Архиепископ Иоан Шаховски

В поезията криех се от него.
Но дишах само с чудеса, от чудесата пеех,
отвсякъде намираше ме чудото.
Посрещаха ме чудеса от четири посоки
От всички страници и всички векове
Откриваше се чистото лице
на Любовта. И чудото завършваше в нозете Й.
Архиепископ Иоан (в света Дмитрий Шаховски) е роден през 1902 г. и е учи в Императорския Александровски лицей. Служил в Бялата армия и през 1920 г. заедно с нея се евакуира на Кримския полуостров. Завършва своето образование в Лувенския университет в Париж. Като студент издава списание. Приема монашеско пострижение на Света гора през 1926 г. с името Иоан. Ръкоположен за свещеник в Югославия през 1927 г. Настоятел на руския храм “Св. Владимир” в Берлин от 1932 до 1945 година. Издавал списание “За Църквата”. По време на Втората световна война е мисионер сред руските военнопленници. От 1946 година живее в САЩ. Иоан Шаховски е посветен за Бруклински епископ през 1947 година. Архиепископ от 1961 година. Автор на много беседи, стохотворения и очерци. Изнася проповеди по радио “Гласът на Америка”. Печата под псевдонима Странник. Умира на 30 май 1989 г. в Санта Барбара, Калифорния. Погребан е в сръбското гробище.
Роденият в княжеско семейство Дмитрий Шаховски имал всичко, което съответствало на положението му в обществото и времето, в което живеел: прекрасно детство, юношество и младост, белязана от среща с ужасите на гражданската война – арест на майка му и емиграция. Но той се връща към това време съвсем спокойно:
“Не си спомням някога в детските си години и по-късно да съм изпитвал чувство на изолация или самота. Не съм изпитвал и скръб. Напротив, винаги съм бил щастлив”.
Всичко го водело незримо до главното събитие в живота му – служението на Църквата.
“Катализатор на моето духовно осъзнаване беше моят духовник – много искрен и добър човек, с дълбока вяра… Благодарение на него аз, който никога не бях мислил за служение на Бога и Неговата Църква, бях призван за такова служение. И всъщност всички мои книги, статии, стихове са само отражение и опит да разкрия това, което ми се случи през 1925 и 1926 година.
Моето призоваване към служение на Христовата Църква стана много просто: Написах писмо на своя духовник епископ Вениамин в Париж, в което разказвах за своя живот в Европа. Изпитвах трудности и лишения и го помолих да ме благослови да замина за Африка, където моята майка да ме устрои в една от белгийските компании.
Отговорът на Владика Вениамин беше такъв:
“Скъпи Дмитрий Алексеевич, няма Божия воля за Вашето заминаване в Африка. Вашият път е: монашество и Духовна академия – служение на Църквата”.
За мен са удивителни два факта. Първият: когато получих това писмо и прочетох думите на епископ Вениамин, без да дочета докрай, се поклоних веднага с ясното чувство, че напълно приемам този път (макар преди да не бях и помислял за него). Това беше моето “Амин” и “Да бъде”.
Удивително за мен беше, че нито веднъж не се усъмних в своя избор през следващите петдесет години. И освен благодарност към Бога за това събитие никога не съм изпитвал нищо друго”.
В денят на своята 24-годишнина в Панталеймоновския руски манастир на Атон княз Дмитрий Шаховски приема монашеско пострижение. Тогава получил името, което носил до края на своя живот: Иоан – в чест на апостола на любовта свети Иоан Богослов.
Писма за вечното и временното
В началото на 1932 година йеромонах Иоан бил назначен за настоятел на храм “Св. Владимир” в Берлин. През 1934 година, втората година на нацизма в Германия, той написал и започнал да разпространява брошура със заглавие “Юдейство и Църква”, където напомня колко несъвместим е националсоциализмът с християнството. Бил призован в Гестапо, последвали обиски и разпити по няколко часа и подписка за закриване на неговото издателство “За Църквата”. Конфискували религиозната литература, която притежавал. Но всичко това не му попречило да разбере следното:
“В Германия видяхме не само греховете, а и човечността, която излъчваха християните. Когато се гневяхме по-късно на вече победената Германия, много бързо забравихме, че никой народ не може да бъде отъждествяван изцяло с неговия грях… Много немци бяха в затвора, защото бяха против нацизма. Немци загинаха и в концентрационните лагери. Мога да свидетелствам за един фермер, който постъпи по християнски пред очите ми. Той смяташе за свой дълг да погребе с православна молитва починалия в неговото имение военнопленник. Немецът уважаваше чуждата вяра и смяташе за нормално да почита хората такива, каквито са по убеждение. Този човек беше осъден на четири години каторжен труд за това, което направи. Но не се пречупи и пред съда държеше на своите убеждения.”
Няколко години по-късно архиепископ Иоан разказва за своето служение:
“Моята берлинска енория беше център на пастирските ми усилия, печатна база и място за благовестие и мисионерство. През тези години успяхме да издадем много книги и да посетим всички европейски страни, в които имаше руска диаспора, освен Албания.
Особено утешителни и плодотворни бяха моите лекционни пътувания до Латвия, Естония и Финландия, където имаше много руснаци. От граничната вишка, около древния Изборск аз виждах руските поля. Не съм смятал тогава, в началото на 30-те години, че само след 10 години ще видя хиляди руснаци в своята берлинска църква. Но настъпиха тези незабравими срещи с руския народ.
Разбрахме, че независимо от отпадането на много хора, Русия остана такава, каквато беше цяло хилядолетие – кръстена, стремяща се към Бога, с вяра в сърцето… Виждах, че хората, с които се срещах всеки ден, не се влияеха от войнстващото неверие и се стремях да отговоря на духовните им нужди. Не бях допускан от германските власти до безчислените лагери с работещи от Изток, както тогава ги наричаха, а ми се искаше точно там да попадна, да помогна с добра дума, да ги утеша, но самите те, със сините си значаки Ost (изток): млади и стари, когато можеха, понякога, преминаваха лагерната ограда и се устремяваха към нашите църквички, загубени сред недружелюбния и студен град, оглушавани от воя на сирените и апокалиптичния тътен на взривяващите се някъде бомби…
Животът ми в Берлин помогна много на моето пастирско служение и ми даде човещина. Аз виждах, как се издига една от големите човешки вавилонски кули на лъжекултурата, как се въздигаше гордостта на един човек и един народ над целия свят и човечество, как тази култура обърна гръб на Божиите закони и със страшна сила тази гордост се срина в ада. И един силен ангел, взе камък, подобен на воденичин камък, хвърли го в морето, и каза: така ще бъде унищожен Вавилон, великият град (Откр. 18).
По-късно разбрах, че и в моята страна е страшно за християните, дори по-страшно… Гледах всичко, което се случваше в Берлин и заедно с много хора преминах през смъртни опасности и ежедневно, еженощно умиране. Виждах чудесните пътища за своето спасение и за спасението на мнозина – духовни, физически; видях пътя на преобразяването на човешкия живот. Видях и зная, че Христовата правда е единственият стопанин на света, а всички останали са само временни управители.”
Старайте се да вършите добро
Следващият етап от пастирското служение на архиепископ Иоан е тясно свързан с четенето на проповеди за радиопредаванията на “Гласът на Америка” на руски език. Неговият глас звучал на къси вълни и бил очакван с нетърпение. Той достигал до много руснаци през заглушители и забрани и всяка седмица се случвало чудото: проповедта се чувала по-силно от всички други предавания.
“Всяка неделя от началото на петдесетте години имах радостта да влизам със своите думи в много домове и кораби по света, където разбираха родния ми език и хората искаха да чуят истината за Бога и за живата безсмъртна човешка душа” – казал в една от своите беседи владика Иоан.
Тези беседи засягали много различни теми.
“Човекът в наши дни не е щастлив, защото се безпокои за какво ли не, а не се сеща за Бога. Всички безпокойства са излишни, ако няма мисъл за Твореца. А с Него безпокойствата изчезват”.
“На бързината на злото нека противопоставим топлината и силата на доброто.
Бързото разкайване пред Бога, след всяко осъзнато падение нека бъде първата ни грижа.
Бързото прощаване на греховете на нашия брат – нека бъде втората грижа, която носим със себе си в света."
Огненото отхвърляне на всяко зло и изкушение и умението бързо да разбереш и послужиш на всеки, който се нуждае от помощ са сред духовните съвети, които владиката отправя по радиоефира.
"Трябва да можем да се молим за всеки човек и да се научим винаги да противопоставяме добро на злото.
Животът ни принадлежи на Бога, независимо дали го осъзнаваме или не. Трябва да благодарим на Бога за всичко.”
Бедност и богатство
“Бедните могат да обогатяват богатите… Богатите – да обедняват бедните… Как различно произнася светът думите беден и богат! Невярващите виждат в такива слова знак за експлоатацията на бедните от богатите. Вярващите в Христос и живеещите в Христос хора виждат в думите “богат” и “беден” съвсем друго, далеч различно от обичайните тълкувания: бедният материално може с висотата и чистотата на своя дух да възвисява материално богатият човек. И обратно: неблагополучният в нравствен смисъл богаташ, естествено, обеднява и духовно опустошава бедняка, до който се докосва. Защото не само “всеки е виновен за всичко”, а всеки влияе на всеки, независимо от своето социално положение. В света постоянно, невидимо за очите на повърхностното съзнание вървят, докосват се едни други и си предават скрити послания отделните хора. И всички невидими послания се превръщат във фабрика на доброто или злото. Добре щеше да бъде, ако всички живееха за Христовата светлина и тъмнина!
Не богатството само по себе си е вредно (то е нравствено неутрално) и не самата бедност е полезна за усъвършенстването на душата, защото тя също зависи от личното отношение на бедния… Но желанието за богатство и обсебващата мисъл за него, обожествяването му, е лична и социална болест: когато на богатството се принасят човешки жертви и се забравя човешкото достойнство и безсмъртие и целта на земния живот как може да завърши всичко това…
Бедността, която живее със завист и диша убийства не е благословената евангелска бедност. Това е ужасната бедност. Смиреният притежател на голямо състояние обикновено се смята само за “управляващ” това богатство, което принадлежи на Твореца. Има и такива богаташи, за които не са валидни евангелските думи: “Горко на вас, богатите!” Не, такива богаташи не заслужават скръб, а радост.
В света няма два лагера – на капиталисти и пролетарии, както искаха да ни убедят преди години. В света има безбожни бедняци, безбожни богаташи, бедни и богати (материално) християни. Пропускам другите религии, защото ми се иска да обърна по-голямо внимание на християните. Християните не се делят на бедни и богати, защото бедните осъзнават преимуществата на своята бедност, а богатите – ограниченията на своето богатство и всъщност, неговата незначителност. И всички остават на своя път и носят своето служение…
За Христовата Църква “няма нито богати нито бедни”… по-правилно ще бъде, ако кажем, че ги има, но в друг план. По отношение на богатите Църквата има такъв обичай: те Й служат. По отношение на бедните: Църквата им служи. Така бедните са почетени като достойни за помощ, а богатите като достойни за служение. Църковната психология е противоположна на психологията на различните течения на светската психология, където бедните прислужват, а богатите приемат услуги като даденост.
Важно е да се каже, че извън земните предели се осъществява този закон на Църквата: светиите, които са напуснали грешния свят се молят за грешните хора, които живеят на земята и им служат в тяхното спасение. Живеещите на земята вярващи хора са по-богати от починалите грешници, изгубили земното си време без да вършат добро. Затова земните им сродници се молят за тях и облекчават небесната им участ…
Църквата на земята и на небето по преимущесво е служителка на всичко “малко”, безпомощно, угнетено, на всички, живеещи в нищета. “Силните са длъжни да носят немощите на по-слабите” и “не на себе си да угаждат”… Това са апостолски заповеди. Затова Църквата еднакво помага за лечението на богатия и бедния: богатият, “който се надява на своето богатство” и бедният, униващ от своята бедност и болен от завист към богатия.
Затова истинските служители на Църквата никога не раболепничат пред богатите, дори ако те жертват от своето имане и строят храмове. Истинските служители на Църквата остават свято безпристрастни към богатството и бедността, без да падат в крайности. Църквата знае, че не по външното положение ще бъде съден човек, а по степента на любов към Бога и хората и според чистотата на сърцето. Нека любовта се изразява в дела – тогава всички ще бъдат богати.
“Вглеждам се във всичко, което се случва с мен от младостта ми и виждам поредицата от Божии милости и благодеяния и моите отстъпления. Аз не знаех тогава, че религиозния духовен живот с неговите абсолютни закони, причини и духовни следствия засягат толкова силно всички хора. Не знаех също, че физическия живот на човека и света вървят по духовни закони и имат за цел спасението на човека за вечността. Значението на думата духовно се разкри пред мен, когато приех да бъда Божий служител. В младостта си мислим рядко за служение или спасение. Така беше и с мен. Бог намери моето сърце.” – пише в своите дневници архиепископ Иоан.
По материали на www.dunyasha.ru и zarubezhje.narod.ru
Превод от руски: Дария Захариева
Чудесен материал Дария. Дано се напише нещо и за българите излъчвали християнски програми по Гласът на Америка, Свободна Европа и БиБиСи през периода на атеистичния комунизъм!
Би било хубаво да се напише за тези хора. Аз само съм слушала, но не беше много скоро. Позабравихме ги. Вие познавате ли някой от тях?