Теофан Критски – монах и зограф



Може да харесате още...

9 Отговори

  1. Никола Владиков каза:

    „Без съмнение работата на Теофан е характеризирана с благородство, елегантност, духовна дълбочина, аскетизъм, изразност и идеализъм. Неговото изкуство остава вярно в голямата си част на византийския идеализъм“
    Византийската икона не е ли реална, а не идеална? Защото двете неща се противоположни.

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Куче се причащава в Канада –
    http://www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=79020

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Владиков,

    Нещо си объркал, но не си единствения. Иконата, както и самият Бог, е едновременно реална и идеална. Реална със своята предметност, но идеална със своя сюжетност и благодатност.

    Теофан е късен зограф, рисува в мрачна, потискаща тоналност, формите му се вече огрубени. За мен върхът на православното изкуство е гениалният Панселин, който е създал стенописите в църквата на Протатона на Атон в началото на ХІV век.

  4. Никола Владиков каза:

    Дон Кихот,
    Не мисля, че съм се объркал. Иконата, в никакъв случай не е идеална, защото ако беше идеална, нямаше да бъде реална. Ако тя е идеална, тогава не ни води към Бога, а се превръща в идол.(идеален)
    А и ако имахме идеалната икона или икони, защо тогава иконографите „си губят времето“ да рисуват икони, а не възпроизвеждаме „идеалните“ образци?
    Историята ни показва че сюжетността на иконите с цялото и развитие, и промени който е имала и който ще има, въобще не е идеална. А за благодатността само Бог знае колко е идеална, а не ние, по наша идея.
    До колкото съм запознат, идеите, идеализма имат платонически корени, и в крайна сметка водят до дуализъм. А и не се сещам някъде в Свещеното Писание, или в съчиненията на светите отци да използват тези думи-идеална, идеализъм
    Не е казано“ Станете идеални, както е идеален вашият небесен Отец“ А е казано „Станете съвършени както е съвършен вашият небесен Отец.“

  5. Никола Владиков каза:

    И ако една икона е идеална, това означава че няма къде повече да се отиде, и че това е последната икона. И понеже е идеална, вече няма нужда от динамика, тя е статична във вечността. Идеална сама за себе си, без да има някакво отношение и отговорност към бъдещота иконография. Тоест, без да е част от изписаното иконогравско предание, което е било и което ще бъде, е като негов край.

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Това се нарича дървена философия. Какво означава „идеал, идеалност, идеализъм“? Пак повтарям, че иконата е прлесечна точка между вертикала и хоризонтала, между божественото и човешкото, между метафизичния прототип и човешката направа.

    Нищо лошо няма в дуализма, ако е умерен, както е в неоплатонизма и християнството. Именно дуализмът прави възможна иконата, защото при нея съществува онтологично различие между Изобразявания и изображението. Ако има сливане между тях, не може да има икона или християнство, а индуизъм в стил Адвайта Веданта.

    Но ако дуализмът е краен, както в някои коментари на иконна тема, тогава вече става опасно. Прочетете книгата:

    http://www.books.bg/books/313/131787.html

  7. K. Konstantinova каза:

    По отношение късността на зографските прояви на Теофан Кристки, мрачната и потискаща тоналност и огрубени форми : Какво значи късен зограф? Спрямо кое е късен?
    Не съм съгласна с твърдението за мрачна тоналност. Няма такова нещо, както няма и огрубени форми. Работите му се открояват точно с обратното. И Теофан Критски и Панселинос са майстори. Просто са представители на рзлични школи.

  8. Никола Владиков каза:

    Това е вярно че, иконата е пресечна точка между божественото и човешкото.(и всичко сътворено е пресечна точка между Бога и човека.)

  9. Никола Владиков каза:

    Добър пример за дървена философия, Личността Христос да се мисли като „метафизичен прототип“ и раждането на една икона единствено като човешка направа.
    А дуализмът – двуначалието го въвежда Адам, с изборът си да вкуси от плодовете за познаване на добро и зло и този термин не би могъл да ни разкрие някаква истина за християнството, а ще е по подходящ за някоя секта или философска система.