Трудната съдба на българското Православие
Православието в България трудно може да бъде разбрано отстрани. От една страна всеки православен турист или поклонник с радост, както и във всяка православна страна открива за себе си, че богослужението се извъшва на разбираем църковно-славянски език. Но в България не можеш да се причастиш във всеки храм, а дори в големите манастири монасите не са повече от десет…
Разговаряме с йеромонах Зотик (Гаевски) за неговия път към вярата, за служението му в България и пътищата на българското православие.
Монашеството е за цял живот. Разкажете как намерихте вярата?
Роден съм в православно семейство. Родителите ми са вярващи и моята майка ме възпита във вярата. От детските ми години тя не просто ме водеше в храма, а ме приобщаваше към църковните тайнства и духовния живот. В моето семейство всички се стремяхме да се причастяваме често не само през четирите църковни поста, а и през останалото време. След училище постъпих в семинария.
Как се отнесоха Вашите връстници към това, че Вие редовно посещавате църковни служби и избрахте да бъдете монах?
Нормално, дори с уважение. Питаха ме за духовния живот и спасението, за църковния живот. Аз се стараех да им отговарям според силите си.
Защо избрахте монашество, а не например бяло духовенство? Призвание ли е монашеството?
Роден съм в Молдавия, хората в Молдавия, както знаете са православни, отнасят се добре към Православната църква. След училище постъпих в Кишиневската Духовна семинария, която се намира на територията на Ново-Нямецкия Кицкански мъжки манастир. И това много повлия на моя избор. Наблюдавах монашеството отвън и реших да посветя целия си живот на Бога.
Мисля, че е неправилно да се казва, че служението е призвание за някои. Всички ние сме призвани от Бога – Той ни призовава към Себе Си. Всичко зависи от този, който се отзове на Божия призив. Човекът приема или отхвърля Божия глас.
Как родителите Ви приеха Вашия избор?
И майка ми, и баща ми се отнесоха нормално към него. Майка ми преживяваше, защото бях много млад. На осемнадесет станах послушник. Единственият й съвет беше да не бързам с приемането на монашество. "Не бързай, защото монашеството е за цял живот. Не за ден, два или за година".
Разкажете ни как попаднахте в България?
След като завърших семинария, моят научен ръководител ми предложи да продължа в Богословския факултет в София. България ме впечатли с църквите, сооята история, с българските светци. Не съжалявам за избора си, научих много и продължавам да уча.
Защо България, а не Киев или Москва?
Всъщност желаещите да отидат в Москва и Киев бяха толкова много, че реших да направя по-нетрадиционен избор. Заминах за България, защото натам ме отправи международния обмен и България ми беше много интересна като православна страна.
България прилича ли на Молдова?
Не, не прилича. За българите се смята, че са славяни, а молдовяните са към друга езикова група – романската. Румънците и молдавците са много подобни, но това е обяснимо. Общото между всички е православната вяра.
Какво Ви направи впечатление в България?
Бях поразен от полупустите храмове. Много е тягостно да видиш тази картина в неделните и празнични дни. Тук няма такъв църковен живот както в Молдавия, Украйна, Гърция, Русия, Сърбия. Налице е духовно мъртвило. Раздвижване се вижда рядко. И затова си мисля, че има глад за духовност, но сякаш никой не го забелязва. Питал съм се дали за това състояние могат да се намерят обяснения в спецификата на българския народ, неговия манталитет, историческото минало. Но под турско владичество са били и Гърция, и Сърбия, а църквите в тях са пълни. А и всички страни, преживели комунизма, се възраждат много бързо. В България не е така.
Имало ли е гонения на православните в България?
Да, имало е. Не такива, каквито са били в СССР. Църквите в България поне не са били разрушавани. Манастирите са запазени. Гонението е било по-скоро скрито, хората са били следени и така се е оказвал натиск. Комунистическият режим се е отнасял сравнително лоялно към Православната Църква. Търся отговор на въпроса защо хората тук не се вълнуват от вяра, от духовност, а тичат по пътищата на света. Пък и никой не се опитва да ги поведе. Зная, българите са имали забележителни църковни водачи, много от тях са светци… Иска ми се, ако мога да помогна с нещо на обърканите и незнаещите.
А младите ходят ли на църква?
Младите влизат в храма, за да запалят свещичка, за да се прекръстят (понякога се оказва, че не умеят) и се случва да помолят да им се прочете молитва за здраве.
Отче, много често православни поклонници в България се чудят, че на литургия в българските храмове не винаги причастяват. Вие знаете ли защо е така?
Да, това е проблем в България. Така е, защото в периода на турското робство, през комунизма, много рядко са ходили на църква и са се причастявали. Обикновено се ограничават на няколко пъти в годината, в това число през Великия пост. Сега в повечето православни страни, с изключение на България, настъпи духовно възраждане. Тук е сякаш обратното. Наблюдавам, че в България има негласно учение, според което православните трябва да се причастяват не по-често от четири пъти годишно, във времето на постите. За съжаление тази гледна точка се поддържа от много свещенослужители, дори от някои архипастири на Българската православна църква.
В България почти отсъства църковен живот, но това все пак е света земя. На всяка крачка се натъкваш на светини. В такава малка страна манастирите са около петстотин. Представяте ли си това?! Колко е тъжно, че много от тях просто са необитаеми или полуразрушени!
Все пак са действащи?
Да, но са пусти. Най-големият манастир в България – Рилския има … 11 монаха! В България има много светини и светци: преподобни Иван Рилски, покровителят на страната, свети Климент Охридски, свети равноапостолни Борис-Михаил, цар Петър, преподобна Параскева и много, много други. Ето защо аз вярвам, че по молитвите на тези велики Божии угодници и в България ще настъпи духовно възраждане. | www.pravmir.ru
Превод: Дария Захариева
„богослужението се извъшва на разбираем църковно-славянски език“
Църковно-славянският език е разбираем за този, който го знае! По същият начин ЛАТИНСКИЯТ и ГРЪЦКИЯТ езици са разбираеми за онези, които ги разбират! ….Дали пък не искате да кажете, че богослужението не се извършва на неразбираем (диалектен, завален !??), в смисъл на некачествен като продукция църковно-славянски език!? 🙁
Както и да е, хората трябва да общуват помежду си на наистина разбираеми езици!Такъв е ЛИТЕРАТУРНИЯТ СЪВРЕМЕНЕН БЪЛГАРСКИ ЕЗИК!
Българите не са боголюбци и боготърсители,затова всичко тук е духовно запустяло и едва мъждукащо…и оправдание с робство и комунизъм е неоснователно…както се казва в интервюто и в други православни страни е имало робство и комунизъм,а състоянието е различно…
диагнозата е; В днешно време предверието на ада, започва от нас-българите!Моля за извинение!
За църковно славянския език е просто глупаво да се говори, такъв език няма, никой никога не е говорил на такъв език и няма и да говори. Целия проблем с езика, както и много други проблеми в Православните славянски църкви, идва от Православната Църква в Русия. Това изказване на брат Зотик е едно ясно доказателство, че му са вбивали в главата руски клишета и той им е повярвал. А за причастието е напълно прав, просто е позор и срам някои свещеници и епископи да носят ереси по Църквата и никой да не им се противопостави.
Интересно какви големи и велики изводи могат да се направят от нещо, което е очевидно печатна грешка или смислова недоизчистеност.
Но, геополитиката ни е, както винаги, на ниво 🙂 Дерзайте. Важното е да сме гласовити! 🙂
А народът ни въобще не е толкова задръстен и прост. Но, пък действа успокоително за нас да го считаме такъв. И всички до един сме недооценени… Много здраве от баба ми Круна:
http://www.pravoslavie.bg/content/view/9606/317/
Цитат от предния линк:
„…Други са „алтернативите” пред нашата държавност. Докато държавата не приключи (да остави окончателно в миналото) своите спасителски комплекси и тоталитарни навици, докато не спре да настойничества съвестта, отричайки правото на „недалновидно’ самоопределение, тя няма да добие авторитет и тежест нито в този свят, нито в следващия… Защото, наистина, никой не уважава отцеубийците…“
Много хубаво! Браво Светльо!
Да се търси вината за състоянието на БПЦ вън от нея е наивно, драги мой 😉 Квото било, било. Имаше един хубав лаф – на калпава ракета, космосът и пречи (в цензурирана версия, нецензурнта не е за тук, но вярвам, че я знате ;-).
Познавам о. Зотик от времето, когато дойде в България. Беше дякон и много впечатляващо за мен тогава произнасяше ектениите.
Стана ми приятно, че го виждам тук.
Развам се също, че остана тук.
Поздрави.
Тъй както религията влия на обществото, така и обществото влияе на религията. Това казано „в груб план“. А сега и малко по изтънчено – ти си и в Църквата, и в обществото – следователно влиянията минават през тебе в двете посоки. Да ти кажа и друга поговорка (сам си я измислих) – на калпавите личности винаги институциите са им виновни. Това не е лично към тебе (да се разберем)
Хубаво е в храмовете да се служи на български език.По този начин ще сепривлекат повече млади хора, защото богослужението ще е достъпно за тях.Каква полза от нещо, което не разбират!
Например бях на откриването на учебната година във Великотърновския университет.Имаше двама свещеници, които трябваше да благословят началото на учебната година, но го направиха на църковнославянски език и никой от младите хора нищо не разбра, дори им беше досадно.
Ако се служи на български език ще може и миряните в храма да се включват в богослужението и какво по-хубаво от това всички да участват, а не само свещеника да чете молитви, а хора да му отговаря на възгласите, а ние да стоим безучастни и да гледаме сякаш сме на театър, а недай Боже да попаднеш в Църква, в която не седопускат до причастие миряните и трябва да се помолиш на свещеника да те причасти, ако въобще има в Потира причастие.
Жалко е наистина, че имаме толкова много църкви и манастири, които в неделните дни остават празни.Жалко е, че имаме и достойни свещеници, които се опитват да правят нещо,но биват спирани.Жалко е, че имаме нужда от духовни потребности, а биваме обърквани от невежеството на свещеници, ръкополагани от нашите невежи епископи.Жалко!
estir,що говориш от името на другите?!Що не гледаш себе си??
Мисля, че дори би трябвало се ЗАБРАНИ изрично НЕЯСНО МЪНКАЩО ПЕЕНЕ-СКОРОПОГОВОРКА В ЧЕРКВИТЕ, което си е живо КОЩУНСТВО! Заваленото произнасяне (и чрез „пеене“) на текстове, ОСОБЕНО на черковно-славянски е напълно неприемливо! 🙁
Ей, glory …! Остави хората ( estir в случая) на мира и не пречи поне, след като не помагаш в делото за една по-съответна, вкл. и от доктринална-духовно-мистична, и практическа гледна точка, църква! 🙁
Този отец знае ли, че Бойко Борисов е бивш бодигард на Тодор Живков?
„Да ти кажа и друга поговорка (сам си я измислих) – на калпавите личности винаги институциите са им виновни.“
Мдаа, брате, прав си, абсолютно си прав. Твоето творение е в пълен унисон с казаното от мен, благодаря ти. Аз бих леко я допълнил за да стане ясно – на калпавите личности в Църквата, държавните институции са им виновни. 😉
То, че в България Църква почти няма е вярно, но и в Русия положението не е никак розово.Вижте това:
http://www.dveri.bg/content/view/7739/172/
mili bratko , tozi p1t nqma na4in da ne te pozdravq za vtoria ti otgovor na portos ili kaskata…da…