Канонизацията на жертвите от кланетата в Батак и Ново село през 1876 г.



БЛИЗКИ ТЕМИ:

15 коментара

  1. Petar Gocev каза:

    Браво на БПЦ за тази канонизация. Наистина това е чудесно нещо. Сега остава и да се задвижи въпроса за връщане на Светоотеческият календар по Юлиянски стил. Та да можем и ние да празнуваме с останалите православни наши братя, които са около 80% от православните. По този стар стил се служи в Русия, Сърбия, Македония, Грузия и на някои други места, вкл. и на някои места в България с благословията на местния владика. Ако това стане, нашата Църква ще направи велико Богоугодно дело и ще „покрие много грехове“. Дай Боже.
    Защото синода на Фотий е еретически, затова е време БПЦ да ни обедини с връщането на истинския календар. Не е редно да празнуваме някои празници, в т.число и самото Рождество, заедно с папистите. Всеки знае колко ревностно се е пазил този календар от много свети отци. Моля се БПЦ да прояви разбиране, решителност. A напода ще ви благославя за това. Бог с нами!

  2. ПИТАЩ каза:

    Ама нашата църква била ли е по стария стил, като руснаците? Защо се е сменил календара само у нас тогава? Нещо не ми е ясно, кое е наложило тази промяна, щом останалите православни са си запазили календара?И кога е смянала подмяната?

  3. Ioan Jelkov каза:

    Имам въпрос: кой позволи на иконата на мъчениците от Априлското възстание да се нарисува БОГ ОТЕЦ, както старец с триъгълна шапка ???????
    От веки веков в Православната църква са се изобразявали, само личности приели плът, имали тяло, било то сам Иисус Христос , светии или ангели( изобразени с тела, в които са се явили на човеците).
    БОГ никой никога не е видял!!!! Как може да се допусне изобразяването Му?!
    Това е еретическо изображение, което не отговаря на учението на Православната църква.
    архимандрит Иоан от Виена

  4. Гошо каза:

    ПИТАЩ, не само нашата е по нов стил, не се връзвай на глупости. И вселенската патриаршия е като нас, и гръцката църква, и румънската, и американската православна… Петър Гоцев изброява много църкви, ама всъщност не са толкова – Македония няма своя канонична църква, така че бройката е 50/50 🙂 И хич не е важна! 🙂

  5. мунчо каза:

    Доста противоречия има в това интервю. Например се твърди, че канонизираните „били избити, без да окажат каквато и да е било съпротива“. Не е вярно. Единият от свещениците в Ново село е стрелял и убивал до последния момент, което никога не ставало при раннохристиянските мъченици: http://www.dveri.bg/content/view/13035/

  6. Стефko Лечев каза:

    Крайно време беше да канонизират Баташките мъченици, загинали за Вярата и за Отечеството си. Не виждам, защо някои не са савсем съгласни с тази канонизация. Всичко е ясно. Тези мъченици са се отказали от това да се ислямизират и са избрали да умрат за Христа. Какво има неясно тук?

  7. Михаил Славков каза:

    Изненадващ въпрос от архимандрид е, защо Бог Отец се изобразява с триъгълен (шапка??) ореол! Явно архимандрита малко е видял и малко е узнал за православната иконографска традиция. Архимандрита също явно не знае, че освен Свето Писание, съществува и Свето Предание. Да му припомня думите на Св. Стефан Първомъченик „Ето, виждам небесата отворени и Сина човечески да стои отдясно на Бога!“. Има цяла категория светци наречени боговидци. Има и други канонически основания за изобразяване на Бог Отец, но тук не е мястото за това.
    Изуми ме, и донякъде обиди, факта, че наш виенски архимандрид знае толкова малко, а хвърля големи обвинения…ей така, за разнообразие!

  8. Явор Пангелов каза:

    Павел павлов казва:
    Нека пак да уточня – говорим не за въстаниците, борили се с оръжие в ръка, а за невинно загиналите, за жертвите в църкви и манастири.
    Да обаче историята казва друго за „св“.о.Георги Новоселски:
    Отец Георги подпомага възстановяването на севлиевския революционен комитет, а през пролетта на 1875 г. подвежда под клетва първите съзаклятници………..Тук го заварва въстанието, което той очаква и подготвя, затова не се двоуми и не бяга. Отец Георги Христов изпраща в девическия манастир престарялата си майка и детето си и се включва в една команда, която заема позиция на Боаза при родната му Дългодрейска махала.За да спечели време до идването на подкрепления или поне на редовни войски, отец Георги се решава на саможертва. От чердака на жилищната сграда с един стар револвер удържа сам няколко часа бесния напор на озверените башибозуци……Хайде пак да попитам,тоя човек мъченик на вярата ли е или на революцията???????????????

  9. Johann каза:

    [quote name=“Михаил Славков“]Изненадващ въпрос от архимандрид е, защо Бог Отец се изобразява с триъгълен (шапка??) ореол! Явно архимандрита малко е видял и малко е узнал за православната иконографска традиция. Архимандрита също явно не знае, че освен Свето Писание, съществува и Свето Предание.[/quote]

    Изобразяването на Бог Отец е забранено от седмия вселенски събор, който е par excellence църковно предание. И не се пише „архимандриД“, а архимандриТ.

  10. ПИТАЩ каза:

    [quote name=“Гошо“]ПИТАЩ, не само нашата е по нов стил, не се връзвай на глупости. И вселенската патриаршия е като нас, и гръцката църква, и румънската, и американската православна… Петър Гоцев изброява много църкви, ама всъщност не са толкова – Македония няма своя канонична църква, така че бройката е 50/50 🙂 И хич не е важна! :)[/quote]
    Да, но все пак е важно да се знае, кое ноложи това разцепление на ново и старостилие? Кому беше изгодно? Според мен не е 50-50, а и 80-20 в полза на тези които празнуват по стар стил. Само Русия да вземем е достатъчно. Според мен това е нещо като отсъпление от Вярата. А доколкото съм запознат новия стил в Гърция е въведен с цената на много жертви. А на румънците са им обещали да станат патриаршия и така те се съгласяват да приемат новия стил. Моето мнение е че това разделение на православните е в полза на икуменистите и на масоните. Но това си е мое мнение.

  11. Пешо каза:

    Бог Отец е неизобразим! Така поне твърдят мнозинството иконолози, например – Л.Успенски, прот. Николай Озолин и др., видно разбиращи таз материя по-добре от лицето Михаил Славков. По-скоро е изумително и обидно, защо така неграмотно е изписана тази знакова икона, а може би, защото нон-сенса стана правило у нас. Поздрави!

  12. 1chovek каза:

    Това, че някой е държал револвер не значи, че не може да е мъченик за вярата. Разбирам, че много хора смятат, че двете неща са несъвместими, но това не е така. Първо, този о. Георги Новоселски собствения си живот ли е бранил или живота на други хора (в манастира) ? Замислете се… И прочетете, но внимателно и подробно – за Моисей. Християнство не значи слабост или бездушие, нито пък овчедушие. Или може би и Св. Патриарх Евтимий Търновски не е светец, понеже е водил защитата на Търново ?

  13. стоян йорданов бербатов каза:

    До г-н Славков
    Не бързайте да обиждате и да мъдрувате по непосилни за Вас теми. Отец архимандритът е напълно прав и е съвсем нормално, че не сте го разбрали, защото не става въпрос за очи или за трето-то око, а за изобразяването на Бог Отец – в православната иконография е абсолютно забранено да се изобразява Отецът като благ старец. Затова присъствието на т. нар. Новозаветна Троица в цялостната композиция на новата икона поставя под съмнение (меко казано) нейната каноничност. Преданието не е това, което на Вас Ви се иска да е.
    Напишете в гугъл „Рубльов Света Троица тълкуване”. Приятно четене.

  14. Rizar133 каза:

    Уважаеми , г-н Мунчо !

    Да сте чували случайно за един светец от Солун – Нестор , който бил благословен от св. Димитър да отиде и да разкаже играта на вандала Лий , с когото имп. Максимиан гордо се хвалел ??? Да сте чували случайно за двама монаси , бивши бояри-багатури (спец. командоси) от манастира на най-известния руски старец св. Сергий Радонежски ?

  15. A С каза:

    Ето тук [url]http://forums.pravoslavie.bg/viewtopic.php?f=7&t=2194[/url] се състоя дискусия относно изобразяването на Бог Отец.

Споделете в социалните мрежи