Етосът на литургичното изкуство



Може да харесате още...

9 Отговори

  1. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Старостилството като бяс –
    http://www.dveri.bg/content/view/11170/97/

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „Християнинът“ Борисов –

    „За трагедията с Лех Качински
    Аз винаги съм вярвал, че има и карма и че има места, които събират цялата негативна енергия като Катин. Прокоба някаква. „

    http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2010-04-12&article=320736

  3. Статията на Янарас показва, че съвременната православна философия, както и други дейности на човешкия талнат не могат да не се залепят и да не говорят за материалното. Светът на технологиите означава свят на знанието на занаята, както ще се преведе от гръцки технология. Той е следствие от Революцията – унищожаване на духовенството и аристокрацията и даване на власт и възможност на реализация на други обществени групи – занаятчиите и селяните. С Революцията се променя както идеята за висше знание, така и идеята за образование и главна тенденция в развитието на обществото, което става занаятчийско, т.е. стреми се към развиване и поддържане на технологиите, които поставени като база на обществените отношения, най-вече икономиката, водят народите по новия път на светлото бъдеще. Идеята за седемте свободни изкуства и за словесността като съвършена форма на знание изпада от тази схема. А без слово не може да се разясни функцията и смисъла на материята – иконата и др.вещи в култа.

  4. Идеята за технологията като водеща обществена сила е на практика революционна и тя вижда в развитието на главно на материалните науки и тяхната философия път към по-добро бъдеще на Земята. Смата идея за революция се крепи на основанието на експлоатацията на хората от страна на аристократите и духовенството, които си живеят живота без нищо да дават на народа и които злоупотребяват с властта си от знание и сила, които по силата на невежеството на човека и неговото първоначално състояние на тепърва опознавания свят те притежават. Затова трябва да има нов ред – отрудените, обременените, хората, които имат знания и култура които не са признати от властващите трябва да получат шанс да влезнат в знанието, властта над обществото и да получат право да се разпореждат с ресурса на общността. В този смисъл са проведени революциите навсякъде по света. Затова БПЦ, ако не участва в идеята на революцията следва да се замисли над нейните мотиви да направи нещо, а не да се ослушва като свиня в тикви.

  5. Революционността с нейната материалност, занаятчийство, резки промени на обществения строй и въздаване на справедливост и въздездие на ограбените, отрудените и обременените е много популярна сред българите и нито започва, нито завършва с комунизма в бедна България, където обществена почит синкретизира култа към революционера и светеца. Това обаче, което разруши комунизма с неговата революционна технологична идея е отварянето на класически и хуманитарни езикови гимназии през късния социализъм и промяната на трактовката на комунистическата хуманитаристика, съпроводено с внос на по-добра материя и технология от Запада. И БПЦ следва да се замисли над революционния дух на българското героично общество и да каже какъв дял има днес в развитието на свободните изкуства и способността за словесност, които на практика контестираха комунизма.
    http://www.bg-history.info/5088/Za-niakoi-ot-znacheniiata-na-istoricheskoto-poznanie-v-Bulgariia-.html
    http://forum.tisitova.com/viewtopic.php?f=1&t=259

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Тук Чингиз първо оплюва „духовенството, които си живеят живота без нищо да дават на народа“. Търтеи и паразити – квалификации, познати до болка от арсенала на сталинистката пропаганда.

    „БПЦ… не да се ослушва като свиня в тикви.“ Сравнението между нашата църква и свиня предполага, че и нейните членове са мръсни свине.

    Можем да имаме всякакви грехове, но такива обидни епитети определено не заслужаваме. Но защо този уж православен сайт допуска разюздани коментари от атеисти и комунисти, които съблазняват мнозина, и не блокира достъпа им?

  7. Дон Кихоте,
    Претани да ме клеветиш и да тълкуваш изопачено думите ми, защото не подобава на православен духовник и учен да манипулира и да търси под вола теле, както писаха за теб преди време в някои коментари в православие.бг. Първо сравнението между нищо правенето на БПЦ и свинята ми дойде някак си онагледяващо, но не съм искал и не мога да кажа,че в БПЦ са свине. Познавам добри духовници, прекрасни миряни, добри вярващи, които не мога да обидя по никакъв начин. Второ, като говорим за правене на нещо искам да те попитам къде са православните университети, православните гимназии, православните болници, православните сиропиталища, православните старчески приюти, ангажимента към бедните и низвергнатите, помощта към неудачниците и подкрепата на слабите – само литургии, треби и молитви. Разбира се периода на комунизма е извителна бележка, но вече минаха 20 години от промените и трябва да има някаква дейност по Христа и апостолите. А твоят напън да забраниш свободния коментар е нелеп.

  8. Ф.Николов каза:

    в предните си три коментара chingis чудесно описва процеса на световно опростачаване, изравняване и свеждане/превеждане на всяко високо качество до нуждите, мерките и удовоствията на средните образовани членове на обществото, от което е видно, че разтварянето за образование и култура води до механични хуманистични процеси за обгрижване на колкото се може повече ближни, но не и до високо качество, „революцията“ навсякъде мери с аршина на това, което непосредствено може да прецени като ценно и превежда всичко високо или като ненужно, или се стреми да го направи понятно за масовото съзнание и в крайна сметка го обезценява; затова както държавата не е добър стопанин, така и „народът“ не може да създаде висока култура, а народна култура, в България има [u]само[/u] народна култура и религията в това число я обслужва по перфектен начин; има Филип Кутев, няма Фредерик Шопен, а колко е важно да има [u]над[/u]-народна култура – няма нужда от пояснения.

  9. Ф.Николов каза:

    [quote name=“chingis“]… като говорим за правене на нещо искам да те попитам къде са православните университети, православните гимназии, православните болници, православните сиропиталища, православните старчески приюти, ангажимента към бедните и низвергнатите, помощта към неудачниците и подкрепата на слабите – само литургии, треби и молитви. [/quote]

    тука съм съгласен на 100%, и ако някой може да разясни или от портала да намерят православен богословски текст, където да се говори за [u][b]лична отговорност[/b][/u] във всеки аспект на понятието, а не само за „съборен дух“, литургийни преживявания и мистично съзерцание, ще съм много благодарен и съм убеден, че ще стане ясно защо в православието не се набляга на тези важни неща, както е в католическите страни.