Митрополит Кирил: Календарът да не се дискутира
След като Светият синод е решил нещо, всички православни християни трябва да изпълняват това решение, заяви Варненският и Великопреславски митрополит Кирил пред журналисти в Добрич в отговор на въпрос дали все още е актуален спорът кога да бъде празнувано Рождество Христово у нас – на 25 декември или 7 януари.
Институциите трябва да се уважават, някои не могат да се правят на по-големи богослови от архиереите в Светия синод. Още повече, че това решение е взето на Всеправославен събор и не е случайно, добави митрополит Кирил. Той поясни, че датата на празника 25 декември е според поправения Юлиански календар, който е по-точен астрономически. Негово Преосвещенство пожела на българите в трудните времена на икономическа криза да имат преди всичко силна вяра. Ако ние имаме воля като православни християни, ще има мир и добруване между човеците, каза митрополит Кирил. | www.moreto.net
Лъжите продължават.
За какъв Всеправославен събор става въпрос???
Освен това Рождество на 25 декември е по ГРИГОРИАНСКИЯ календар. Поправеният юлиански календар е така „поправен“, че е същият като григорианския календар. Лъжа е, че е по-точен астрономически. Дори астрономите ползват юлианския календар, Ако григорианския е по-точен, защо самите астрономи не ползват него?!
И нека архиереите докажат, че наистина са богослови, като разгледат въпроса богословски!
Мисля, че Негово Високопреосвещенство Варненски и Велико-Преславски Митрополит Кирил се е изразил достатъчно ясно! Време е да престане да се дразним един друг!
http://moreto.net/novini.php?n=62313&c=01
„С голяма духовна радост призовавам над вас Божията благословия за успех на настоящата конференция.” –
темата на конференцията е „Винен туризъм – традиция и съвременност”
Ваше Благоговейнство отец Божидар,
Със съвсем малка резерва напълно подкрепям Вашия коментар. Ето как, аз единствения православен апостол на Новия григориански календарен стил , и Вие, най-просветения измежду старостилците, имаме очевидно ОБЩА ПЛАТФОРМА, очевидни допирни точки !!! Наши идейни опоненти са тези, които неаргументирано и твърдоглаво пазят СТАТУКВОТО на календарчето ни, което ние двамата сме единодушни, че така не може повече да продължава. А Вие ми твърдите, че дебатът между нас е безмислен ?!
С уважение,
Иван Симеонов
Позицията на дядо Кирил с въпросния“свети синод“ е еретична и показва не само интелектуалната му посредственост или констипация, но и тотална богословска неграмотност, макар фалшивата му докторска титла да блести като украшение на коледна елха.. Един грамотен архиерей не може да отъждествява Църквата Христова с някакъв си Синод. Това е по-глупаво дори от римо-католическия догмат за главенството на папата [b]ex cathedra[/b]. Другият не по-маловажен детайл е, че нито един митрополит не е избиран, а всички са назначавани задкулисно и с това е унищожена съборността в Б.П.Ц., което я поставя в противоречие със Символа на вярата или православната догматика. Вместо да посипе главата си с пепел, Високопреосвещеният бизнесмен си позволява да огласява не само деспотичността си, но и еретическата си неграмотност. Горко на България с подобен бъдещ патриарх! Ето докъде води овчедушието на тълпата, която няма съзнанието да е равноправна част от Църквата Христова. Изказването е открита ерес.
Разбирам да кажат от синода: ДА, братя и сестри, така нареченият „поправен“ календар, беше наложен в БГ от комунистите, защото те пък бяха привърженици на икуменизма. Грешка беше, не беше необходим. НО сега в момента не можем да го върнем, защото това ще разбуни допълнитело духовете и тнт. и тнт.
НО да ни казва, тоя календар си е добър, и всичко си е наред с него и е по точен и тнт…. това за мен е демагогия. Както казва о. Божидар по-горе, дори астрономите ползват юлиянския календар.
Хубаво, нека не го сменят сега, но да не ни правят на кретени.
Jimo – „единственият православен апостол на Новия григориански календарен стил“. Това е една много тежка… диагноза! :sigh:
„някои не могат да се правят на по-големи богослови от архиереите в Светия синод“ 😮
Ето защо е публикуването на дипломите на архиереите е по-важно и належащо от публикуването на досиетата им.
„Институциите трябва да се уважават“. Ето как става институционализирането на църквата.
„Мисля, че Негово Високопреосвеще нство Варненски и Велико-Преславски Митрополит Кирил се е изразил достатъчно ясно!“ Ето как става безкритичното приемане на това институционализиране. :zzz
Отче Стефане, благодаря ти, че макар свръх дипломатично, си намерил за нужно да се опиташ да споделиш размисли по същество. Достойно за съжаление е, че отново се отприщя стерилно надприказване за този календар и никой не съзира, че по същество, думите на владиката са ЕРЕС. Това е страшно и ужасно. Църквата Христова е приравнена с някаква си канцеларска администрация и по-голямата й част – народът Божи е игнориран. Ето го моементът свободните богослови, които не пишат статии за жълти стотинки, а имат достойнството да пребивават на божественна стража, да разобличат владишката (по принцип) мания за надмощие и да разяснят на тълпата, че е равноправен член на Църквата колкото и расоносците. [u][b]Иерархията не може да решава нищо без одобрението на народа[/b][/u]. В случая не визирам въпроса с календара, а [b]изразявам принципното разбиране на Едната свята, съборна и апостолска църква.[/b] Отново повтарям, че мнението на дядо Кирил е[u][b] същинска ерес[/b][/u], проповядвана открито.
Синодът на патриарх Максим не може да се отъждестви с Българската Православна Църква, защото още преди него, под общия натиск на комунисти и икуменисти, Синодът се предаде отвътре, като стана член на Световния Съвет на „Църквите”. По този начин те се отрекоха от догмата за едната Христова Църква и тръгнаха да търсят заедно с протестантските псевдо-църкви „компромисни истини” по асамблеи и конгреси.
Синодите на Максим и Пимен трябва да се наричат Българска Икуменическа Ново-стилна „Църква” – това е истинското им име според делата им. Те вече не са православни, макар и да се кичат с това име, понеже всички тези епископи (и от двата Синода) в деня на епископската им хиротония са подписали клетвена декларация: „ако наруша или пренебрегна някое правило на Светите Вселенски Събори, да бъда проклет и лишен от сана си и епископското си достойнство.”
Миряните не трябва да си затварят очите и да приемат ереста на своите патриарси. Така учи и Трето правило на Трети Вселенски събор: “Заповядваме, щото единомислените с Православния и Вселенски събор членове на клира, [u][b]по никой начин да не се подчиняват на отстъпили или отстъпващи от Православието епископи”[/b][/u]. А и 15-то правило на Двукратния събор казва: [b]„Ония, които се отделят от общение със своя предстоятел поради някои ереси, осъдени от светите Събори или от Отците, …такива не само не подлежат на канонично наказание за това, че преди да има съборно решение са се отделили от такъв епископ, а напротив, ще заслужат чест, която се пада на православни, понеже [u]ТЕ НЕ СА ОСЪДИЛИ ЕПИСКОПИ, А ЛЪЖЕЕПИСКОПИ И ЛЪЖЕУЧИТЕЛИ[/u], и не са разсекли с разкол единството на Църквата, но обратно, ПОБЪРЗАЛИ СА ДА ОПАЗЯТ ЦЪРКВАТА ОТ РАЗКОЛИ И РАЗЦЕПВАНИЯ”.[/b]
Всъщност някъде пише ли как е минало гласуването на този въпрос в Св. Синод и по-точно: кои митрополити са били против връщането към Юлианския календар?
Въпрос до лицето, писало под псевдонима „[b]Rajna[/b]
[u][b]Ваше Боголюбие, Вие в каква юрисдикция мислите че се спасявате?[/b][/u] При положение, че критикувате другите и ги обвинявате в ИКУМЕНИЗЪМ, мисля, че добросъвестността изисква да ни укажете къде намирате чистотата на истинското Православие.
Всъщност Св. Синод не се занима изобщо с този въпрос, за щастие. Защото Църковният събор вече се произнесе по него и това решение е оканчателно. Виждам че тук намериха поле за изява отделили се от Църквата хора, които търсят оправдание за избора си. Такива като Rajna и да се върне календара, пак ще си намерят причина да бъдат отделени, а поводите да си раздират ризите на такива като прокимен никога няма да свършат. Така че храна за разколи винаги ще има. И каква по-точно ерес съм пропуснала да забележа у „нашите патриарси“?
Райно,
Защо не си гледате Фотиевия разкол и не престанете да се месите в живота на БПЦ, с която не искате да имате нищо общо? Като обвинявате другите, изпадате в прелестта, че само вие сте праведни. Познавам един луд от Търново, който твърди, че всички духовници в България били еретици, а само някакъв поп в Пловдивско не бил, та ходи чак там да се причастява, ако това може да се нарече Причастие. […]
……………
http://archiman.livejournal.com/
Жалко,че това откритие:поправения григ.календар,митр.Кирил не го казва на руските ни братя или на подвизаващите се на св.Гора.Добре би било като отиде някога на7-ми януари наБожий гроб за Рождество Хри
стово,да каже и на тамошните братя нещо поучително.
Институцията ще бъде уважавана,дори от невярващите само когато докажем,че живеем в любовта,единството и светостта,завещани ни от нашият Госпо,който е и глава на тази небесно-земна институция
Християнството е призвано да пази истината, любовта, милосърдието, съпричастността, състрадателността, справедливостта и Божия дух на вярата. Календарът тук не е от съществено значение, нито са от значение каноните на Църквата, които се нуждаят от обновяване с оглед сериозните исторически събития в целия християнски свят. В сферата на висшата лукавост на политиката и науката е приет методът да се лъже чрез истина, като отделни парчета от цялостната истина се употребяват с подходящи интерпретации и така се защитава чистотата на политическата или научната идеология с цел власт над съзнанието. Старостилците у нас правят същото -освен старостилната секта в Княжево и Бъкстон в София и някои други старостилци идеологически ползват лъжата чрез парчета от истината. Това е фалшиво „чисто“ християнство, дори може да се каже, че е нехристиянство. За да има християнство трябва целият дух на закона да се прилага, а не избирателно да се вадят цитати от каноните и подбрани исторически примери.
[quote name=“Rajna“]“Заповядваме, щото единомислените с Православния и Вселенски събор членове на клира, [u][b]по никой начин да не се подчиняват на отстъпили или отстъпващи от Православието епископи”[/b][/u].[/quote]
[quote name=“prokimen“][u][b]Ваше Боголюбие, Вие в каква юрисдикция мислите че се спасявате?[/b][/u] [/quote]
Опитах се да обобщя написаното от Вас, уважаеми prokimen. Мисля, че не съм казала нищо повече от това, което и Вие сте казал. На всички останали, които ме нападнаха, ще отговоря, че наистина съм от паството на +Триадицкий епископ Фотий, защото считам, че там най-чисто се е запазило Православието.
„Още повече, че това решение е взето на [b]Всеправославен събор и не е случайно[/b], добави митрополит Кирил.“
Може би този митрополит има превдид не Всеправославен събор, а „всеправославния [b]конгрес“ на МАСОНА Мелетий Метаксакис[/b], под натиска на когото е наложен „поправения“ юлиански календар:
http://bulgarian-orthodox-church.org/ef/works1/v1_02.pdf
Райно,
Какво сте се вкопчили в този календар като удавници за сламка? Колкото хора от вашия разкол съм срещал, всички са душевно изтерзани, а някои направо са зомбирани и психично болни. Вие дори не сте разкол, а секта.
Какъв „епископ“ е Фотий, който е женен за римокатоличка в Будапеща и има дете от нея, след което става монах, без да има развод? Така ли се изпълняват каноните?
Какво накара синодалните старци през 1968 г. да приемат новия смесен календар? Те добре знаеха, че на Поместния Събор от 1583 г. се казва, [b]онзи, който иска да измени или обезсили обичая на Църквата и желае да следва Григорианския каландар, „да бъде АНАТЕМА, да се отлъчи от Църквата Христова и от събранията на верните”. [/b] Какво е това безумство, което е обладало синодалните старци, подобно на иудеите, които викаха „кръвта Му нека да бъде върху нас и върху чедата ни” /Мат. 27:25/, та не осъзнават колко страшно е съзнателно да попаднеш под анатема! Неслучайно св. ап. Павел ни предупреждава, че идването на антихриста „не ще настъпи, док-ле не дойде отстъплението” (ІІ Солуняни 2:3).
Църквата познава и моменти в историята си, когато единици или голямо множество клирици, предвождани от архиереи и патриарси, са отстъпвали от православната истина и са били покровителствани от държавната власт, както например по времето на иконоборството. Тогава, също както и сега, държавната власт не признавала и преследвала православните, като наричала еретиците православни, а православните – еретици.
Неслучайно св. ап. Павел ни предупреждава, че идването на антихриста „не ще настъпи, докле не дойде отстъплението” (ІІ Солуняни 2:3).
[quote name=“Rajna“][quote name=“Rajna“]“Заповядваме, щото единомислените с Православния и Вселенски събор членове на клира, [u][b]по никой начин да не се подчиняват на отстъпили или отстъпващи от Православието епископи”[/b][/u].[/quote]
[quote name=“prokimen“][u][b]Ваше Боголюбие, Вие в каква юрисдикция мислите че се спасявате?[/b][/u] [/quote]
Опитах се да обобщя написаното от Вас, уважаеми prokimen. Мисля, че не съм казала нищо повече от това, което и Вие сте казал. На всички останали, които ме нападнаха, ще отговоря, че наистина съм от паството на Триадицкий епископ Фотий, защото считам, че там Православието се е запазило най-чисто.[/quote]
Един малък, но съществен пример: в храмовете на Българската Старостилна Православна Църква няма ценоразписи! Свещениците не работят по тарифа, както е казал и Господ: [b]“Даром получихте, даром давайте!“ [/b] – всеки мирянин оставя според съвестта и според възможностите си каквото сам реши, но никой не го задължава да го прави!
Съвсем закономерно е когато духовниците са на ниво и християните да са духовно просветени. Съществува обаче и обратния процес – когато християните познават в по-голяма дълбочина вярата си, те започват да изискват повече от своите водачи – просто ПРИНЦИПЪТ НА СКАЧЕНИТЕ СЪДОВЕ.
Според мен духовниците са длъжни да откликнат на тези потребности. Нека да си го кажем направо – в Българската Църква все още има свещеници, които изповядват само през постите и разрешават по едно причастие на пост и това са свещеници не в някакви почти безлюдни села, а в централни столични храмове.
Мисля, че ето това е един пример за това как понякога може и обикновения християнин да знае повече от свещеника.
Мисля, че всичко, което се случва покрай календара, е в положителна посока. И много ви моля нека не вървим към пълно отрицание на всичко, което не ни е докоснало.
Много е хубаво, че в обществото започва да се говори по духовни въпроси, които касаят всички ни – честото причастяване, изповедта, пълнотата на богослужението, православното възпитание на децата. Календарът е само една част от тези въпроси, но в никакъв случай не е по-маловажен от тях. Защото в църквата няма важно и по-малко важно, а има ИСТИНА.
И най-накрая: говоренето на митрополити по този преребрежителен и авторитарен начин е меко казано неуважително към паството на БПЦ. С всичкото ми уважение към тях и със страха да не ги осъждам в момента мисля, че на част от тях им е по-удобно миряните да са по-малко знаещи, защото тогава те изискват по-малко от тях. Възхищавам се на духовници, за които требите, достолепието на храма и кариерата НЕ СА ВАЖНИ. Защото има и такива, за които въпросите, касаещи православните канони, НЕ СА ВАЖНИ. Нека всеки преценява по съвест.