Светият Синод огласи становище по Закона за трансплантациите

Българската православна църква разбира проблема за донорството и трансплантацията на органи, тъкани и клетки и значението му като елемент от нашата съвременност, реализиращ непреходните човешки надежди, пораждащ още по-големи очаквания, но и налагащ неизбежни предпоставки.
Желанието на човека да разшири границите на земния си живот е благословено от Православната Църква, виждаща в това възможност за покаяние, добри дела и духовно развитие, изпълнение на божествения призив “бъдете свети, защото Аз (Господ, Бог ваш) съм свет” (Лев. 11:44).
Мъдростта на Свещеното Писание ни учи, че човекът е “венецът на творението” – “образ и подобие” на божествената Личност, – и в изпълнение на своето предначертание той е връзката между Твореца и творението. Човекът е отражение на божественото, защото създанието говори за своя Създател. Най-съвършеният дар, даден в притежание на човека от безначалното и безгранично Битие, е неговата свобода. Свободата е независим акт на волеизявление, дарена на човека като духовно същество. Човешката личност притежава от самия Бог правото самостойно да насочва своята воля към приемане или отхвърляне на решения. Всичко, което засяга живота, смъртта и духовния образ на човека, предполага драговолно изразяване на индивидуална позиция.
Без свобода любовта не съществува, а “Бог е любов” (1 Иоан. 4:8).
Българската православна църква възприема донорството, и в проекция – трансплантациите, като изява на любов, като вид алтруизъм. Да обичаш означава безкористно и безрезервно себеотдаване, така както Всемогъщия по неизмеримата Си милост е изпълнил света с благà за всички – „Благ е Господ към всички, и Неговите щедрости са върху всичките Му дела” (Пс. 144:9). Донор означава “дарител”, събрат, който дарява не просто орган, а живот и надежда. Даряване означава осъзнато, ненасилствено и свободно взето решение. Да дариш означава да проявиш обич и съпричастие.
В човешката любов говори Всевишния.
Извън свободната воля решението никога не е автентично. Съгласието е неприкосновен акт на личността, израз на нейния индивидуален избор. Ето защо налагане господството на чужда воля, която “подразбира” личната, е недопустимо. В този случай “подразбиране” заявява интерес и Църквата го отхвърля като морално неприемливо, защото то опорочава съгласието. Извън съзнателното съгласие няма акт на даряване.
Църквата отстоява своето учение, че човекът е уникална и неповторима идентичност: психотелесна свързаност между вечната му душа и неговото тяло, а не просто биологична единица. Човекът не е предпоставка на себе си, неговото съществуване е дар от Бога. И въпреки че животът е даден на човека така, че той да притежава правото дори да го дари на своя ближен като саможертва пред Всемилостивия, човешката душа и човешкото тяло принадлежат единствено на самия човек и на Бога.
Православната Христова Църква никога няма да признае на другиго правото да бъде Вседържител, защото Притежател на това право по природа е само Един – “Творецът на небето и земята, на всичко видимо и невидимо” (Символ на вярата, чл. 1).
Законодателното приемане на принципа “съгласие по подразбиране” учредява изразяването на несъгласие като единствено възможна действена личностна позиция спрямо донорството и трансплантациите. Българската православна църква смята, че донорството и трансплантациите се нуждаят не от допълнителен обществен негативизъм, а от обществено приемане, защото ако те не бъдат активно осъзнати и приети, то как ще се утвърдят и функционират?
Тенденцията за развиване на трансплантациите, насочена единствено към практическото осигуряване на донори, трябва да бъде ориентирана и към развиване на донорска култура. По този въпрос държавата ще получи духовната и практическа подкрепа на Православната Църква, но да се мисли, че тя ще приеме убеждения, чужди на Неговия Дух и учение, е невъзможно.
Българската православна църква отхвърля идеята, че религията трябва да се разглежда като дистанциран компонент, извън сферата на която и да било човешка дейност, и още по-малко – извън сферата на медицината. Вярата е съвкупност от ценности и произтичащи от тях принципи, които са фундаментални, а не второстепенни за човешкото съзнание. Във всяка дейност на човека, разгледана и в нейния чисто практически аспект, нравствеността не отсъства, а функционира като регулатор.
Опитът да се покаже моралът единствено като “целесъобразност” е липса на морал.
„Почитай лекаря с чест според нуждата от него, защото Господ го е създал, и лекуването е от Вишния“ (Сир. 38: 1-2).
Когато отделяме медицината от християнската етика, това я превръща от познатото хуманно служение на човека в една индустрия за здраве, продаваща своя продукт на онзи, който може да отговори на цената му. Това е преследване на евгенични цели чрез сегрегация на икономическа основа и Църквата безусловно го осъжда. Православната Църква не приема “хуманност” с комерсиални устои и нравствеността – като утилитарен рационализъм.
Фундаменталният принцип на човешката цивилизация е нейната социалност.
Човекът е социално същество.
Българската православна църква не приема, че незаявеният отказ трябва да се тълкува като съгласие, защото липсата на отказ, освен на възможно съгласие, може да се дължи и на множество други причини – като неинформираност, липса на възможност за волеизява, не на последно място – липса на взето решение, и на много други. Ако един гражданин, който още не е определил своята позиция по въпроса за донорството, изпадне в мозъчна смърт и, естествено, повече не може да направи това, то кой и с какво право ще “подразбира“ неговото съгласие? Социалните връзки у нас са силно увредени и какво ще се случи, ако семейството остане неизвестно или не бъде открито „в разумно кратък срок“?
Оскверняването на смъртта е оскверняване на живота и между двете граница няма.
Освен при даряване на органи от живи донори, във всички останали случаи задължително се спазва принципът “анонимност”, за да бъдат защитени от комерсиализация донорството и трансплантациите. Гаранцията на анонимността е заложена както в международно приетите етически стандарти – Международния кодекс на медицинската етика и Декларацията от Женева на Световната медицинска асоциация, така и в предвидената за целта от българския законодател разпоредба на чл. 8 от Закона за трансплантациите: “Забранява се разпространяването на данни, позволяващи идентификация на донора или реципиента”. При наличието на всички тези международни и държавни гаранции, как се стигна дотам, че медиите често оповестяват имената на донори и реципиенти?
Донорството в България е напълно компрометирано, щом не представлява проблем репортери да се добират до лични данни за него. А нима ще е проблем за друг, за когото това е въпрос на живот и смърт или на съществен финансов интерес?
Как ще се гарантира принципа на “информираното несъгласие” по отношение на ромското малцинство, където се наблюдава ужасяваща неграмотност, смъртоносна мизерия и демонична търговия с човешки тела и човешки същества? Как ще се гарантира при децата, лишени от родителска обич и ласка? Как ще се гарантира при децата и възрастните с ментални увреждания, подложени на систематично умъртвяване? Как ще се гарантира при бездомниците и кой знае техния брой? Една немалка част от тези хора дори нямат лични документи и за държавата те не съществуват. Изтребление, рожба на алчността и бездушието, завършва с разпродажба на труповете. Кръгът е затворен.
„И видях, и ето сив кон, и върху него ездач, чието име беше смърт; и адът следваше подире му“ (Откр. 6:8).
В параграф 27, ал. 1, от преходните и заключителни разпоредби на приетия закон е предвидено: „Министерството на здравеопазването информира българските граждани по достъпен начин за условията и реда за вземане и присаждане на органи, тъкани и клетки в срок до 31 март 2007 год“.
Информиране?!
По повод официалното изявление на ръководството на Тъканна Банка „Остеоцентър България“, публикувано във в. „Стандарт“ от 31 август 2006 г. и в. „Дума“ от 1 септември 2006 г., в което се споменава, че в научно-обществения съвет на ЕАТА фигурират „и висши представители на Българската православна църква“, Светият Синод на БПЦ категорично заявява пред Бога и пред българския народ, че никога не е упълномощавал никого да представлява Църквата в структурите на Евроатлантическия трансплант алианс.
Като отправя своя апел към изконната вяра в доброто у всеки един от нас, Българската православна църква декларира, че в рамките на своята божествена мисия си запазва правото на действие с всички легални средства с цел защита на човешката същност и съвест.
изключително приятно изненадан съм от изразената позицията на БПЦ; няма какво да се добави според мен, освен може би това, че няма никакви механизми с които би могло да се влияе върху законодателя в тази област.
Сега ако измъдруват и позиция относно агентурчиците и сътрудниците на ДС В БПЦ – цена няма да имат!
Хвала!
Напоследък се наложи да прочета новогодишното приветствие на т.нар. Св. Синод пред микрофон. Не знам кой го е написал, но е идиот. Този текст въобще не може да се прочете. Всяко втора дума започва с „добро-„. Толкова „добро“, че накрая става става едно безкрайно „зло“. И какво отчитат през 2007 г.? Чествания на княз Борис І и св. Йоан Златоуст, проведени от други. Параван за пълно бездействие, равно на престъпление.
q neka sinodalite kajat sega za novata hirotoniq,zasto q kriqt,a? na 20.01.08,ste e narechenieto i na 21.01.ste e samata hirotoniq,na arhim.Daniil ot nevrokopskata eparhia,koito e samo na 29 godini,a i go obvinqvat ,che e uchastval v edno nesto-za edin svestenik,koito zagina po edin nachin,vse oste nqma nikoi osyden,i za tozi otec ste se vika-Dostoin i, aksios…ha chestit nov episkop /poslushen nai veche./na BPC
Според Апостолските постановления, кн. 1, минималната възраст за хиротония на епископ е 50 години. Допускат се обаче изключения, при които много способни кандидати с извънредни умствени и нравствени качества се ръкополагат и по-млади. 123-та новела на Юстиниан намира за възможно да снизи изискваната възраст за епископ до 35 години, а 137-та новела дори я намалява до 30 години, което е прекалено. Епископ на 29 години е абсолютно незаконен.
a otec Boris ot bachkovo oste chaka hirotoniqta si,no toi mai ne e poslushen/ne im e ugoden/,ta nema da q dochaka,te kogato sa stavali vladici,dali sa bili doistoini i dali sa bili s chista syvest…
P.S-kolko oste mnogo arhim.ima v Cyrkvata,no…
За съжаление в БПЦ кариера се прави не от способните. Архиереите имат определено афинитет към елементарни и малограмотни хора. Дразнят се от способните и ги унижават всячески.
Политический журнал Дмитрий Данилов 18.12.2007
В космос или под землю?
„Политика молчания“ угрожает новым расколом Церкви
В окрестностях села Никольское Бековского района Пензенской области случился частный случай апокалипсиса. В селе, чье „говорящее“ местное прозвище Погановка с легкой руки СМИ теперь уже знает вся страна, около 30 человек ушли в подземный затвор, ожидая конца света, который должен состояться, по их расчетам, 8 мая 2008 г. Довод один: „антихристова власть на дворе“, потому что присвоение человеку номера ИНН – печать антихриста.
http://www.politjournal.ru/index.php?action=Articles&dirid=103&tek=7779&issue=210
Вот мнение диакона Андрея Кураева:
„Поражает контраст между тревогами прихожан, изрядной части монашества и части приходского духовенства с неизменно-юбилейным благодушием церковных верхов. Поражает несоответствие между многократно, постоянно декларируемой тревогой низов и крайне редкими реакциями со стороны церковного „официоза“. Озабоченность, которую разделяет большое количество прихожан и духовенства, никак не становится болью епископата нашей Церкви“.
http://www.newizv.ru/news/2007-12-18/81783/
Становището е малко неясно на места, но тенденцията за активизиране на Синода през последно време е положителна и трябва да се подкрепи. Добре е, че Църквата започна да се изказва по болезнени въпроси, вълнуващи обществото.
НЕ разбирам само едно.Църквата Светска ли е или Христова.Не съм очаквал и такова становище от страна на БПЦ.Явно всички трябва да си ходят вкупом,те са всичко друго но не и Христови служители.
Добре ли ти плащат да пишеш тук някакви смешки или просто нямаш представа в момента какво говориш и какво е това Църква? Какъв ви е проблемът на вас? Не можете да понесете факта, че Църквата говори истината? Ако сте пропуснали да се осведомите на нея това й е първото задължение и грижа – именно това. Изглежда не можеш да се стърпиш да не ни покажеш блестящо малоумие, а Виктори? Интересно какво „становище“ си очаквал, при положение, че Православната Църква, където и да се намира тя, приема единствено „съзнателното съгласие“ за донорство. А не очакваше ли да се издаде друго Евангелие, дето да ти харесва повече от това на Христос, а палячо? Че на всичкото отгоре взе и да раздаваш оценки. И кое оценяваш – липсващия ти мозък ли? Добре е, че питате и се интересувате и от досиета, само че цялата ви държава се управлява от хора с досиета и престилки (с пергели и триъгълници), а това не виждам да ви вълнува особено. Нито пък нещо да питате, лицемери. Та „не разбирам само едно“ Виктори, без мозък ли се роди или го загуби впоследствие.
На тебе и на хора като тебе достойна ли ти изглежда ,позиция от Светски характер да бъде изразена от страна на БПЦ,че ни е даден Свободния избор всеки знае.Ролята на всеки Духовник в да показва пътя към БОГА ,от тук на татък сам си направи извода за ролята на БПЦ.Която е оставила миряните сами да се оправят,да направят своя избор.По скоро Духовния клир се е превърнал в слуга на Света .следвайки користните си интереси.И не на последно място е обвинението, че са доносници ,Висшите Духовници.И като такива отдавна трябваше да са в историята.За да дойдат достойни хора ,които ще защитят интереса на Църквата.А това дали съм луд, остави друг да прецени,ти не си подходящия.Успех от мене.
Позиция по въпроса за трансплантациите имат и Еладската Църква (и на този сайт я има), и Вселенската патриаршия – която, апропо, трябва да се счита за Позиция на Светото Православие. За теб „и за хора като тебе“ тези Църкви за „светски“ ли се смятат??? Същата Позиция има и Руската Църква, значи и тя е „светска“? Ами то за теб и „за такива като тебе“ значи няма Църква бе симпатяго? Съвсем друг ви е проблемът на вас – не можете да търпите Живата Църква на Живия Бог – това ви ужасява. И толкова ли не можеш да видиш как сам си противоречиш? Ако ролята на всеки духовник е „да показва пътя към БОГА“ – ти тази „роля“ (много показателен термин за твоето мислене) как я осмисляш? Явно само като някакъв театър. Грешиш, много грешиш. „Аз затова се родих, и затова дойдох на света, за да свидетелствувам за истината; всякой, който е от истината, слуша гласа Ми“ (Йоан 18:37). Това са думите на Самия ГОСПОД ИИСУС ХРИСТОС. Не може да служиш на Господа, а да нямаш нищо общо с Неговата Истина. Благодаря от цялата си душа на Бога, че ми даде да видя с очите си вашия ужас пред Истината Му, сатанисти. „Страшно е да попадне човек в ръцете на живия Бог!“ (Евр. 10:31). И вместо да скимтите и да се мъчите да се оправдаете с някакви смешни и безумни глупости, покайте се! „Osteotech Inc.“ не спасява, а ще ви заведе в ада. Покайте се!
Това кой ще бъде осъден за Ада ,не се знае.И като адвокат на БПЦ вземи прочети БИБЛИЯТА,и ще е добре да цитираш мястото където това е разрешено т.е. трансплантациите.Межди другото там се казва да не се експирементира с разстения и животни за създаване на нови сортове,породи.А ти Драги ми адвокате на БПЦ,ми говориш за трансплантаций,не приемайки решенията им като СВЕТСКИ . Като адвокат на БПЦ и абортите ли приемате. отговора се подразбира,след 17 години демокрация и мълчане по въпроса .Успех от мене.
Ако си йеховист и не приемаш трансплантациите, че и кръвопреливането, защо просто не си го напишеш открито. Аз не съм адвокат на БПЦ, да си адвокат на Църквата означава да си адвокат на Бога, а Той не се нуждае от такива. Нека хората като четат форума сами да преценят. А ти как така пък стана прокурор срещу Църквата? Не ми е ясно. След като Православната Църква за теб е „светска“ защо изобщо пълниш форума с безсмислиците си?
Всеки човек се ражда и след време разбира че ще си отиде от този си жовот.Ти едва след като си отидеш ще разбереш кой съм в действителност.Истината е че хората са разделили Евангелието,което Вие не приемате.Твърдейки че сте Новозаветни.КОЙ отмени Закона БОЖИЙ в такъв случай.Истина е че на ВЯРВАЩ ЧОВЕК не му е необходим .но за такива като тебе ,трябва да се съобразяват с него.В противен случай невярващите сте ВИЕ.Успех ти желая.