Отворено писмо до Митрополит Йона (Православна църква в Америка)



Може да харесате още...

16 Отговори

  1. ieromonah Ioan каза:

    Това писмо съсипа и малкото уважение, което имах към американците-българи. Не познавам писача на това писмо и не искам да го познавам. Срам ме е, че има такива „православни българи“, които даже и сянката не ма му видели на Православието. Говори господина за „майка-църква“, а не знае, че за православните има само една Майка, и това е Пресвета Богородица. Говори:“Повечето не са дори от български произход. Там вече липсва българският дух.“ Не е ли това изказване на [редактирано от модератор: моля, не използвайте обидни думи!]? Плюя на всички духове, има само един Дух, и това е Св. Духа, Духа на Любовта, който не познава, мъжки и женски род, юдеин и елин, но този жалък човечец, едва ли си е помислял, че нашия Бог не е такъв, какъвто той си го представя.

  2. ieromonah Ioan каза:

    думата, която използувах не е обидна, а констатираща диагноза на вродена психо-суматична увреденост, така, че нека не се разбира, че съм искал да обидя писача на писмото.

  3. Lakota каза:

    национал-шизофрения ли?

  4. p_stefanos каза:

    Аз разбирам болката на автора и не приемам осъдителния тон на ieromonah Ioan.
    Но авторът не е живял в комунистически условия и явно поради това не разбира, че „комунизмът и дяволът имат едно и също лице“. Той доста наивно пише: „А само преди час са искали хиротония от представител на този синод!“ Ами искали са. Искали са, но не са получили! Правили са опит. Тествали са. И тестът е дал негативен резултат.
    Той пише още: „Смятате ли, че през 1976 г. Руската църква е била по-независима от комунистическото управления в Съветския съюз, отколкото Българската църква от комунистите в България?“ Отговорът на този въпрос е „да“.
    Пише още: „Църквата в България не може повече да бъде обвинявана в сервилничене на комунистическата власт“. Отговорът е: „може“. Уви, може!
    Но писмото е много хубаво. Литургията за българите в Америка трябва да се служи на български език! Това не е етнически сепаратизъм, който е в дисонанс с евангелския дух. Това не противоречи на никакви канони! Литургията навсякъде трябва да се служи на разбираем роден език. В България също!

  5. Lakota каза:

    „Литургията навсякъде трябва да се служи на разбираем роден език. В България също!“

    преди време (не много отдавна) в една родна епархия едни цигани пожелаха техни си хора да служат на техния си език…така че, прав е о.Стефан – навсякъде трябва да се служи на разбираем и роден език 😉

  6. Lakota каза:

    чийто автор носи „митичното“ име Героги Иванов (тамън да кажа Гонзо и се въздържах), се повтаря фразата „Майката българска църква“ поне пет пъти. Та искам да попитам: как се казваше онова урудливо отроче чиято майка е спомената вече „българска църква“ и татко е „гръцкия Црък“? Етнофилетизъм ли беше?

  7. Kerigma каза:

    Еееееее . . . как да вземеш на сериозно писмо което цитира роман за исторически източник: „В „Под игото” има такъв епизод – българите скандират: „не искаме на гръцки”.
    Не че е нямало такива случаи но да пишеш до владика който нито е чувал за Под Игото, нито този събитея имат връзка със тези от средата на ХХ век в САЩ ?!?!?!

  8. plamen каза:

    Получих по пощата коментар от Силвия Димова от същата енория, която желае коментарът й да бъде публикуван. Пускам го тук от нейно име:
    ***
    Извинявам се, че не мога да се включа в коментара под самата статия, но просто не е възможно да се регистрирам. Опитвах няколко пъти вече.

    Това „Отворено писмо…“ е поредната манипулация от този г-н и шепа негови съмишленици. Моля ви публикувайте истината за тези псевдо-българи. Тези хора са завели дело срещу църквата „Св. Иван Рилски“ – Чикаго. Тяхното искане е да я приватизират като твърдят (пред съда повече от 3 години вече), че тя (църквата) не е иерархическа, а е конгреционална, т. е. частна. Не знам също как са излъгали владиката Йосиф, но целта им не е църквата да отиде към СВ.Синод ( както те манипулативно реват). Практически това е невъзможно. Всичките тези исторически справки нямат никакво значение за нас православните христиани, които знаят и вярват “ .. в една свята вселенска и апостолска църква“. Това са манипулации, които целят лична материална изгода. Въпросният господин пролива сълзи и се вживява в роля, която му е чужда. Това е така наричащия сам себе си г-н „професор“ Георги Иванов, който е стара номенклатура( произведен в професор в комунистическо време – говори много).

  9. plamen каза:

    Обърнете внимание на интервюто под отвореното писмо озаглавено:“Митрополит Кирил:Говорете, слушайте и гледайте само доброто“. В него ще срещнете позицията на същия този господин от 2005 година. Той обаче тогава харесва проповедта на владиката и ни най-малко мисли по начина по който мисли сега (познат похват от миналото). Едва след като срещат твърдият отпор да правят в църквата каквото си искат и да я продават срещу $50.00, тази групичка хора започват явна война срещу църквата и владиката, като завеждат дело с искане църквата да бъде призната за конгреционална(частна), което на практика трябва много да ви говори. Нека Св. Синод да не се заблуждава, че тези хора милеят за “ майката църква“. Те първо не са християни(никой до днес не е видял техните кръщелни свидетелства), никои не ги е видял да взимат причастие или да посещават църквата, нито да участват в дейности организирани от църквата. Това са хора, които знаят, че в Америка църквите не плащат данъци и искат да се възползват от тези лесни пари. Нека не се заблуждаваме – всичко се върти около парите (за огромно съжаление). До преди една година и другата българска църква в Чикаго “ Св. София“ имаше същия проблем. Тогава обаче владиката Йосиф и Св. Синод имаха нужда от подкрепата на владиката Кирил и той го направи.

  10. plamen каза:

    И нещо друго , което също е очевадна манипулация.
    Отидете на страницата на БПЦ- диоцез на Америка, Канада и Австралия на владиката Йосиф (www.bulgariandiocese.org), по точно на “ париш директори“ и ще видите със собствените си очи, че 80% от неговите свещеници са американци (по-точно не българи ). Не че това има ниакакво значение(поне за мен), но като потвърждение за манипулациите относно Диоцеза на дядо Кирил, който е също е български ( не по-малко български).
    Да, ние българите в Америка не сме всички на мнението на този г-н Георги Иванов. Ние сме за да живеем заедно, да сме обединени духовно от една администативна единица, но не от Светия Синод на Българската Православна Църква. Ние живеем на друг континент, в друга държава, при други условия и обстоятелства. Независимо от това сме не по-малко българи.
    Ние искаме да ни обедини Българския Диоцез на Американската Православна Църква. И за да не ви манипулират отново, идете на http://www.oca.org и ще видите, че не сме само ние българите с диоцез в нея. Там има и румънци и албанци и представители на други поместни църкви, достойно представляващи националната си идентичност в многонационална Америка, но същевременно неделима част от православието на този континент. Та нали така са възникнали и съществуват всички поместни православни църкви – на териториялен принцип – и всички те са част от Едната Свята Вселенска и Апостолска Църква, чиято глава е сам ИИсус Христос, който казва на Апостолите“ идете научете всички народи…“

  11. plamen каза:

    Така че, отъждествяването на Амер. Правосл. Църква с руската е най – малкото несериозно и манипулативно. Нека четем всички историята, но не като „дяволът евангелието“. Този въпрос изкуствено се превръща в проблем, въпреки че не е такъв. Ако Св.Синод е загрижен за духовното обгрижване и единство на българите в Америка би изпратил духовни пастири от България ( както направи настоящия румънски патриарх) вместо да изострят разделението между двата български диоцеза. И както сами виждате от това се възползват Георги Ивановци, които и хабер си нямат от православие, да не говорим за страх Божии, но толкова убедително се опитват да манипулират, че и дяволът ще им завиди.

    Много вярвам във вашето безпристрастие и се надявам да публикувате тези факти, които едва ли са били излагани от някого до сега.
    Благодаря предварително за това и ви желая здраве и Бог да ви закриля!

  12. ieromonah Ioan каза:

    Благодаря Ви от сърце! Прегръщам Ви братски и ще Ви включа в личните си молитви, Вас и всички които са с Вас, а подобни мижитурки, като тоя Георги Иванов, винаги ги е имало и ще ги има. Манипулацията на този псевдохристиянин може лесно да мине в България, защото вероятно 90% от читателите на този сайт, а и останалите живеещи в България хора, си нямат и най-малко понятие, как ние живеем в чужбина и какво е нашето отношение към българското и към България. Дръжте се о Православието и побеждавайте с любов!

  13. ieromonah Ioan каза:

    Папаки му Стефанаки, не Ви вменявам в грях Вашето неразбиране на моя НЕосъдителе тон, а тон на здравия разум и несъгласие с лудостта. Реагирах твърдо, защото подобен проблем ми е познат. Подобни псевдо“доктори“ имахме във Виена също 90-те години. Сега всички подобни плазмодии са привърженици на Волен Сидеров и се правят на патриоти, защитавайки уж „българското“. В църква не стъпват, идват, ако има задушница, че може да се яде на аванта. Мислех, че този бяс се върти само у Европа, а гледам прескочил и до Америка. За бълагрите в Америка, английския е разбираем език!

  14. dr rossy_koleva каза:

    Много мо хареса отговора на Силвия Димитрова и това, че „Всичките тези исторически справки нямат никакво значение за нас православните христиани, които знаят и вярват “ .. в една свята вселенска и апостолска църква“. Прави чест на екипа на Православие.bg че публикува този отговор! Бог да е с всички вас!

  15. kolyo каза:

    Ще перифразирам безсмъртния (+) Йосиф Петров като депутат във Великото народно събрание 1990 г. прикани дядо (+) Панкратий старозагорски владика също депутат със следните думи: „Отче Митрополит Панкратий размахай свойта кадилница да усмирим тая зверилница“.Мисля, че много приляга за създалата се ситуация.За края оставам напомнянето, че БОГ е любов.

  16. Lazarka каза:

    С много болка и недоумение прочетох и писмото и коментарите. Мога да си направя следните изводи:
    1. В Америка българска църква няма. БПЦ не знае и не иска да знае защо някои българи са в Америка. Тези хора са презрени, осъдени като предатели и т.н.
    2. Смята се, че българите в Америка трябва да забравят българския език и корените си, да посещават служби на английски, защото разбирали езика.

    Служби на английски има и в гръцките църкви в Америка, но половината служба е на гръцки. Към църквите има неделни училища, където децата изучават родния си език. От време на време след службата четат кратки съчинения за тяхната култура, традиции, букви. Няма гърче, което да ходи на църква и да не знае гръцки. Има и американци, хористи, които също назнайват езика и културата на Гърция.
    А българите трябвало да се откажат от служба на български, да почитат светците си, да запазят културните си корени. Има хора, които възпитават децата си като българчета. Тези хора са в Америка, защото са талантливи, а в България таланта не се цени и редко има възможност да се развива. дори и най-малката.
    Доста ми е наприятно някой да нарича „плазмодии“, хора които не познава. Хора, които се борят за българското и се стремят да живеят в България според православната етика, колкото и да е трудно.