Проект за туторство започва в Богословския факултет в Търново

На 20 октомври в Православния богословски факултет към Великотърновския университет стартира уникален за българското богословско образование проект за студентско наставничество. Проектът има за цел разработване и прилагане системата на туторството (от англ. tutor, наставник) в помощ на преподавателите и студентите от факултета.

Основните принципи на туторството са заимствани от системата на западното образование, като за модел е използвана туторската институция в богословските факултети и институти във Великобритания (Оксфорд, Кеймбридж, Дъръм).

Основната цел на туторството е индивидуалната работа със студентите от страна на лични консултанти, които подпомагат студентите в самостоятелната им подготовка на всички равнища на тяхното образование – подготовка за контролни и колоквиуми, събиране на библиография при писането на курсови и дипломни работи, помощ при решаването на конкретни образователни задачи, развиване на различни академични умения и навици и т.н. Поради факта, че системата на туторството не е традиционна за системата на висшето образование в България, проектът предвижда в случая тя да бъде приложена първоначално като дейност на Православния Център „Проф. Тотю Коев” в координация с ръководството на ПБФ.

Като се има предвид опита на висшето образование в Западна Европа, основателно може да се предполага, че въвеждането на системата на туторството ще бъде полезна за преподавателите и студентите при ПБФ и ще нареди факултета сред първите образователни институции в България които използват тази система.

Сред задълженията на студентския наставник (тутора) влизат: помощ за студентите да разбират по-добре съдържанието на отделните дисциплини; развиване на организационните умения за самоподготовка на студентите; помощ при набавянето на допълнителни материали за обучението; помощ при изработването на курсови работи; индивидуална работа при затруднения в разбирането на академичния материал; създаване на обща атмосфера на екипна работа и взаимопомощ.

Студентите, от своя страна, избират работа с тутора на доброволен принцип. От проведената предварително анкета сред студентите, над 90% са заявили желание да работят с наставник поне два пъти седмично.

Проектът се осъществява със съдействието на фондация Покров Богородичен.

Фейсбук група на Православния център.

 

Коментари

коментара

Близки теми:

12 коментара

  1. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Туторството (още една лоша чуждица) предполага социален, икономически и духовен контекст, какъвто в България не съществува. Българският студент богослов най-често работи, за да плати таксата си и да се издържа, затова идва на лекции, когато може. Той не е обезпечен син на лорд или шейх, който хвърля десетки хиляди лири стерлинги, за да следва в Оксбридж. Именно обезпечението предполага лична грижа на преподавателя към студента, т.е. туторство. […].

    Папството срещу империята –
    http://archiman.livejournal.com/

  2. iliana sivova каза:

    смисълът на коментара на „дон кихот“ остана непонятен за мен.

  3. Премин каза:

    Самата дума туторство е заимствана от правилника на Висшата Атестационна Комисия където изрично се споменава за въвеждане на институцията тутор в българското образование. Заради това че този контекст за който Вие казвате че не съществува в България, се пристъпва към търсене на средства от други източници в този случай от Фондация Покров Богородичен за да на студента му се предостави тази привилегия безплатно.

  4. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Илияна,
    Не очаквах. Ясно е, че всяка жена има кратък период всеки месец, през който е неадекватна.

    Премине,
    Когато научиш що е туй „запетая“ и как се използва, тугиз ще ти отговоря.

  5. iliana sivova каза:

    така е. за пореден път показваш висока осведоменост.

    що се отнася до женските периоди – предвид това, че има хора, които са неадекватни през цялото време, претърпяват се. а що се отнася до коментара – обикновено изричайки нещо в диалог, човек си поставя цел – било да информира събеседника си за определени факти, било да промени отношението му към известни на двете страни факти, или пък и двете. аз не можах да отгатна съдържанието на твоето мнение за проекта за надзорничество, който започва в търново. надявах се да се поясниш, но вече някак не ме интересува :). много поздрави.

  6. iliana sivova каза:

    Честитя на всички празника на свети Иван Рилски! С най-сърдечни благопожелания!

    Споделям една песен на Пламен, която слушам сега:
    http://orthomatic.net/?p=196

    „…Ти ме гледаш.
    По-жив си от мен.
    И се молиш за всички
    в свойта вечна килия…

    Свети отче, помоли се за мен!…“.

  7. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Драга Илияна,

    Съгласи се, че се получава нещо странно – хем режеш с цензурната ножица и не ми поместваш мнението, хем пускаш твоя отговор на него и читателите не могат да разберат нищо.

    Това туторство или по-скоро тютърство е поредната глупава инициатива на министерството, папагалски копирана от Запад, без да се разсъждава. Исках да кажа, че в нашенските условия той е неприложим. Ако става въпрос за опекунство на студенти, аз го правя и без министерски заповеди. Стигам дотам да ги карам по болниците, да им давам пари назаем без надежда някога да ги получа обратно, да им подарявам дрехи, обувки и да им оправям емоционалните и семейните проблеми. Станах всичко за всички, както казва апостолът. Благодарност няма естествено, но аз чакам награда отдругаде, а не от хората.

  8. iliana sivova каза:

    наистина са се объркали тия коментари; извинения. няколко модераторски включвания по едно и също време и чак сега виждам, че е станала някаква глупост.

    а за тюторството – вероятно тук е трудно- или неприложим този западен модел; не знам впрочем как точно работи на други места. но може идеята да се адаптира към нашите условия, да се търси начин за постигане макар и частично на ефекта, заложен в оригиналния замисъл.

  9. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Системата на образование в България изглежда ще следва англосаксонският модел. Не знам доколко туторството ще е полезно, защото в самата идея за наставничество има ограничение на таланта на наставлявания и въвеждането му в едно русло на мислене и съпреживяване на света, което може да ограничи творчеството му. Лично аз мисля, че германският модел на образование, който следваме от 1878 година насетне е по-добър от англосакоснския модел, макар последният да има някои достойнства. Освен това има и проблем с квалификацията – туторът трябва да е много подготвен и да има широка перспектива на познанието и способност за оценка на дарбите и качествата на ръководения от него. И въобще не съм съгласен с Дон Кихот, че българският студент няма пари – дават луди левчета за купони, музикални концерти, тъпи книги и глупави филми, с които си прахосват времето, а стойностните неща стоят неразгърнати. А християнската опитност казва, че благодарност трябва да има и от хората за благодеянията ни.

  10. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    В България проблемът с образованието и ръководството на обучавания е мното тежък. Тъй като модерността иска да докаже своето превъзходство и да покаже успехи у нас традиционните изисквания за ценз, познание, творчество, послание и сериозна разработка в областта на културологията са занижени, а през комунизма дори учители и професори ставаха хора, които при нормално развитие на страната нямаше да станат нещо повече от технически работници във фабрики и ферми. За да бъдеш наставник някому ти първо трябва да си подготвен, второ начетен, трето самият ти да си направил нещо и да имаш някаква познавателна и житейска опитност, четвърто да си добронамерен към наставлявания от теб човек и да не злоупотребяваш с него и доверието му, като старостилците, и пето да си способен твоето наставничество да му донесе нещо в живота и да му осигури развитието. Идеята за нова фина цензура чрез наставничество е много опасна за българите, които все още не са свободни.
    http://www.slavicorthodox.hit.bg

  11. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    Личността и „творчеството“ на Дон Кихот ме навежда на една тъжна констатация. Много е страшно за обществото то да живее в заблуди и лъжи за себе си, още повече, когато ги приема със сърцето и ума си. И е направо пагубно за човека да живее с лъжи и заблуди за себе си, които детерминират светоусещането му и житейското му поведение и начин на мислене. Комунизмът излъга много хора в България че са учени, военни, полицаи, духовници, писатели, творци, журналисти, музиканти, лекари и въобще че са грамотни и качествени „народни“ хора. Днес, когато вече има база за себесравнение в историята и чуждото настояще тези хора осъзнават, че номинацията на обществените постове и категории в България през близкото минало не съответства на фактическото положение на нещата. Някои от тях се смиряват и дават път на по-кадърни от тях, фактическите цивилизационни категории в обществото, но други правят всички гадории , които умът и лукавството им дават за да тормозят способните. Тъжно е, но е факт.

  12. Славков каза:

    Каква ужасна дума – туторство?!? Звучи толкова нескопосано и жалко, колкото е и неприложима министерската идея. Напълно съгласен с Дон Кихот, опекунството над студентите може да бъде спомогнато единствено от страна на самите техни преподаватели, свещенници и… министерство. Кой друг, къде, как и кога в нашата страна, обърнала напълно гръб на вярата и Църквата ще туторосва!!! студента богослов?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

five × two =

*