Поклонническият туризъм у нас процъфтява
Повишеният интерес на съвременните българи към църквата през последните години е неоспорим факт. Факт са и множеството ревностни поклонници, които се стичат към свети места. Поклонническият туризъм у нас процъфтява на Рилския и Бачковския манастири, двете свети обители в Арбанаси, а през последното десетилетие на Кръстова гора и редица други локални сакрални центрове. “Връщането” в храма навярно е подтикнато от търсенето на благодатно присъствие и закрила в едно несигурно време и бъдеще. Няколко маршрута представя в днешния си брой великотърновският вестник “Янтра”.
При повечето хора у нас обаче поклонничеството е мотивирано от силното желание да получат от Бога помощ. Когато тези, които се самоопределят като вярващи християни, вече са обиколили всевъзможни врачки и лечителки, се хващат като спасителна сламка за чудодейната Божия сила. Тогава светите места се оказват последната надежда за изцеление от телесно или душевно заболяване, както и за постигането на нещо много важно.
Явлението Кръстова гора е предизвикателство за нашия църковен живот. Това е най-бързо развиващото се поклонническо средище у нас. До преди 15 години там не е ходил почти никой, а преди 10 години там е имало само една църквичка. Днес мястото е постоянно разрастващ се православен поклоннически комплекс с две църкви и 15 параклиса. Хиляди българи всеки петък тръгват към родопския връх, за да присъстват на уникалната полунощна литургия под открито небе. В нито един храм или манастир в България не се събират толкова много хора всяка седмица, които да вземат участие в православно богослужение. Дошлите веднъж после се връщат.
Преданието за средновековния манастир и за заровената част от светия Христов кръст не се основава на никакви документи и исторически извори. Дали самата неволя тласка народа към вярата? Това вяра в Бога ли е, или е само вяра в чудесата?
Мнозина тръгват към Кръстова гора с очаквания за свръхестествени “феномени” и небесни експлозии. Някои се отдават на странни действия като “зареждане” чрез прегръщане на дървета и промушване през клоните им. Други търсят и намират “енергетичните места”. Трети очертават с камъчета кръгове и лазят в тях на четири крака. Подобни суеверия и окултистки практики, сергийките с парацърковен кич и кебапчийниците карат някои да поставят под въпрос православния характер на явлението.
За да стигнете до това свято място, се тръгва от Асеновград за Смолян. Минава се Бачковският манастир и когато се стигне разклонът за град Лъки Юговското ханче, се отбива на юг. Минава се през с. Борово и на 6 км от селото се стига до Кръстова гора. Тази местност, висока 1545 м над морското ниво, дълга около 500 м и широка около 300 м, е кръгла поляна, заобиколена от гъсти букови гори. Оттук панорамната гледка е смайваща.
След като през 1083 г. Григорий и Абазий Бакуриани основават Бачковския манастир, те го даряват с обширни имоти. Малкото с. Инверце се превърнало в стопанско средище с богато животновъдство. Многобройни манастирски стада пасели из живописната местност Кръстова гора, наричана още Градище, която по форма приличала на кръст. Тук се намирали манастирските мандри и жилищни сгради с църквата “Св. Троица”. Съграден бил и манастир “Св. Троица”, известен още като Троицкия.
До средата на ХVII в. в Средните Родопи, макар и под османска власт, християнството процъфтявало. Имало множество църкви и манастири. От втората половина на ХVII век и през първата половина на ХVIII век настъпил най-трудният период в историята на родопските християни втората масова ислямизация, която поставила на изпитание физическото оцеляване на християнското население в Средните Родопи. Всички църкви и манастири там са разрушени, а свещениците и монасите избити. За християните настанало време на духовен мрак и гонения. В продължение на повече от 100 г. те съхранявали своята православна вяра въпреки унищожените храмове. По това време бил разрушен и манастирът “Св. Троица”.
В Средните Родопи е особено изразена почитта към Христовия кръст. Дори у мюсюлманите като насилствено ислямизирани християни не се изличило силното благоговение пред кръста. Нещо повече, целият им живот минавал под неговия знак. С кръста те освещавали вода и лекували болните, благославяли хляба, погребвали с него починалите и др. На Кръстов връх поклоненията не престанали, макар че не е било възобновено нищо, напомнящо за разрушения манастир, защото всички околни села били ислямизирани, а самият връх бил собственост на мюсюлмани.