Светият Синод организира литийно шествие в София



Може да харесате още...

34 Отговори

  1. Иван Иванов каза:

    Това решение е неправилно!… Съжалявам, че съм , повече или по-малко в една общност с хората, чието дело е този акт!… Надявам се и съм убеден, че в България няма да се въведе задължително изучаване на православие [b]под формата на религиозна индоктринация![/b]

    Лозунг: Решително НЕ* на това шествие!

    *ако искането е за държавно обучение в православие, със статута на религиозна индоктринация!

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Задължително обучение по вероучение може да има в страна, в която православието е държавна религия. Но днес не е 1910, а 2010 г., България не е царство, въпреки титлите в „Ал. Невски“ на дървосекача Симеон, а република и нямаме Търновска, а демократична конституция. Предлагам шествие до Св. Синод, в което всеки да държи будилник и да пусне да звъни, дано се събуди някой.

  3. Ф.Николов каза:

    Наистина не разбирам хората, които подкрепят тези инициативи на бпц за въвеждане на нещо задължително и то за всички. Как така веднъж не размислиха дали случайно в позицията им няма стряскащи противоречия. Нали по конституция България е хем светска държава, хем православието е традиционно вероизповедание (от което положение не произтичат никакви, на хартия, привилегии). Значи трябва да се заключи, че правослвната църква притежава достатъчен ресурс-традиция да изгради собствени учебни заведения, в които да се изучава приоритетно провославния етос и да се признават от държавата като равни по образователен ценз с държавните; нещо, което е в синхрон с подписаните още преди повече от 30 г. международни конвенции както за социално-културни, така и за гражданско-политически права. Толкова ли е трудно да се разбире от православните, че в една „светска” държава трябва да има място, което не е и не може да бъде неутрално, но което не залага на безкритично възприемане на някакъв тип идеология.

  4. Ф.Николов каза:

    Вижда се, че прокламираните заявки за това, че православието е нещо повече от морална система просто не са верни, защото всички аргументи за въвеждането на такъв предмет се свеждат до морални желателности. (то всички човешки съждения са такива, но вярващите гледат да игнорират евалуативната страна на действията и думите си). За мен проблемът обаче се изразява в следното: в страна, където винаги народът (мнозинството) е властвал под една или друга форма, оценките, нравите, навиците се отнасят еднопосочно към всички по един и същи начин. Всички се люшкат като махало при определянето на стратегически обществени мерки; и това се засилва особено много от християнството с неговите разбирания, за равенство и еднаквост между хората. Това, което то принава за неравно и различно, често е обезсилено до такава степен, че не играе никаква реална роля в живота, а е някакъв вид милостиво допусната поза. Именно оттам идва и тревогата „за всички”, които просто трябва да имат същите нужди.

  5. Ф.Николов каза:

    Не би трябвало да бъде така. Нуждите на едни, не трябва да стават задължения за други. Според мен в образователната система трябва да има сегрегация и строга диференциация според качествата и способностите на децата. Друг е въпросът (макар и изключително важен), кой ще ги преценява тези неща, дали може да ги преценява и според какви критерии. Така например, аз съм напълно сигурен, че доста деца трябва да бъдат ежедневно индоктринирани в християнската вяра, съдейки по интелектуалното ниво на родителите им и техните непосредствени нужди, други трябва да се запознават бегло с нея, трети трябва да я разглеждат чисто исторически, като една от многото религии, четвърти не трябва да чуват, че има такъв предмет и да се държат (дори принудително) настрана. Тези мерки са необходими, за да знаят децата още от малки, че [i][b]хората не са и не могат да бъдат РАВНИ и ЕДНАКВИ[/b][/i] в каквото и когато му скимне на мнозинството, „в името на народа” и неговото светло бъдеще.

  6. ivan ivanov ivanov каза:

    Интресно как една църква , която не само не предвижда в дейността си мисионерство и просвета , но и кадрите и се нуждаят от елементарно християнско ограмотяване, има наглостта да налага на държава и общество да умножават паството и в нарушение на правата им. Идеята е отвратителна: вие ни създайте паство, за да има повече свещи и имоти.

  7. Траянка Георгиева каза:

    Най-яростни противници на религиозното образование на децата ни, са лица, които нямат, не са имали, и никога няма да имат деца. Хора, които не са поглеждали в чистите детски очи, и които са на принципа -„след мен и потоп“. Сега под различни имена и псевдоними, те ще продължат истеричната си атака, но първо ще се постараят да ми открият правописни грешки, за да хулят. Те живеят за това. А Рефаб да знае, че не e в нашата общност, така че да не се притеснява, поне за това.

  8. ivan ivanov ivanov каза:

    БПЦ първо да ограмоти собствените си кадри, да им обясни, че исихастите не са секта , че комунизмът не е християнство, да обясни на владиците , че Господ не наказва за чужди грехове до девето коляно и че ходилите на концерта на Мадона, не са виновни за удавените в Охридското езеро и други простички християнски истини. Не е лошо,не само да прибира,ами и да поразвърже кесия и да поиздаде и някоя духовна книжица,например някой от тачените СВ.отци/ за 140 години е издала не повече от 4 / и поне да стигне бройката на преводите от южнокорейски например. Барем се появи някои и друг по- духовен отец, към който хората да подходят с открито сърце. И да спре опитите да ползва държавата , за да нарушава правата на гражданите, за което държавата /обществото/ да плаща два пъти:веднъж за мероприятието и после в Страсбург. Да престане да иска държавата да върши мисионерската и дейност и да и създава паство /повече свещи/ срещу политически услуги, Другите го правят без държава и малко пари

  9. ivan ivanov ivanov каза:

    Троянка духовните и пастири са я научили да кълне по „православному“, от найната клетва се разбира ,че всички които са срещу задължителното ,ще са без деца. От такива обучени „християни“ едно вероучение ще настане , че язък за детските очи..

  10. Напълно родкрепям Додо. Нужда от религия имат повече възрастните, които живяха комунизма и са пострадали от него. БПЦ спекулира с любовта на българите към децата и с връзките си с властта опитва да си създаде паство, за да има повече лукс, ресурс и уважение на църковните люде. Религия трябва да се изучава, но това следва да бъде съобразено с особеностите както на българското образование, така и с условията на модерността, за която БПЦ няма никаква рецензия. Ако допуснем, че антикомунизма е легитимиращо условие за участие във властта, то следва да се запита каквъ е анатикомунизма на БПЦ, която не канонизира мъчениците и няма никакава рецензия за ставащото в България. Тази лития е израз както на нахалството на църковното ръководство, така и на откритата връзка между силните на деня и БПЦ. Затова аз няма да участвам в литията, а ще се опитам да разбера какви са условията за настройване на българското образование в християнски дух, без да се стига до религиозна меркантилна индоктринация.

  11. Иван Иванов каза:

    Траянка Георгиева 2010-07-19 17:41 Най-яростни противници на религиозното образование на децата ни“

    Госпожата е представител на хора с мислене и емоции, които по-скоро ги карат да имат [b]прекалено недиференциран и безотговорен поглед[/b] към въпроса!
    Децата задължително трябва да се „образоват религиозно“, но по добри правила, [b]които изключват насилствена и изрична конкретна верска индоктринация[/b], при това, провеждана от държавата!…Искане за такова нещо в наши дни е дори смешно, ако не беше тъжно, че е като детинска постъпка от страна на възрастни мъже с бради и титли!… Невежество и болна мистика* са в дъното на подобни, така конкретизирани и формулирани решения и искания, като оповестеното!
    * споменавайки болната мистика, всъщност, в някаква степен охарактеризирам общността на хора, в което се включва госпожа Траянка ( нелош човек, но объркана и с подтиквания от не добър източник на сили!??), а изключва от него (надявам се основателно!) мен! 🙂

  12. Мартин Иванов каза:

    Ф.Николов отново демонстрира фашизоидната си „weltanschauung“ (касти, разпределени по неговия величайши критерий „религиопоносимост“ в името на хуманистичен псевдоплурализъм)!
    Бях си обещал да не ви коментирам, но арогантността ви (която в същността ви е човеконенавист) просто минава всякакви граници!
    Предметът Религия има място в сегашната образователна система, но има опасения, че задължителния му характер, както и неподготвеността на преподаващите го ще донесе повече вреди, отколкото ползи. Няма по-добро място за преподаването й от храма сред и от енорията, дори с риск да няма такава обхватност. Може би на сегашния етап на развитие е нужно развиването на някакъв хибриден модел, в който да е достатъчно ясно обосновано и регламентирано, какви са конкретните отговорности на Църквата и на държавата,

  13. Kris каза:

    Вяра Надежда Любов
    Гордост ЕгойзъмОтчаяние
    Изграждането на личните и личностните качества са важен и деликатен етап от възпитанието.Питам се,БПЦ до каква степен съгласува политиката си с държавата и държавата с БПЦ.Или се прегръщат като гласна и съгласна в източен български диалект.Брутален парадокс и фалш.На сила хубост не става.

  14. Траянка Георгиева каза:

    Рефаб, човек, който не се причастява е извън общността и живото тяло на Църквата. А своето отговорно отношение ти препоръчвам да насочиш към домашните си любимци – тарантулите. И остави хорските деца на родителите им. Ти си имаш паяци!

  15. Преди време помолих за помощ хората от един манастир. Те ми отговориха че имат средства, но ако ми помогнат ще направят помен с чужда пита. Чудя се БПЦ дали не иска да прави помен с чужда пита като иска да въведе държавно задължително обучение по православие. Държавата е създадена и се издържа без участието на БПЦ. Нашите национални герои, изучавани като кумир в училищата са или религиозно индиферентни, или са направо против Църквата и религията. Освен това Държавата се издържа от различни хора, в това число друговерци и атеисти. Те също имат права да знаят за какво се харчат парите им и съвсем не са задължени да се кланят на БПЦ, чието поведение е на строг средновековен феодал. Църквата има огромни имоти, получава международна поддръжка и следва двоен стандарт – от една страна е „национална“ като прави национална лития, а от друга допуска чужди духовници и богослови у нас. Питам кой ще пише учебниците по религия -собствено български духовници и богослови или отново чужденци?

  16. Ако БПЦ иска да я уважаваме, а не да й се кланяме като на исторически паметник, който експлоатира специфичното българско историческо съзнание, основано на мистико-епическото начало на българската култура и мистическия идеализъм на българите, то Тя трябва да оправдае учението си за братолюбие и да осъществи мисията си по спасение на душите на хората и да осъществи Божията връзка между Всевишния и хората. Тя следва да изразходва средствата си за училища, болници, социални заведения и собствено българска духовна просвета, а не да се вози в лимузини, да се държи като строгия господар който следва да назидава народа и да иска да му се работи ангария и да овъзмезди собствено българската Държава за това, че фактически Държавата подготвя кадрите на Църквата. Това е особено важно по време на криза, защото от историята знаем, че в усилни времена Църквата е била тази, която е помогала на нацията и ако БПЦ държи на ореола от историчността си, Тя следва да помага всячески на нацията и днес.

  17. Иван Иванов каза:

    [quote name=“Траянка Георгиева“] „…Сега под различни имена и псевдоними, те ще продължат истеричната си атака, но първо ще се постараят да ми открият правописни грешки, за да хулят. Те живеят за това…“[/quote]
    Въпреки че не е адресиран към мен, обръщам внимание върху този цитиран абзац, за да се разбере, че понякога, [b]без да се оформят[/b] като изрична и определена психиатрична симптоматика, някои факти и обстоятелства говорят сами по себе си!… Не така рядко, ние хората, се доближаваме, най-малкото, до известно емоционално – интелектуално неблагополучие, при което виждаме изкривено действителността, критичността ни е редуцирана, [b]вкл. и когато имаме силен и добронамерен религиозен плам![/b]… Съзнателно не се изключвам от хората, застрашени от уклон към религиозна прелест, която, понякога има и медицински измерения, защото ничие духовно и физическо здраве не е защитено на 100%!
    Нека да търсим и се молим за трезвост, разсъдителност, благодат и благочестие!

  18. Kris каза:

    Не ги разбирам,тези работи и това е само фантазия разбира се.Обаче,възможно ли е фамилно-държавния апарат да опипва почвата,с намерение за реформа във върховното законодателство или конституцията.Ние се препираме,колко голямо зло добро или добро зло е идеята.

  19. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    С литийни шествия този въпрос няма да се реши. Мисля, че дори руският патриарх Кирил се обяви против този задължителен подход. Първо, БПЦ трябва да реши въпроса с осигуровките на свещениците (както е по устав) и което влияе при пенсиониране. Второ, БПЦ да направи литийно шествие против управленческата политика на българските правителства, която е срещу народа, а не да се прегръща с тях; да настави работодателите, които експлоатират работниците; да изрече на висок глас десетте Божии заповеди и то не еднократно, а всекидневно, докато хорта започнат да се замислят. Трето, БПЦ да осъзнае ролята на личния пример на клира за привличане и обучение на народа, защото charity begins at home.

  20. alithini каза:

    Този, който се обявява срещу литията и идеята за въвеждане прдмета Религия-Православие, явно дори не е поглеждак Концепцията на Св. Синод по темата. И който обвинява синодните „старци“ като неграмотни, просто изобличава сам себе си като невежа. Защото на хора, посветили себе си на монашество, преминали през всички степени на светското образование и владеещи по няколко езика да се подиграваш е симптом на карикатурщина, див подмолен материализъм и завистничество – и това без да отчитаме силата на тайнството на служението им. Който е против литията е против народа си, против историята си, против спасението не само на нацията си – той е просто ЗА СЕКУЛАРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – жалко и горко му.

  21. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    http://www.dveri.bg/content/view/11513/33/
    Руският патриарх Кирил: Принудителното изучаване на религия в училище е неприемливо

  22. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    Руският патриарх Кирил: Принудителното изучаване на религия в училище е неприемливо
    http://www.dveri.bg/content/view/11513/33/

  23. Kris каза:

    Шествието може би има политичеки причини,не религиозни.Утре,ако има конфликт на религиозна основа,само твърдата ръка на премиера ще може да въдвори ред.Видно е че институциите не работят и държавата я няма,трябва ни силе мъж да ни Оправи.Да станем президетска република,почти рай.Депутатите само спят,крадът и се дънят.Това е само пример в рамките на шегата,разбира се.Утре Синода ще се оправдае,че никой не бил съгласен с изучаването на православие в училищата,ще се наблегне на всички религии само не и на недемократичното православие.Синода май работи против православието и против човека.Мълчи и ни обрича смълчанието и услугите си на духовна и морална смърт,полуглад и полумизерия.Само съвестта може да задължава.Не виждам нищо лошо всички да живеем с Христос в себе си,колкото можем,но по задължение е невъзможно.Много подходяща е култувата реплика“ние ги ловим а те ги пускат“

  24. Kris каза:

    Трябва ли да правим разлика между задължителен и задължително избираем предмет.

  25. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „Трябва ли да правим разлика между задължителен и задължително избираем предмет?“ Трябва, защото когато се каже „задължително вероучение“, не можеш да го избегнеш – или го приемаш, или напускаш училището. А „задължително избираем предмет“ може да бъде английският, компютрите и редица други, които родителите предпочитат пред „онова, попското“.

  26. Донка Богд.Кирова каза:

    Аз съм Донка Богданова Кирова живея в с.Бутово община Павликени. Член съм на църковното настятелство и по точно отговарям за прихоодите и разходите на църковните пари които се формрат от наем на ниви и от продажба на свещи. Църква Св.Вмч. Свети Димитър е сериозно пострадала от земетресения и други природни стихии.за което ще кандидатстваме по мярка 322. В банковата сметка има малко повече от 3000,00 лв. Архимандрит Георгии Цветанов Сотиров от гр.Павликени който е председател ина нашата църква иска да се разполага с тези пари.Поради това че аз не се съгласявам ще предизвика избор на служебно църковно настятелство без събрание.Ние населението от Бутово не сме съгласни с това /да не говорим че отеца се държи доста непристойно за неговият ранг/ Моля кажете ми как да постъпя?

  27. свещеник И. Василев каза:

    Г-жо Кирова, не е Ваша работа да съдите свещеника си при това публично!!! Църковният устав също категорично го забранява! Ако имате проблем, говорете с Владиката, а не излагайте човека публично, защото според Вас той може да греши, но според нас да е прав. Явно той не иска да играе по свирката Ви и нищо чудно, че иска да Ви смени, ако се държите с него така просташки, както го осъждате тук. Това, което сега правите е много недостойно, защото си отмъщавате и го излагате уж че търсите съвет. Той е в правото си да свика служебно настоятелство и ако бях на негово място щях да го направя незабавно, защото устата жена в църква е……. пази Боже!!! Патил съм си от такива като вас!
    На Ваше място бих оставил отеца да прави, каквото намери за добре, защото той си носи отговорността. На мен лично тонът Ви не ми харесва. Такива като Вас са амбициозни, искат те да командват свещениците и все да става на тяхното! Опомнете се, защото не си знаете мястото!

  28. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Драга Донке,

    Отец Георги е председател на Вашето църковно настоятелство и като такъв има правото да извършва разходи, но със съгласие на епитропите и с прилагане на съответните разходни документи. Дори и да иска, той не може да харчи енорийските спестявания свободно, както Вие си внушавате. Вие му помогнете, а не се заяждайте с него за дреболии.

  29. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    Свещеник И. Василев, ама и Вашият език не е достоен за свещеник. Очевидно г-жа Кирова е вече говорила със архим. Сотиров щом иска да я сменя; пък всички промени се утвърждават от владиката. Вие добре й казвате да говори с правоправещия, но тонът Ви не подобава на духовен наставник, както и обобщенията Ви за мирянките. А за храма отговорност носи цялото църковно настоятелство със своите легитимно взети решения, които се утвърждават от владиката. Хубаво и архимандритът и госпожата да прочетат Устава на БПЦ. Ето и съответния линк: http://bg-patriarshia.bg/index.php?file=statute.xml

  30. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    http://bg-patriarshia.bg/index.php?file=statute.xml
    Това е линк към устава на БПЦ. Там е решението на конфликта в църквата в Бутово.

  31. Граматиков каза:

    Братя и сестри, попълвам тия няколко изречения по молба на архим. Георгий Сотиров, архиерейски наместник на Павликенска духовна околия, Великотърновска света митрополия, понеже много държи да благодари за адекватното и обосновано мнение изразено от събратята клирици по повод на споделеното от мирянката-член на едно от десетките църковни настоятелства, за които отец Георгий отговаря в поверената му духовна околия. През последните десетилетия правослания български народ е ставал свидетел на безброй злоупотреби по ведомството на БПЦ и поради това архим. Георгий проявява разбиране към онези, които милеят за скромните църковни средства на селските църквици, но в случая наистина става за плащане на извършени строително-монтажни работи по параклис ж същото населено място, което е одобрено и от Владика, и от останалите членове на ЦН, така че г-жа Кирова необосновано е отказала съгласие за изготвения протокол по случая. Още веднъж, благодарности от дядо наместника Георгий Сотиров.

  32. Стефан Йорданов Чурешки каза:

    По повод писмото на Граматиков може да се каже, че БПЦ извършва само строително-монтажни и мистико ритуални дейности. Според мен трябва да се забрани със закон на религиозните институции у нас да вършат финансова и икономическа дейност, а всичко да минава в граждански фонд „Благотворителност и милосърдие“, съставен от доказано честни хора като държавните пари и даренията на частни лица следва да се изразходват по нормите на милосърдието и благотворителността залегнали у всички религии у нас и средствата да се разходват пропорционално по броя на вярващите към всяка една деноминация. Религиозните институции да се издържат от средства, които им осигуряват техните приятели и почитатели от средите на бизнес-класата и от чужбина. А пари на попа следва да се дават само ако е доказал връзката си с Бога , както че и молитвите и требите му се чуват пред Бога.
    http://www.bg-history.info/5261/-Za-bulgarskata-civilizacionna-sistema-na-razpoznavane-na-iavleniiata-ot-istoriiata.html

  33. Ангел Ангелов каза:

    Когато тоталитаризмът в начина на мислене на една религия се пресече с тоталитаризма в посткомунистическата държавност, се получава железен кръст, който – обратно на Христовия, от свободни ни прави роби.

    Категорично съм против това псевдоразпятие да инквизира нашите деца!

    Християнската вяра не бива да се налага с правителствени решения.

    Това е моето мнение като християнин и баща.