Личният момент е важен, особено когато подаряваш

Завършила е Техническия университет със специалност „Индустриален мениджмънт“. Преди това е работила в Дневен център за деца със специални нужди като трудотерапевт. Приветлива и усмихната, тя с удоволствие говори за работата си с децата. Целта на проекта е по-добра подготовка за самостоятелен живот на деца и младежи, лишени от родителска грижа чрез формиране на трудови навици, полезни умения и възпитание на нравствени добродетели.
– Целта на проекта е по-добра подготовка за самостоятелен живот на деца и младежи, лишени от родителска грижа чрез формиране на трудови навици, полезни умения и възпитание на нравствени добродетели. Повечето от възпитаниците на Домовете имат недоизградена система от навици и непоследователен дневен режим. Предвидените в проекта занимания спомагат за изграждане на устойчиви трудови навици. Участниците се научават да използват прости инструменти, усвояват трудови действия и правилна организация на труда. Научават се да спазват необходимата последователност при изпълнение на трудовите операции.
Голяма част от децата и младежите проявяват агресия. В заниманията, в които участват е нужно всички да обединят усилията си и да работят като група, в която всеки е важен.
В процеса на работа децата и младежите усвояват нови понятия, научават различни неща за свойствата на материалите. Трудът оказва положително влияние и върху интелектуалните им умения – анализ, синтез, сравнение, пренос на стари знания в нови ситуации. Създаването на нови продукти и използването на не традиционни материали стимулира въображението на участниците.
Със заниманията участниците практически усвояват нравствени качества като трудолюбие, дисциплинираност, чувство за отговорност – към себе си и към групата, самокритичност и самостоятелност.
Получаването наготово, без осмисляне на храна, подслон, дрехи, джобни пари и т. н. се заменя с постепенно оценяване на постигнатото и придобитото чрез лични умения и труд.
– Кажете нещо повече за картичките – защо те предизвикват интерес, какво послание отправят?
– Картичките са ръчно направени, като са използвани най-разнообразни материали – текстил, фурнир, копчета, лико, панделки, моделин и др. Част от тях са тематично разработени за Коледа, Великден, Цветница, а други могат да се използват за всякакви случаи. В момента имаме повече от 450 модела картички, които могат да бъдат разгледани на страницата на фондацията (www.pokrov-foundation.org) и pravoslavie.bg. Всички модели картички могат да бъдат поръчани. Една ръчно изработена картичка е много по-различна отпечатаната. Тя говори за отношение, за внимание, за грижа. Посланието, което отправя е – ценя те, обичам те, важен си за мен. Затова ти подарявам тази картичка. Но и не само това – подарявайки ти я – аз дарявам, правя един благороден жест и го правя от твое име. Посланието е наистина красиво и заслужава да бъде оценено.
– А как се финансира проекта – изобщо как стартира той?
– Миналата година спечелихме финансиране от фонд „Социална отговорност” на Първа инвестиционна банка, управляван от фондация „Работилница за граждански инициативи”. Тази година за първи път можеше да се кандидатства за дофинансиране и отново спечелихме с проекта „Коледна кампания 2007 г.“, за което бих искала да благодаря.
Три от младежите, които участват в проекта получиха предложение за работа в Първа инвестиционна банка през ваканцията.
– Лесно ли се работи с деца от домовете?
– Да работя с тези деца беше мое отдавнашно желание. С тях взаимно сме се избрали и това прави съвместната ни работата по-лесна. Децата и младежите сами решават дали да се включат в проекта. Те знаят, че освен удовлетворение, ще получат и пари за труда, който са вложили в изработването на картичките. Децата и младежите сами решават как да похарчат получените пари.
– Сприятеляваш ли се с децата?
– С течение на времето – да. Те започват да споделят нещата, които ги вълнуват.
– И какво ги вълнува?
– Обичайните – любов, приятелство, проблеми в училище… Те са нормални деца, имат нормалните проблеми и ги преживяват по начин характерен за възрастта – с много емоции.
– Как се развива проекта в момента – има ли интерес от страна на фирмите, имате ли големи възложители?
– Да, продължаваме да работим с фирмите и организациите, които ни подкрепиха през 2002 г. За първата си Коледна кампания направихме 1200 картички, за последната те бяха 8750. От 2005 г. в проекта се включиха и няколко човека в неравностойно социално положение – самотни майки, пенсионери и хора с увреждания. В началото излагахме свои картички в две галерии, сега галериите са 15.
Тези, които биха искали да разгледат картичките, а също и да се свържат с нас, могат да го направят чрез сайта „Православие България” или сайта на фондация „Покров Богородичен”.