„Обществената греховност“ и Божият гняв – поглед назад



Може да харесате още...

7 Отговори

  1. Религия означава връзка с Бога. За да докажат своята връзка с Бога хората на БПЦ следва да могат да тълкуват и да разпознават Божията воля и да ни казват, какво Бог очаква от нас, какво да правим в живота с талантите, които Бог ни е дал и какъв начин на живот да имаме за да избегнем Божието възмездие. Връзката с Бога се доказва и чрез тълкувания на съдбата и на начина на живот на всеки едни от нас със силата на Разума, който Бог ни е дарил. Защото мистичното ръкополагане , обредите и тайнствата не са доказателство за връзка с Бога, защото попадат в сферата на невидимия свят и като такива са лабораторно-вещево непроверими. Затова освен опита на Църквата и предписанията на Св.Отци на нас ни трябва актуален духовник, който да докаже своята връзка с Бога. Иначе на всичката църковна дейност освен молитвите, службите и требите има светска алтернатива, за която никой не може да твърди че не е угодна Богу. Затова перипетиите на съдбата ни искат религиозно обяснение, т.е. жива връзка с Бога.

  2. Принуждавам се правя два коментара. Едва ли голяма част от днешното българско духовенство съзнава колко голяма е отговорността на Божия служител. Защото нашата нерада съдба като нация иска обяснение, което навремето св.Синод се е опитал да даде, но което не е анализирано с всички средства, които науката и принципите на човешкото познание дават. Защото ние не измислихме нито фашизма, нито комунизма, нито като нардо по принцип сме част от войнстващия секуларизъм. Същевременно обаче представите на българското религиозно съзнание , което се е сложило от вековете иска обяснение защо справедливи и честни каузи се провалят, защо добри и честни хора страдат несправедливо и защо в обществото ни всичко се урежда по принципа на конспирацията и личните симпатии, при условие, че имаме понятия като институции и държавност. Атеизмът не е роден от развитието на науката , а от факта, че едно честно и достойно поведение страда, докато нечестния, в това число и недостойният поп, тържествува.

  3. Ioan Jelkov каза:

    Една добра реакция на автора, много сполучлив пример за това, че БПЦ не мръднала и сантиметър напред, вероятно от времето на св.патриарх Евтимий. Но най-впечелява снимката на Христо Ботев…….пардон, Христо Беров.

  4. Драган Владимиров Бачев каза:

    Иска ми се да поправя иеромонах Иоан – не БПЦ като цяло, а най-висшето ръководство. Какво е виновна леля Мара – мирянка от Кубратово, Софийско (например), – която е също част от БПЦ, че там горе управниците, защото, макар да има Църковно-народен събор, фактически те властват, ги няма никакви да работят адекватно.

    Имало е случаи, когато обаче са действали понякога много бързо – например ако са застрашени някой да не им отнеме властта. Например презвитер Козма през Х в. е критикувал недъзите на висшето духовенство и личните му грехове. След него е имало и други по-будни хора. Но тогава управниците-духовници са ги сочели с пръст и казвали на царя: Това са еретици. И царят, няма значение кой, нареждал такива хора просто да са изгаряни, обезглавявани и пр. Просто опозицията на висшето духовенство била сочена като еретици и изчезвала като коректив.
    Сега в ново време хората от разкола също бяха в някакъв смисъл премахнати, макар и не убивани, защото са опозиция на висшето духовенство.

  5. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Много интересен исторически паралел на Беров. Като се изключат препоръките на левия вестник за симпатии към комунистите, неговият коментар за абсурдността на владишкото покайно послание е съвсем правилен. Не българският народ е виновен за националните катастрофи, а неговите слепи и продажни водачи – политици и монарси, които жертваха стотици хиляди млади животи за постигането на една непостижима илюзия.

    …………..

    Проповед за втора неделя след неделя подир Кръстовден – http://archiman.livejournal.com/

  6. Дон Кихоте,
    Ти имаш претенцията да си учен човек, а правиш коментари на ниво културен масовик. Националните катастрофи не дойдоха от политиците и от монархията, както твърдят и комунистите. Те дойдоха от факта, че ние бързаме да се освободим от османска власт без да имаме сериозно и надеждно образование, в това число богословие и философия, и без да имаме Национален университет, както го имат чехите от Средновековието. Освен това Църквата не съдейства на българския елит да разработи национална философия, откъдето да се изведе консесусна национална доктрина, стъпила върху идеята на православието, славянобългаризма и националната традиция. Оттук идват пробивите в обществения живот и оттук се намъкват комунистите и всякакви атеистични, интернационални и латиноговорящи личности, които водят страната от трън та на глог. Освен това българите, това число и БПЦ си мислят, че всичко им се полага без труд и когато поискаш от тях отплата за приносите си те не реагират. Идея за богоизбраност!

  7. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Аз пък нямам никакви претенции. Ако имах, щях да бъда поне митрополит с джип и Ролекс, а не г-н Никой.

    Тезата, че националните катастрофи се дължали на липсата на университет в поробена България, дори не е смешна. Румяна Радкова е издала монография за възрожденските ни интелигенти, от която се узнава, че мнозина от тях са завършили висше образование в чужбина (главно в Русия). Истинският проблем започва след Освобождението, когато те започват да следват на Запад и донасят модните тогава социалистически, ницшеански и теософски идеи.