Протопр. проф. Теодор Зисис изнесе беседа пред софийска публика
На 18 май в залата на Софийската света митрополия протопр. Теодор Зисис, патролог и почетен професор на Аристотелевия университет, изнесе беседа на тема „Православието днес“. Отец проф. Теодор Зисис пристигна в България по покана на Ловчанския митрополит Гавриил, заедно с протопрезвитер Матеос Вулканеску, отговарящ за междуправославните връзки в Пирейската св. митрополия, архим. Павел Димитриакопулос, антисектантски отдел на Пирейска св. митрополия, и монах Серафим Зисис – богослов, подвизаващ се в манастира „Пантократор”, Мелисохори, Северна Гърция.
Беседата на протопр. Проф. Теодор Зисис бе посветена почти изцяло на предстоящия Всеправославен събор. Пред столичната аудитория той представи анализ на някои от темите, които са отпаднали от дневния ред на предстоящия Събор, като изрази съжаление, че например важна тема като календарния въпрос няма да се дискутира, вместо да се постигне решение за единна дата за празнуване на Рождество Христово между самите православни.
Той изрази разочарование и че Всеправославният събор не може да бъде наречен Вселенски. Една от пречките да бъде наречен така, както уточни гръцкият духовник, са някои организационни правила: делегати на Събора няма да са всички епископи, както е било на вселенските събори, а по 24 архиереи от всяка църква. Така от 81 митрополити на Гръцката църква участие ще вземат само малка част от тях, което е предизвикало дискусии как да бъдат избрани тези 24 души. Също така, не всеки епископ ще има правото на глас, а всяка църква ще има право на един общ глас.
Лекторът се спря и на някои от темите, които са одобрени и ще бъдат разгледани в Крит. Сред тях бе темата за брака. По въпроса за смесените бракове отец проф. Теодор изрази следното становище: „Брак между православен и католик, протестант или монофизит, не може да има, тъй като според църковните канони това не може да се случи. За да се случи, инославният трябва да приеме Православието. Защото не може по канон да има молитвено общение с еретици… Но уж по икономия такива бракове се разрешават“.
В беседата си гръцкият гост отдели повече време и на проектодокумента „Отношението на Православната църква с останалия християнски свят”. „Една от причините да дойдем и да се срещнем с вас и с Негово Светейшество патриарх Неофит е, че Св. Синод на Българската църква е взел твърдо решение да отстоява позицията си да отпаднат спорните текстове от този проектодокумент. Да се надяваме да отстоят докрай“. Гръцкият духовник изрази несъгласието си с конкретни пасажи от този проектодокумент, тъй като според него в тях „ереси са признати като църкви“.
Във връзка с темата за отношението с инославните, отец проф. Теодор Зисис отбеляза, че се надява Съборът да изясни един основен въпрос относно тайнството Кръщение. „Дали, когато някои католик приема православната вяра, трябва да се извърши тайнството Кръщение или само да го помажем с миро. В момента съществуват и двете практики. На Света гора католици или протестанти са кръщавани наново. Но в много църкви католическото кръщение се признава. Не знам как е в България…“.
Той уточни, че на 24 май предстои заседание на Св. Синод на Гръцката църква, на което ще бъдат обсъдени и възраженията към проектодокумента за отношението на Църквата към другите християни, изразени от 12 от общо 81 митрополити.
„Първата тема на Събора би трябвало да бъде икуменизмът… Св. Юстин Попович и св. Паисий Светогорец са определили икуменизма като ерес. Дали на този събор ще бъде осъден икуменизмът или ще бъде оправдан, ще видим скоро“, каза гръцкият духовник.
Гостът посочи две условия, според които Съборът ще остане в историята като признат от всички – ако той спазва догматите на Църквата и ако бъде приет от съзнанието на всички вярващи. „В историята има случаи на състояли се събори, които не са взели правилни православни решения, и са били осъдени като лъжесъбори от съвестта на хората. Например Иконоборския събор през 754 г. или Събора във Ферара и Флоренция през 1438-39 г.“
На въпрос какво ще се случи, ако Съборът гласува позицията, че има изгубено единство на Църквата и че има други църкви, лекторът отговори: „В такъв случай има едно единствено решение – да се спре да се споменава името на тези епископи и на патриарха, които са подписали и са се съгласили да бъде въведена тази ерес – в случая икуменизмът. Според правило 15 на т.нар. Двукратен събор епископ, който проповядва ерес, може да се спре да се споменава. А не като старокалендарците да се създава разкол. Така, както йеросхимонах Димитрий, тъй като не иска да споменава в службата Вселенския патриарх, се е върнал от Света гора тук, в България… Свети Атанасий Велики дори казва, че когато има еретици в църквата, включително и епископи, ако трябва – да не ходим в църквата, а да се молим вкъщи.“