От 13 до 15 ноември т. г. в Ректората на Софийския университет "Св. Климент Охридски" ще се проведе международен симпозиум на тема "Триалог между авраамичните религии: юдаизъм, християнство и ислям (преоткриване на традиции и ценности)".
В симпозиума ще участват висше духовенство, ръководители и представители на европейски църкви и деноминации, както и на Мюсюлманското изповедание и на Религиозната общност на евреите в България. С реферати и доклади ще се представят експерти и научни работници от Германия, Швейцария, Австрия, Русия, Румъния, Гърция и Македония.
Симпозиумът се организира от Научноизследователски проект (ФНИ-МОНМ) „Библията – база за диалог в културния живот и конфесионалните взаимотношения в България като член на Европейския съюз“ с Организационен комитет, в който участват проф. д-р Славчо Вълчанов, проф. д-р Антоний Хубанчев и д-р Ивайло Найденов от Богословския факултет на СУ и пастор д-р Теодор Ангелов – Българско Библейско дружество. В комитета са включени също:
Месемврийски епископ Иаков – Българска православна църква
Проф. д-р Емил Трайчев – декан на Богословския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
Гл. равин д-р Бехор Кахлон – Централна синагога, София
Д-р Роберт Джераси – Председател на Висшия Израелтянски духовен съвет, София
Мюфтия Бирали Мюмюн Бирали – Зам.гл. мюфтия на Мюсюлманското изповедание, София
Свещеник д-р Благовест Вангелов – викарий на Католическата Апостолическа екзархия, София
Свещеноиконом Мина Минчев – председател на Митрополитския катедрален храм „Св. Неделя“, София
Събитието е под патронажа на Негово Високопреосвещенство Видинския митрополит Дометиан (Българска православна църква).
ПРОГРАМА
13 ноември (петък)
Пристигане и регистрация– 14 ч. в Софийски университет „Св. Климент Охридски” (Ректорат, Нова конгресна зала), бул. Цар Освободител № 15, София 1504.
Първа сесия (приветствия) – 16:00 – 16:45 ч.
Модератор :проф.д-р Славчо Вълчанов
Пауза – 16:45 – 17:00 ч.
Първа сесия (продължение, 17:00- 18:30 ч.)
Приветствия.
Доклад Митрополит Струмишки д-р Наум (Македонска православна църква) – „Роля и функции на религиозния ръководител“
Вечеря – 19:00 ч.
14 ноември (събота)
Втора сесия (доклади с дискусия), 10:00 –13:00 ч.
Модератор :Зам.гл. мюфтия Бирали Мюмюн Бирали
Монсиньор д-р Алберт Раух (Институт за Източноевропейските църкви /Ostkirchliches Institut/, Регенсбург, ФРГ) – „Образът на Христос в исляма и християнството”
Д-р Йохан Шнайдер (Център за църковно-социално служение, Хановер, Евангелска църква в Германия) – „Предизвикателства за интеррелигиозния диалог с исляма. Евангелска перспектива от Германия“
Проф. дфн Цветан Теофанов (Факултет по класически и нови филологии, СУ „Св. Климент Охридски“) – „Християнският и ислямският фундаментализъм“
Дискусия
Кафе пауза – 11:30-12:00 ч.
Втора сесия (продължение, 12:00 – 13:00 ч.)
Д-р Клара Стаматова (Богословски факултет, СУ„Св.Климент Охридски“) – „Публичността – място за среща на християнството и исляма в България“
Д-р Сефер Хасанов (Висш ислямски институт, София) – „Личността на пророк Ибрахим (Авраам) в Корана“
Д-р Стоян Шиваров (Ориенталски отдел, Национална библиотека „Св.св.Кирил и Методий“) – „Помаците и наследството на българите християни в селата на Северозападен Анадол. Теренни проучвания“
Дискусия
Обяд – 13:00 – 15:00 ч.
Трета сесия – 15:00 – 16:00 ч.
Модератор : проф. д-р Антоний Хубанчев
Ст.н.с.д-р Стефан Пенов(Секция- антропология и изследвания на религията, ИФИ, БАН) – „Юдаизмът като образец на монотеизъм“
Доц. д-р Димитър Попмаринов (Православен богословски факултет, ВТУ„Св.св. Кирил и Методий) – „Православно-богословска гледна точка за същността и перспективите на юдео-християнския диалог“
Д-р Ивайло Найденов (Богословски факултет, СУ„Св.Климент Охридски“) – „Йона – пророк на три религии“
Кафе пауза – 16:00 – 16:30 ч.
Трета сесия (продължение,16:30 – 18:00 ч.)
Клаус Кенет (писател-общественик, Фрибург, Швейцария) – „Как можем да открием и да пребиваваме в живото присъствие на Бога“
Проф. дфн Любомир Христов(Историко-философски факултет, Пловдивски университет) – „Религиозният феномен – между постмодерната меланхолия, глобализма и фундаментализма“
Д-р Стилианос Еродоту (Факултет за хуманитарни и обществени науки, Фредерик университет, Кипър) – „Общество, любов и справедливост / метафизико-социални рефлексии върху християнската етика“
Иеромонах Никанор ( проигумен на Църногорския манастир „Св.св.Козма иДамян“, Брезник) – Учението за любовта на преп. Силуан Атонски: основа за междурелигиозните отношения“
Свещеноиконом доц. дин. Петър Гаренов (специалност теология, Историко-философски факултет, Пловдивски университет) – „Практически диалог между християни и мюсюлмани в районите със смесено население в България (пастирско-богословски подходи)“
Магистър Валентин Кърлев (социален педагог, църковен общественик, Българска църковна енория, Щутгарт) – „Божието послание за любов към ближния в съвременния контекст на социална дейност и общение (поглед към европейския опит на Центърa за църковно социално служение /Diakonisches Werk/, Евангелска църква в Германия)“
Дискусия
Празнична вечеря (коктейл) – 19 ч.
15 ноември ( неделя)
Православна св. Литургия в старинен храм „Св. София, Премъдрост Божия“, София – 9:00 – 10:30 ч.
Пресконференция – 11:00 – 12:00 ч.
ОРГАНИЗАТОРИ
1. Научен екип на Проект:„Библията – база за диалог в културния живот и конфесионалните взаимотношения в България като член на Европейския съюз“
2. Партньорство с Международно бюро на фондация „К. Аденауер“,София.
3. Партньорство с институт „Библия – Култура – Диалог“
4. Висш евангелски богословски институт,София
5. Висш ислямски институт, София.
Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>
Коментари
коментара
Една молба към редакторите, защото ние, които живем в свободния свят 🙂 , няма да имаме възможност да чуем и участваме в дискусиите, бихте ли направили по късно едно резюме на казаното от участниците. Интересно ми е да знам от кога станахме авраамична религия и какви нови и преоткрити ценност ще изложи уважаемата конференция.
Чува се, че поп Петър Герена щял да бъде гласуван за „професор“ от Съвета по богословие в София. Същият Герена, който с вързани ластици на краката скачаше в река Арда или освещаваше причастие с мобифон от болницата. Ако Съветът направи това, ще се окаже на едно и също ниво с Герена – това е нивото на психопатията.
……………
Клюките в посланията на ап. Павел –
http://archiman.livejournal.com/
Отче Йоане, ние сме авраамична религия, защото сме монотеисти и вярваме, че сме чеда Авраамови, макар и не по плът, а по дух (Мат. 3:9). Пряк потомък на Авраам по мъжка линия е Иисус Христос (Мат. 1 гл.). Тези скромни факти ни обединяват, макар и само донякъде, с юдаизма и исляма, защото и трите религии имат семитски произход и далечен общ първоизточник.
Само не разбирам ,как йеромонах Никанор ще се разчекне да бъде на две места едновременно-хем има храмов празник /по-стар стил/ и требе да посреща владика ,хем ще чете лекции……верно ,че медиите го описват като свръх човек,ама чак пък толкова…..
Андрей, благодаря за подсказката. Тогава предложете и на почитателите на Тангра да присъстват и те са монотеисти и са родени от Авраам.
Общия произход от един баща не е условие за търсене на религиозна връзка. бога на мохамеданите не е нашия Бог (говоря за възприятието) . Аз затова и Ви помолих да направите резюме на казаното. Почти съм сигурен, че от човекоугодие ще се стигне до общия извод, че имаме едва ли не една и съща вяра, само дето по различни начини стигаме до Бога. Обаче това се нарича инструментализитане на Спасителя Иисус Христос и по същността си е грях.
Йоане,
В името на истината трябва да те коригирам. Твоят постинг съдържа поне три фактически грешки:
1) Името на прабългарското божество, много добре познато от култа му днес в Сибир и Средна Азия, е Тенгри, а не Тангра. Това е случайна грешка на гръцкия писал, дълбал един от прабългарските надписи. За съжаление тя се е наложила в БГ наука.
2) Тенгризмът не е монотеизъм, а политеизъм. Това е азбучна истина и е излишно да се доказва.
3) Ислямският Бог не е оригинална фигура. В този вид той е копие на юдейския Яхве, доведено до крайност. Тринитарният аспект е изключен а priori, въпреки че под влияние на Евангелието Иисус в Корана се нарича Слово, Месия и пр.
Стига с тия талибанщини. Естествено, че има връзки, в това число и генетични, между религиите. В Библията например могат да се проследят вавилонски и ханаански влияния, а впоследствие и влияние на зороастризма.
Специално корените на трите авраамични религии са в Стария Завет, а в Корана изрично се подчертава, че става дума за Бога на Аврааам, Исаак, Исмаил и Яков. „Аллах“ не означава нищо друго освен Бог, използва се в арабските литургии и преводи на Библията и има общ корен с библейското Ел, Елоах. Друг е въпросът, че ние не вярваме, естествено, че Мохамед е Негов пророк и че Коранът е Божие откровение.
…
Хубава японска легенда:
http://www.litclub.com/library/prev/hearn/peperudite.html
Андрей, обидите не са аргумент. Аз не знам кой е талибан, но се информирайте, какво се случва на хритиянин попаднал в Мека. Преди няколко месеца там убиха едно християнско момче, защото работел в хотел на територията на забранения за християни град. И с тия ли ще се води диалог? Сега Ви цитирам: „Друг е въпросът, че ние не вярваме, естествено, че Мохамед е Негов пророк и че Коранът е Божие откровение. “ Питам тогава, за какво преоткриване на ценности може да става въпрос? И ако корана не е Божие откровение за каква „авраамична“ религия ми говорите? Вие сам си противоречите.
Не съм искал да Ви обиждам, отче. Талибанин има във всеки от нас, малко или много, това е последица от израстването ни в комунистическо общество.
Коранът не е автентично откровение, но може да се разглежда като апокриф подобно на апокрифните евангелия (между другото в него има доста заемки от тях). Мохамед със сигурност е повлиян от общуването си с юдеи и християни-еретици (най-вероятно несторияни от Сирия като монаха Бахира, който се споменава в житието му). Въз основа на това някои отци са смятали исляма за християнска ерес. Например св. Йоан Дамаскин го включва сред 100-те ереси като последната от тях.
За това убито момче научавам от Вас, но не се учудвам. В Саудитска Арабия господства уахабизмът, за който писах в статията си:
http://www.pravoslavie.bg/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B8/%D0%95%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B6%D0%B8%D0%B5-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D1%81%D0%BC%D1%8A%D1%80%D1%82:-%D0%9F%D1%80%D0%B8-%D0%B8%D0%B7%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F%D0%BC
Саудитските или афганистанските нрави не означават, че не трябва да влизаме в диалог с мюсюлманите в България, с които живеем къща до къща. Не само че трябва да поддържаме контакти с тях, но трябва и да знаем какви са настроенията им и да поддържаме позитивните, а не негативни тенденции в тяхна среда. Повече подробности – в статията ми.
Предлагам на Йоан да протестира срещу тази статия, ако му стиска:
Православно-иудейский диалог и его перспективы
http://www.bogoslov.ru/text/501871.html
Отец Павле, не искам никога да споря с тебе, но винаги ми даваш повод. Прочетох статията и бих те политал: И кво? Като го има тоя диалог, ще престанат ли йудеите да ни смятат за гои? Ако си честен човек отговори си по съвест. Па вземи и си спомни думите на Св.Йоан Златоуст: Каква полза за слеския стопанин от целия му труд, ако накрая нивата му не даде плод?
Копат, ринат, нареждат……и накрая пак сме си гои.
Златоуст си е нямал понятие от земеделие. В него всичко е Божа работа, затова и селяните са много по-религиозни от гражданите. В моята градина в Балкана има една ябълка на стобора, от която на 10 декември м.г. сварих 30 компота. Тази година няма нито един плод. И с пчеларството е така. Когато умря баща ми млад през 1982 г., беше невероятна година. Не смогнахме да вадим меда, течеше като река от кошерите, наливахме го в легени, дамаджани, бутилки. След това 10 години нямаше почти никакъв мед.
Всички евреи не може и не трябва да се слагат под един знаменател. Евреин не е тъждествено с юдеин или израелец. Много евреи са православни (от Русия) или атеисти. Голяма част от тях се отнасят толерантно към християните особено в Америка. Тези басни за гоите са заимствани от профашистки сайтове. Ап. Павел е прав: „За чистия всичко е чисто“ (Тит 1:15).