Иконописта
Търсенето на изконното в човешката душа, желанието за познание на Истината, това са нуждите, на които Църквата трябва да откликне в проповедта си. Една от основните форми на проповед е иконописанието: „Това, което словото предава чрез слуха, иконописта го показва мълчаливо чрез изображението” (св. Василий Велики). За съжаление, в нашите църкви между древните иконописи нерядко се забелязват изображения, които не само не са в синхрон с тях в естетическо, но и най-вече – в канонично отношение. Строгите канони на Православната Църква, постановени от светите отци, се отнасят и до иконописния канон. Затова както не могат да бъдат променени Светото Писание и Богослужението, така не трябва да се променя и иконописния канон. Друга форма на „иконописание” са приели уличните художници. От комерсиализъм, незнание или безбожие те състаряват копията на рисуваните от тях образи, като унищожават ликовете на Светиите чрез изгаряния, начупвания и други кощунствени деяния. Още по-лошо е обаче, че много от тези „изображения” попадат в ръцете на непросветените вярващи, а много често и в Божиите Храмове. Но не е чудно това невежество, когато много новопостроени храмове приемат форми от протестанските „молитвени домове”.
А иначе добри художници поради непознаване на каноните внасят „нововъведения” в изписването на храмовете. Създават се нови „стилове” в храмостроенето и иконографията, нещо недопустимо, както като да се създаде „нов стил” в Богослужението. Всичко това обезпокоява, но и ни кара да се замислим за нуждата от просвещаване на православния християнин в познаване на православната иконопис, чрез която, както и чрез словото да отстояваме Православната вяра. „Когато започнем да потъваме в стихията на този свят и станем земни, ние загубваме от погледа си спасителния път, който ни сочи Църквата. Но тя самата никога не го загубва и постоянно ни напомня за него със своите богослужения с гласа на своите събори, с гласа на своите йерарси или просто на своите верни” (Л. Успенский).