Деян Николчев: Ако булката е с дете, църквата ще я накаже
– Доц. Николчев, известно е, че преди Коледа венчавките са забранени. Възможно ли е църквата да направи изключение, ако двама влюбени много напират да се оженят?
– Църковните венчавки не се позволяват около големите църковни празници – през Великия пост, Богородичните пости, Коледните празници. За да се улесни частният живот на вярващите обаче, Светият синод е направил едно изключение. В дните от 26 декември до 4 януари свещенослужителите по места могат да позволяват по изключение сключването на брак. За това не е нужно да се обръщат за разрешение към архиереите.
– Факт е, че вярващите християни и техните благословени от Бога съюзи наистина носят щастие. И то не само в човешкия, но и в Божествения смисъл. Ако човек вярва, бракът му ще е благословен.
Църковният брак е тайнство. В него липсва материалният елемент. Гражданският брак всъщност е един договор, обещание между мъжа и жената, че ще живеят съвместно при определени условия. Докато чрез извършването на тайнството брак, на венчавката, Божията благодат освещава младото семейство и прави мъжа и жената една плът, една своеобразна единна духовна същност на венчалната двойка.
– Как се приемат в църквата бременните булки?
– Каноните не допускат бременни жени да сключват брак. Църквата обаче обикновено допуска венчавка след раждането, като налага известни епитимии, т.е. наказания на жената и на мъжа.
– Какви са наказанията?
– В първите векове епитимиите са били по-строги с оглед църковната дисциплина: те варирали от налагането на строги пости, до предписването на стотици поклони на ден в продължение на месеци, дори години наред. В днешната практика наказанията са доста по-меки. Всеки свещеник обаче сам трябва да решава какви да бъдат те и колко строги. Една от причината за това е, че нашата Българска православна църква няма в устава си обособен отдел, отнасящ се до брака и семейството. Подобни правила обаче са нужни. Защото сега, когато даден свещеник се опита да вземе решение, например за налагане на наказания, и се ръководи само от каноните, може да влезе в противоречие с гражданските закони.
– В какви случаи църквата допуска разводи?
– Българската православна църква приема и четвърти брак. Това е прецедент, защото за всички поместни православни църкви важи правилото, според което вторият църковен брак е разрешен при определени условия. Третият може да се разреши, но също при точно определени условия и наличието на сериозни причини за него. Четвъртият брак обаче е строго забранен. Развод се позволява в случаите, когато са налице уважителни причини. Такива в миналото са се смятали например оскверняването на брака посредством прелюбодейни връзки, непристойното поведение на мъжа или жената, малтретиране в семейството и т.н. По-късно причините за разрешаване на развода постепенно са се разширили и към тях се прибавили и други, например влизане в затвора за десетки години, при психични заболявания, заговор срещу царя и други.
– Как гледа църквата на съжителството на семейни начала?
– Православната църква не може и няма как да одобрява подобни незаконни съжителства. Те се считат за грях.
– Напоследък се водят дискусии дали у нас да бъдат разрешени бракове между хомосексуалисти. Как гледате на тази идея?
– Хомосексуалните бракове най-вероятно ще бъдат узаконени от нашата държава, както стана и в Чехия неотдавна. Църквата обаче също трябва да изрази ясно своята позиция. Личното ми мнение е, че тя трябва да е търпима към такива социални различия в живота на хората с оглед спазването на основните човешки права. Но в същото време църквата трябва открито и ясно да изразява православната позиция, че не може да приема подобни съжителства.