Писмо на митрополит Николай до Негово Светейшество патриарх Максим

С недоумение научих от средствата за масово осведомяване, че в края на своята работа на третата сесия Църковно-народният събор е взел решение, с което Съборът прави „бележка” на мен, преосвещения Константийски епископ Антоний и на останалите делегати от Пловдивска епархия, клирици и миряни.
Понеже, както казах, научих за това от телевизионния ефир и печата, не разбрах по какъв повод е взето решението за отправяне на „бележка”, тоест, от какво тя е предизвикана и кой е тъжителят. Това, което недвусмислено става ясно и за мен, и за обществеността обаче е, че на един български митрополит е наложено наказание от Църковно-народния събор.
Ваше Светейшество,
Напълно съм наясно, че понякога си позволявам изказвания, които по своята форма вероятно могат да създадат впечатление за недостатъчно смирение. Ще се съгласите, все пак, че независимо от тяхната форма, в съдържанието на моите изказвания и заеманите от мен позиции, винаги съм се старал да помогна според скромните си сили за намирането на такива решения на обсъжданите от нас въпроси, които да издигат авторитета на Църквата, да пазят канона и чистотата на вярата, да се слави Божието име. Независимо от всички наши дискусии с разменяне и на по-остри реплики, ние винаги, водени от Светия Дух, сме стигали до добри решения. Това се показа и на току-що приключилия Църковно-народен събор, чиито решения в крайна сметка се радват на добър прием от цялата ни общественост и помогнаха за постигането на споменатите три цели.
Като Ви уверявам, че винаги в своите изказвания и действия съм се ръководил от своята съвест за достойно изпълнение на архипастирския ми дълг, заявявам, че смирено приемам, ако това бъде намерено за уместно, да бъда порицан за свои неволни погрешки. Но, да бъда порицан по каноничния ред. А каноничният ред не допуска архиерей да бъде съден от низшестоящи, нито пък от миряни.
Не зная кой е предложил на вниманието на Събора тази санкция, но уверявам Ви, този човек го е сторил, за да дискредитира както Църковно-народния събор, така и Вас – предстоятеля на Българската православна църква. Ако е вярно, че Църковно-народният събор е бил провокиран да издаде присъда над митрополит, то това е удар не толкова срещу мен, колкото срещу устоите, върху които се крепи авторитетът на църковната йерархия. Ако веднъж е допуснато да се случи епископи, свещеници и миряни да съдят митрополит по смисъла на църковното право, то това ще се случи и втори път. Аз лично никога не бих допуснал миряни или низшестоящи чинове да произнасят църковна присъда срещу Вас или митрополит. Надявам се, допуснатата каноническа грешка Светият Синод в пълен състав ще поправи незабавно. За да установи и закрепи каноничните принципи и начала, върху които се крепи църковният, осветен от вековете и Апостолските предписания, ред. Противното би означавало да допуснем, дискредитирайки авторитета на български архиерей, да се нанесат морални щети върху цялата Църква.
Ваше Светейшество,
Позволявам си настоятелно да помоля на основание чл. 108, точка 12, във връзка с чл. 180, буква „а” от Устава на Българската Православна Църква Светият Синод да приеме това писмо като формално дело от страна на архиерей.
При разглеждането на делото моля да се вземе предвид следното:
- че във ведомството на Църковно-народния събор не влиза налагането на църковни наказания – (Църковно-народният събор не е съдебна инстанция);
- че на основание чл. 175 от Устава съдебната власт в Българската Православна Църква се упражнява от Светия Синод, епархийските съвети и манастирските събори;
- че, съгласно чл. 180, буква „а” от Устава, делата на архиереи се гледат като първа и последна инстанция само от Светия Синод в пълен състав;
- че, за да се наложи църковно наказание трябва да бъде изпълнена формална процедура, което предполага на първо място да има тъжител, тоест, лице от православното изповедание (чл. 193 от Устава), който писмено да направи искане пред Светия Синод за наказването ми;
- че тъжителят в тъжбата си трябва да посочи какво точно църковно провинение съм извършил (чл. 188 от Устава).
Моля, на основание чл. 128 от Устава, Светият Синод в законния срок при утвърждаване на решенията на Събора, да направи изявление, че решението за осъждане и наказание чрез „забележка” спрямо митрополит, взето от Църковно-народния събор, е в противоречие с ученията и преданията на православната църква и е в нарушение на Устава на БПЦ.
Ваше Светейшество,
Напълно съм съгласен, че в Българската православна църква трябва да има канонично съзнание и дисциплина. Добре е, че може би за първи път в патриаршеското си служение, Вие дръзвате да накажете митрополит, колкото и да ми е мъчно, че започвате наказанията си с мен.
Ако все пак се приеме, че съм извършил простъпка, то настоявам да бъда наказан за нея, но при спазване на каноничния и уставен ред, предвиден за митрополит.
Като се надявам да разберете, че дори и това мое искане има за цел не да демонстрира ненужна и осъдителна гордост, а да укрепи авторитета на йерархията на Църквата, включително и Вашия авторитет, и имайки пълна увереност във Вашата жива съвест, си позволих да напиша това писмо, което в рамките на уставния срок Вие заедно със Светия Синод да разгледате.
Препоръчвам e се на светите Ви Първосветителски молитви и оставаме на Ваше Светейшство в Христа брат,
Пловдивски митрополит Николай
www.mitropolia-plovdiv.org
Доста дръзко и манипулативно писмо с използуване на техники нетипични за православния начин за изказване на мнение. Писмото е с форма на препоръка, но с характер на заповед и изискване. Прекаленото използуване на думички, като : събори, канони, иерархия, е опит да се прехвърли вината на други. Самото отношение към миряните в писмото е недпустимо, това не са стадо овце или рая, а братя и сестри и, ако аз не мога да изтърпя забележката на братята и сестрите си(ако изобщо ги смятам за такива) то тогава как ще изтирпя забележка от чуждите.
Казвал съм го и в други коментари, ако се внесе разделение на касти в Църквата, то това вече престава да бъде Православие, а става схоластика. Прочетете в карая на караищата Тома Аквински. Не мислете, че отричам иерархията, но тя трябва да е изградена на основата на Любовта, а не на аминистрацията. Божия Съд на лице не гледа и в гроба гнията еднакво и попа и клисаря. Всичко останало е суета на този свят.
на митрополита, стихотворението наистина не е издържано! 🙁 …Основната негова ЙЕЗУИТСКА теза е : „аз не оспорвам самото наказание, въпреки, че по-скоро не съм виновен, де факто, а не съм съгласен с начина, по който е постановено, и с това, че е постановено от нелигитимна за това формация!Поради това, аз ще направя „международен въпрос“ 😉 от това нещо, и ще искам ОТМЯНА И ИЗВИНЕНИЕ, от Патриарха, Синода и т.н.!….“
[…]
Вие втрещавате обществото с думите си „Аз лично никога не бих допуснал миряни или низшестоящи“!!
Вие не само сте наразумен,[…].
Забравихте ли светлите примери от „вашата“ вяра,например Максим Изповедник произнася присъда над патриарх,при това самият светител е „мирянин“,той не е ръкоположен за никакво свещеническо служение.
С такива епископи кат вас църквата в България е обречена.
да имате последна дума (да триете) съобразно на правото и отговорността, която имате! 🙂
Това, по отношение изтриването на „стихотворението“! 🙂
Извинявам се, също така, че заемам пространство, малко прекалено фриволно, вкл. и с този коментар! 🙂
„Ако все пак се приеме, че съм извършил простъпка, то настоявам да бъда наказан за нея, но при спазване на каноничния и уставен ред, предвиден за митрополит.“
***
В кухнята отново влезе Карлсон, разлютен като оса.
— Няма да играя — викна той, — няма да играя, щом ще бъде така! Да ме изхвърлят от кухненската врата… просто няма да играя повече!
Той хукна към госпожица Рог и затропа с крака.
— През кухненската врата, отвратително… искам да бъда изхвърлен през входната врата както всички изискани хора!
Госпожица Рог отново го сграбчи за врата.
— С най-голямо удоволствие — заяви тя и макар че Дребосъчето тичаше подире й, плачеше и роптаеше, тя повлече Карлсон през целия апартамент и го изхвърли през входната врата, за да стане, както той си поиска.
— А така — каза тя. — Сега достатъчно изискано ли е?
— Да, сега е вече друго.
***
:-))) Този текст е УНИКАЛНО ПОПАДЕНИЕ! Поздравления! :-))) 🙂
Ваше Високо Преосвещенстно,
аз съм потресен от стила на писмото и от това, че ме унизихте като мирянин.
Аз се чуствам като част от цялата пълнота на нашата света Българска православна църка и Ви уверявам, че като такъв смятам, че имам правото да знам кой ни води духовно.
Искам да Ви попитам:
1. Имахте ли нужда Ваше преосвещенство от нашето „Достоен“ когато поемахте митрополитския престол ?(
2. Не смятате ли, че след като върховния орган на БПЦ се е впечатлил от Вашето поведение, има все пак някакво основание ?
3. Миряните част ли са от БПЦ или са някакъв придатък към нея, към който придатък някои наши владици се отнасят като феодали ?
4. Не мислите ли, че след като цялата църковна пълнота в лицето на Църковния събор Ви отправя бележка, това означава, че сте слезнали едно стъпало надолу ?
И понеже аз отговарям пред Бог, за изреченото от мен не се крия и се подписвам с истинските си имена.
Тошко Поптолев
poptolev@gmail.com
P.S.: Съжалявам за емоционалния тон но наистина съм неприятно изненадан от тона на Вашето писмо.
Отдавна очаквах подобно писмо. Покойният руски патриарх многократно продупреждаваше за т.нар. „младостарци“ – неподготвени и самозабравили се духовници, които съблазняват хиляди хора. Ето ви българският „младостарец“ – неканонично избран за митрополит, човек на мутрите, потънал в разкош, любитец на момченцата, търпящ езически капища като Кръстовден, не притежаващ чувство за грях. Това е само началото. Този човек ще стане патриарх и ще унищожи църквата.
.
Спомням си какво рекъл св. Василий на св. Григорий, когато учили в Атина заедно с бъдещия император Юлиан Отстъпник: „Какво зло си готви империята!“ Тези думи се сбъднали буквално.
Да се чете Кръстова гора вместо Кръстоден.
Издание на „Омофор“ от 2006 г., автор: свещеник Владимир Соколов
!
Николайчо, не си виновен за нищо другарю, виновни са тия дето те издигнаха дотук, тия дето те направиха митрополит или по скоро МУТРОПОЛИТ, ама това си е нашата действителност! Каквото сме си посели, ще си го жънем, но най-страшното е, че около този гуру гъмжи от поклонници, които дори не осъзнават с какъв човек си имат работа! Дано БОГ не допусне този човек да стане патриарх!Амин
Хора,какво пишете,изобщо?!
Хайде посочете някой от владишкото съсловие без трески за дялане.Прелюбопитно и веленазидателно ще ми е да го видя.
От „Младостарците и православната традиция“:
„…те (младостарците-бел. моя) несъзнателно се стремят да се [B]изолират.[/B] Но това неволно поражда психология на [B]избранничеството.[/B] …..постепенно формират такава среда, в която лесно намират почва идеите на разкола…..Младостарецът мисли, че върши добро. Ала „доброто, направено по неправилния начин, не е добро“( св. Симеон Нови Богослов)…….Именно за такива пастири Христос ……… казва: „[B]ето, сатаната поиска да ви сее като пшеница (Лука 22:31)[/B]…………..властолюбието в своята мистическа е [B]демонолатрия и обладаност от зли духове[/B]……………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
Неусетно те (и младостарците, освен вождовете на езическите култове-бел. моя) развиват у паството [B]пристрастие към себе си.[/B] Пристрастяването пуска дълбоки корени в душата на пасомия и създава много силна, несъзнателна привързаност към пастира.[B] Тази страстна привързаност наново формира у паството езически инстинкт на идолопоклонството, а това на свой ред духовно и психологически подготвя паството към идването на антихриста. Когато той дойде, те ще го разпознаят като свой, защото предварително ще бъдат приучени ( от младостарците-бел. моя) към идолопоклонство.“[/B]
Ако за една „забележка“ владиката прави толкова КОНТРА-забележки, какво ли ще е ако го изправят на публичен съд!? Няма да се учудя ако бесовете му си покажат силата, с която го владеят. не че нас не ни владеят, но владиците не са имунизирани срещу тях. Архийерейството е служение, а не власт-имане. Днес една книга ми напомни, че трите основни гряха са високомерие, тщеславие и чревоугодие.
И на мен отдавна митрополит Николай ми прилича на младостарец, защото е млад, но не е „остарял“, т.е. помъдрял, за отговорностите, които трябва да носи.
Правилното поведение в случая е едно изречение:“ Моля за прошка!“ Дори и да ни обвиняват несправедливо!
Посвещава се на Стрина Николина
Владици са мнозина
но един е с лимузина!
Най-достоен е този,
който по духовни коловози
с ауди шеметно лети
напук на нашите сплетни.
С лукс-часовник времето отчита,
но за подвиг му се счита,
това, че трябва да понася
на света злобната гримаса!
! 🙂 ……………………………………………………….
Само автора може да ги посвещава на някой! 🙁
„Цитат от Устава на Българската Православна Църква: „Глава VII
ВЕДОМСТВО И ЗАСЕДАНИЯ НА ЦЪРКОВНО-НАРОДНИЯ СЪБОР
ЧЛ. 135 Правилник за вътрешния ред си изработва самия Събор.“
Има ли нужда да се коментира по-горе написаното?! ……………………. Щом има нарушение на вътрешния ред, съставен от църковно-народния събор, ще има и последващи санкции, според правилника за вътрешния ред! Така че владиката Николай изобщо не е прав! И тук не става дума въобще за църковната дисциплина на владика, с която да се занимае Съдебната Църковна инстанция, а за НАРУШАВАНЕ НА ВЪТРЕШЕН РЕД, нещо строго определено, за което не се изисква съд от 12 архиереи „
много е тъжно това писмо.
обаче владика николай не е спуснат с парашут в БПЦ, ами е насърчаван, наставляван и издигнат от същите тези свои учители в благочестието и църковното управление, към които се обръща сега. вероятно само поради младостта и личността му, наследеното от тях църковно мислене и маниери са по-видими и по-несръчно проявени у него. от своите отци той е научил и какво е йерархия, и акакво е авторитет, и отговорност, както се вижда. така че какви са неговите избори – негови са си и той ще си отговаря за тях; дано му се даде да види вярната посока. но отговорни са и тези, под чиито духовни грижи е израснал. и под чиито грижи растат днешните църковни поколения. (при това не самоНИЗШЕСТОЯЩИ и миряни, ами и висшестоящи, както се вижда.) а какви ще са утрешните поколения … възпитани от днешните!
„Конечно, кто-то из православных христиан несет подвиг юродства, столпничества, — бывают такие исключительные случаи. У кого-то к этому есть призвание, таких, может быть, один на миллион; гораздо больше людей, которые просто сумасшедшие или сами вообразили, что у них есть к этому призвание, — находятся в прелести“.
http://portal-credo.ru/authors/riskzone/?status=txt&id=484
Е ДОБРЕ ДА СЕ ВНИМАВА С КРИТИКИТЕ!.. ВИЖДА СЕ, ЧЕ ЕПИСКОПЪТ Е УМЕН И СПЕКУЛАТИВЕН, И ТЕОРЕТИЧНО ( защото едва ли той лично толкова ще чете тук) той и на практика- ПРЕЛЪСТЕНИТЕ МУ ПОДДРЪЖНИЦИ, могат да се ВЪЗПОЛЗВАТ от не съвсем коректни упреци!
Ще е положителен резултатът от коментарите, АКО МИТРОПОЛИТЪТ СИ ПРОМЕНИ НРАВА към по-добро, и/или МНОГО ХОРА РАЗБЕРАТ КАКЪВ ЧОВЕК е той, В МОМЕНТА! 🙂
Имам познат свещеник, от Софийска епархия, който ми разказа веднъж, как епископ Николай, като викарий на Софийския митрополит, го срещнал около Митрополията, смъкнал шапката му и я тъпкал с крака пред случили се хора и презвитерата му, като му говорел ядосано такива думи, че изобщо едва ли подобава на смирен човек такъв тон.
Истината е много по-прозаична. Епископ Николай управлява тоталитарно. Например има един докторант-свещеник от Асеновград, който много скоро ще стане доктор по богословие. Епископ Николай, в качеството си на митрополит на Пловдив и Пловдивска епархия му е възложил толкова много послушания, че този отец не само че не може да си довърши докторското съчинение, но той – образно казано – от работа по църквите и манастирите, едва ли се прибира вкъщи, защото просто няма свободно време. Виждал съм заповедите, които епископ Николай в качеството си на митрополит на Пловдив и Пловдивска епархия е написал за този отец и си личи пълния авторитаризъм и тоталитаризъм у него (епископа). Цялата власт в епархията упражнява той, а Епархийският съвет е едно голямо нищо; това са хора, които само ходят на заседания, изслушват взетите от епископа – в качеството му на митрополит – решения и си отиват по- живо и по-здраво.
Просто епископ Николай е разбрал една проста истина – че на събори не върви да налага тоталитарния си стил и ако продължава така, миряни, дякони и отци винаги ще са срещу него, и просто никакви проекторешения, предложени от него, ще минават.
и как проф. И Ж Димитров не беше доволен. Аз още тогава знаех, че професора знае неща, които ние не знаем . . . . но които тепърва ще узнаем . . .
ЦИТАТ: ВИЖДА СЕ, ЧЕ ЕПИСКОПЪТ Е УМЕН И СПЕКУЛАТИВЕН, И ТЕОРЕТИЧНО
Не толкова – себичността, която не успява да озапти, го прави последователен в действията.
Илиана не си съвсем права. Респектът е нещо, което се предпоставя. Познавам висши клирици, които знаят как да го предпоставят – не визирам един, даже не и двама.
А този човек, уви, скоро ще изисква и от Самия Бог (да не бъде)
И, докато сме на тема „Моето отворено писмо“, ето:
http://portos-14all.blogspot.com/2008/09/blog-post_06.html
Казах ги нещата отдавна. Не, за да се хваля го напомням, а за да покажа, че нещата можеха да се изговарят и друго яче именно да не се стига дотук. Защото антиклерикалната критика (вътрешно църковна) сега ще набере още злост и скорост, много хора ще се консолидират срещу нея (макар да са мислещи някои от тях)… Това не е хубаво, не заради друго, а защото ще наловят някои „риба в мътилката“.
На медицински език, част от проявите на митрополита отговарят на СИНДРОМ НА ГНЕВНА МАНИЯ! Това е ВАРИАНТ НА МАНИАКАЛНОСТТА, при който, за разлика от обичайният случай на еуфоричност, има доминация на БОЛЕСТНА ГНЕВЛИВОСТ от типа, който показва митрополита!
Не е изрична и само негова вина, че е в това състояние!…Просто такава му е , явно, природата! Би трябвало да мобилизира компенсаторните си възможности, да обръща специално внимание на издигане на морала си, евентуално за да е възможно, и с помощта и на корекция от страна на обществото, този особен и неприемлив в настоящия си облик човек, да стане по-съответен и да успява да си изпълнява функциите без резили и бесновати изстъпления, ако това изобщо е възможно, разбира се!
Апостол Павел казва: “Всичко да става с приличие и Р Е Д”.
Е, епископ Николай не искали точно това: „Но, да бъда порицан по каноничния ред. А каноничният ред не допуска архиерей да бъде съден от низшестоящи, нито пък от миряни.“
http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=pravoslavie&Number=1943016152
или нещо подобно, а за църковен с ъ д на архиерей.
Из Устава на БПЦ:
Ч А С Т Т Р Е Т А
ЦЪРКОВЕН СЪД
О т д е л I
СЪДЕБНИ МЕСТА И ЛИЦА
Г л а в а I
Устройство
Чл. 175. Съдебната власт в Българската православна църква се упражнява от:
1. Св. Синод;
2. епархийските съвети;
3. манастирските събори.
Г л а в а II
Чл. 180. На Св. Синод в п ъ л е н състав са подсъдни:
а) като на първа и последна инстанция – дела на архиереи;
както като народ си заслужаваме политиците. допуснахме турци да ни управляват, да се гаврят са нас, допуснахме мутри и пр. – тогава, нека се сърдим на себе си .
така, КАКТО ГО Е НАПИСАЛ (вж. по-горе) „ЛЪЧЕЗАР“ ЛИ?:
„Николайчо, не си виновен за нищо другарю, виновни са тия дето те издигнаха дотук, тия дето те направиха митрополит или по скоро МУТРОПОЛИТ…“, т.е. получава се, че НАСКО и ЛЪЧЕЗАР имат едно и също мнение по въпроса!
Що се чудите. Всички „духовни“ изчадия /слав./ на дядо ви Геласия и Дометияна са заквасени от тоя квас. Крушата не пада по далече от дървото! Търпете братя, с търпение спасявайте душите си! Господ е близо, и ще ни избави!
Ст. Георгиева, юрист
на 2008-12-21 22:36:53Ей, пловдивски младежи от владишкото обкръжение (вие сте все младежи, защото възрастен човек няма да си продаде така лесно душата като вас)! Защо продължавате да търсите под вола теле. Вие обругавате БЪЛГАРСКОТО ЦЪРКОВНО ОБЩЕСТВЕНО МНЕНИЕ! Калкото и да се пишете, че сте „по-на изток“, явно не сте, защото аз съм по- на изток от вас, но отнюд не споделям вашето блюдолизничество!
И защо хвърляте вината срещу юристите в ЦНС?! Всички те са доказани специалисти и вярващи хора, КОИТО НЯМАТ НИКАКВА ИЗГОДА НИТО ОТ СЪБОРА, НИТО ОТ РЕЗУЛТАТА МУ – УСТАВА НА БПЦ, освен че желаят да има един устав, който да отговаря на правните норми в едно нормално общество. Защо говорите за жена-юристка само. Вие знаете ли кои са проф. Мингов и Иван Минев? Чукнете в Гугъл и ще разберете! Те са гордост за юридическата и адвокатската колегия в България. И ако те са се опитали да защитят свещенослужителите и църковнослужителите от владишките своеволия, застъпвайки правото им на социално осигуряване, това ли вие наричате „адвокатска мафия“? Или и вие сте от ония свещенослужители, които неправомерно се обогатяват от НЕДЕКЛАРИРАНИ ДОХОДИ (т. е. престъпни доходи по смисъла на закона) от треби, каси и пр.?!
И най-важното: съборът реши и наложи ЕДИНОДУШНО наказанието на Николай, Антоний (който явно пише в този форум с псевдоним) и бездоблестните им слуги. Това наказание вече е публикувано и си остава в историята на БПЦ. Моят владика и да се отказва малодушно, и да не се отказва от съборното решение, то си е факт. Както е печален факт и безобразието което сътвори вашият владика по време на целия съборен процес.
Всичко друго е от Карлсон, който живее на покрива!“
Госпожата потвърждава моето ПРЕДПОЛОЖЕНИЕ че този човек иска от една страна да се създаде нещо като независима от останалото общество и законите ЖРЕЧЕСКА КАСТА, а от друга-да бъде така, че тази каста да може да бъде БЕЗПРЕПЯТСТВЕНО МАНИПУЛИРАНА И УПРАВЛЯВАНА без всякаква законова защита от хора като младостареца!
ОБЪРНЕТЕ ВНИМАНИЕ НА ИДЕЙНОСТТА НА ЗАМИСЪЛА НА ТОЗИ ЧОВЕК! Тя (идейността му) е много съществена и определена!
да посоча ЕДНО ОТ ЯДРАТА НА СЪЩНОСТТА НА ПРОБЛЕМА ОКОЛО НИКОЛАЙ!
Поради важността, според мен, на въпроса, ПАК ПОВТАРЯВ- той изглежда се бори за висока, може би крайна степен на АВТОНОМНОСТ на свещеничеството спрямо останалата част на обществото, която, обаче, да бъде управлявана от ВОЖД С ТОТАЛИТАРЕН СТИЛ на ръководство, а също така да бъде използвана при необходимост за добронамерено или злонамерено въздействие върху обществото!
ЕДВА ЛИ, НА ПРАКТИКА, СЕ Е ОФОРМИЛА ЧАК ДОТАМ КРАЙНА ИДЕЙНА ТЕНДЕНЦИЯ, ОЩЕ ПОВЕЧЕ , ЧЕ ЖИВЕЕМ В ДЕМОКРАТИЧНО ОБЩЕСТВО, В ЕВРОПА! Въпросът е да се ПРОТИВОДЕЙСТВА на такава идейно-духовна тенденция, ДА СЕ ПРОТИВОДЕЙСТВА НА НЕЙНИЯТ НОСИТЕЛ, включително и за да не затъне и той самият в недобри води!
!……………………………………
„…………. Ние знаем премного зли рожби на гнева; обаче едно неволно негово изчадие, макар и странично, е полезно за нас. Защото аз съм виждал хора, които, възпламенени от буен гняв, изригваха старото злопаметство, което се е криело в тях, и по този начин чрез страстта се избавяха от страстта, КАТО ПОЛУЧАВАХА ОТ ОСКЪРБИТЕЛЯ ИЛИ РАЗКАЯНИЕ, ИЛИ ОБЯСНЕНИЕ за това, за което дълго са скърбели……….“ (Лествица 8:15)
Този същият Николай най бероятно ще бъде следващият ни Патриарх!!!!Коментарите са излишни, пък и самият аз се стремя да бъда смирен.Обаче искам да си задам един вапрос:Имам ли място в тази Църква , с тези хора ?
Нека Бог ми покаже првият път!!
Амин