Възвание на Светия Синод на БПЦ
symvol.org
ВЪЗВАНИЕ на Св. Синод на Българската Православна Църква до православния български народ и средствата за масово осведомяване по предмет Религия с профил Религия – Православие в българското общообразователно училище
Българската образователна система днес е на кръстопът, тя трябва да съхрани всичко ценно от предходните етапи на своето развитие, а същевременно и да откликне на всички изисквания и предизвикателства на съвременността. Изхождайки от принципа, че всяко ново начало и всеки нов градеж, би трябвало да се започва и да се изгражда на здрави основи, ние бихме искали да призовем народната просвета в нашата Родина да се възвърне на своите исконни фундаменти. Това е основата, положена от светите братя Кирил и Методий, св. Климент и Наум Охридски чудотворци, св. Горазд, св. Сава и св. Ангеларий, на която основà своето дело и св. Евтимий, патриарх Търновски. По време на Възраждането тя отново бе преоткрита и преположена в устоите на новото българско просветителско и образователно дело от св. Паисий Хилендарски, св. Софроний Врачански, Митрополит Климент (в света Васил Друмев), Митрополит Методий Кусевич и йеромонах Неофит Рилски. Считаме, че без всички тях не би могло да съществува и се съхрани нито Българската Православна Църква, българската държавност и българското училище, нито българските духовно-просветни традиции, традиционната ценностна нравствена система на българина и българската култура, нито би могло да се осъществи българският самобитен принос в световната културна съкровищница. Нашето най-искрено убеждение е, че българската държава и Българската Православна Църква трябва да се трудят съвместно и неуморно за общото нравствено и културно израстване на подрастващото поколение в България и активно да допринасят за отстояването на неговата културна и народностна идентичност и приобщаване към вечните християнски морални ценности, залегнали в общественото и културното развитие на европейските държави и на християнската цивилизацията в Европа.
Имайки пред вид гореизложеното, можем да направим извода, че вече е назряло времето за въвеждането на предмета Религия в българското училище под формата на Задължителна подготовка.
Адекватното разрешаване на този въпрос е от национално значение и би допринесло за моралния и културния подем на българската младеж, а от там и на целия ни народ.
От концепцията за въвеждането на предмета Религия зависи дали последствията от този основополагащ акт ще имат положително или отрицателно въздействие върху духовното, нравственото и културното развитие на бъдещите поколения.
Българската Православна Църква не е равнодушен зрител на участта на българските деца и желае оттук-нататък те да имат възможността да се запознават в училище с възвишените православни принципи на вярата, надеждата и любовта, да осъзнават уникалните завоевания на православната духовност и култура и да познават високопатриотичните примери от българската църковно-обществена история.
Настояваме съществуващият предмет СИП/ЗИП – Религия да прерасне в Задължителна подготовка по предмета Религия, тъй като това отговаря на вековната и най-новата образователна традиция в България и ще съдейства за отстояването на националната ни и културна идентичност в обединението на европейските народи.
Във връзка с новата Концепция на Св. Синод на БПЦ и новата обществена ситуация и нагласи, се налага православният български народ отново и ясно да изрази своята воля по въпроса за религиозното образование в българското училище.
Призоваваме всички православни християни:
1. Да подкрепят и популяризират Концепцията на Св. Синод на БПЦ за въвеждането на предмет Религия в Задължителната подготовка, с профил Религия-Православие за православните български ученици.
2. Да участват в новата подписка ЗА въвеждането на такъв предмет.
3. Всячески да подкрепят правото на децата за получаване на религиозно образование и придобиване на религиозна грамотност чрез обучението им по Религияв българското общообразователно училище. Смятаме, че това е в пълно съответствие с българската традиция в религиозното образование и с българската конституция и ще спомогне за духовното възраждане на нашата нация.
4. За учебната 2008-2009 г. православните родители да запишат децата си в сега съществуващите форми на подготовка СИП/ЗИП-Религия като подадат молба до Директора на училището чрез класния ръководител до края на месец април 2008 г.Всичко това е необходимо с цел да се чуе същинската воля на православния български народ и да не бъде подменено неговото истинско волеизявление.
С отеческа грижа измолваме Божието благословение да пребъде над всички вас и да донесе на българското училище напредък в знанието, благочестието и добродетелта. Амин.
София, 20 март 2008 г.
и кой ще преподава?На какво ще учи децата?Идеята е добра но как ще се реализира???
„…жетвата е голяма, а работниците малко“.Нека тези, които се считат за достойни пастири в Божието слово не бъдат многословни!Да говорят с думи несложни, за да се не обезсилва Кръста!Смирено да надникват в себе си, за да чуят казаното от Господ Иисус Христос, че: „… макар и да бяхте длъжни според времето да бъдете учители, вие пак имате нужда да ви учат, кои са първите начала на Божието слово“(Евр.5:12)
Това е възванието.Къде е концепцията?Този материал съкратена“сглобка“ли е, що ли 🙁
Братя, тонът премина в каруцарско кресшченто…
Не се пише „кресшченто“, а кресчендо, но по-добре е да използваме български думи, а не чуждици.
.
Позоваването на миналото в това обращение е нелепо, защото такова задължително образование не е имало през Средновековието. Тогава родителите са били дълбоко религиозни и са предавали безшколно вярата на децата си. Огромната част от тях са били неграмотни, т.е. дори не са подозирали за съществуването на училища.
.
Трагедията е, че в момента се променя системата на финансиране на българското средно образование с цел неговото окончателно ликвидиране. Няма кой, как и защо да финансира вероучението. Анадънму?
Защо не посетите някой Храм ,независимо кой и не положите името и подписа си .Успех.
В делегираните бюджети на училищата съвсем няма да останат средства за предмет *религия*.
Както казва Дон Кихот: „Трагедията е, че в момента се променя системата на финансиране на българското средно образование с цел неговото окончателно ликвидиране. Няма кой, как и защо да финансира вероучението. „
Всъщност Църквата заедно с общините по места трябва да направят работни срещи, за да се види как ще се финансира обучението.
Св. Синод отново не е наясно със себе си, и не е в час. Да се чудиш и да се маяш, как тъй след летаргичен сън през последните 18 г., изведнъж се събудиха и излязоха от бърлогите си. От нескопоснонаписаното“възвание“, с преобладаващи правописни грешки, става ясно,че е скалъпено на „коляно“, и за да се отвлече вниманието на Православната общност от истинските проблеми в БПЦ.
А те са:Неадекватен Висш Клир, който служи за собственото си обогатяване, с подчертано сервилничене към „силните“ на деня, т.е. комунистите.
А там където са комунистите внедрили се и в БПЦ, резултатите са очевадни – разлагаща се Православна църква во главе с Уж „патриарха“ Български – Максим.
Освен за безсилие и неяснота как да бъде въведено обучението по Религия, за нищо друго не става ясно в горе предложеното възвание. Т.е. за безсилието на синода да се справи и като „удавник за сламка“ да потърси помощ от светската комунистическа власт. И, освен да се дообърка кашата нищо друго няма да излезе. Защото кой ще преподава, и къде са подготвените Богослови на които ще се опре концепцията?!,..Има ги, но те са с много по радикално мислене от кухите глави в синода и не желаят да се обвързват с архаичните им разбирания по проблема.
Освен за подбора на преподавателите, и няколко думи за учебната литература и помощният материал. Имах възможност да „хвърля“ едно око на предлагания учебник по Религия,…четете продължението..
Боже опази децата ни, и България! Видях архаични текстове със словоред нямащ нищо общо с методиката на преподаване в училищата,..т.е…ще отблъснем децата. А за поместените изображения на Светците няма да коментирам – страшни, и грозни икони, които повече приличаха на карикатури, и навяваха страх. Липсващо Богопредразположение за предразполагане към по непринудено и естествено заучаване на Божията истина.
Само се чудя, защо не се опрем на опита и практиката на другите Православни държави, намерили много преди нас верния път за привличане на младежта към религията и храмовете. А защо не и от нашия опит – изучаването на вероучение до 1944г. унищожено пак от Комунистите.
да се разграничава вътрешноцърковният дебат от случаите, в които Църквата изразява официална позиция, с която се ангажира публично. При условие че БПЦ по закон и по вътрешноцърковните устройствени правила се представлява от Светия синод, е крайно неуместно публично да се критикува нейната позиция, когато е валидно формирана и представена в обществото. Това е нелоялно и „политически“, така да се каже, некоректно.
Щом си в църквата, работиш като част от тази общност за такива стъпки и решения, които считаш за правилни. Като винаги си готов да пиремеш, че това може и да не е така. Няма как хем да си част от тази организация, хем да си приел правилата и за ръководство, хем публично да се разграничаваш от решенията и. Говорим за институционалните правила и решения. (!)
Колкото е неправилно да се правят салонни чупки пред владиците, когато се говори за важни неща, (какъвто е отблъскващият маниер и на тукашни участници, уви-уви), толкова не върви да се грачи срещу официално изразена църковна позиция.
Ние правим обратното на нормалното – вътре в църквата мълчим, вместо да сме честни и да опитваме да стигнем до правилните решения – по съвест, и с вяра и с любов, доколкото можем, А „публично“ и анонимно сме всякога готови да се възмутим не в 1500 знака коментар, ами и в 2000. За злобните статийки, написани под незабравими псевдоними – да не говорим…:-) Така не става; не е достойно това.
МОЛЯ, ПРИЕМЕТЕ МОИТЕ ПОЗДРАВЛЕНИЯ ЗА ТОЗИ КОМЕНТАР. Всъщност, Вашите думи тук важат със страшна сила за всеки така обговорен акт на Синода. Няма какво да се добави…
Да. Обаче ЯВНО вече е късно това да се промени. Пък и ако повече хора в църквата бяха показвали воля да работят по този проблем през годините, нещата нямаше да са така – агресивната посредственост дае на гребена на вълната. (както в повечето сфери в България, впрочем).Няма нищо случайно.
Така или иначе – ние сме хора от Българската църква днес и задачата на всеки при тези обстоятелства, и при всякакви, е да се опита да използва талантите си – в смисъл на дадени му от Бога възможности – за да допринесе полза. Няма да излезем от тази тежка ситуация с викове по форумите и обиди. Наистина всички трябва да се опитаме да послужим по някакъв начин на добрата промяна, на решението.. Защото нали не се съмняваме, че Божията воля е Църквата наистина да бъде кораб на спасението? За всички хора.
завърших Богословие с педагогическа правоспособност преди 11 години .Тогава от моят град бяхме 35 човека .Нека Светият Синод да ходи ,ако има очи ,да търси тези БОГОСЛОВИ да се подпишат в подписката му .
ЦИТАТ:……………..Доказателство за това, че конфесионалният предмет Религия не противоречи на светския характер на българското образование, нито на отделеността на Църквата от държавата, е фактът, че демократичността и републиканското устройство на България съвсем не са поставени под въпрос заради преплитането на гражданската религия с традиционната религия у нас (Православието). Големите православни празници се отбелязват и като национални. Всички познаваме тържествените държавни церемонии, на които президентът, министър-председателят и др. държавни служители на Република България участват в молебени, освещавания на бойни знамена от йерарсите на БПЦ или при клетва дори целуват Евангелието, св. Кръст и десницата на Негово Светейшество Българския Патриарх. Щом висшите ни държавници не се колебаят да изразят по емблематичен начин всеобщото разбиране за национална идентичност и принадлежност, то и образователните институции в България не би следвало да се двоумят…… и т. н.
Цитата е от:Бюлетин-‘Символ на Вярата’ бр.9,20 януари 2008г.и същия в-“Църковен вестник 1-15 декември 2007г. и е “забележителен“ с “богословското“ въвеждане на понятието ГРАЖДАНСКА РЕЛИГИЯ И неговото дефиниране
„Защото нали не се съмняваме, че Божията воля е Църквата наистина да бъде кораб на спасението? За всички хора.“
БОЖЕ ОПАЗИ!
Нямам нужда някой от вас да ме спасява. Корабът ви е изгнил, екипажът ви изкуфял, пасажерите – пияни. Когато си изясните ситуацията, в която сте изпаднали тогава може и да изразявате адекватни институционални права и решения, дотогава всички критики са оправдани; понеже тази организация (която вие наричате църква) никак не я е еня от правилните ви решения по съвест, вяра и „любов“(ха-ха), защото може и сама да взима тези решения (историята се е погрижила за това), а вие да сте само ПОТРЕБИТЕЛИ НА УСЛУГАТА!
Carkvata e korab na spasenieto, ne zashtoto nie sme vatre (dokolkoto tova e vjarno) a po savsem drugi zaslugi.
Sajaljavam, che ne mojah da vnikna v ostanalata chast ot komentara ti. Na parvi prochit mi zaprilicha na uchenicheska isteria, no sas sigurnost ima njakakav dalbok smisal, kojto mi e ubjagnal. Inache tolkova duhoven chovek kato teb njamashe da go pishe, nali.
pozdravi
гледай как едно куче се моли като тебе в будистки храм – http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7310993.stm
Само това да разберете – да не се изказвате от името на Христос (тоест от въображаемата ви идея за „Ц“ърква) за щяло и нещяло – ДОСТАТЪЧНО МИ Е! Мисията ми на Ангел е наполовина изпълнена.
Те Бог нарекаха Велзевул, та на Ангела ли му няма да кажат: „uchenicheska isteria“
видяхте ли колко струва вашата „любов“
Съжалявам само това разбрах от вашия „правен“ език изразен на шльокавица.
кучето може и да се спаси, но виж за теб, колегите ми се съмняват, а аз всекидневно ги увещавам какъв добър човек си, да не съдят по ръста ти, той подвежда!
Аз съм православен християнин, с подстрижение за чтец, но не само че не ми минава през ума да подкрепям вероучението, но съм жесток противник да има каквато и да е религия в училишата. Който иска детето му да учи вероучение да го даде в неделно училище.
Няма кой да преподава вероъчение в нашата страна, както вече писах по-рано, защото преподавателите и студентите в богословските факултети са изключително ниско ниво. Ако въобще имат някаква обща култура, то тя е на скандално ниско ниво. Никога не бих си пуснал детето да учи при такъв преподавател, то ще намрази всичко християнско.
и мислещи хора на този свят!!!!АЛЕЛУЯ!
(подкрепям горното мнение)
иначе уточнявам очевидното: говоря от свое име. (И гледам да мисля преди да го правя. Пробвай и ти).
Колкото до идеята ми/ни за Църква – определено не разчитам на твоята конкретно оценка, дали е въображаема и каква трябва да бъде. Мисля да те помоля да не прекаляваш. Ако забелязваш, тук се обсъжда някакъв проблем. Ако не забелязвяш – казвам ти.
поздрави
Салям алейкум! Според тебе „преподавателите и студентите в богословските факултети са изключително ниско ниво“. На какво основание обобщаваш така грубо? Ако една жена е проститутка, това означава ли, че всички жени, включително и майка ти, са такива?!
Богословите били на изключително ниско ниво, без обща култура…
Глупости. Повечето са много грамотни и интелигентни хора
Проблемът на някои хора с богословите е в това, че от всички дисциплини те най-малко са подвластни на презумпциите на марксизма-ленинизма и най-слабо се подават на инфилтриране с „идеите на Социалната държава“
Никой няма да спечели от това замазване на проблемите. Естествено, че има специалисти по богословие с доказани качества (ах, че неприятно клише:-). Но повечето, или поне достатъчно от завършилите теология, не са подготвени за това, с което са се заели. Мнението си основавам на повече от десетгодишен опит в издаването на православна богословска литература в БГ, което включва работа с много сътрудници; впрочем обемът на българоезичната такава е достатъчно показателен. А също и на множество работни впечатления по други поводи.
Аз също мисля (и много пъти съм го писала в разни спорове в този сайт), че в момента няма подготвени хора да преподават масово в училищата. Въпросът е, след като това е така – какво да се прави? Особено след като Синодът обяви официално виждането, че трябва да се настоява за такова преподаване. Очевидно моето и другите подобни мнения не се оказаха меродавни:-). За добро или лошо – това е положението. Затова е най добре да се помисли как да се решават проблемите и какво да се направи, та въвеждането на православие в училищата да не се окаже провал – и на концепции и най-вече на детски души. Трудна е ситуацията, но не обречена. Ако вярваме, че в изпитания винаги се дава спасителен изход, да се сетим, че зависи от нас дали ще го намерим. Имаше някаква поговорка, че трябва да се научим да правим от лошото добро, защото няма от какво друго да се прави.
поздрави
аман с туй вероучение! Първо – няма кой да го преподава, второ – няма кой да го слуша, трето – случилото се след ВСВ в България говори достатъчно за ефектите му. Преди войната всеки е изучавал вероучение и се е пишел за християнин, като идват и комунистите, същите тези християни стават най-големите комунисти.
И аз останах с лошото впечатление, че този въпрос служи като удобно оправдание на некои хорица за бездействието им…
„Ние правим обратното на нормалното – вътре в църквата мълчим, вместо да сме честни и да опитваме да стигнем до правилните решения – по съвест, и с вяра и с любов, доколкото можем“
Опитайте това, което предлагате и споделете резултата.
Вие не обсъждате проблем, Вие излагате абстрактни „правни“ тиради примесени с идеалистически основоположения, въртите се в кръг :“Трябва нещо да се направи…трябва нещо да се измисли..“. По чисто комунистически, разсъждавате на едро – за благото на народа и просперитета на държавата. Вас не ви интересуват единиците (точно обратното на Бог) важното е да се направи концепция за повечето, а какво ще стане с няколко десетки – риска на поточната линия в производството.
От лошото добро няма да направите, но аз се сещам за една друга „поговорка“: това, че не правиш зло,не значи че правиш добро. Това второ „не“ вие го премахвате и се получава вашата „печеливша“ концепция за църквообразуването; това е и което искате да втълпявате (думата е много точна) на децата.
„специалисти по богословие с доказани качества“ позволете и аз да познавам, толкова са им „доказани“, че всяка що-годе здрава богословска мисъл дължат на някакво „еретическо“ западно влияние.
Това, което не можахте да схванете в моя първи коментар е, че вие не можете нищо да поправите, защото работната църковна схема просто не го допуска. Или може би се изживявате като революционер, само защото се движите в тези среди и имате различно мнение?!?? Проблемът е много по-сложен и по-дълбок от разговорите на „високо ниво“ между познати в някой храм или между „разбирачи“ от богословския факултет.
Въпреки че ходя в протестантска църква, и защото православни, католици и протестанти сме ЕДНО в Исус Христос, приветствам Възванието на Светия синод на БПЦ! По-добре децата да знаят нешо за Бог, отколкото да не знаят нищо за НЕГО. Защото Бог знае как да ги приведе във вярата. А вярата идва от слушане на Словото. Ще се молим Бог да изпрати обучени преподаватели, които да учат децата на ИСТИНАТА и да благослови това начинание. Бог да подкрепи това начинание! И то да бъде прието в Парламента. Вярвам, че много души ще се спасят по този начин! Не само на децата, но и на родителите им!
„неизвестно“ защо протестантската позиция съвпада с православната!
и като допълнение: след като всеки може да избира доктриналната си принадлежност при обучаването на предмета, то защо това не може да стане и изван училището, както отбеляза Ал Рашид? Е, то е ясно защо – да могат да се „привлекат“ нищо неподозиращите душици към отровата.
Който иска да ЕКСПЕРИМЕНТИРА вярата с деца, нека ескпериментира само със своите!!!!
Nqmam spomeni da sym Vi razresil da mi pishete na ti, no nqma zna4enie. Poznavam mnooooogo hora ot bogoslovskite u4ilishta, i za syzhalenie nikak ne sym dovolen, ima izklyu4eniq, razbira se, no te sa kapka v moreto. Ili pyk greshkata e moq, zashtoto sydq spored nivoto na u4ilishtata po izkustvata, tyj kato sym zavyrsgil hudozhestvena gimnaziq i 2 hudozhestveni akademiji, a tam nivoto e uzklyu4itelno visoko. Vse pak elityt u4i v tezi u4ilishta, a v bogoslovskite se buta utajkata na obshtestvoto.
お元気ですか。(おげんきですか 一昔前までは、サイトの内容や、電子メールの本文は、アルファベットや数字でないと扱えませんでした。しかし現在、日本語でのWebサイトの閲覧、メールのやり取りは、ごく日常的なものとして捉えられています。インターネット上の活動は、日本語を利用することで非常に自由で表現豊かなものとなりました。それが、インターネットがここまで広まった理由のひとつと考えられます。
Веднъж ви писах да се премахне тази анонимност във форума, но вие си направихте оглушки. Сега повтарям и допълвам – да се блокират хората, които се гаврят с нас, пишейки на латиница, японица и марсианица. Вземат ни за идиоти, но определено не сме такива.
Подкрепям Дон Кихот във форума да не пишат анонимни. Християнството е личностна религия. Това е православен форум и нека всеки има доблестта да стои зад позицията си като личност.
http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=475697
Още веднъж да ви поздравя за ТРЕЗВИТЕ мнения!
Ако не друго поне е необходимо да се изразяват и различни мнения от партийно-църковните душеспасителни решения.
„v bogoslovskite se buta utajkata na obshtestvoto.“ не утайката, а в долната мъртва точка се намират „богословите“. Каква обща култура от тези съвременни религиозни фетишисти, от тази люпилня на жреци??? Иска им се да припичелят нещо и да погубят някакви си детски душици, ама NO PASARAN!!!!!
Нямам спомени да съм Ви разрешил да ми пишете на ти, но няма значение. Познавам мнооооого хора от богословските училища, и за съжаление никак не съм доволен, има изключениа, разбира се, но те са капка в морето. Или пък грешката е моя, защото съдя според според нивото на училищата по изкуствата, тъй като съм завършил художествена гимназия и две художествени академии, а там нивото е изключително високо. Все пак елитът учи в тези училища, а в богословските се бута утайката на обществото.
Мариан Павлов Томов,
тел.:+359885525025,
адрес: ул.Цар Асен 44/Б, София.
работа: ул Банат 1, София,
рекламна агнция Агора
e-mail:eksarch@gmail.com
занимавам се с живопис, фотография, иконография, реставрация на паметниците на културата и с графичен дизайн
Iliana,
Ти какво разбираш под „неподготвени“
Какво включва подготовката за преподаване на вероучение? В крайна сметка какви трябва да бъдат преподавателите освен грамотни да следват методологията, учебника и да са вярващи? Духовни старци? Академици?
Извинявай, ама мисля че интерактивните методики са те изкушили твърде.
Филолозите и философите да не са ерудити. напротив – богословиете са по-подготвени за възпитателна дейност от последните, най-малкото защото не са се „професионализирали“.
Хайде да ми отговориш изчерпателно на последния въпрос. Досега не съм го поставял, защото смятах че имам насреща си хора, които го имат наум, влизайки в такава дискусия.
Като ти ми отговориш и аз ще ти кажа за „естетически издържания пиетизъм“ – усещам, че в нашите спорадични разговори момента да ти споделя вижданията си по този въпрос узря.
По всичко личи, че страдаш от мания за преследване. Не можеш да съществуваш, без да си създаваш врагове и да търсиш дефектите им – действителни или фиктивни.
.
Погрешно е да се обобщава, че хора от дадена специалност са способни или не да преподават един предмет. Сред богословите е голям процентът на психически лабилните хора от дефектни семейства, които нямат нито възпитание, нито култура и не са в състояние да предадат на децата това, което сами не притежават.
ЦИТАТ:
„Сред богословите е голям процентът на психически лабилните хора от дефектни семейства, които нямат нито възпитание, нито култура и не са в състояние да предадат на децата това, което сами не притежават.“ (арх. Павел Стефанов)
Ако е наистина така, вината е само твоя, че си участвал в дипломирането им. Само че, не е така. И се чудя отде е тази твоя увереност, че можеш да поставяш диагнози, след като сам се показа неведнъж като неуравновесен, мнителен, арогантен.
Всъщност знам – повечето от завършващите богословие са от църковна среда, затова ти е трудно да им внушиш щурите си ултра-либерални идеи и затова предпочиташ да ги унижиш, представяйки ги за луди и невменяеми.
А за враговете ми и не се безпокой. Повечето са такива като теб – злобни, но безобидни. А на останалите съм им дал „свободно“ (вслушвам се, когато преценя), защото има достатъчно хора, които ме ценят и обичат. Мисли за себе си в тая насока и ме остави да си троша главата, според собствен вкус.
И кога ме попита дали ми е приятно обръщението на „ти“… Като си говорим за възпитание…
Г-жа Сивова, това наистина ме впечатли:
„да се разграничава вътрешноцърковният дебат от случаите, в които Църквата изразява официална позиция, с която се ангажира публично. При условие че БПЦ по закон и по вътрешноцърковните устройствени правила се представлява от Светия синод, е крайно неуместно публично да се критикува нейната позиция, когато е валидно формирана и представена в обществото. Това е нелоялно и „политически“, така да се каже, некоректно. „
Възхитително трезва мисъл и изказане много чисто. Благодаря.
Като ти дърпат ушите по “богословски“ да мълчиш.
Кога епископите ще започнат да просвещават народа, да го пазят от лъжеучители, от фанатици, от изпаднали в прелест , от религиозно заболели хора, от протестанстващи православни, които в щяло и нещяло с всяка своя дума коментират:“Слава на Бога“?
И учителки с една седмица курс по вероучение ще го преподават, при това колко са горди(!!!), че са им обърнали внимание богослови и са благословени от владици(!!!), а пък и „сами си пишат лекциите“! „Боже, опази! „
Дано да не съм права ! Дано да съм единствен тежък случай на дългогодишна криза,въпреки че четох според силите си и слушах според възможностите си и се борих колкото можах -вярно да се преподава Истината, която се оказа – не познавам и до днес от липса на добри учители. Тъжно ми е и ми е много болно.