Наталия Трауберг: Християнството е много неудобно нещо



Може да харесате още...

34 коментара

  1. По световните стандарти на опитност във военното дело за военна наука може да говори онзи, който е бил на фронта и се е сражавал с врага, рискувайки живот, здраве и лично щастие. Този прастар житейски принцип, който ние познаваме перфектно заради славната ни военна история е взаимстван от християнската Църква, която е организирана на принципа на организация на римската войска. Затова за християнство в Църквата говорят онези, които са водили борба с духовете, които са побеждавали страстите по становището на св.Никодим Светогорец, които са се лишавали, жертвали и страдали в името на Христос. В този смисъл разбирането на българското християнство и като съвършена форма на исихия, и като страдание и жертва през турското робство и комунизма ще помогне на вярата ни повече, отколкото офциалното дворцово руско православие, изживяло гонения едва през атеизма. Църквата е воинстваща на Земята, но БПЦ няма нищо общо със славната ни войска и затова си трае и благоденства в посредственост и треби

  2. Християнството винаги се е намирало във война. Война не срещу плът и кръв, а срещу злото в света. Война срещу греха, не срещу грешника, война срещу страстите, война срещу злите сили, война срещу бездуховността, война срещу неспособността да прощаваш и да помилваш, война срещу желанието да ощетиш ближния, война срещу нечестивите помисли. В тези сражения победителите – св.Отци, праведниците, мъчениците, светителите, аскетите и отшелниците като св.Иван Рилски, в чието житие той е определен като „воин Христов“, дават наставленията за християнски живот. В този смисъл присъщите на българския народ воински качества са прекрасна предпоставка за пълна и тотална християнизация на българите , имайки предвид факта, че новата война на християнството е битката в полето на знанието. В този смисъл за християнски живот следва да слушаме не елементарния поп, нискограмотника, тесногръдия фанатик, административния йерарх без ценз, а човека на знанието и доблестта, особено мъчениците през комунизма

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Прословутият Боби Цанков е опят в софийската църква „Успение Богородично“. Много ми е интересно с каква съвест свещениците правят погребение на отявлени нерязкаяли се мошеници, които са излъгали и окрали хиляди хора. Или както е казал един погребален агент: „Хората не се раждат добри, но умират добри“. Вижте некролозите. На тях всички покойници са идеални и непрежалими!

    ………

    Религиозният диалог на Балканите. –
    http://archiman.livejournal.com/

  4. @Тина @Кихот: Тежки думи изричате двамата. Какво знаем ние за разкаянието на непознати хора? Благоразумният разбойник се разкая мигове преди смъртта си и Господ го прие. И кой изобщо може да каже за себе си: „Аз съм разкаял се грешник“? На покаяние се учим до последната си минута и никога не достигаме до истинско покаяние, дори и светците са казвали това за себе си. За покаяние и добър отговор на Христовия съд се молим на всяка литургия; покаянието не ни е дадено априори.

    Сигурни ли сте, че всичките ваши собствени роднини, които сте опяли и погребали, са „заслужили“ християнско погребение по този Ваш критерий? Малко прекалени ми се струват изказванията ви.

  5. Дон Кихоте,
    Какво се учудваш на опелото на Боби Цанков? Преди време мутрите затвориха столичния храм „Св.Неделя“ за да няма външни хора на опелото на техен колега и отец Мина го опя, взе парите и не възрази срещу това храм да се затваря, нещо, което са правили само комунистите. Но и свещеника е човек – на него му харесва света. Харесва му да има хубава кола, да има голяма къща, да носи скъп часовник, да го канят на светски партита, да му целуваме ръка, да му даваме добри пари за молитви, треби и водосвети, да го слушаме когато проповядва и да го почитаме. Харесва му децата му да учат английски и компютри, за да могат да се реализират в света и му харесва Бойко Борисов да присъства на църковни ритуали. Харесва му да го пращат в уредена чужбина с 500 евро заплата, харесва му чуждите вероизповедания да му правят политика, харесва му да си мълчи за жертвите на комунизма, защото иначе ще разсърди властимащите. С една дума – хубав е светът, а Христос в деня на Съда ще му прости!

  6. Трагедиите в живота на човека и обществата произтичат от неразбиране. Така ние катастрофирахме национално на няколко пъти през модерността, защото сменихме националния култ към истината, запазил ни през вековете, с култа към силата и особено култа към военно-политическата сила и източните бойни изкуства. Макар да знаем какво стана с японското карате при Хирошима и Нагасаки, когато научно създадената ядрена бомба помля японските градове. Затова култа към истината и знанието , свойствен на българите през историята и поддържан и разпространяван от българската Църква е този, който ще спаси и нацията вбъдеще време. За съжаление БПЦ няма разработки за истината и приноси в знанието,не разбирайки, че големият компромат на Църквата не е сътрудничеството с БКП и бившата ДС, а ниското качество на представителите на БПЦ, които в кръстосаната съпоставка с примерите от историята и съвременните чужди изповедания олекват. Въпросът дали БПЦ е християнска, е по-сериозен, отколкото ченгетата в нея.

  7. Лъчо каза:

    Тина, Дон Кихоте, сещам се за как Свети Йоан Златоуст тълкува притчата за богаташа и бедния Лазар (Лук.16:19-31). Според него този богаташ, който се обличал в багреница и висон и всеки ден пирувал бляскаво, макар и да отишъл в мястото на мъката след смъртта си получил погребение. Макар и лош, този богаташ все пак имал и някои добри дела приживе, като позволението на Лазаря да се храни с падналите трохи от трапезата. Заради някои свои малки грехове бедния Лазар не получил погребение, но пък отишъл в лоното Авраамово заради своята праведност. Така казва Златоуст!
    Никой, освен Бог не знае дали някой се е разкаял или не!Добър или лош Боби Цанков е човек и заслужава опело. За другото Бог си знае!

  8. Радостина каза:

    Пламене, ти питаш: „Кой може да каже за себе си дали е разкаял се грешник?“ Всеки може да каже дали се е разкаял за греховете си, или не. Но Евангелието ни учи не само да се каем, но и да принасяме „плод на покаяние“. Мнозина живеят с оправданието: „Мога да правя каквото си искам, но после ще се покая и Бог ще ми прости“. Това не е християнски живот. Всички сме грешници, но преди всичко е важна посоката на развитие, нагласата ни.

    И пак питам: С какво един самоубиец, живял достойно и вярвал в Бога, заслужава да бъде лишен от опело, а един неразкаял се престъпник, убит или починал от естествена смърт – не е лишен от това? Откъде знаем дали и самоубиецът не се е каял, преди да извърши постъпката си?!

    Що се отнася до моите роднини и познати – за съжаление повечето от тях (с едно-две изключения) бяха погребвани без опело. Така решаваха близките им. Те казваха: „Той вече е покойник – и да го опеем, и да не го опеем – все едно“. Такава е тъжната действителност.

  9. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Четейки интервюто все поглеждах надясно към синия курсор на екрана и не исках, о, как не исках то да свършва! Само човек, който наистина е по Христа може да говори така.

  10. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Днес в Йерусалим: „Във възпоменателната зала министър-председателят [Борисов] запали вечния огън и поднесе венец в памет на загиналите. Специална молитва – Ел Малех Рахамин бе отслужена за душите на мъчениците.“

    Според старостилците участието в юдейска молитва означава ли, че ББ вече не е православен и трябва да му се забрани да се причащава?

  11. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Еврейката Трауберг казва много важни неща особено за християнската етика, увредена от 80 годиини комунизъм. Но в интервюто се срещат и фактически грешки, резултат на незнание или пресилени обобщения, които трябва да бъдат посочени:

    1,. „Аз съм лош библеист, но съм сигурна, че думите “без причина” са интерполация“. Първото е вярно, но второто не е. Тук Трауберг е под влиянието на Толстой. Християните не са някакви апатични йоги или стоици. Гневът сам по себе си не е грях, а използването му за задоволяване на страстите е. Затова ап. Павел пише: „Гневете се, но не грешете“ (Ефес. 4:26).

    2. “ Христос никъде не е пял“. Невярно! Всеки пасхален седер (молитва и трапеза) е свързан с изпълнението на песнопения и няма съмнение, че Христос е пял на Тайната вечеря.

    3. „Просто през всички векове родителите са се стараели да откъснат децата си от християнството.“ И това е невярно. Те не са приемали замонашването им в някои случаи, но не са еретици или езичници.

  12. Дон Кихоте,
    Ти пак даваш неподходящ пример. Патриарх Максим влезе да пали свещ в софийската синагога, Иван Костов като беше на власт пали свещ в софийската синагога, непрекъснато има семинари и конференеции, в които се изтъкват заслугите на БПЦ по спасяване на българските евреи през Втората световна война, самият ти твърдиш, че евреите не са разпънали Христос, макар Пилат да си е измил ръцете. Нямам нищо против евреите. Християнинът воюва против злото в света, а не срещу плът и кръв, пък и евреите , които познавам , в това число и свещеници винаги са ме канили да работим заедно срещу достойно заплащане според нормите за честност навсякъде по света. От Бойко Борисов не можем да искаме познание по религиите и религиозна ревност – той е силов играч, технократ, светски човек, държавен мъж. Така че да го оставим. Още повече че Бойко Борисов се целува с пловдивския митрополит Николай и присъства на християнски ритуали, нареди да се осветлят храмовете в София. Дерта на вярата не ББ, а БПЦ

  13. pepee каза:

    Този човек / chingis / има освен мнение винаги и за всичко ,има и някакво съвсем ново и революционно виждане за християнството . Тези негови трактовки на православието ,го правят някакъв особен апостол на някаква непозната поне за мен религия ,която аз му предлагам да изложи в отделна книга . Да впрегне хаотичната си, но всеобхватна мисъл , да я подреди и да изложи вижданията си – от сътворението ,до комунистическите гонения. 🙂 Писането обаче в сайта денонощно – в някакъв безкраен ,трескав и задъхан спор със всички – това е много нездравословно за теб chingis

  14. Драги ми Pepee,
    Благодаря ти, че се занимаваш с моите скромни текстове. По изказванията ти не мога да преценя какъв си, но от малкото ти думи стигам до извода, че си старостилец. Прав си за моята революционност – революция значи завръщане към едно отминало състояние. Аз искам да се върне силата на православието, но истинското православие – православието на св. Йоан Златоуст, на св. Панталеймон, на св.Наум и Ангеларий, на св.Никодим Светогорец, на светците и праведниците, просияли по българската земя и давани като образец и от чужденци. Защото това, което ни пробутва БПЦ е нискокачествена катедра по идеологическа чистота, действаща с протекции отвън и чрез политиката на силните властови и икономически фактори и чрез зарибяване на патриотична основа. За сведение искам да ти кажа, като на приятел, че едно бивше комунистическо ченге ме попита дали мога да напиша нова Библия. Аз му казах, че не съм „траколога“ д-р Стефан Гайд, който написа „Тракийските послания“. Доволен ли си?

  15. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Тина“]Всеки може да каже дали се е разкаял за греховете си, или не. Но Евангелието ни учи не само да се каем, но и да принасяме „плод на покаяние“.[/quote]
    „Плодът на покаянието“ е католическо учение (т.нар. сатисфакция). Но в отношенията между човека и Бога няма „плодове“, сатисфакции и заслуги, прошката се дава даром:

    „Божията правда чрез вяра в Иисуса Христа е у всички и върху всички вярващи; защото няма разлика: всички съгрешиха и са лишени от славата Божия, оправдавайки се даром, с Божията благодат, чрез изкуплението в Христа Иисуса“ (Рим. 3:22-24).

    „Ако Авраам се оправда с дела, той има похвала, но не пред Бога“ (Рим. 4:2).

    Божиите дарове не могат да се „заслужат“.

  16. Magdalena каза:

    Скандално интервю!Н. Трауберг никога не е била авторитет в Църквата, а жена,пълна с омраза към Църквата и Св.Отци, поддръжничка на абортите,човек със смущаващо самочувствие! Как смее да обвинява когото и да е за нежеланието си да се причасти! Дано не си е отишла от този свят с тази гордост и тази толстоистка отрова в душата.

  17. Андрей,
    С голямо удоволствие чета произведенията на чистата ти душа и остра християнска съвест. Но не съм съгласен, че Божиите дарове не могат да се заслужат. Христос дойде, защото Бог възлюби човечеството. А това възлюбване не може да е дошло от пасивно поведение и само от четене на молитви на религиозното съпреживяване на хората. Бог възнаграждава верните и за това има както думи на Христос и апостолите, така и практика на християнската Църква. Съгласен съм, че Бог в милостта си дарява без приноси човека и го води към спасение. Впрочем, защото поведението и практиката на сегашната БПЦ ми е болна тема искам да попитам как Църквата уважава тези дарове, за да въздаде така слава на Бога с дела и слова по истината и Божията правда. Бог дава дарби – на един математика, на друг лекарско умение, на трети словесност, на четвърти занаятчийско умение, на пети способност да пише, на шести физическа сила. Как Църквата възнаграждава и уважава тези Божии дарби, работещи у нас за вярата?

  18. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    [quote name=“Дон Кихот“]
    3. „Просто през всички векове родителите са се стараели да откъснат децата си от християнството.“ И това е невярно. Те не са приемали замонашването им в някои случаи, но не са еретици или езичници.[/quote]
    Напротив – на теория ние почти всички(родители) ‘християнизираме’ децата си, но ако това по-късно им ‘попречи’ на евентуалната им кариера или на взаимоотношенията им с другарчетата (‘той не дава и ти няма да му даваш’, ‘той удря и ти се защитавай’) веднага се сменя ‘плочaта’ с християнски наставления; ако сме искрени родители трябва да признаем този така широко разпространен грях – препоръчваме христянството за в църквата, но не и за улицата, нали?
    Е, о.Павел, това все пак е интервю, ‘обмяна на енергии’, не може човек да не се поувлече малко и да изпадне в крайности. Пък и нашият Господ е по-скоро ‘привърженик’ на крайностите, ако разрешите това малко дръзко изказване.

  19. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Milica, Вие лично ли познавате авторката? Аз – не и Вашето мнение ми се стори твърде крайно и грубо. Не питам, за да се заяждам, а просто ме заинтригува твърде много и искам да узная повече.

  20. Радостина каза:

    Андрей, аз цитирам Евангелието: „Прочее, сторете плодове, достойни за покаяние… всяко дърво, което не дава добър плод, отсичано бива…“ (Лук. 3:8). Подобен израз има и в Евангелието от Матей.

    Разбира се, че прошката се дава даром, но само ако е поискана, ако човек се стреми да се богоуподобява и да израства във вярата.

  21. Magdalena каза:

    Не,Слава Богу,но съм добре запозната с изявите й,докато беше жива.Ако сте православна обаче,само бълнуванията за „обикновено“/???/ християнство и одобрението на абортите,би трябвапо да Ви отвратят.Не се изкушавайте от лъжемонахини,а четете безпристрастно!

  22. Magdalena каза:

    До госпожа Попова Търсите святост? Моля! http://rutube.ru/tracks/2031531.html?v=a087ab4e6f44b2754a5daf9cf22cae74

  23. Magdalena каза:

    До търсещите СВЯТОСТ! http://www.youtube.com/watch?v=fSHH3e910mc&feature=related

  24. kolio каза:

    здравеите.имам 4уството 4е сте одгледани в инкобатор,като цветя в саксия.засрамете се бе.кои сте вие 4е да решавате ,кои да има опело.щом се е стигнало до ЦАРКВА и ОПЕЛО .зна4и е угодно на нашего ГОПОДА..вие маи4е сте от онези фарисеите ,от вънка варосани,а от ватре един ГОСОД знае..да сте 4ували 4е всеки 4овек има голиама .борба на земятя ,такав дух го е надвил ,на измамите,и 4овека е нямял вашия късмет,да ми се даде с више вярата,и благодат да го пази това е…много сте дале4е от реалноста.сайялявам но така мисля

  25. kolio каза:

    [quote name=“Тина“]Точно така, отче! Съгласна съм с Вашето мнение. Неразкаялите се грешници не заслужават опело. Християнското погребение трябва да се заслужи! Това, че някой е кръстен, но не живее християнски живот – не го прави християнин. Църквата отказва опело на самоубийци и в много случаи сигурно с право, но някои от тях вероятно са живели достойно, били са дори вярващи, но само защото са се поддали на отчаянието си за тях не се извършва опело, а за бандитите може…

    Господ вижда всичко! „Наградата“ за бандитите е, че си отиват рано.[/quote]
    щто за християни сте вие ,4е да решавате кои заслужава опело.срамота,дремите в саитовете и си 4ешите езиците,като фарисеи.ами като сте много хубави отидете при ,супер нишите ,като да вземем например ,циганите,ама наи бедните дето ходят по казаните,минавате сам сигорен краи тях и бесдушно отминавате,.засрамете се.от това е проблема на бг.хората ,другите виждаме а себе си

  26. kolio каза:

    абе вие в интернет ли тарсите святос 😆 ,и да сте неграмотни,нямя проблеми,сърце трябва,маи гледам си дремите ж саи4ето и само си пишите

  27. Силвия Панайотова каза:

    Не ми допаднаха мислите на Трауберг, по-скоро светски, отколкото християнски. Препоръчвам ви да видите това http://www.youtube.com/watch?v=uKXf_7Tt0-c&feature=related

  28. Daniela каза:

    Искам да подкрепя мнението на Милица. Мен също ме изумиха някои от изказванията на госпожа Трауберг. Като християнка може да прави каквито иска изказвания. Но доколкото разбирам от интервюто, тя се смята за православна. Е, не може една православна да цитира името на Франциск Асизки, като голям светец. Да беше споменала например св. Игнатий, който е бил дворянин, добре образован, но не се е поколебал да приеме монашество и да се откаже от света.
    Освен това, вместо да осъжда (и то публично, по радиото) момчетата от храма, които не са отстъпили място на по-възрастните, да беше отишла с любов да ги посъветва тихичко.
    Жалко, защото доста от нещата, които казва са правилни и дано преди да умре да е осъзнала къде греши.

  29. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Лъчо,

    Този видео клип, който препоръчваш е за един австралиец, който бил атеист, но станал християнин и монах едновременно (!). Избрал Коптската църква, без да знае, че е еретическа – като гностиците тя не приема отделна човешка природа на Богочовека Христос. Пази, Боже, сляпо да прогледа!

    Преди 2 години бях в Египет и манастира „Св. Антоний“ и написах пътепис, който може да се намери в настоящия сайт.

  30. Данаил В Димитров каза:

    Г-жо (-це) Ани Попова – а Вие кой от авторите познавате лично??!

    И с какви „енергии се храните“ ,че решихте че Господ си пада по крайностите . Някакъв разюздан ексцентрик го искарахте.

  31. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Данаил В Димитров, братко в Христа, Вашата фриволна херменевтика на моето изказване ме навява на мисълта, че или сте буквалист, или не сте чували за похвати като слагане на израз в кавички, например. Господ е такъв парадокс, Който, както се изразява проф.К.Янакиев “ става трансцендентен на Своята трансцендентност“ (по повод въплъщението Му), такава антиномия, че не бих дръзвала да Го изкарвам Такъв или Онакъв, както сте помислили.
    Между другото, точно защтото НЕ познавам авторката съдех за нея единствено от ТОВА интервю.

  32. Ана-Мария Ангелова Димитрова-Попова каза:

    Данаил, позволете ми да Ви препоръчам много силно есето на Честъртън за Йов, пак в този сайт. Интересни мисли ще се намерят за Господа там. Поздрави от Русе.

  33. Daniela каза:

    Уважаема госпожо Попова,
    Ако Вие се смятате за християнка – нямам какво да Ви кажа. Но ако считате, че сте ПРАВОСЛАВНА християнка, то тогава сте стъпила на погрешен път. Ще трябва да се обърнете към светоотеческите писания, да прочетете например книгите на Архимандрит Серафим (Алексиев), житието на св. Серафим Саровски и Новия Завет естествено. Ще трябва също и да се посъветвате с православен свещеник.
    От моя гледна точка господин Честъртън (който изглежда е поне протестант) изказва богохулни мисли в препоръчаното от Вас есе.

  34. o. Bojidar Glavev каза:

    Появата на двата материала – есето на Честъртън и интервюто на Трауберг може да бъде отнесена към рубриката „Героите на Андрей“. Той съвсем ясно ни заяви, че от тези два текста можем да се научим на вяра, която „не сме и сънували“. Така си е. Не сме, а и не желаем да сънуваме такава вяра. Не ни се сънуват кошмари. Трауберг е толкова скандална, че не подлежи на обсъждане, а ще се отнася до Честъртън, той просто не е православен тълкувател. Като подход към Свещения текст, той е типичен представител на едно заявяващо себе си за „надконфесионално“ направление в библеистиката. Това са просто философи, които се забавляват с библейските текстове. Именно този нетрадиционен и фриволен подход и донякъде умелото сърфиране на ръба на скандала и софистиката предизвиква възторг у хора, за които светоотеческото тълкувание е „прекалено традиционно“ и според тях безинтересно.