Шестдесет години от смъртта на владика Серафим (Соболев) отбелязаха в събота в София



БЛИЗКИ ТЕМИ:

11 коментара

  1. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Един мой студент е станал епископ в разкола:
    http://www.dveri.bg/content/view/10929/29/

    Той е доста интелигентен и освен теология има още две висши образования. За причините може само да се гадае, но не на последно място изглежда е неверието му, че по нормален начин може да стане епископ в църквата на Максим. Ако нещата не потръгнат, винаги може да се „покае“ и да бъде приет в същия сан „по крайно снизхождение“ (и в крещящо нарушение на каноните).

  2. Редно е светите хора на православието да бъдат канонизирани. Аз самият посещавам Руската църква. Обаче ние си имаме български мъченици за вярата, пострадали сериозно и стоящи в неизвестност, защото зад тях не стои никоя Велика сила. Владиката Серафим е ползвал закрилата на руснаците през комунизма и затова за него се знае много, а освен това старостилците у нас го считат за техен човек. Но има българи-християни, които са водили свят живот и никой не знае за тях, а в помените, организирани от техни близки и познати църковниците говорят за умрелите, а не за убитите от комунизма. Това трябва да се поправи и да видим българската святост и живот по Христа и да не тачим само вносното.
    Днес е 1 март. На този ден се закичваме с мартеница – усукано конче от бял и червен цвят. Плетеницата на мартеницата е много старинен символ, идва от културата на Стария Изток и е символ на плодородие, белият цвят е чистотата, червеният живота. Този наш символ не е против Христос и Неговото слово.

  3. Въпросът с канонизацията на даден човек е много сложно нещо. Иска се познаване на практиката на Църквата и обстойно изследване на живота му с оглед християнската традиция по света. Въобще истинското християнство изисква много сериозна грамотност и душевна сила. За съжаление БПЦ, която е оплетена в политикономически игри, зависима е от международните си контакти и най-вече от Русия не притежава сериозна грамотност и упорита душевна сила за водене на християнски живот и не иска да канонизира българските мъченици от комунизма. БПЦ не изследва техния живот по време на и след репресиите, не публикува техния интелектуален и нравствен завет към потомството, не търси примери за отстояване на вярата в един режим, който чрез достиженията на научно-техническия прогрес и репресивния опит на човечеството искаше да унищожи изцяло християнството у нас. БПЦ разчита и на подкрепата на „народа“ като пазител на неговия интерес. Народът обаче първо викаше „Осанна“ на Христос, а после Го разпъна.

  4. Ioan Jelkov каза:

    chingis,
    нещо сте се объркал. Що за национал-църквизъм проповядвате?
    Факта изобщо, че православната църква в Руссия разглежда въпроса за канонизацията на владика Серафим е кощунство. Той е просиял в диоцеза на православната църква в България и тука се пита, какво се месят други в територията на една афтокефална структура, каквато е БПЦ?
    И какви сте ги написали “ НИЕ си имаме български мъченици за вярата“ , кои сте тия НИЕ???
    Православната църква е една!!! Не изпадайте, моля Ви, в ереста на възрожденските попове да си приватизирате светиите. Малко примерче: Свети славяно „БЪЛГАРСКИ“ равноапостоли…..Ако равноапостолните Кирил и Методий ги интересуваха „българските“ , то нямаше да ходят през девет планини в десета, до Моравия, а щяха да се отбият при св. Михаил-Борис.

  5. Климент Йорданов Буренков каза:

    [quote name=“ieromonah Ioan“]
    Факта изобщо, че православната църква в Руссия разглежда въпроса за канонизацията на владика Серафим е кощунство. .[/quote]

    Високопреподобни Отче,

    Не разбирам логиката на горното Ви съждение. Архиепископ Серафим не е български клирик и затова Б.П.Ц. няма никаква канонична власт да се произнася по въпроса за светостта на Архиеп. Серафим, който е починал като архиерей на Московската патриаршия. На последната принадлежи каноничното право да решава въпроса.

  6. Ioan Jelkov каза:

    prokimene,
    знам, че понякога е трудно да се разбере логиката, но дерзайте.
    По него време българската държава е православна, има даже задължително причастяване на учениците, и изведнъж епископ на друга църква проповядва, служи, обгрижва на каноничната територия на БПЦ, е добре сега, ако поне малко сте запознат с учението и разбирането за църква на православните, ще разберете, че той не може , именно по канонически причини да е клирик на друга църква, освен българската, която единствена може да се изкаже за неговото канонизиране.

  7. Georgi Ivanov Popov каза:

    Архиепископ Серафим е един дивен Божий угодник, И голямо благо за България. Известен е навсякъде, дори сред америкаските православни та чак до Япония, това го знам лично. Благодарен съм на Бога ,че за първи път на неговата годишнина дойдоха български архиереи. Благодарение на настоятела на руския храм йеромонах Зотик разбира се. Ния българите не трябва да забравяме ,че макар той да е руснак е Български жител. Хубаво е да се обедини ме около нашите светий. Вечна и Блажена да бъде памета на дядо владика(рхиепископ Серафим)

  8. Климент Йорданов Буренков каза:

    [quote name=“Georgi“]. Хубаво е да се обединиме около нашите светий. Вечна и Блажена да бъде памета на дядо владика(рхиепископ Серафим)[/quote]

    Дядо Серафим е водил подвижнически живот, но за съжаление аскетизмът е недостатъчен за светостта. Макар и да е починал в Неделя на Православието, православността му е малко съмнителна или в противоречие със светите Отци. Трагедията му е, че умира в сергианската ерес, пренебрегвайки най-осъзнато еклезиологията на руските новомъченици и изповедници. За съжаление, Архиепископ Серафим се явява Авва на съвременната киприанитска ерес в България, оглавявана от епископ Фотий, изповядващ, че Църквата Христова се е разделила на болни и здрави членове. Никой свети отец не е изповядвал подобно нещо, което стана камъчето, преобърнало РПЦЗ. Бъдещето ще покаже какви ще са убийствените плодове на тази нова ерес на киприанитите.

  9. Климент Йорданов Буренков каза:

    [quote name=“ieromonah Ioan“]
    По него време българската държава е православна, [/quote]

    По негово време българската православност е схизматична и Архиепископ Серафим смята българите за схизматици. На мен не ми е известно той да е съслужил с официални представители на Българската Екзархия. Това, че български духовници като Левкийски еп. Партений, Драговитийски еп. Йоан, архимандритите Методий, Серафим и Сергий са го уважавали като техен духовен старец, не може да заличи факта, че архиепископът гледа на българите като схизматици, колкото и да е обичал отделни личности. Той създава „Покровския манастир“ в София, но далече не в лоното на схизматичната Българска Екзархия. Това би трябвало да Ви говори нещо, ако държите да разсъждавате богословски.

  10. Ioan Jelkov каза:

    Прокимене, ако това е било така, той не е трябвало да допуска, никой от членовете,а “схизнатичната“ БПЦ да се причастяват в неговата църква.
    Вие се поразпитайте сега, дали ги е спирал от причастие.
    Той самия е бил схизматик доста време.

  11. Georgi Ivanov Popov каза:

    Владиката Серафим още при престигането си в България Е взел разрешение да влезне с съслужение с Екзархията, в смисъл три месеца след пристигането си е бил в съслужение с нас до края на дните си.

Споделете в социалните мрежи