Отец Силвестър: Коледата възможна, но на 7 януари
Отец Силвестър Янакиев е предстоятел на храм „Света София“ в Сливен. Интервюто е за dariknews.bg
Винаги съм бил привърженик и още от времето, когато учих богословие, на това Българската православна църква (БПЦ) да служи по Юлианския календар. Интересувал съм се от различните начини, по които човек в съвремието така да организира живота си, че да не му се налага да прави компромиси с Вярата. Винаги ме е интересувал въпросът за новия и стария стил, това защо се е сменил.
Това необходимо ли е, опасно ли е, вредно ли е. От тази гледна точка стигнах до някакъв извод за себе си, но винаги ми е било по-лесно да мисля без да ми се налага да витийствам. Едно от нещата е, че Първият Вселенски събор и едно от Апостолските правила казва, че Пасхата трябва да се празнува винаги след еврейската и че не трябва да има нарушаване на това. Християнската Пасха трябва да бъде винаги след еврейската. Когато се въвежда Грегорианският календар, се получава често не само изравняване на Християнския Великден с еврейската Пасха, но и в някои случаи тя го предхожда и това е грубо нарушаване на канона. С нашия реорганизиран Грегориански календар сме елиминирали възможността на празнуваме Пасхата преди еврейската, но остават страшно много богослужебни объркани неща. Чисто богослужебно в началото на Великите пости се прескача от едно място на друго. Като при Петровите пости, например има години, когато ги няма, защото когато трябва да бъде Заговезни, вече Петровият пост е минал по сегашния календар. За християните, които практикуват, а не за хората, които търсят с какво да се заядат, връщането на Коледата и на всички християнски празници в нормалното им състояние по-скоро ще бъде улеснение. Така до голяма степен ние ще се различаваме вече и от неправославните страни, които празнуват на 25 декември.
Това объркване докога може да продължава, защото по принцип и ортодоксалният свят празнува различно Коледа?
Да, има няколко църкви, които като нас са приели новия стил, само дето пак стигаме до идеята дали това е правилно или не. Има още църкви, които са приели неправилно новия стил. Много ме терзаеше, че служа по новия стил, аз не искам да служа по него, но едно успокоение ми донесе разговор със Старци от Света гора, които ми казаха, че Църквата ни се приема като боледуваща, но все пак е църква, все пак е към Светото Православие и че това все пак не ни поставя в ситуация да отпаднем от него. Например Вселенската православна църква приема БПЦ в този й вид, но не приема в общение старостилния разкол в Княжево, който държи на стария стил, но няма единство с целокупната Православна църква. Това донякъде ми е давало успокоение, но зная, че ние имаме проблем и трябва да го решим. Имаме и много богослужебни проблеми, които са свързани и когато човек е запознат с Пасхалния цикъл, вижда колко много неща трябва да се направят изкуствено, за да може на се поддържа реорганизирания Грегориански календар.
Вие като служител на БПЦ подкрепяте ли отправеното предложение до Светия синод за преместването на Коледа?
Предложението по принцип засяга всички празници. Коледата ще бъде възможна, само че ще бъде на 7 януари.
Вие го подкрепяте това?
На 100%. Даже смятам, че има един друг, който го подкрепя и с него трябва да се съобразяваме повече, когото не успяха да преборят дори комунистическо-интернационалните конюнктури от 1968 г., които накараха БПЦ да приеме новия стил и този някой е Свети Великомъченик Георги Победоносец и ако ви питам защо празнуваме на 6 май, който е Свети Георги по старому, а не на 23 април по новому, ще стане ясно, че този светец не иска новия стил, каквото и да направи патриархът, архиереите и комунистите, да ги сложим и тях наравно с тези, които се мешат в църквата.
И Свети Трифон е така.
Да не говорим за празника 24 май, който е останал в националната ни традиция. Това всъщност е 11 май – деня на Светите братя Кирил и Методий. Когато се върнем по стария стил, ако стане, макар че аз съм скептик в това отношение, мисля, че няма да се приеме, всъщност на 24 май ще празнуваме и Деня на Светите братя и Деня на писмеността. Не се променя Коледата, връща се на старото й място. Единственото, което остава като чисто битиен проблем за българите е, че на Нова година трябва да постят. Аз имам друго виждане по този въпрос: Господ ни търпи много, търпи и кметовете ни, търпи политиците или министър-председателите, правителствата ни, народните ни събрания. Ние трябва да проявим някакво уважение към Него и на Нова година ще постим, защото аз смятам, че Бог е неизменен и че отношението ни към Него трябва да бъде също такова. Това, че на празник, на който светът празнува, ние няма да празнуваме, за мен това не е проблем. Ние празнуваме събитието, не празнуваме датата.
Вие, може би лично предизвикахте дискусия в сайта dariknews.bg. Какво стана? Някакъв плагиат ли се появи или човек, който се представя с вашето име?
Аз смятам, че повече няма да пиша в този сайт, защото съм лично огорчен от възможността всеки да пише от чуждо име. Това за мен е нарушаване на личните ми права и като човек, който държи на правата си, в този сайт няма да пиша, поне докато не се установи по някакъв начин. Когато се регистрираш, трябва да го направиш с име. То да бъде обозначено и никой друг да няма право да се регистрира със същото име, защото дойде един и започна да „говори“ от мое име и то започна да говори очевидни невъобразими неща и клевети и в този форум повече няма да пиша. Аз мога да напиша, че съм Бойко Борисов и да напиша, че съм поклонник на гей-парадите и това ще се приеме като изказване на Бойко Борисов, а това е недопустимо. Смятам, че хората по-скоро започнаха да се притесняват от това, че църквата започна да си идва на мястото. Ами да, църквата е фактор, винаги е била фактор. Сега просто започна да си урежда нещата и има хора, които никога не са я смятали като част от „картинката“. Сега ще им се наложи да го приемат, защото дори да не признават Коледата, да си празнуват като католиците на 25-ти, ама да не се имат за православни. Да си празнуват като протестантите на 25-ти, ама да не се имат за християни. Да правят каквото си искат, но да не се имат за Христови. Ние гледаме да се покоряваме на Бога и Църквата, защото който не слуша Църквата, не слуша Бога. Нито на 25-ти, нито на 7-ми действително е роден Христос, но тава е направено точно с цел да се окаже наистина, че Той се е въплътил. Целта е да се окаже, че Синът Божи, второто лице на Бога, е дошло на земята, въплътило се е за своя Богочовешки плам, който е за спасение на човечеството и че това действително е станало и за това го празнуваме. Ето, ние показваме, че не се държим за буквата на закона, а за духа му. Това показва, че БПЦ не е църква на буквата, а на Духа. | dariknews.bg
Отец Силвестър, на няколко места си противоречите в интервюто.
Никой никога не е празнувал Рождество Христово на 7 януари, и аз не Ви съветвам да го празнувате на 7 януари. Деня, който Вие наричате 7 януари е всъщност 25 декември, ако отворите Минея за декември ще намерите службата точно на 25-то число.
Кажете ми, моля Ви, кога е зимното равноденствие, на 24 срещу 25 декември ли или 6 срещу 7 януари.? Ако се затруднявате да отговорите, погледнете коя да е астрономическа страница в интернет и там ще намерите отговора при астрономите-специалисти.
И моля Ви не говорете срещу Княжевския разкол, Вашите действие и мнения носят същия дух от Княжево. А “ старците“ от Атон дето са Ви казали че БПЦ е болна, нека сами се лекуват, ако са тръгнали да унизяват Светия Дух.
Въпросът със стила е технически въпрос на култа. От нашия хилядолетен искрен християнски опит ние знаем, какво иска Бог. Бог иска да му служим с чисто сърце и Разум, да помагаме на ближния си, да сме способни на обич, да проявяваме милост, справедливост и култ към истината. Бог иска да ценим дарбите, които е раздал на хората и да ги възнаграждаваме още на Земята, ако служат на добри и полезни каузи, а не да експлоатираме човека чрез психологическо зарибяване, позоваване на „общонационални“ интереси и силовото му включване му в разни „мероприятия“. Бог иска да не злоупотребяваме с човешката природа и с възможностите, които ни е дал. Затова въпросът със стила е вторичен. Но в това интервю е много интересна постановката „Който не слуша Църквата, не слуша Бога“. Кой да слушаме в Църквата – хората без сериозно образование, хора, които нищо не са видели от живота, хора, които не са водили духовна борба и за които Църквата е източник за власт и дивиденти от всякакъв характер?
Горко на вас книжници и фарисеи лицемери! Дето смисъла на празниците не познавате, а само датите тачите!
Интересен е въпросът дали св. Синод ще преиздаде църковно-богослужебната литература(Напрестолни Евангелия и Апостоли) в пълен тираж за всички храмове, когато смени календара, защото днес те издават само фототипно старите издания, без да се замислят, че в България отдавна не се използва старият правопис, при който всяка дума завършва на ь.
Заинтересувах се да видя каква е тази дискусия в Дарик и искам да кажа, че съм много възмутена от заплахите, които този свещеник отправя към хората. Само за илюстрация:
отец Силвестър – 02.12.2009 г. 11:10:59
„Който е ползвал моето име в постинг № 51 да се извини веднага или ще последва църковна санкция, която никоя врачка не може да му очисти… Очаквам извинението до 14.00 часа“.
отец Силвестър: „струва ли си, бедни човече, който се срамуваш да си наречеш името, а ползваш моето, да бъдеш отлъчен от Църквата и благодатта, заради един анонимен твой инат??? Нима ще останеш анонимен за Бога??? Не. Предлагам ти да спреш да използваш името ми и това мое предложение е еднократно…имаш близки – помисли за тях, защото с това шега не бива“.
Почти всички старостилци които познавам са на неговия акъл.
Верно е това , което пише Стефани за старостилците. Те са предани на Църквата, като изобщо не обичат ближния си и отричат цивилизацията, защото е правена от хора , които не са православни, или не са вярващи по системата на представата им за Бога. Старостилието е ревност без Разум и без сериозни доказателства за Божията воля. А отец Силвестър наместо да заплашва и да се изживява като оръдие на Божието наказание – малко ли страдаме през прехода, та да иска още да страдаме – да вземе да ни обясни по какво ще разпознаем Божието присъствие в неговата скромна личност, освен по мистиката на ръкополагането му и административното му назначение. Какви са проповедите му, сравнено с образците на други духовници от България и света? Кои са Божиите знаци по време на неговите старостилни служби? Как доказва благодатта, давана на участниците в неговите служби? Как е проявил божествената любов в делата си към ближните? Ние имаме база за сравнения за Божественото – и исторически и актуални.
Като атеист бих искал да обърна внимание върху обществено-историческите претенции на православната църква към “народа”. Сигурно е известно на православната аудитория, че проектът за въвеждане на задължително вероучение в училищата беше отхвърлен от парламента на първо четене от мнозинството позовавйки се на актуални нагласи в представителна част от обществото; и тъй като те са взети за меродавни от управляващите, а хрисияните въпреки всичко търсят начини да разпространят спасителната истина, то изглежда поговорката “глас народен глас божи” ще трябва да се отнесе към предварително указани от църквата случаи. Обръщам внимание на това, защото дори и според православните християни църквата не е администрацията, нито само светия синод, а целият народ божи. Ако е така, как очаквате без единството на “народа божи” да бъдете гарант-проводник на някакви морални императиви и национални стремления и на базата на какво твърдите, че вашият разграден църковен двор заслужава каквото и да е доверие?
Имам чувството,отец,че се имаш за „Богоизбран“,което нещо не се съвместява със смирението,което трябва да съпътства всяко наставление на истинския пастир.Пък и кой си ти да критикуваш Църковната ни управа?/Не че са безгрешни/Много ще ми е интересно да чуя и мнението на дядо Йоаникий по повод изказването ти. 🙂
Драги Отче,
За Ваше сведение, аз също съм бил всякога симпатизант на юлиянския календарен стил и съм успокоявал съвестта си с проскомидията, упоменавайки честваните светии по стария стил. Същевременно, от позиция на скромен опит ще споделя за сетен път, че [u][b]сам по себе си календарът не спасява[/b][/u]. Боя се, че новата смяна в полуезическа България ще принесе големи сътресения, които биха могли да се предотвратят с малко повече просветна работа. За себе си съм убеден, че на този етап, смяната на календара няма да допринесе нищо положително. Постещите няма да се увеличат, нито пък духовната грамотност ще парашутира като небесна манна. Още по-малко пък календарната промяна ще одухотвори недуховното духовенство в България. Повтарям се, че съм привърженик на юлиянския богослувжебен календар, но такава сериозна промяна изисква предварителна подготовка. Тълпата не разбира от богословие и враговете на Църквата ще използват това за да дискредитират за сетен път родното Православие.
гледна точка православните се делят на: 1. Старостилци-много по-голямата част от тях; 2. ДВУСТИЛЦИ – БПЦ и др.- неподвижните празници са по Григорианския, а подвижните по Юлианския календар; 3. Финландска ПЦ, която е изцяло новостилна. Аз лично се изживявам като православен апостол на Новия григориански календарен стил и смятам, че имах възможност да докажа убедително тезата си. Главният въпрос трябва да се постави НАПЪЛНО ПОНОВОМУ: Дали БПЦ да стане напълно старостилна (като Руската ПЦ например) или напълно новостилна (като Финландската ПЦ) ! Нито за миг не трябва да забравяме, че и ДВАТА ВАРИАНТА ВЕДНАГА И АВТОМАТИЧНО ЩЕ ОТСТРАНЯТ ВСИЧКИ НЕДОПУСТИМИ ХРОНОЛОГИЧНИ АНОМАЛИИ ВЪВ БОГОСЛУЖЕБНИЯ ЛИТУРГИЧЕН УСТАВ !!! Пред всички нас стои съдбовното решение: Дали да направим ОГРОМНА крачка напред към разумен и толерантен ИКУМЕНИЗЪМ, или фатална крачка назад и да предадем „властта” на православните зилоти, на чието знаме пише „Православие или смърт” !
Любезни поздрави,
Иван Симеонов
Много лошо ако се смени календара, защото от чисто религиозна гледна точка как ще се пости на Нова Година? Нали това е ден, в който трапезата трябва е богата и да има наздавици, че имаме още една година, в която да премислим как да се поправим и развиваме в по добро? А иначе какво? На Нова година пости. Това ще отблъсне хората пък и всички други празници ще се изместят. Резултатът ще е тотално объркване и пак пълна непросветеност. Вместо да се помъчат да образоват народа те правят премествания, само това ни е проблема, няма що!