Комюнике на Всеправославната работна среща

На тази основа участниците в срещата изразяват следното:
1. Единството на БПЦ и каноничността на Св. Синод и на Негово Светейшество Българския патриарх Максим са без съмнение от гледище на каноничното право и на Вселенското православие. Заявяваме, че БПЦ е била, е и ще бъде Една. Съществуващият от 1992 до 1998 г. разкол в БПЦ е преодолян с решенията на провелия се в София Свети Разширен Надюрисдикционен Всеправославен Сьбор от 30.09.-01.10.1998 г., взети въз основа на свещените канони на Православната църква. Решенията на този Събор са авторитетен и канонично-задължителен за православните християни акт, чрез който окончателно е прекратен болезненият разкол в БПЦ. Лицата, поставили се извън Единството на Църквата, имат възможност чрез покаяние да се завърнат в нея.
2. Възниква въпросът, защо този акт на Събора не е обсъждан и зачетен при преценката на случая от Съда по правата на човека в Страсбург, което е повлияло на неговото крайно решение. Предвид наличието на това авторитетно и обвързващо решение на Събора, прекратяващо разкола в БПЦ, е неоснователно да се твърди, че българската държава се е намесила неправомерно, включително по законодателен път, във вътрешните дела на БПЦ.
З. Според принципите и практиката на Съда религиозната свобода включва уважение на автономното право на всяко вероизповедание. В случая в Православната църква става въпрос за каноничното право.
4. Изводът на Съда, че държавата трябва да е неутрална по отношение на традиционната си религия – източноправославното вероизповедание (чл. 13, ал. 3 от Конституцията на Република България) не е задължение, което е включено в обхвата на Европейската конвенция по правата на човека и основните свободи. Законът за вероизповеданията, приет през 2002 г. от Народното събрание на Република България, изразява българското национално самосъзнание, без в същото време да противоречи на европейската практика. Благодарение именно на този закон българската държава е успяла да преодолее негативните последици от намесата във вътрешноцърковните дела, като по този начин е възстановена справедливостта по отношение на каноническата Българска православна църква.
5. Представителите на Поместните православни църкви призовават правителството на Република България да защити законния интерес на БПЦ. Защитавайки БПЦ, държавните лидери ще защитят и идентичността на българския народ, неговата вяра и многовековната му история, неговата религиозна и културна индивидуалност, неговото единство и солидарност. Основавайки се на обстоятелствената част и мотивите в решението на Съда по правата на човека в Страсбург, участниците вярват, че съществуват повече от солидни основания за неговото обжалване. От своя страна Православните цьркви изразяват готовност да окажат на лидерите на Република България всичката необходима помощ, изразяваща се в съвети и информация, както и да влязат в диалог със Съвета на Европа и Съда по правата на човека в Страсбург.
б. Участниците в срещата изразяват общо разбиране и се обръщат към българската държава да предприеме необходимите действия за обжалване на въпроса пред Голямата каллара на Съда по правата на човека в Страсбург, като считат, че Съдът не е разполагал с пълна картина на фактите и аргументите, за да постанови своето решение. | www.sveta-nedelia.org
БПЦ получи очаквана подкрепа от страна на Веселенското православие. Ще получи подкрепа и от Държавата. Само че православният интернационал, който толкова милее за културната и национална ни идентичност не поставя остро въпроса пред БПЦ на Максим за канонизация на жертвите на комунизма, дадени от страна на клир и миряни, както и ен обелва дума за активизиране на дейността на Църквата. Иначе БПЦ играе с проверени националисти и бивши комунисти, което я дискредитира в очите на българите и в информацията, която Европа има за българското православие.
само на л…о? Това ли видя от повечето статии, които се публикуват тук? Как пък нищо не ти се стори свястно, не докосна сърцето ти монголско или татарско, не те накара да се замислиш? Ти като последна инстанция даваш предписания, съдиш, вживяваш се като регулировчик, а си смешен. С това именце, зад което се криеш, къде си тръгнал да поучаваш за Православието? Та според названието, с което си се обрамчил, ти дори си сбъркал сайта. Според мен е трябвало да посетиш чингис. мон или дзян_мян.чин.!
Като си такъв неизчерпаем извор на идеи, вземи осъществи някои от тях, стига си давил другите. Но винаги е по-лесно да даваш акъл, отколкото да вземаш, затова и ще си останеш нисък. Впрочем като патрона си, чието име носиш!
не принасят никаква полза, а дискредитирането на Църквата идва от желанието някой друг да ни свърши работата и от клиетския манталитет на „масовия христянин“, който все е недоволен. Все нещо според него не е наред в Църквата, (разбирай духовенството) и все някой му пречи. Чингис, ти и името на нашия Господ не можеш да си спомниш без помощта на Google, та ти ли ще учиш другите?
от коментарите пък на А.Н. и П.Х. се вижда, че правослваните решения са в повечето случаи „л…а“, понеже chingis, макар и муха има плацдарм къде да кацне.
110. Не е задача на Съда, както и на никой друг орган извън православната общност и нейните институции, да оценяват валидността по каноничното право на противопоставящите се претенции за легитимност на спорещите ръководства. В рамките на прегледа на събитията в светлината на Конвенцията обаче относимият факт е, че до 2002 г., когато държавните власти предприемат оспореното “обединяване” на църквата, тя е de facto и истински разделена от повече от десет години и има две спорещи ръководства, всяко от което смята, въз основа на аргументи, които не са произволни или несъстоятелни, че другото ръководство не е канонично.
113. Съдът отбелязва също така, че изваждането от страна на полицията на стотици духовници и вярващи от техните храмове, заповядано от прокуратурата през юли 2004 г., представлява намеса на прокуратурата и полицията в частноправен спор, който е трябвало да се разгледа от съдилищата, а не от прокуратурата (вж. пар. 56-61 по-горе). Съдът припомня в този смисъл, че вече е критикувал българската прокуратура за незаконна намеса по частноправни въпроси (вж. Zlínsat, spol. s r.o., v. Bulgaria, no. 57785/00, §§ 97-101, 15 юни 2006 г.). Правителството не успя да убеди Съда, че изваждането в този случай има сериозно правно основание. То противоречи също така и на българската Конституция, която ясно и безусловно постановява разделянето на държавата и религията и, както се подчертава от Конституционния съд през 1992 г., забранява държавната намеса в организацията на религиозните общности (вж. пар. 65 и 66 по-горе). Ако властите са искали да възстановят законността, това е можело да стане само със законни методи
Решението е ясно точно и съответства на духа на конвенцията. Съдът не се меси в каноническите спорове и осъжда незаконната намеса на прокуратурата/без съдебно решение/ в частноправни въпроси. В изявленията на БПЦ и горното комюнике прозират явно неправославни елементи насаждани от дългите години цезаропапизъм и комунизъм: смесване на държава, църква , нация, неглижиране на правата на човешката личност за сметка на държавата.Църквата спасява човека и него трябва да защитава , вместо това имаме подмазване на държата и оправдаване на беззаконията и. нещо повече в случая църквата инспирира това беззаконие за собствени облаги. Комюникето ясно показва че комунистическите наслагвания са деградирали , църковното съзнание до култура/удобно използавно през комунизма за оцеляване/ , смесване на нация и религия /филетизъм/, пълна безчувственост към правата и оправдаване на тяхното потъпкване. Направо блика духовно варварство и , огрубяване и дебелащина. Учудващо е доколко е църквата е абдикирала от мисията си да спасява човека като най-висше творение и пълното и безчувствие към правата на това най-висше творение в името на удобното съществуване под крилото на държавата , която и осигурява трябва да осигурява безметежно съществуване и привилегии.
поредната ГЛУПОСТ,която направи БПЦ. С тези пари дето похарчиха за този фарс можеха да помогнат на някого.Но те не са свикнали да помагат.Свикнали са на тях да им дават и помагат.Защо не се намесиха в преодоляване на разделението в Украина например? Защо не поискаха на тази среща да се отворят досиетата и де се види,че нямат принадлежност към ДС и БКП? Защо на тази среща не показха с какво се занимаваха толкова време в Рилския монастир( имотите ли са най-важни)? Защо на тази среща не показаха стария Устав и не казаха,че всички точки по подготовката за избор на Патриарх 1971 година са нарушени , или да бяха показали протокола от 1993 година направен от комисия( в която е и Галактион) в който ясно пише:65 ОТ БЮЛЕТИНИТЕ ЗА ИЗБОРА НА МАКСИМ СА НАПИСАНИ С ЕДИН ПОЧЕРГ??? Защо не заведоха гостите до сградата на старата Семинария да видят как БПЦ подаржа и се грижи за имотите си? Има много още ЗАЩО??? Кой ще отговори? Ами безверието в много българи? Ами децата ни и алкохола,наркотиците,проституцията? На този фон тази глупост дето направиха е смешна!!!
Чета коментарите и за пореден път се убеждавам, че за Българската Православна Църква се мери с мирянския аршин. Интересно, защо почти никой не се обади когато Фил Кенеди и полицията си правеха партийна църква. На църквата се гледа все от партийна гледна точка. И все се сещам за оная приказка за сламката и гредата.
много жалко. Май не виждаш по-далече от носа си и май се дължи на сламката… а колкото до гредата хаха. Аз сам духовник, несъм разколник, а съм възмутен от тези дето са за пример(ако почна да върша всичко като тях несамо няма да си спася душата,ами ще погубя хиляди други). не искам да те обидя, просто си сали розовите очила и погледни братко…станахме за посмешище, жалко за борбата на Иларион Макариополски,Климент Търновси,Авксентий Велешки, май напразна е била борбата им…Да ме лъжат мойте си боли повече отколкото да ме лъжат чужди…Един ден ще отговаряме пред Бог и Той няма да ни пита на кой митрополит сме се подмазвали,а ще пита като сме видяли лъжата,защо не сме я изобличили… и какво ще отговориш ти?
Държавата не е както трябва защото гражданите ги няма . . .
Църквата не е както трябва защото вярващите ги няма . . .
Няма гражданско общество и няма християнско общество и двете липси са много силно свързани . . .