Обръщение по повод събитията в Катуница
Обръщение към българския народ и държавниците на Варненския и Великопреславски Митрополит Кирил по повод размириците в страната, предизвикани от събитията в с. Катуница
„Още малко време светлината е с вас;
ходете, докле имате светлината, за да не ви обгърне мрак,
а който ходи в мрака, не знае где отива.
Докле имате светлината, вярвайте в светлината,
за да бъдете синове на светлината”.
(Иоан 12: 35-36)
Възлюбени братя и сестри!
Събития през последните няколко дни в нашето мило Отечество ни карат с тревога за пореден път да се обърнем към управляващите в страната и към народа с призив да се завърнем към исконните ценности на нашето общество – православната вяра, Христовите заповеди, духовно единение и мир.
Тежката ситуацията днес е резултат от появата на две Българии – една тъмна и една светла. Тъмната България е невидима, защото е в мрак и в този мрак се крият и избуяват престъпност, корупция, безнаказаност, в резултат от което се ражда недоверие в институциите и бедност, развихрят се ирационални чувства на омраза и намират почва най-крайни и радикални учения. Другата България е светла. В нея са вярата и културата на нашия народ, които са изначално християнски, но за наше нещастие и за наш срам са изоставени и захвърлени от десетилетия в периферията на обществото и като че ли никой няма нужда от тях.
Бездуховността се разпростира навсякъде в нашето общество. Например изучаването на предмета „Религия” в училище се възпрепятства на всички нива, а Министерството на образованието вече две десетилетия се чуди как да отдели време и да положи необходимите усилия, за да отговори на призивите на Българската православна църква за сътрудничество в името на доброто бъдеще на нашите деца. Точно преди една година на 24 септември 2010 г. – се проведе националното литийно шествие „Образование за духа и доброто бъдеще на нашите деца”. Шествието завърши с внасяне петиция в Министерския съвет с искането на Светия Синод, подкрепено от мнозина родители и деца от цялата страна, да се въведе обучение по „Религия”, като редовен предмет в програма на задължителната училищната подготовка. От тогава досега не е предприето нищо реално за сътрудничество в тази насока. Това е пример за това, как когато в обществото се пренебрегват демократичните принципи, се достига до неверие в институциите и до търсене на други обяснения за причините, поради които се случва или не се случва нещо. Тези причини могат да бъдат всякакви, но не винаги са ясни и открити. Това може да се отнесе и до случая с размириците в с. Катуница, които се разпространяват из цяла България. Многогодишното бездействие на институциите и безнаказаността и недосегаемостта на отделни личности ражда неверие и кара хората да търсят алтернатива на законността и демокрацията. Интернет пространството открива пред човека много добри възможности и ползи. За съжаление със своята анонимност и безотговорност то може да провокира неуправляеми и недефинирани сили в обществото, които за една нощ могат да преобърнат всичко. Стихийните бунтове, както показа историята, дават възможност за изява на най-грубото и агресивното в човека и обществото, след което са нужни десетилетия усилен духовен труд, за да се излекуват раните от тях.
Затова за пореден път призоваваме държавниците, обществените институции и организации да използват всички конституционни и законови възможности и управленски механизми за осъществяване на реален диалог и взаимодействие между народа и държавата, а не за насаждане на формално сътрудничество и пренебрегване волята и интересите на народа. Призоваваме всички да положим усилия за укрепване на традиционните духовни ценности на българското общество и култура, които днес са в дълбока криза.
За всички е очевидно, че нашият народ, държава и църква се нуждаят от ново възраждане. Всяко възраждане, според думите на Господ Иисус Христос, е плод на дълбоко лично покаяние, стремеж за намиране на сили в себе си за очистване от всяка злоба и омраза, за заличаване на всички грехове и падения пред Бога и пред ближния, и изпълване с Божествена, Христова любов. Всички ние, малко или много, сме виновни за всичко, което ставаше в България в близкото минало, както и за това, което става днес. Всички заедно носим отговорност за това какво ще се случи утре. Затова призоваваме към искрено сърдечно покаяние цялото наше общество: управляващи и народ, бедни и богати, стари и млади. Нека принесем пред Бога искрено и сърдечно покаяние, придружено с взаимно опрощение. Нека се стараем да изпълняваме заръката на апостола: „Ако е възможно, доколкото зависи от вас, бъдете в мир с всички човеци. Не отмъщавайте за себе си, възлюбени, а дайте място на Божия гняв. Защото писано е: ”отмъщението е Мое. Аз ще отплатя, казва Господ” (Рим 12:18-19).
За да се възроди нашия народ и общество всички трябва да търсим и да постигнем национално съгласие и единомислие за моралните и правните основания на нашия обществен и държавен живот.
Необходимо е всички ние да принесем плод на покаяние, за да положим здрава основа на разбирателството, единението и мира, за да станат те сигурен път към братолюбието и човеколюбието в нова възродена България.
Нека следваме Българската православна църква, която с векове като наша духовна кърмилница ни благовести благата и съвършена воля Божия, та духовенство и вярващи, пастири и пасоми, да вървим заедно към покаянието и опрощението, защото Бог е милостив и както прости на Ниневийци и отмени праведната си присъда над тях (Иона 3:5-10), така може да прости и на нас и да ни обдари със своите богати милости и щедрости.
Нека не забравяме съвета на апостол Павел: „Което научихте, приехте, чухте и видяхте в мене, това вършете, – и Бог на мира ще бъде с вас” (Филип. 4:9).
Благодатта Божия да бъде с всички вас (Евр. 13:25). Амин.
28. 09. 2011 г.
гр. Варна
С благословение,
+ Варненски и Великопреславски
Кирил
С риск да бъда обвинявана в пристрастност, както се случи по отношение на други лица – не смятам да подмина с мълчание този призив към обществото. В него има казани много истини, освен, че са своевременни и актуални.. Църквата е призвана да буди разумността на обществото още повече, когато то е неподготвено за новите методи на манипулация. Четох коментарите предните дни под статиите информиращи ни за събитията. И наблюденията ми са, че злостното поведение дори и само на един човек мултиплицирано чрез анонимността – може да има страшни последствия. Един човек може да стане като стоглава ламя и с всичките си усти да зове смърт и метежи. Това би могло да бъде дело на скучаещ човек на озлобен, злонамерен или не съвсем здрав. Но последствията могат да се окажат фатални. Това ще бъде и начинът по който ще се наложи антихриста. А другото което ще свърши работа е гладът и безправието.
Седмицата на книгата, също е много полезна инциатива ва Варненска и Великопреславска митрополия.
Целта на този текст не е да всее разумност, мир и законопочитание, а да изтъкне БПЦ и нейните инициативи. […]. За съжаление това е положението в БПЦ. В текста няма съболезнования към убитите и пострадалите, няма дума за корена на БПЦ да бъде с народа си и няма и намек за помощ от страна на БПЦ към пострадалите в размириците през последните дни. Едно тъпо и формално изказване за да може готвещият се за патриарх Кирил да демонстрира ангажираност на БПЦ към проблемите. Тъжен е факта, но е факт – в България няма българска православна църква. Ако българите преценят могат да създадат такава – ново вино не се налива в стари мехове, а ако решат просто няма да има църква. И никаква доктриналност на религията в училищата – ще погинат децата
http://www.bg-history.info/5417/Vizantiia-i-slavianskiiat-sviatKum-postanovkata-na-problema.html#comment
Ако се бяхте образовали духовно г-н Чурешки, щяхте да знаете, че много точно е акцентирано върху основният момент. Върху опастността идеща от интернет се спира в книгата си Християнска етика и проф. Мандзаридис. От там ни дебнат не само деструктивни, неубедителни, старомодни и поради това неинтересни изказвания като Вашето. То е безобидно, защото едва ли някой би се съобразил или заинтригувал от мнението Ви.
А ако бяхте днес на Молебена в Светия Синод щяхте да чуете и всичко останало за което уж „копнее“ душата Ви. Но Вие искате друго. Да очерняте Църквата надявайки се вероятно някой да Ви плати за това. Или го правите от безделие, което също е вероятно. Но струва ли си да платите такава висока цена един ден, когато ще отговаряте пред Господ за хулите и празнадумството си. Спестете си го, както на Вас, така и на нас.