"Онези" от света не се причастяват заради "тези" в църквата. Затова "тези" поемат греха на "онези". Кръвта на "онези" ще се изиска от "тези". Христос никого не упрекна "Защо не ме обичате?!" Светът не знае да обича. Светът знае да мрази. Нашият Учител дойде да ни научи да учим света да обича като отвръщаме на омразата с любов, като благославяме онези, които ни проклинат, като обичаме онези, които ни мразят. Иначе излиза, че Христос дойде на земята не с мисия, а на инспекция, не като сеяч, а като жътвар, не като Учител, а като съдия. Той ще дойде и като Съдия, но съдът ще започне от нас. Не е лесно, но е красиво! Другото е друго християнство.
(Откъс от коментар по темата
за отношението на обществото към Църквата,
публикуван днес в Православие България )
Днес в предаването Часът на Милен Цветков беше разисквана наскоро оповестената статистическа информация, че общественото доверие към църквата е спаднало с 12 процента за последния месец. Гости в студиото бяха о. Силвестър и о. Евгений от Сливенска епархия, които през последните седмици бяха в центъра на медийното внимание по повод дебата за отношението на Църквата към абортите, Галя Тодорова, управител на агенция за поклоннически туризъм, Десислава Пулиева – директор на Център за религиозни изследвания и консултации „Св. св. Кирил и Методий” и Пламен Сивов, директор на фондация „Покров Богородичен”.
Общо мнение на участниците бе, че въпреки видимо бавните темпове на съживление, в Църквата все пак има осезаема промяна през последните години. Повишава се броят на съзнателно практикуващите православната вяра българи и се подобрява нивото на тяхната осведоменост относно учението на Църквата.
Отговорността за недостатъчния обществен интерес към Църквата беше възложена върху съвременния начин на живот и човешкия егоизъм. Въпросът на водещия „Защо Църквата е далече от хората?”, върху който беше посторено предаването, не се прие за коректно поставен и в разговора се отговаряше на въпроса „Защо хората са далеч от Църквата”.
В разговора беше анализирана извадка за посещаемостта на богослуженията в Сливенска епархия, според споделени от двамата отци впечатления. По тази информация около два процента от членовете на епархията посещават веднъж месечно неделната света литургия.
Тезата на водещия, че има проблем и трябва да се търсят решения беше споделена единствено от двамата свещеници, гости в студиото. Те споделиха, че има много сериозни мисионерски задачи пред Църквата и в частност духовенството, които трябва да се решават. В обективни и самокритични коментари двамата духовници споделиха желанието си, заедно с миряните, да търсят пътища за подобряване на своето служение и се обърнаха към аудиторията с призив да търси Църквата като място за промяна и спасение.
Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>
Коментари
коментара
Настъпила „осезаема промяна“? Къде и сред кого? В центъра на София, по жълтите павета? Може би, ако съдите по себе си. Но излезте поне веднъж извън София в умиращата демографски и духовно българска провинция, която едва оцелява и на която църквата е последната грижа.
Не знам дали е настъпила „осезаема промяна“, но смятам, че ще има такава, когато всеки се опита да промени себе си на първо място.Нали Господ казва да търсим първо Царството Божие и тогава всичко ще ни се придаде.Но ние не искаме да променим себе си, а желаем другите да сторят това.Затова не излизаме никога от кризата.
Мисля, че нищо кой знае какво не се случи защото задаващия въпросите, не желаеше да чуе отговорите, а такива имаше.За съжаление мисля, че са малко хората, които искат да чуят истинските отговори.
„Нашият Учител дойде да ни научи да учим света да обича като отвръщаме на омразата с любов, като благославяме онези, които ни проклинат, като обичаме онези, които ни мразят. Иначе излиза, че Христос дойде на земята не с мисия, а на инспекция, не като сеяч, а като жътвар, не като Учител, а като съдия и т.н“.
Без да искам да засегна когото и да било, учените богослови, отци, митрополити и прочие има нещо, което е сбъркано в тая философия, специално в тези действия и послания на Христос към човечеството твърдяни в библията и изповядвано от Църквата;
Едва ли ХРИСТОС го е казал точно така, но на властническата класа от всичики времена е била нужна тази ФИЛОСИФИЯ за да държи народа в подчинение и смирение, което е дълбоко АНТИХУМАННО;
Някой би ли се съгласил със следните доводи:
1.Как може УБИЕЦ отнел много животи, в един по късен момент да се изповяда и оттук нататък, чист като момина сълза. Дори трябвало да бъде обичан;
2. МУТРИ използвали насилие, ограбвали, разорявали и довеждали до бедност хиляди християнски семейства и техните деца, същите да бъдат и ТЕ ОБИЧАНИ, щото тъй бил рекъл Христос;
2. КОЙ СМЕЕ ДА ТВЪРДИ, ЧЕ ТАКА ГО Е КАЗАЛ ХРИСТОС? А, ако е казал другото…?
3.Зна е се че вече си имаме АРХОНТ- МУТРА и какво излиза, след изповедтта чист като момина сълза и довереник на митрополит Галактион?
4. ХРИСТОС защото е СПРАВЕДЛИВ, точно ТОЙ не би си позволил безумието на изречени такива слова.
И още един въпрос:
КАК ТАКА СВЕЩЕНИК МОЖЕ ДА НАПРАВИ ЕДНА ИЗПОВЕД ОБЩЕСТВЕНО ДОСТОЯНИЕ (ПРЕД ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ)? ТАКЪВ НЕ БИ ЛИ СЛЕДВАО ПО КАНОН ДА БЪДЕ НИЗВЕРГНАТ?
На черногледците проблемът им е в тях. Те нямат вяра в бога и затова всичко стоварват върху хората.(вж. Кураев „За вярата и знанието“, бел.143)
ana каза: „…ще има такава (промяна), когато всеки се опита да промени себе си на първо място“… „Но ние не искаме да променим себе си, а желаем другите да сторят това“. Поздрави ana, това е святата истина. Дано да се замислят хората над думите ти. И аз го твърдя постоянно.
А на Викентий – ти си любомир-поповеца, нали? – ще кажа, че неговото желание да открие нещо нередно в нашето духовенство става вече болезнено. Уви, остава си безплодно. Ако се разбере без участието на свещеника каква е била изповедта, той няма вина. Ако сподели по принцип какво е чул, но не и от кого – нарушаване на изповедта пак няма. Така, че враждебните към Църквата напъни и този път си останават жалки.
А пък аз си мисля, че в това предаване свещениците не са разисквали никакви мръсотии (или нещо, което изглежда като такива), вършени в Църквата. Не съм го гледал; но отците не биха го допуснали – слава Богу, вярвам в това. Така, че цитатът на Илиана е изтръгнат с месото и е изваден от контекста на спора. Да, по принцип коментарът е верен. Той обаче не отговаря на въпроса защо сред нас трябва да има юди, които всячески да подпомагат тези, които „не обичат Христос“. Христос не е осъдил никого, само попита: „Ако нямам вина, защо ме биеш?“. А ние и на това вече нямаме право.
Всъщност в предаването е ставало въпрос за други неща, темата е била полезна, надявам се и конструктивна и отците са представили Църквата достойно. ЕТО ТОВА е важното; това е прекрасно и изисква уважение. Получили са трибуна – и това е добре. И всичко това няма нищо общо с враждебните и злобни статии по адрес на Църквата, в уж православните медии напоследък. За светските – какво да говоря. То е ясно от къде черпят те своята информация – от нас, уви. А злобата си откъде я черпят ние си знаем.
По мое мнение не трябва винаги да се говори, че БПЦ е виновна за нещо. Доверието спадало – добре, но БПЦ се състои от миряни, дякони, свещеници и епископи. Точно епископите възпроизвеждат БПЦ и носят най-голямата отговорност за нея. Освен това
БПЦ си има ръководство от физически лица, наричани Св. Синод. В Устава на БПЦ ясно е посочено какво прави Св. Синод в малкия, и в пълния си състав. Ако допреди 2 години и половина имаше разкол, който пречеше на това ръководство, сега какво му пречи наистина да покаже пред обществото пълните си възможности?