В търсене на художествената логика на иконата
Със статията на Венета Дякова ви представяме най-новата книга „Основи на църковната живопис“ в каталога на издателство „Омофор“. Мащабният труд на Тодор Митрович може да се закупи с 30% отстъпка на щанд 423 на издателство „Омофор“ на Коледния панаир на книгата в НДК до 14 декември.
В поредицата си книги, свързани с православната икона, издателство „Омофор“ прибавя и поредната – току-що излязлата от печат книга „Основи на църковната живопис“ от Тодор Митрович (превод от сръбски език). Авторът е художник и преподавател по иконография в Белградската академия за иконопис и консервация към Сръбската православна църква. През 2008 г. (тогава като магистър по изкуство) Т. Митрович е участник в Международния иконографски семинар в София.
Книгата на Тодор Митрович „Основи на църковната живопис“ е написана в духа на опитите за семиотичен анализ на иконографското църковно изкуство, разглеждано като своеобразна „знакова система“, поддаваща се на семантично и структурно изследване.
Широката обхватна рамка на книгата (седем глави) предлага на читателя интересни навлизания както назад в хилядолетния живот на уникалното църковно изобразително изкуство, така и в семантичната структура и принципи на иконописното наследство (фрески, мозайки, икони), в зографските практики и методи на старите майстори-иконописци, а също и в художествената логика на средновековното църковно изкуство въобще.
На тази книга можем да погледнем и като на своего рода „наръчник“ – сам авторът я предлага на студентите по църковно изкуство. В поредица страници са обяснени и илюстрирани най-важните етапи и стъпки, подходи, цветови решения и пр. в постигането на иконния образ – според нормите и технологията на средновековните майстори зографи.
Когато вземе в ръце тази книга, читателят ще бъде изненадан и завладян от множество нейни особености: още от образа, който те гледа от корицата; после – от своеобразния стил на авторовия текст, от вертикално разположените по страниците бележки и др. Несъмнено изцяло потопен в прекрасния свят на иконографското художество, сам той и изследовател, и художник на икони, Тодор Митрович балансира между традицията и иновацията, между почитта към старите майстори иконописци с тяхната опитност и изключителни постижения и – тежненията към обновление на иконографския метод, каквито усилия, разбира се, съществуват, но не всякога са безспорни или приемливи. Да споменем тук и вълненията на автора, че храмовото изкуство очаква обновление, разбира се, под санкцията на богословската каноничност на Църквата.
И още едно достойнство на книгата: обилният илюстративен материал от скици, цветови детайли, стенописи, мозайки, икони, идещи от древността на църковното „богословие в образ и цвят“.
Книгата „Основи на църковната живопис“ дава повод за множество въпроси и грижи, за да се запази и пренесе в бъдещето това уникално достояние на Православието – православната икона в цялата й благословена красота и пълноценност, пред която и следващите поколения да могат, гледайки „през образа“, да се покланят на първообразите на светостта.