичното епархийско списание за църковна организация, изкуство и наука „Епархийски вести”, създадено още в началото на 20-те години на миналия век и о. Зоран Мамучевски, който представи мултимедийна презентация за дейностите на Православния център „Проф. Тотю Коев“.
В срещата участие взеха и трима клирици на Сръбската Православна Църква: о. Александър Джаковац – отговорен редактор на новинарската емисия „Православие” на църковното радио „Слово любве” и гл. експерт по изучаването на вероучение в държавните училища в Сърбия, о. Вукашин Миличевич – главен редактор на радио „Слово любве”, и о. Игор Батес – енорийски свещеник в Белград и дългогодишен преподавател по вероучение.
Срещата приключи с представяне на възможностите които предлагат православните Алфа курсове в мисионерската работа. Презентацията беше представена от страна на г-н Петър Благинов – ръководител на фондация Алфа България. Самите курсове могат да послужат като инструмент за приближаване на хората с Бога, и да помогнат за завръщане на хората, които са далеч от православната вяра в Църквата и храмовете. Но трябва да се отбележи, че работата с тези хора не спира в момента, в който те минат прага на храма, а свещеникът трябва усърдно да работи с тях и след това. Православните Алфа курсове се радват на голям успех в различни поместни православни църкви и масово се използват от православните капелани, служещи в затворите и армията.
Срещата приключи с отслужване на съборна св. Литургия в храма на Дряновския манастир, на която присъстваха всички участници. Тази среща беше началото на една практика, която се надяваме да продължи и в бъдеще. Такива събития са нужни за споделянето на практически опит от първо лице и представляват основни двигатели за преосмисляне на приоритетите на църковните служители и спомагат за съживяването на църковно-енорийския живот в БПЦ.
„възможностите които предлагат православните Алфа курсове“. Само една подробност – те не са православни, а петдесетнически.
„Православните“ алфа курсове не са православни. Те са здрав икуменизъм.
Няма, няма кой да милее по чистото светоотеческо православие. Светиите от календарчето в гроба се обръщат, ние ги обръщаме.
Винаги ги съжалявам хората които коментират без да познават нещата. А още повече ми става мъчно, когато осъждат или критикуват без причина. В Православните Алфа курсове се използва само метода на провеждане на срещата, докато текста и съдържанието са изцяло православни. Метода се състои в споделяне на храна, лекция и дискусия в малки групи. Какво има тук икуменическо, само Бог знае. Дон Кихот, Алфа курсовете са създадени в Англиканската църква, и доста години католическата и Петдесятните църкви не са искали да ги използват . Няма нужда да измисляме топлата вода, когато вече е измислена…За съжаление нашата Православна Църква се превръща в секта от различните зилоти които вилнеят по интернет пространството и навсякъде виждат икуменизам и нео-модернизъм. Секта поради своята природа-затворено общество със забранен достъп до всеки който мисли по различен начин. Само зилотистите и „ревнителите“ са допуснати…жалко за Църквата ни…
Молитвената практика на програмата влиза в противоречие с каноните на Православната църква. В частност противоречи на 116 Правило на Картагенския събор. Участниците в курса биват насърчавани импровизирано да произнасят молитви със свои думи, при което съществува опастност за чистотата на вярата, изразена в молитва от невъцърковени и непознаващи православните вероучителни истини хора. Нарушава се и разбирането за йерархическата структура в Църквата. В тази връзка е реална опастността от подмяна на енорийския свещеник с негов сурогат – харизматическия лидер, който не води хората към Христос, а при себе си.
Алфа курсът е неотделим от неделните „уикенди на Светия Дух”, говорене на езици, „свят смях”, ръковъзлагания и целителски практики. Самата структура от малки групи, изучаващи Евангелието отделно от евхаристическата общност и извън контекста на православното богослужение, крие в себе си заплаха от структуриране на „паралелна Църква”, което многократно се е случвало в историята (напр. при монтанизма).
Програмата „Алфа курс” е харизматическа диверсия в оградата на Православната църква. Независимо в каква украска е представена и се практикува, тя е свързана с лъжлива духовност и окултни практики под вид на „общение със Светия Дух”. Култивира отвращение към традиционните форми на православното благочестие. Лукаво подменя едната свята съборна и апостолска Църква с мрежа от харизматически кръжоци, които пропагандират свое евангелие, проповядват друг Христос и даряват друг дух (Срв. 2 Кор. 11:4). Води началото си от петдесятното движение и е свързана с популярното на Запад „харизматическо възраждане”. В определен момент е възприета и пропагандирана от Англиканската църква.
Отче Зоране (o_z), да „няма нужда да измисляме топлата вода, когато вече е измислена“!Тогава толкова ли ни опротивя ‘метода’ на Православната ни Църква с живот 2000 години? или се изхаби?, та тръгнахме да се обучаваме от пастори и под.Тази заедност и общо дело на прав.свещеници с пастори и под. (нагледах се на снимки)как се нарича, как?Бере ли се грозде от тръни?, „ум“ от англиканци и петдесетници?Как берете само „метода“?Жалко за такова благочестие-нямане, та тръгнахме да търсим извън оградата на Църквата.–Не защото Тя няма, а защото ние не го виждаме, не го ценим, не го искаме.“Диверсия в оградата на Църквата…Култивира отвращение към традиционните форми на православното благочестие“.–да!И къде сме срещали в Св.Писание и Св.Отци думата „метод“.“Методът“ е живата вяра и христовата любов, раждана от чист Евангелски/Светоотечески живот.Пълно е с този „метод“ в житията на светиите; делото на свети Кл.Охридски сред българите, еп.Серафим Соболев сред софиянци и т.т.н.
Благодаря Ви за градивната критика която проявявате и за загрижеността към светата ни Православна Църква. Искам да уточня няколко неща за да няма погрешни тълкувания.
1. „Молитвената практика на програмата влиза в противоречие с каноните на Православната църква. “ – Стефан. Н. Стефанов.
– В самото провеждане на тези катехизациони курсове няма никаква молитвена практика. Те представляват първоначално запознаване с православната вяра, затова и носят името АЛФА.
2. „подмяна на енорийския свещеник с негов сурогат – харизматическия лидер, който не води хората към Христос, а при себе си.“ – Стефан. Н. Стефанов.
– Хората се запознават с истинската вяра в Христос, със светите тайнства и целия курс цели въвеждане на оглашените в живо общение с Нашия Господ Иисус Христос в св. Евхаристия.
(продължение)
3. „Алфа курсът е неотделим от неделните „уикенди на Светия Дух”, говорене на езици, „свят смях”, ръковъзлагания и целителски практики. “ – Стефан. Н. Стефанов.
– Не и в Православната Църква, при нас този уикенд е посветен на православното учение за св. тайнства и св. Евхаристия.
4. „Самата структура от малки групи, изучаващи Евангелието отделно от евхаристическат а общност и извън контекста на православното богослужение, крие в себе си заплаха от структуриране на „паралелна Църква”, което многократно се е случвало в историята (напр. при монтанизма).“ – Стефан Н. Стефанов
– Структурата на малки групи не изучава Евангелието а представлява възможност за задаване на въпроси от страна на участниците и има практична насоченост целеща да се обърне по-голямо внимание на присъстващите.
(продължение)
5. „Програмата „Алфа курс” е харизматическа диверсия в оградата на Православната църква. ..тя е свързана с лъжлива духовност и окултни практики под вид на „общение със Светия Дух”.“ Стефан Н. Стефанов
– Православната Църква също е харизматична общност (на всяка св. Литургия се молим Светия Дух реално да слезе и да претвори св. дарове), но тази харизматичност не трябва да се разбира както е при Протестантите. Затова от самото начало се опитвам да Ви обясня че православните курсове са съвсем различни от приетите на Запад такива. и няма нищо общо с тях освен името. Затова Православния Институт в Кейбридж за да избегнат тези „проблеми“, които и вие смятате че съществуват, подготвиха и създадоха православен курс с наименованието “ Пътят“ (The Way), който използва същите методи на Алфа за преподаване на вярата, (както споменах храната, лекцията и дискусията в малки групи), но изцяло православни и само за православни. Аз също използвам тези методи но със съвсем православен характер.
евтимия, надявам се че ще прочетете коментарите с които отговорих на Стефан, и ще намериш отговорите на въпросите които задаваш. Разбирам твоето притеснение, но е неоправдано.
Никой не е тръгнал да търси извън Православната Църква. Напротив, използваме съкровището което имаме и го предлагаме на достъпен начин за съвременния човек, т.е. реактуализация на православното светоотеческо учение за Църквата, zа Богочовека, за св. Евхаристия.
Църквата е жива и тя търси начини да се приближи до хората. Трябва да излезем от храмовете и да проповядаме за да върнем хората обратно при Бога.Духовната криза е навсякъде около нас и какво правим? Бием се в гради и се правим на много православни, а сме станали суеверни и требничари. За тези неща можем да си пишем много, но Христос ще потърси отговор от нас за всички души които сме могли да въведем в Прав. Църква и да ги направим „живи камъни“, а не сме го направили. Крием се зад ревностното благочестие и същевременно осъждаме всичко около нас…
Не, отче Зоране, не намерих отговорите. Така и не разбрах защо са ви алфа-съработници. Какво ви дават? Какво нямаме, а те го имат? Какво ви пречи/не достига, за да работите без Алфа на Господнята нива? (това са отделни въпроси; много сериозни) Свети Иоан Кронщадски как се е справял без Алфа, преподавайки дълги години съвсем сам за цял Кронщадт? и го е превърнал от град на отритнати, пропаднали и т.н. най-низше общество (град-гето) в просветен и знаещ Бога, а оттук и по цялата Руска земя… Какво нямаме, изгубихме, та сме така благодарни да го имаме от алфа?
За II-та алфа-конференция в Сф пише: „Основни говорители на събитието ще бъдат еп.Санди Милър, викарий Ники Гамбъл, д-р Греъм Томлин, д-рМартин Шьосел…“ Да изреждам ли още неща, снимките от тези „събития“, където пасторските якички са колкото и другите присъстващи? Какво дава на един православен свещеник това алфа-присъствие?
(продълж.)
В текстовете на алфа се пише, че изкаралите 10-седмичните курсове(10срещи) могат да стават лидери(забележете думата)- те вече могат да водят групи, „израснали“ са; и това се заплаща.Особено и задължително се акцентира на непринудената, лека и весела атмосфера със задължителна почерпка обяд или вечеря. И това, че курсовете се провеждат в църкви, ресторанти, дискотеки…-все едно.Това е една машина и с други цели (а за редови служител може да й послужи всеки). Под шапката й на соц.дейност е добре да бъдат всички религии – уеднаквени, уравнени, доволни, засмени. –каша от вяра.(простете) Каквото е и списанието им (нека разгледаме-текст, църкви/сгради, имена) http://www.alphabg.org/nl7 -където в кашата наместват и вас-в снимка и текст.Не мисля, че на Господ Му харесва това списание.
Защо си харесахте за съ-работници Алфа??
Молитвите на свети Климент Охридски, свети Иоан Кронщадски, владика Серафим Соболев… да имате и да ви достигнат.