Право на отговор: до г-н Цветан Диковски
Отговор на свещ. Веселин Димитров по повод на статията "Великденска акция за три бона"
От времето когато ти помагах на клира в храм “Св. Параскева” гр. Бяла Слатина през Великденските служби и до този момент, преди да прочета горния материал “Великденска акция”, няма да крия, че съм питаел най-добри чувства към теб – като богослов, като помощник на отец Тодор и християнин; същите чувства питая и към Марио и към другото момче което помагаше в храма. Поздрави ги. Но сега, след като прочетеш това, първо държа да ми се извиниш, а ако не го направиш, ще помоля редакторите на този сайт повече да не ти дават трибуна, защото тук не е место за словоизлияния на непочтени хора.
Къде е видяхте скандална ситуация по време на великденските празници? Но нека да почнем едно по едно:
1. Да, помолих митрополит Калиник да завеждам всички свободни села в Белослатинска духовна околия, защото в тях от ГОДИНИ не беше влизал свещеник, а и ми беше предоставена служебна кола “СЕАТ АРОСА” с рег. № Вр 0421 АТ и това не ме затрудняваше. Бях отишъл там не да си чета само вестника в канцеларията на храма в гр. Бяла Слатина, където отец Тодор си вършеше работата. Насочих своите сили именно да съживя малко от малко църковния живот в селата. За яснота на читателите, искам да споделя, че в миналото в тази духовна околия е имало 26 свещеника, а със Заповед № 130/09.03.2009 г. отидох четвърти, защото там имаше трима – отец Тодор, отец Теодор и отец Златко. Всички държаха по една църква, останалата част от духовната околия – кучета я яли. Свободни, необгрижени, с паднали храмове – поне 20 енории.
2. Бях назначен на 9 март, предстояха избори за Епархийски избиратели /05.04/ и честване на Връбница /12.04/, Велики четвъртък /16.04/, Велики петък /17.04/ и Възкресение Христово /19.04/. По заповед завеждах следните селища – Борован, Малорад, Нивянин, Габаре, Рогозен, Сираково, Добролево, Попица, Комарево, Търнава, Алтимир, Галиче /Заповед № 172/; от тях обгрижвах 10 храма, не помня имената на всички, моля да ме извините. Заварих, ако може така да се каже, в храмовете свещи, които бяха закупени извън църквата, или закупени на продажна стойност и продавани на същата от храм “Св.Параскева” гр. Бяла Слатина. Какво друго трябваше да направя освен да “организирам снабдяването със свещи” на храмовете? Организирах и първо вземах на заем, а в последствие и заплатих на Св. Врачанска митрополия с квитанция № 00808/22.04.2009 г. 48 кг.свещи, за сумата от 480 лева /които бяха част от субсидията от Св. Митрополия/. Свещите естествено разпределих по храмовете и на тях ги продавах, вече от името на Архиерейското Наместничество, за 35 лева на килограм. Печалбата от тези свещи е 48 х 25 = 1200 лв. За храмовете оставаха по 5 лева на кг или 48 х 5 = 240 лева. Моята заплата по ведомост беше брутно 472.50 лв. – за два месеца трябваше да получа 945 лева. На отец Борис Дашов съм изплатил 190 лева. Или от прихода, който съм получил от свещите – 1200 лева, съм изплатил 1135 лева за заплати. От това перо остават 65 лева, “печалбата да остава за него” – това е печалбата.
3. Както казах по горе, в повечето от тези 10 храма от години не беше влизал свещеник. Там нямаше икона на “Вход Господен в Иерусалим”, необходима за Връбница, икона на Възкресение Христово, икона на св. Георги, празник, който предстоеше. За плащаници да не говорим. Запознах Митрополията и получих благословение час по скоро да поръчам икони и да направя плащаници. Представих им калкулация и със Стокова разписка № 0000405/10.04.09 г. ги закупих от СД “Марто Вр. Дранчовски и сие” по 60 лева. До фирмата ходих със служебния автомобил. Да, същите съм ги продал на някой от храмове по 100 лева, но такава е практиката. По горе се видя, че печалбата от продажбата на свещи за храмовете е 240 лева, а аз съм закупил тези църковни потреби /икони и плащаници/ за 300 лева. Разликата от покупката и продажбата е 260 лева. От храмовете не съм взел и стотинка от имена или върба.
4. От свещи и субсидия съм получил 1920 + 1000 = 2920 лв. Казах по горе, че цялата духовна околия съм я обикалял със служебен автомобил «СЕАТ АРОСА» и много малко време ползвах показания в твоята статия «Опел Корса». Последният беше използван през празниците от отец Борис и ако има нянаква авария, той най-добре ще даде обяснение, но и да има такава, колата е на 20 години, нормално е да има аварии. Обикалях духовната околия накръст, но не за удоволствие, а за работа:
а/ Обиколка за запознаване с църковните настоятели и подготовка за провеждане на избори за Епархийски избиратели.
б/ Запознаване с реда за провеждането на избор на член от Църковното настоятелство за представител на избора, който се проведе в гр. Бяла Слатина на 5.04.2009 г. Присъствие на 100 % от регистрираните Настоятелства, при положение че съм в Духовната околия по малко от месец.
в/ Посещение след избора и събиране на Протоколите и изборните писма и покана избраните да присъстват на изборите.
г/ Често ходене до Враца и др. селища извън диоцеза на Митрополията по църковни дела /Врачеш, София и др/.
д/ Подготовка за Връбница – бране на върба и подготовка на храмовете за празника Възкресение Христово.
е/ Обиколка на Връбница
ж/ Велики четвъртък, 12 евангелия и изнасяне на Разпятието
з/ Велики петък – сутринта изнасяне на плащаницата, вечерта – Опело Христово
и/ Възкресение Христово и Второ възкресение.
Това се извършваше във всеки един от 10-те храма и селища, за което да не ги изваждам като километри, но съм похарчил 692.39 лв. за бензин по пътни листи. За ремонт на Опел Корсата, които показваш, Марио ми помогна да го закараме в сервиза на буксир защото не беше в движение и за СЕАТ АРОСАТА, общо за двете коли – авто гърне, бензинова помпа, гума, горивна уредба, ел инсталация, ходова част, запалителна система – общо 550 лева. За бензин и за ремонти – общо 1242.39 лв.
Не споменавам другите разходи за откриване на сметка, изработване на печат, канцеларски материали и книги за канцеларията на Наместничеството.
По документите, които се намират в канцеларията на Архиерейското Наместничество, имам да вземам 17 лева, а не да дължа някому. За потвърждение на горното: Аз съм напуснал Врачанска Митрополия около 1 май т.г. Като как тъй, до сега никой не беше се сетил, че съм присвоил три хиляди лева и кой си чака заплата от мен? Отец Тодор? Отец Теодор? Или отец Златко? Защото други нямаше, а отец Борис си я получи.
Готов съм за всяка гореказана дума и сума да представя документи.
За това, че делата се влачат с години, си прав, само че никой не ме е подвел и не ме е обвинил, че съм злоупотребил.
Истината е, че заминах, защото не можех да свикна с честите преназначавания /14 заповеди за 5 месеца/ и за това че съм си взел ПОЛАГАЩИТЕ МИ СЕ две заплати без благословията на дядо Калиник. Малко си опънахме отношенията, а и ме изкараха и женкар – нещо, което не разбрах от къде дойде, но навярно е от "стара слава". А получаването на заплатите е функция от продажбата на свещи, а аз продадох такива, не чаках някой да ми даде заплата наготово. Ако толкова са ме нарочили и не искат да ми видят, защо пак дядо Калиник ме кани да се върна като клирик на Врачанска Епархия?
За твоя и на посетителите на сайта информаиция, искам да ти кажа, че още ми се обаждат настоятелите и ме питат дали да пишат, за да се върна, но винаги съм ги възпирал, защото не възнамерявам да се връщам. Какво имаш предвид, като казваш “предишни злоупотреби”? Имаш ли под ръка ревизионен акт с начет, защото аз имам Постановление от Прокуратурата, където не са били намерени никакви нередности.
От Врачанска Митрополия ми направиха проверка, и аз съм дал отчет, защото документите са при тях /при отец Тодор/. Опитаха се да не приемат някой разходи, но като им казах, че ще отидем на съд и ще се защитя, се кротнаха и повече забравиха да говорят за липси. От къде си взел тези данни не знам, ти си знаеш, но да знаеш, че си бил подведен. И ако засечеш моя период приход-разход, ще видиш, че имат да ми дават поне 17 лева, а не аз да давам отчет за 3000 лева. По-горе ти обясних къде са отишли парите и откъде са дошли.
Имах намерение да работя за благото на духовната ви околия, но явно вие не искате някой да работи. Това е и другата причина да замина. И сам виждаш, че не аз съм откраднал, а съм ощетен, не само за наличността на касата плюс 17 лева, но съм платил и застраховката на СЕАТ АРОСАТА и я оставих с пълен резервоар бензин, едно върху друго не по-малко от 100 лева, но нека да си останат за моя сметка, защото наистина и сам се уверих, че Врачанска епархия е бедна, но пък свещениците й са богати. За колата ти казах, че още като я вземах, не работеше и сигурно от стоенето е станало нещо. Ако не вярваш, питай отец Тодор и Марио и не ми преписвай и този грях.
Надявам се, че със всичко гореизложено съм те убедил в моята невинност. Относно, твоето "осветляване" на моята личност, моето служение и моите финансови нарушения, много държа пак тук да ми се извиниш, а на тези, които са ти казали да пишеш или пък са представили пред теб така нещата, повече не им вярвай, защото, ако аз съм християнин и свещенослужител и ще се въздържа да те съдя, за горните обвинения, външен човек ще ти вземе и долните гащи през съда.
Всеки има право да пише, но нека това, което излага да е правдиво и да не уронва престижа на почтени свещеници. Не съм светец, но греховете, в които ме обвиняваш, не съм извършил.
Винаги – и в Белослатинска духовна околия, и тук, съм привличал хората към храма и православието. Поведението ми с нищо не ги е отблъсквало, освен от такива злонамерени и непроверени обвинения, каквито ти ми отправяш. Не съм толкова черен; не съм злоупотребил нито при вас, нито ще злоупотребя на други места. Ако бях злоупотребил, със сигурност щях да бъда подведен под църковна или съдебна отговорност, а щом това не е налице, всеки може да види явна предпоставка за невинност. Чакам извинение.
Твой в Иисуса Христа
Свещеноиконом Веселин Димитров
Здравейте, иконом Димитров!
[b]Използвам възможността за коментар под текста, за да Ви отговоря[/b]. Наистина мога да кажа, че нямах достатъчно време да ви опозная, но съм чувал и добри неща за Вас.
[b]Ако някой ме е подвел с информацията, която съм изнесъл по-горе, наистина съм длъжан да Ви поискам извинение![/b] Но в статията нищо не съм измислил от себе си.
Този материал е написан след събеседване с църковни настоятели и събиране на информация.
Една съзнателна част от живота ми мина като служител на храма в Бяла Слатина и то без да поискам една стотинка за това. Така че имам правото ревниво да го защитавам. На този етап, след като съзнателно съм се отказал от членство в Църковно настоятелство и прочее, възможностите ми не са много.
Имате право, че от години в някои от селата не е имало служба. Но това не е зависело само от свещенството в Бяла Слатина. По празниците съм ходил на няколко пъти със свещеници, местни и приходящи, да служа по селата. Правили сме каквото можем според силите си. Така че не приемаме обвинения, че не сме си гледали работата.
Никой не е дори споменавал, служебната кола на наместничеството да е ползвана от отец Борис. През дните Велики четвъртък и Велики петък и Възкресение Вие обикаляхте по селата, а не отец Борис. Затова приех и думите, че Вие сте довели колата до това състояние.
Приемам думите Ви. [b]Ако някой наистина е искал да Ви очерни, то това остава отговорност на неговата съвест[/b].
Материалът не е поръчков. Аз просто събрах факти. Не желая да се заяждам и не с такива намерения написах статията.
Имате пълното право да заведете дело, ако желаете. Можете също да изискате от администраторите на сайта да снемат материала ми. За това имате пълното право и аз давам своето разрешение. Но това обезсмисля присъствието на Вашето писмо на първа страница. [b]Никога не съм търсил лична вражда с никого. [/b]
Кой знае, ако бяхте останали тук, може би щяхте да промените нещата.
[b]Прощавайте още веднъж за дързостта да оповестя факти, които ми бяха предоставени от служители на Църквата. [/b]
Ако желаете, ще публикувам в сайта и отговор на писмото Ви.
Искрено Ваш – Цветан Диковски
Уважаеми г-н Диковски;
Не познавам нито Вас нито свещеноиконом Веселин Димитров. Не мога да отмина обаче факта, че Вашето решение да публикувате толкова съмнителен материал е много повече от недобросъвестност. Това е просто духовна нечистоплътност, която не прави чест никому. От отговорите, които прилагате, е пределно ясно, че сте разбрали къде сте се оказали сам или с помощта на „доброжелатели”: в обрано лозе. Но не е достатъчно да се извините само на свщеника. Вие дължите публично извинение на всички нас: помнете, че помията, която сте стъкмили е ненужен баласт за сайта и е предизвикателство за толерантността на читателите.
Здравей Цветане,
Радвам се, че получих твоите извинения, които ми бяха необходими, за да се прекъсне злословенето по мой адрес. Аз ти прощавам и извинявам, Бог да ти прости, но го спомени при изповед. Знаех, че си бил подведен и се надявам, да съм опровергал нападките срещу мен. На въпросните църковни настоятели, поднеси моите поздравления и на всяка цена им предостави моя отговор. Ако имат нещо да ме питат, готов съм да им отговоря. Но да престанат да говорят по мой адрес и най вече небивалици и неверни неща, защото щом теб са подвели, представям си как умеят да манипулират другите, което е жалко за Църквата.
От храма в Бяла Слатина съм взел САМО 10 лева от едно погребение, което направих и нито стотинка повече, нито от храма, нито от требите които съм правил по домовете. Наистина района е беден и не посмях да взема стотинка за това което съм извършил като свещеник, независимо, че са ми предлагали. Боли ме за духовната околия, но бях обезсърчен от лицемерното отношение и за това предпочетох да се прибера в Бургас.
Не осъждам никого, но кой освен свещениците и Архиерейските наместници са длъжни да се грижат за благолепието на храмовете в духовната околия и с какви църковни утвари, икони и аксесоари разполагат. Навярно визираш честото преназначаване на свещеници в тези храмове? Но това не оправдава незаинтересоваността на постоянното православно изпълнение в духовната околия. Една от причините да си тръгна, което направих с охота беше и това – честото местени от енория на енория. Не мога да се сърдя на дядо Калиник, но вече е твърде късно да се променя, а и аз не бих се нагърбил с подобна мисия към Него.
През празниците колата беше карана от отец Борис, и аз няма защо да ви лъжа. Аз обикалях с другата кола, а той с Опел Корсата. За това, че са ме очерняли, то се вижда, а за тяхната съвест не можем да говорим, защото май такава при тях отсъства, но Бог да ги съди, аз съм им простил.
Но не разбрах, защо, и по какъв повод си написал материала. Ти ми имаш емайла, защо предварително не ме попита, а сляпо си се доверил на ЛЪЖЛИВА ИНФОРМАЦИЯ предоставена ти, вероятно от лъжливи и злонамерени хора. Тези служители които са ти предоставили материала, нека чрез теб да ми се извинят и повече не само спрямо мен но и спрямо други свещеници и служители да не предоставят НЕВЕРНИ ФАКТИ, защото се излагаме като служители на Църквата, която е “стълб и крепител на истината”/1 Тим.3:15/ а не лъжлива и клюкарска институция.
Да може и искам моя отговор да го поместиш на твоя сайт и да ми го пратиш за да следя новините около теб и от теб.
Простил ти
Твой в Иисуса Христа
Отец Веселин
Цецо, тази дивотия ли беше превеликото ти разследване, което много искаше да бъде публикувано във вестника, в който работя?! Това не е разследване, това е клюка от агенция „Една жена каза“. Жалко за претенциите ти
миряни и клир трудно работят за църквата-поредното доказателство.
Бях свидетел на подобно нещо.черковни настоятели на които нито един поп не им угоди и срещу всеки се съчиняваше по нещо лошо.Най-странното е ,че въпросните настоятели,пълни лаици, не можеха да кажат даже 10-те Божии Заповеди, нито Символа на вярата,нито имаха някакво православно съзнание, нямаха никакви ясни критерии какво трябва да прави черквата и какво не….и така си измисляха разни правилца и пъдеха с хули всеки поп?!
Сигурна съм, че на много места е така.затова мисля
че статута за настоятелствата трябва да се преразгледа
в полза на грамотните верово и добронамерените.
Запознах се с Цветан преди повече от 10год.и отогава не съм го виждал,но съм убеден в неговата добросъвестност и чисти наме рения.Добър отговор е дал и отецът(когото нямам честта да познавам),но макар и дребнаво звучащи тези отчети са полезни и те са нужни особено пред енорията.Ето в това мисля е ползата от тази дискусия-да помогне на нашия клир да дискутира да се отчита.Защото пред Бога отговор ще даде бсеки,но дотогава какво,да живеем с недоверие,с гузна съвест,със съмнения?
Ако съгреши против тебе брат ти, иди и го изобличи насаме; ако те послуша, спечелил си брата си; ако не послуша, вземи със себе си още едного или двама, та с устата на двама или трима свидетели да се потвърди всяка дума; ако ли пък не послуша тях, обади на църквата; но, ако и църквата не послуша, нека ти бъде като езичник и митар…
Диковски, това чел ли го? Всъщност, ти не си от четящите. Чукча не читатель, а писатель.
Това нещо журналистиката не е лесна работа, както някои си мислят. Нещата трябва да се проверяват и винаги трябва да имаш становищата на двете страни. А не просто да се слушат махленските клюкарки.