Отговор на пастор Георги Бакалов

по повод отвореното писмо-покана за дебат на г-н Велчев от 12/11/08, публикувано в сайта Православие.БГ
Уважаеми г-н Велчев,
Не съм запознат със споменатият от вас труд на автора Д. Р. Макконъл. Ще направя това с интерес. Запознат съм обаче с доктриналните противоречия, които някои петдесятни богослови визират в учението на т. нар. “движение на вяра”.
За ваше сведение, искам да поясня, че водената от мен Апостолска реформирана църква, не е част от гореспоменатото движение. Ако желаете да дебатирате с представител на това движение, ще трябва да намерите някой подходящ за това човек, тъй като нито аз, нито църквите, които водя, спадат към това движение.
Апостолска реформирана църква, с чиито основни доктрини можете да се запознаете тук (http://prelom.bg/zanas/doctrine/doctrine.php), принадлежи към голямото протестантско семейство в световното християнство. Само човек незапознат с учението на Библията или злонамерен, би категоризирал нашите вярвания като “окултни и гностични”.
Отвореното ви писмо обаче предизвиква някои въпроси.
1) ЗАЩО ИМЕННО СЕГА?
Защо именно сега вие отправяте към мен тази покана за дискусия и дебат? Оценявам добрият ви тон и поемането на ангажимент за провеждането на разговор, който е “интелигентен, конструктивен, без компромати, лични нападки и удари под пояса”. Такава дискусия е нужна между вярващите от различни общности. Всъщност обаче уверенията ви към мен за това, че вие се ангажирате с именно такъв разговор са и своего рода признание за съществуващият между българите от различни конфесии климат на неинтелигентност, неконструктивност, клевети, лични нападки и удари под пояса. За този климат ние можем да “благодарим” именно на архитектите и активистите на кампанията “анти-секти” още от 90те години и до днес.
Вие твърдите, че нямате нищо общо с тях. Пряко може би не, но косвено – да. Вашата покана към мен идва в момент, в който идеолозите и активистите на кампанията “анти-секти” отчайващо се нуждаят от нов “материал” и всяването на напрежение и антагонизъм между различни вярващи е ключово за тяхната реакционистична кауза.
Защо вашата покана към мен не дойде преди една, две или десет години? Или може би сега, виждайки как последователните действия, които сме предприели срещу различните прояви на дискриминация спрямо нас, започват да дават резултати, вие и заинтересовани кръгове желаете да ни вкарате в дебат за противоречиви доктрини и ереси? Явно е, че вие визирате себе си от страната на “правата” вяра, а мен каните като едва ли не представител на “ересите”. Така стереотипизацията, на която разчитате, е заложена от самото начало във вашата иначе облечена в добър тон покана за дебат.
Аз считам себе си за протестант. Ако желаете да дискутираме разликите между православното и протестантското християнство, с готовност бих участвал в подобна дискусия. Но поканата да участвам в дискусия центрирана около спекулативни теории засягащи религиозно движение, от което дори не съм част, не представлява интерес за мен.
2) КОЯ Е ИСТИНСКАТА ГОРЕЩА ТЕМА?
Мога да ви уверя, че богословската ми подготовка е напълно достатъчна що се отнася до участието ми по подобни теми, било то сравнително разглеждане на православието и протестантството или други религии. Това ли е обаче горещата тема? Не е ли горещата тема свободата на религията в България? Не е ли липсата на именно тази свобода причината с вас да си говорим за кампанията “анти-секти”?
В момент, в който дадени хора с крайни разбирания са поели кръстоносни походи за ограничаването на религиозните свободи, не е ли ясно за всички, че един такъв доктринален по естество дебат всъщност има за цел едва ли не да докаже, че протестантите са еретици за православните, т.е. опасни, т.е. заслужават да им бъдат ограничени правата!
Истината обаче е следната: архитектите на кампанията “анти-секти” от 90те години и до днес бяха не истински православни братя и сестри, а структурите на бившата ДС, сега вече опрериращи от позицията на медии и държавни институции в уж демократична вече България.
Чрез внедрените си агенти, те опитаха да противпоставят нас, протестантите срещу други протестанти и православни вярващи. Опитват и сега. Аз призовавам всички истински протестанти и православни, които искрено обичат Бог Отец, Син и Святи Дух, да не се подават на инсинуациите на внедрените агенти, които продължават да се опитват да прилагат принципа “разделяй и владей”. Нашият общ опонент са силите на мрака и техните човешки инстурменти, а именно фанатизираните апаратчици на тази мафия, които от богословски и други постове продължават да се опитват да настройват едни българи срещу други, чрез пласирането на идеята за едва ли не “по-българи” (православни) и “анти-българи (протестанти и други). Това разделение е престъпно и неморално!
Аз каня агентите на обществена дискусия! Ако имат достойнството да си покажат лицата (а те го нямат), нека те – истинските виновници за дискриминационната среда в сферата на вероизповеданията, да излязат наяве и разкажат как и защо изпълниха поръчката “анти-секти” – една престъпна кампания срещу български граждани протестанти, която започна през 90те години и продължава и до днес.
С ПОЖЕЛАНИЕ
Г-н Велчев, въпреки всичко казано по-горе и дълбокият ми скептицизъм относно чистотата на намеренията във вашата иначе приятно звучаща идея, аз приветствам идеята за срещи и дебати. Смятам, че в скоро време, когато нашите действия срещу антагонистите и тяхната кампания “анти-секти”, започнат да дават още по-осезаеми резултати, настъпи емоционален баланс и по-добронамерено отношение между вярващите от различните течения на христянството в България, ще можем да проведем подобни срещи и дискусии.
Дотогава оставам с пожеланието Бог да благослови вас и вашият дом!
Георги П. Бакалов
www.apostolos.bg
Чиста проба словоблудство.
За съжаление анонаса на портала Православие БГ, че :“Като се надяваме, че разменените отворени писма ще бъдат началото на коректен и смислен дебат, “ е напразна надежда. Пастор Бакалов е в традиционен протестантски стил: никога не отговаря, а винаги задава въпроси.
Да, да накараш един протестант не да пита, а да отговаря е първото стъпало да разрушиш изградената на пясък протестантска къща.
Пожелавам Божието благословение на всеки, който реши да дърпа опашката 🙂
Пожелавам на „страстните“ православни да станат „безтрастни“. Да проверяваме всеки наш помисъл с казаното от Господ! Да четем повече и по-малко да „приказваме…“
Г.Бакалов се самоиндентифицира като:
„Аз считам себе си за протестант.“,
Говори за своята общност като за :
„Апостолска реформирана църква, принадлежи към голямото протестантско семейство в световното християнство.“.
От казаното научаваме следното,Г.Бакалов не се свени да пуска инсинуации.
Това как той се чувства не е миродавано,в „протестанския“ свят общности като неговата не ги считат за протестански.
Практиките на проговаряне на „езици“,както и всички присъщи на подобен тип общности вярвания са окултни,манипулативни,вредни за човешкото зраве.
„Практиките на проговаряне на „езици“,както и всички присъщи на подобен тип общности вярвания са окултни,манипулативни,вредни за човешкото зраве.“
Ритуалното клане и наричане на животни, както освещаването на курбани има нещо общо но не с християнството, а по-скоро с някое идолопоклонство. Така че излекувай себе си най-напред!!!
А това, че православната църква е изгубила пророческото и апостолско служение е само част от общата картина на падението.
Разбираме че Г.Бакалов не желае да дискутира за практиките на общноста си.
Не желае да отговаря защо заблуждава хората,не желае да признае че „говоренето“ на езици е чист окултизъм,не желае да поканим представител на протестанска църква(било то лутеранин,презвитерианин,епископален,
методист,или дори полупротестант баптист) който да изкаже че техните общности нямат окултиззма който практикува „прелом“.
По този начин ще стане ясно колко лъжливо е свидетелството „Апостолска реформирана църква,принадлежи към голямото протестантско семейство“.
„Ритуалното клане и наричане на животни, както освещаването на курбани има нещо общо но не с християнството, а по-скоро с някое идолопоклонство“.
Може ли да ми посочите къде в учението на Църквата(православната) има такова задължително условие?
Защото „проговарянето“ на езици в тези окултни секти се счита за „Белег на кръщението в Светия дух“.
Може ли да ми покажете къде нещо недоизяснено в българските условия,вие и вашата незапознатост приравнявате на задължителния елемент в тези секти?
„православната църква е изгубила пророческото и апостолско служение“,МОЖЕТЕ ЛИ да обясните какво вашата секта разбира под „апостолско“ служение?
Апостол = пратеник
За нас всеки учасник в литургичната общност е апостол,а във вашата секта използвате незапознатоста на някои хора и си измисляте несъществуващи парадигми.
Защо не си измислите и „ангелско“ служение,защото ангел също означава пратеник….хахахахаха
Какво за вас е „пророк“,при условие че всеки който говори от името на Бога е пророк?
Какви са другите словоблудства на които се опира сектата ви?
„За нас всеки учасник в литургичната общност е апостол…“
От толкова много православни апостоли, дето освен да мисионерстват в кръчмите и нищо друго да не правят, така сте фтасали и цъфнали, че цял народ ви гледа сеира. Имаше една приказка : До гуша сте потънали в лайна, ама усти като на крокодили отваряте……
една секта точно в кръчмите е започнала да вербува последователи,между второто и третото уиски..
Ако не знаеш и за тези харизматични щуротии,още по-зле за самия теб,защото пак се изказваш неподготвен.
Или си кръстен с повече „духове“ 🙂
Като оставим словоблудството ти,няма ли да осветлиш въпроса как върви въпроса за „ангелското“ служение?
И не на последно място,има ли поне един психически нормален във вашите кръгове?
как открихте „апостолското“ служение,ами как станахте „пророци“.
Навит ли си да запишем който и да е редови ваш член как „говори“ на езици,а после да пуснем записа на няколко от вашите „тълкуватели“,да видим защо тогава те дават коренно различни версии на казаното?
Нали уж „бог“ им е дал дара на тълкуването?
Да, интересно е да чуем тези „езици“. Да не се окаже че някои от вас изведнъж започват да говорят с друг глас (жена с мъжки глас например). Да, знам за една жена която е страдала от такива „дарове на духа“, до такава степен, че на моменти започва да говори с мъжки глас на руски…и какво казва мислите..?: „Я не хочу вытииииииии, я ненавижу православних…“ После и самата тя не си спомня какво е „говорила“. Е, какво да се прави… „дарове на духа“ 😉
Брей хем човека му каза за ДС и т.н. и тоя пак …
Брей хем човека му каза за ДС и т.н. и тоя пак … 🙂
Изглежда е централна част от репертоара и е забранено да се замества 🙂
А ДС и Партията точно окултизма прокрваха и така че подобни секти трябва да са им благодарни.
Аз не смятам, че тези, които истински раздухаха кампанията анти-секти, са медиите и някои православни богослови (в т.ч. и д-р Панайотова). Струва ми се, че този, който периодично подклажда и разпалва тази кампания, колкото и парадоксално да прозвучи, е … самият Георги Бакалов. Ето какви са основанията ми за това:
1. През 90-те години, той беше възприел екстремисткия стил на евангелизиране на Улф Екман, канеше разни проповедници, които провеждаха „изцелителни“ събрания (шумно рекламирани и огласявани) и затова попадна във фокуса на медиите.
2. Средствата за информация наистина писаха за редица тревожни феномени (включително и самоубийства), които се случваха в някои “Нови религиозни движения” (НРД), но не визираха конкретно него. Пак той беше този, който най-активно се бореше с подетата “клеветническа кампания”, насочена срещу вярващите, като претендираше, че така защитава религиозните им права и свободи.
3. След като непрекъснато предизвикваше всички е възможно да е имало и някакви репресии срещу него (които не оправдавам), но той побърза да замине от България. Когато описва този период от живота си, Г. Бакалов се изкарва едва ли не като “великомъченик”. Лично аз смятам, че доста преекспонира нещата, още повече като знам колко луксозен начин на живот винаги е водил.
4. След заминаването му, неговата църква дълги години се събираше в малкото НДК (където се снима “Шоуто на Слави”, “Искрено и лично”, “Сблъсък” и др.). Въпреки че мястото е много добре известно на всички медии, НИКОЙ НЕ ГИ ПРЕСЛЕДВАШЕ! Т.Е. КАМПАНИЯТА АНТИ-СЕКТИ БЕШЕ ЗАГЛЪХНАЛА – ПРОСТО, ЗАЩОТО НЕГО ГО НЯМАШЕ!
5. С неговото завръщане от САЩ, през тази есен, нещата се развихриха отново по познатия сценарий. За повод му послужиха няколко изречения на Д. Панайотова и той веднага се възползва. В своята PR акция увлече множество религиозни и културни дейци, ангажира държавни структури като Дирекция „Вероизоповедания”, консолидира всички протестантски църкви и пр., и пр. (Прави чест на Д. Панайотова, че не отговори на нито една от злобните нападки, с които беше засипана от неговите защитници.)
Затова не желая повече да говорим за кампанията “анти-секти”, защото така наливаме вода в неговата мелница. Аз дори въобще нямаше да се занимавам с Г. Бакалов, ако той не беше много опасен “заразоносител”. С “активната си гражданска позиция”, той се превръща в нещо като формален лидер сред протестантите (а след време може да стане и неформален) и, очаровани от личната му харизма, много от тях ще прихванат “бацилите” на ересите, които носи. Скоро ще му изпратя и моя официален отговор на неговото писмо.
КЕНТЪРБЕРИЙСКИЯТ АРХИЕПИСКОП ИСКАЛ ДА ПРИЕМЕ ПРАВОСЛАВИЕ. – http://archiman.livejournal.com/
„В своята PR акция увлече множество религиозни и културни дейци, ангажира държавни структури като Дирекция „Вероизоповедания”, консолидира всички протестантски църкви и пр., и пр.“ (цитат)
С една дума – умело си служи с интригантстване. И много се заблуждават тия, които си въобразя, че ще го използват като острие, а сетне лесно ще го игнорират и отпратят в „девета глуха“.
Накрая ще се питат кой, защо и как изяде баницата…
.
Хе, хе, хе, Бакалов, нема нужда да ни “омайваш“ ! Признай си направо, че те е шубе ! Хора сме, ще те разберем човече !
.
Ууууу че ми е убавец. Тия бели дрешки направо го прават апостол. И как гледа… Се едно, че ей сега ще мине през мен като големия протестантски танк, който сичко меле на пътя си.
БАКАЛОВ, ТРЕПЕРИ!!! ДЯВОЛЪТ, НА КОЙТО СЛУЖИШ, НЕ Е СИЛЕН. НИЕ ХОРАТА ГО ПРАВИМ СИЛЕН С ТОВА, ЧЕ ГО КАНИМ В НАШИТЕ ДУШИ. И ТИ ЩЕ БЪДЕШ УНИЩОЖЕН САМО ОТ ДЪХА НА Д-Р ПУЛИЕВА.
Цитат: “ И ТИ ЩЕ БЪДЕШ УНИЩОЖЕН САМО ОТ ДЪХА НА Д-Р ПУЛИЕВА.“
Абе ти, верно си Idiot 🙂 🙂
Георги Бакалов: Името изразява понягога, ако не същността, то характера на своя носител. Георги, означава земеделец, човек работещ, свързан със земното. Бакалов, балакин, продавач в малък магазин, еснаф, средно интелигентен хитряга. Явно обозначение на семейните корени и директно описание на проявлението на личността. Иначе казано, селянин с бакалски характер, дребен мошенник, свързан със земното и част от него, дето постоянно му се иска да се напълни с Дух, ама освен газове друго не може да произведе. Лукав проповедник на лукавия си баща.
Братя! Нека на дело пазим думите на нашия Господ и Спасител Иисус Христос! Нека не съдим нито Георги Бакалов нито другиго , защото с каквато съдба съдим така и ще ни бъде отсъдено. И както Господ Иисус казва: „Любете враговете си!“ нека и ние нямаме горчива злъч към онези които странят от православната ни вяра а да ги любим , молейки нашия Господ да ги просвети в Истината Си и да ги освободи от всяка гибелна заблуда. Нека на дело докажем че сме истинни Божии чада – като се въздържаме от всякакво зло и хулително говорене срещу онези които неследват вярата ни . Ако хулим противниците на нашата Вяра, то с нищо не сме по добри от тях и само се именуваме християни. Ако сме искрени и без предубеждения преценяваме всичко и всички , би трябвало да признаем и познаем че в лоното на нашата православна вяра и Църква има истински достойни Божии чада а също и в протестантските среди онези които с чиста вяра и искреност търсят Божията Истина.
И пак, и в ташето православно лоно и не малко и сред протестантските среди има много лицемери и такива които само се именуват християни, защото освен че само в неделни дни и по празници идват в Църква и наглед са хрисими и набожни хора, то през всичкото друго време и живота и делата им са на вълци грабители които безчестят Божието Име с което се именуват християни и са позор за святите ни празници. И пак и Господа ни и Неговите първоапостоли и ученици ни учат да обичаме всички и да ги наставляваме с кротък дух , та дано се обърнат от тъмнината към истинската светлина. Затова нека любим братя а съда да оставим на нашия Иисус.
🙂 Ох! Умрях от смях, докато четох коментарите. Прекрасно чувство ме обзема, когато започне да се богословства с демагогия, обиди, надхитряване и сочене на чуждите грехове. Чувството е едно такова … битово, трапезно. Сякаш сме на трапеза и умуваме, отпивайки от надъхващото вино и откъсвайки от хляба на дързостта. Май такъв беше Завета на Христос с човеците (човечетата) – имаше нещо за яденето и пиенето от обща трапеза. Позабравил съм, защото отдавна не съм срещал мисъл по въпроса. То си е моя вина де, аз не се ровя достатъчно дълбоко в изворите на мъдростта.
Наистина интересно как дебатът не разглежда подробно говоренето на езици, не изникнаха цитати от Св.Псание и съответните им тълкувания, само някакви подмятания, целящи раздразнение на егото на другия. Иначе всички не отричаме Живота и Делото на Христос, Служението Му, но относно учението за езиците коренно се различаваме.
Затова аз ще питам направо – защо трябва да говоря езици? Или пък защо не трябва?
Струва ми се, че това е важен въпрос, само че досега не съм го срещал изясняван подробно по някоя телевизия или вестник. Може би не им трябват на тях точно такива важни спорове, по-скоро трябва да има скандал, някой трябва да има неморално поведение.
Не съм срещал и изказвания по въпроса от безпристратни (доколкото е възможно за един човек) професионалисти, идващи от необятните пространства на психологията, психоанализата, социологията, правото, медицината.
Сигурно няма и да срещна, защото проблема е по-интересен, когато се разисква на ниво „обида“.
Жалко наистина.
Иначе Бакалов е секси – внимавайте да не хлътнете и да ви разбие сърцето или семейството (в зависимост кое от двете имате, не са изключени и двата варианта едновременно). И Пулиева върши добра работа, само дето това с унищожителния й дъх ме притеснява. Все пак тя е обществена личност, чиято работа в това пространство е предимно да говори и трябва да се погрижи за себе си. Знам, че шахматистите ядат чесън и по време на среща разконцентрират противника с дъха си, но…
Денят ми започна с весело настроение. 🙂 За всички които постят – успешен и безавариен пост!
Всеки който е истински християнин е нормално да има Библия, да я чете и да се храни с Божия Живот съдържащ се в Божието послание. В последствие също и на това , когато човек със сърцето си търси Бог и се моли Христос да се изобрази в него – тогава се преобразява от слава в слава, подражавайки на Бога(Ефесяни 5:1) . Живота му става свидетелство Божие свидетелство пред света и всички. Тогава такъв човек не е пристрастен а сърцето му е чисто и такъв не хули това което не разбира. А , който нещо не разбира от Божия Завет , то е преди всичко въпрос на избор и стремеж да познаваме Истината такава каквото е без да я изопачаваме така както би ни изнасяла. Истинският християнин е този който подражава на Иисус Христос приемайки и живеейки според цялото послание на новия завет и според поуките от стария завет. И ако ще говорим за езиците , то който се интересува ще прочете в Библията по въпроса. 1 Коринтяни 12 и 14 глави , Деянията първите глави, Евангелието от Марк 16глава . – Това е предостатъчна информация свързана с езиците и декларираща че говоренето на непознат за ума ни език е Божий дар съпровождащ Кръщението и изпълването със Святия Дух. Това е дар на Святия Дух за онези които искат без да се страхуват и без значение дали са православни или протестанти. Същественото е че такива хора са християни с живота си и с това че са ревностни да търсят и познават Бог без да се задоволяват само с литургията в православния храм или проповедтта в протестантският молитвен дом.
Може много да научим едни от други ако наистина в сърцата ни има Божия любов защото, така и нашият Господ каза: “ По любовта ще ви познаят че сте Мой ученици“. сатана е този който идва да открадне , заколи и погуби и успява, винаги когато успее да внуши на някой от нас че е от най-правата Църква. Гордоста и зависта са главните оръжия на сатана чрез които разделя Божя стан. Иисус в последната глава на Евангелието от Свети Марк казва че вярващите в Неговото име ще говорят нови езици. Можеме да приемеме и е правилно че онзи който се е оставил от греха чрез покаяние на дело а не само на думи и се е посветил на Христа – той има нов език в който не се намира лъжа , псувня , подигравка и какво да е злобно или греховно говорене. Вярно е също че това което Иисус има в предвид когато говори за езиците е че това е специфичен дар за вярващите с който ако и умствено(съзнателно) не разбират значението то духовната част на човека(духа му(подсъзнанието)) разбира и изговаря думи на прослава , хваление и молитва към Бог а когато има тълковател за което се споменава в 1Коринтяни 12 и 13гл. тогава Бог дава пророчески думи на наставление и назидание на слушащите. Това е записано във всяка православна и протестантска Библия и такова е и значението разскриващо се от самия текст за тези които наистина четат своята Библия.
. И понеже някои се страхуват че говорейки на езици – то тези езици може да са дяволски и така говорещите изговарят хули срещу Бог, то това е напълно възможно със пояснението че ако някой говори на дяволски език то този език му е даден от сатана и демоните и ако наистина е така то е защото човека не е искал дара на езиците от Бог Отец и нашият Господ и Спасител Иисус Христос а го е поискал от самите демони молейки и прекланяйки се пред други божества които не са Бог или молейки се на човек или светец за Божия дар, неразбирайки че даровете на Светия Дух се дават от Бог посредством посредничеството на Божия Син Иисус Христос , Който Сам е Бог изявен в плът и във видим образ. И неразбирайки че Ангели, Божества и светии не им е отредена длъжноста или възможността да раздават нещата които принадлежат единствено на Бог. Сам Иисус казва че ако син поиска от Баща си хляб или вода , Той няма да му даде скорпион или змия. Така че ако в протестантските среди гледат на нас на лице а не на сърце и ако ние православните гледаме на външното а не вътрешното в сърцата на протестантите – то Бог не разделя Своята Църква на Православна или Протестантска а приема с Любовта Си всички които Го търсят и които не се ограничават в това да желяат, вярват и приемат всичко за което Иисус говори в Святото Писание , защото То и написаното принадлежи на всички вярващи.
. Ако аз съм поискал от Бог в Името на Иисус Христос дара да се моля и да Го хваля на небесен език то никой друг освен Самия Бог не би ми дал този свят дар. И не е грях и зло да желаем Божиите дарове и да вярваме в тях и да ги имаме и прилагаме в ежедневието си – иначе нямаше да се споменава за тях. И ако немога да съм сигурен че това което съм получил наистина ми е дар от Бог то тогава и за нищо което се молим неможем да сме сигурни че ни го дава Бог а не сатана и тогава ще живеем в непрестанен страх и няма да смеем да се молим , да не би това което получим да е дяволско. Нека със дръзновение и вяра да пристъпим към Божия трон и да търсим, желаем и приемаме всички святи дарове които заради нас са записани в Святото Писание, а Бог е силен да ни упази от заблудите на сатана и демоните. Но някой ще каже : „На мен не ми трябват дабри”. Истина Братя е, че ако молитвата ми има Божието благоволение възлагайки ръка на болния той да бъде оздравен чрез Божията Сила – защо тогава да ограничавам Божия Дух и Любовта на Бог към страдалеца, „Защото Иисус Христос е Същият вчера, днес и довека” И пак ако Бог сложи думи в устата ми, които да дадат надежда на безнадеждните и страдащите – защо да оковавам Божията Любов към страдащите и защо да не я пусна. „Защото, който казва че пребъдва в Христос – сам е длъжен да ходи както е ходил Христос!” – 1Йоан 2глава 6 стих.
И не само хората на света ще ни познаят че сме Иисус Христови ученици по Божията Любов във сърцата ни , но и Сам Бог Отец търси Своята Любов във нас към Него и към всички хора и по това ни познава дали сме Негови или на лукавия. Защото ако имаме Любов – то делата ни ще говорят повече от личните ни претенции. Защото ако имаме Божия Любов към протестантите – тогава няма да хулим не само това което не разбираме при тях но и това което разбираме че не е по Бога. И същото ще кажа и за тях – ако пребъдва в сърцата им Божията Любов, няма да говорят зло за нас православните нито за това което не разбират но си мислят че разбират , нито за това което наистина имаме като недостатъци. Затова нека всички да любим и не само на думи но с дело и истина , както и Иисус Христос ни възлюби и проля Кръвта си за да живеем вечно и с Него всички вярващи в делото Му! И ако някой желае да се препира и спори – ние Божиите нямаме такъв обичай, нито ще отвръщаме на злото със зло но с добро и с Божията Любов и Истината в сърцата, делата и стните ни ще побеждаваме.