По плодовете им ще ги познаете
Откъс от книгата „Българските църковни общини в Америка и Чикаго”
Създаването на български църковни общини в Америка и тяхната дейност е резултат от желанието на нашите предшественици да практикуват православната си вяра на родния език и от стремежа за съхраняване на българската национална идентичност – език, култура, бит, традиции, етническа принадлежност.
От наличните документи стана достояние, че Светият Синод на Българската православна църква в заседанието си от 12 юли 1907 взема първото си решение по отношение на духовното групиране и непосредственото единение на преселниците-българи в Америка с родината им, както и за удовлетворението на техните религиозни нужди. За тези цел изпраща и духовници в Новия свят.
Повече от стогодишната история на българските църкви в САЩ и Канада е минала през различни периоди. В тях църковността често е била измествана. На преден план са излизали политически, етнически и идеологически елементи и личностни интереси. Важно място е заемала и политиката на българската държава по македонския въпрос – както преди 9 септември 1944 г., така и след това.
През всичките тези години много духовници са дали своя принос за църковно-народното дело. Един от тях е Кирил Йончев – архимандрит на Българската православна църква и епископ и митрополит на Руската православна църква в изгнание и впоследствие – на Православната църква в Америка. Неговата роля и място в историята на българските църкви в САЩ, Канада и Австралия, вероятно ще бъде обект на нечие специално изследване. Това, което е коментирано за него досега, е доста противоречиво. Главното, с което се свързва неговият живот и дейност е разколът от 1963 г. Някои оправдават този разкол със стремежа за „запазване чистотата на църквата от комунизма” и отдават незаслужено кредит за това на еп. Кирил. От достъпните вече документи, писма и спомени на негови близки сподвижници, свещеници и хора, общували с него, както и от агентурните донесения, намиращи се в архивите на Държавна сигурност и МВнР, не може да се направи такъв извод. Нещо повече, голяма част от съвременниците му го осъждат и намират дейността му за анти-национална.
В края на тази документална хроника ще се опитам да резюмирам най-характерното от историята на българските църковни общини, което определя различните периоди в тяхното развитие и дейност. Надявам се това ще улесни читателя да се види докъде стигнаха онези от тях, на които митрополит беше еп. Кирил Йончев. И да се оцени по-обективно неговата роля и принос към Българската православна църква – градивна или рушителна.
Първият период (1907-1922) е периодът на истинското родолюбие, патриотизъм и идеализъм. Това е периодът, в който нашите предшественици осъзнават ролята на църквата за обединяване на емиграцията от свободното Отечество и поробена Македония и съхраняване на българското национално самосъзнание. Липсват политически, идеологически или етнически противоречия между тях. Ентусиазмът за строеж на църкви, в които да се служи на майчиния език е голям. Ръководител на Българската църковна мисия е архимандрит Теофилакт. Той като апостол кръстосва българските колонии в САЩ и Канада и организира църковни общини.
Вторият период (1922-1937) е времето, когато Македонската патриотична организация (МПО) поставя под свой контрол мнозина от свещениците, църквите и духовния живот на нашата емиграция. Голямо място се отделя на патриотичното възпитание на роденото в САЩ и Канада поколение. Няма църква, в която да не се изучава български език, да няма ансамбъл за народни песни и танци, оркестър. В салоните на църквите са изложени национални носии, окачени са портретите на националните ни герои и народни будители. Изнасят се панихиди за загиналите за освобождението на Отечеството. Съхраняването на българския национален дух е най-важната задача, която МПО възлага на църквата. Православната вяра не подлежи на съмнение. Част от свещенослужителите са бивши членове на ВМРО или синове на загинали революционери. Неколцина от тях са били в състава на въоръжените чети, които са воювали за освобождаването на Македония. Други са изпратени от България с личната препоръка на Иван Михайлов. За всички тях няма нищо по-свято от съхраняването на българския национален дух и родолюбие. През този период ръководител на църковната ни мисия е протопрезвитер Кръстьо Ценов. Той се съобразява с ръководната роля на МПО. По тази причина църковният живот протича без особени катаклизми.
Третия период (1937-1947) е този, в който еп. Андрей, изпратен от Светия Синод, пристига в САЩ. Това е и периодът, в който църковните ни общини са подложени на най-голями изпитания. Проблемите идват главно от политиката на България по македонския въпрос, която, след забраната на ВМРО (1934 г.) се приема като просръбска. Тази политика много скоро демонстрира и еп. Андрей. Тя е коренно противоположна от водената от МПО политика. В резултат идват основните противоречия между МПО и част от църковниците от една страна и еп. Андрей и Синода от друга. Тези противоречия водят до създаването на т. нар. „независима Църква“, в която влизат църквите под влиянието на организацията. Това става на конференция, проведена през февруари 1939 г. в Детройт, Мичиган. Този акт не е санкциониран от Синода в София.
Деветосептемврийският преврат в България от 1944 г. примирява враждуващите страни за продължителен период от време. Общият политически враг е комунистическата власт в Отечеството. Неговата атеистична политика и стремежът да заличи насилствено българската идентичност на македонците, обединява емиграцията около църквата. Много скоро еп. Андрей огласява несъгласието си с тази политика в България и отправя упреци към Георги Димитров. С тези си действия той става приемлив за всички. Премахнати са основните противоречия. Стига се до
Четвъртия период (1947-1963 г.) – учредяването на Българската епархия в САЩ, изборът на еп. Андрей за митрополит, регистрацията и приемането на Устав. Това е период, в който официалните връзки със Синода в София са преустановени.
Епископ Андрей има нужда от помощник в митрополията и в църковните дела в САЩ и Канада. Той се спира на завършващия обучението си в Швейцария монах Кирил Йончев. “Повярвах, направих свръхусилия да наредя идването му (в Америка) с надеждата да видя един сигурен и предан на Спасителя Христа служител…Излъгал съм се бил.” До идването му в САЩ, името на Кирил Йончев не е известно сред политическата емиграция. Не са известни никакви негови анти-комунистически изявления или действия.
Сприхавият и труден характер на еп. Андрей (виж разискванията от Синодалното съвещание проведено на 29 и 30 юни 1939 г. на стр. 48, и спомените на проф. Райкин), засилват опозицията на МПО и част от свещениците срещу него. Благовидният предлог да бъде махнат като митрополит, са неговата напреднала възраст и недобро здраве. Намерен е и негов заместник – архимандрит Кирил Йончев. Търсят се контакти и се очаква решение на този въпрос от Синода в София, независимо от „скъсаните” връзки и комунистическия режим на управление в България (виж писмото на о. Николов и срещите на о. Михайлов с Патриарх Кирил във Виена).
Задраскания текст в оригинала е: Уведомени са, че същият (Пимен) е сътрудник на нашите органи, обаче да не се свързват с него по време на пребиваването му, а само, че могат да се свъзват с него официално.
Идването на еп. Пимен в САЩ през 1963 г. (за неговото пристигане Държавна сигурност уведомява резидентурата във Вашингтон, че Пимен е сътрудник на нашите органи) се свързва с дългоочакваното от МПО и част от църковниците ограничаване властта на Андрей, последващото му отстраняване като митрополит и възлагане ръководството на епархията на Кирил Йончев. Отказът на еп. Пимен да ръкоположи в епископски сан архимандрит Кирил и последвалите събития могат да се определят като
Пети период (1963-1976) – времето на разкола и разделението на българските църковни общини в САЩ и Канада с образуването на нова българска епархия. Причините за разкола не са имали никакъв политически характер. Доказателства за това намираме в писменните документи, оставени ни от участници или близки съвременници на тези събития (виж о. Стамболджиев, проф. Райкин, покайното писмо, което Кирил изпраща до патриарх Максим, разговорите между Кирил и Пандо Младенов в присъствието на българския генерален консул в Торонто), както и в архивите на ПГУ-ДС и МВнР, приложени към съответните части на тази хроника. На фона на тези документи и исканата хиротония за Кирил от Пимен т.е. от Синода, политическите аргументи, представени впоследствие са несъстоятелни. Нека не забравяме, че първото отделяне на църкви в САЩ от Синода в София става през 1939 г., когато в България все още няма комунистически режим.
Отляво надясно: свещениците Кирил Йончев, Кирил Антонов, Георги Николов, Васил Михайлов и Георги Недялков
извършват панихида за Тодор Александров на конгрес на МПО
Еп. Кирил не е вдъхновителят на разкола, нито основната фигура, която го провежда. Това са ръководството на МПО с благословията на Иван Михайлов и свещениците Георги Николов, Васил Михайлов (същите от 1939 г., виж част ІІ) и Георги Недялков. Затова за десетилетия църквите са наричани „църквите на МПО”, а не „на Кирил“ (Йончев). Той е единственият, който отговаря на условията да бъде въздигнат в епископски сан и мълчаливо чака своя час. Не бих искал да прокарвам конспиративни елементи в тази история. Но ако свържем факта, че Кирил Йончев е духовен син на епископ Пимен и годините около и след 9 септември 1944 двамата прекарват заедно в Бачковския манастир, както и някои събития от това време, можем да стигнем до многозначителни изводи. Известно е, че преди 9 септември в Бачковския манастир са отсядали партизани. Прикритие там е намирал и Антон Югов – първият министър на вътрешните работи в правителството на Отечествения фрон, по чието време новоустановената власт избива без съд и присъда няколко десетки хиляди българи. След 9 септември 1944 г. на Пимен се приписва участие в елиминирането на нелегалната антикомунистическа организация „Неутрален офицер.“ С неговото име се свързва и провала на заговора, подготвян от Дамян Велчев за сваляне на Отечествено-фронтовската власт. Там, в манастира, ген. Велчев се е срещал със съзаклятниците си. През 1946 г. с редовен паспорт и синодална стипендия Кирил Йончев заминава за Швейцария да продължи духовното си образование. Оттам – в САЩ. Защо митрополит Пимен не пожелава да го въздигне в епископ? Не мога да гадая. Може би е било по-добре да остане близко до МПО и далече от Синода в София. Така би бил по-полезен за нечии цели.
Осъзнал силата и влиянието на МПО върху емиграцията вече като епископ, Кирил става неотменен атрибут на конгресите им, участвува в техните провеждания и заема почетно място в техните президиуми (виж изданията на в-к Македонска Трибуна от това време, д-р Гаджев, Пандо Младенов). Той „громи” публично политиката на българската държава по въпроса за Македония. Това е, което патриотично настроенените емигранти искаха да чуят от устите на българските епископи тук – признание, направено от о. Гошо Николов при срещата му с пълномощния министър Любомир Попов, който нарича о. Николов „най-главния от поповете” (приложение ІІ-19). Тази позиция на Кирил му дава безрезервната подкрепа на МПО, а от там и властта върху църквите, подкрепяни от Организацията.
След 1970 г. започва нова „битка” за православните християни в Америка и тяхното обединяване под една юрисдикция. Този „битка”, водена дълги година от Московската патриаршия, сега е възложена на Православната църква в Америка (доклад на о. Леонид Кишковски, публикуван в сайта на ПЦА).
Междувременно еп. Андрей умира (1972 г.). Синодът от София, къде по собствена инициатива, къде по внушения от Държавна сигурност експериментира с административни структури, епархии, епископи и свещеници за църквите ни в САЩ. Това не се отразява положително на позициите и авторитета на БПЦ. На сцената е и Македонската църква в САЩ и Канада, подкрепяна от Белград. Малко по малко влиянието на емигрантите от Пиринска и Егейска Македония с българско самосъзнание в ръководството на МПО намалява. Като следствие, позицията на Кирил Йончев в организацията също отслабва. Това налага бързо ориентиране в новосъздалата се обстановка. Той вижда по-добро бъдеще за себе си в Православната църква в Америка, отколкото в Руската православна църква в изгнание (писмото от еп. Ирений до Синода в София от 1972 г.), още по-малко в българската. Изгонен от руснаците-царисти, той еднолично влиза в преговори с ПЦА, към която преминава заедно с църквите през 1976 г. Това може да се отбележи като
Шести период (1976-1990). Както казва един от най-възрастните наши свещеници по това време, отец Васил Михайлов, „с преминаването на нашата епархия под юрисдикцията на Православната църква в Америка загубихме всичко. Загубихме нашата вярност към скъпото ни Църковно народно дело”. Това не смущава еп. Кирил. Много скоро ПЦА му възлага и управлението на диоцеза на Западна Пенсилвания, състоящ се от чисто руско-американски православни църкви, в които руското доминира. Техният брой надхвърля два пъти този на църквите от българския диоцез. Това му дава голяма сила и спомага за утвърждаването му като важна фигура в ПЦА. Той започва безпрецедентна атака към църквите, останали към Синода в София. Използва всякакви средства те да преминат под неговия омофор – интриги, полиция, съдебни дела, политически шантаж (писмото на патриарх Максим до еп. Теодосий, приложение V-31).
Еп. Кирил компенсира липсата на православни свещеници – българи, с такива, обърнати в православието от католическата или евангелските църкви. Тъй ги въвежда в православната вяра и ги назначава в няколко от българските църкви. Това поставя началото на обезбългаряването на тези църкви. „Щом американски протестантски свещеник се загнезди в наша църква, тя е загубена за българщината“, казва Пандо Младенов на срещата си с еп. Кирил в присъствието на българския консул в Торонто.
В тези си действия той е подкрепян от ПЦА и поощряван от политически лица, загубили вяра, че комунизмът в България някога ще падне от власт. Оттук насетне започва да се създава погрешното мнение, че Кирил Йончев спасява църквите ни в САЩ и Канада от влиянието на безбожническия комунистически режим в България. За щастие, намират се и такива, които, повярвали или не, че ще дойде края на комунизма в България, се противопоставят на безумието и успяват да съхранят голяма част от църквите от домогванията на еп. Кирил. Сред съхранените е и църковната община „Св. София“ в Чикаго, която остава вярна на майката – Българската православна църква.
Независимо от действията си, насочени срещу родната църква, еп. Кирил продължава да търси контакти с нейни представители и да моли за разрешение за съслужение, свещеници, свещено миро и други църковни атрибути. Доказателство за това са срещите му с проф. Събев и епископите Йосиф (Диков) и Симеон и желаната от него, но отхвърлена от патриарх Максим среща през 1978 г. (документите са приложени към част ІV). Накрая идваме до 1990 година, когато еп. Кирил изпраща покайното си писмо до патриарх Максим. Моли за прошка за всички сторени грешки, признавайки, че действията му са били плод на човешка слабост и малодушие.
Това събитие може да се определи като
Седми период (1990-2007). Светият Синод опрощава противоканоничните деяния на еп. Кирил. Очакванията, че с опрощението той ще се завърне към майката-Църква обаче не се оправдават. Покаянието му се оказва неискренно.
Започналият разкол в БПЦ предоставя нови възможности на еп. Кирил. Той се възползва от неосведомеността на новопристигащите емигранти и настъпилия смут сред вярващите. Със съдействието на някои шарлатани-авантюристи расоносци, преследващи лични цели и облаги, успява да създаде няколко нови църковни общини към своята епархия, т.е. към Православната църква в Америка. Това води до поредното обтягане на отношенията между БПЦ и ПЦА. Еп. Кирил отново е обявен за персона нон грата и общението с него е преустановено. Така се стига до осмия, последен период от историята на българския диоцез към ПЦА.
Осмият период (2007-2011). Еп. Кирил почина през 2007 г. След неговата смърт ПЦА суспендира Устава на епархията и нейното ръководство фактически беше узурпирано. През м. ноември 2010 г. на специална епархийска конференция беше приет нов устав. На конференцията са присъствували двама или трима низвергнати български свещеници, които са дали своя глас за промените, предавайки българските национални църковни интереси. Променени са всички членове от стария устав, в които изрично е записано, че не подлежат на промяна. Подменена е била волята на създателите – всички онези българи, чиито патриотизъм и любов към Отечеството не подлежат на съмнение. Променени са били членовете от устава, отнасящи се до българската принадлежност и духовната връзка на диоцеза с България; богослужението да се извършва на български език, както и условието митрополитът да бъде българин или американец от български произход (приложение V – 42 стария устав и 43 новия устав). Пъпната връв на църквите, създавани и строени от нашите предшественици и нас с майката-Църква е отрязана.
Броят на църквите в т. нар. Български диоцез към ПЦА, които Кирил Йончев отдели през 1963 г. от Българската православна църква заедно с няколкото, създадени по късно е 18. В тях само трима или четирима от свещениците са с български произход. Пръснати са из целите Щати – на Източното и Западно крайбрежие, на Север и Юг. Съгласно каноните на Православната църква, епархиите се организират на географски принцип. Следвайки този принцип, наличието на епархия, в чийто състав влизат църкви, пръснати като тези, намиращи се сега под юрисдикцията на Българския диоцез, не е нормално. Трябва да се очаква в най-близко бъдеще тези църкви да преминат към тези епархии на ПЦА, в чиито географски райони се намират. Това ще доведе до закриване на Българската епархия от регистрите на Православната църква в Америка. Докато това време дойде, трябва да има избран митрополит на мястото на покойния еп. Кирил. За избори се съобщава в броя от 15 юни 2011 г. на излизащият във Форд Уейн, Индиана Ft. Wayne Journal-Gazette. Публикуваното съобщение гласи, че на 7-9 юли (2011 г.) ще се проведе избор на митрополит на Българския диоцез към Православната църква в Америка. Посочени са двамата кандидати – о. Александър Голицин и о. Пол Гасиос. В сайта могат да бъдат гледани и видео-записи, в които двамата кандидати разказват за себе си и вижданията си за бъдещето на Българската епархия.
Архимандрит Александър Галицин е роден в Сан Франциско, Калифорния. Казва, че прародителите му са руски емигранти, избягали по време на Октомврийската революция. Баща му е раждан в САЩ. Майка му е американка от мормонско семейство. От дете е свързан с Руската църква, а впоследствие – с Православната църква в Америка. Високо образован, с докторска степен от Оксфорд, Англия. Специализирал в Гърция. Няма практика на свещенослужител. Преподава повече от 20 години в Milwaukee’s Marquette University, в катедрата по богословие. Не е много сигурен, че иска да замени академичната си кариера с такава на администратор в църковна организация. За бъдещето на Българския диоцез няма конкретно виждане. Смята, че в близко бъдеще ПЦА ще обедини православните църкви на континента. Тогава етническите (в т. ч. българските) църкви ще изчезнат.
Протопрезвитер Пол Гасиос е роден и израснал в Детройт, Мичиган. Родителите му са гърци. Естествено е принадлежал към Гръцката православна църква. Много млад преминава към ПЦА. Има магистърска степен по социални науки. От около 15 години е практикуващ свещенослужител. Застъпник е на тезата, че в църквите към българския диоцез, и не само, единственият език на богослужението трябва да бъде английският – така и така богомолците не разбират църковно-славянски, казва той. Няма нищо против етническата принадлежност и предпочитанията на хората към културното им наследство, но не споделя практиката църквата да бъде място за социални контакти и нецърковни прояви т. е. отрича функциите на църковните общини във вида и целита, за които са били създавани. Да му припомня думите на екзарх Йосиф: „Българските църкви не са място като другите църкви, място само да се кръстиш. Те са място за народна съпротива”. В наши дни, далеко от Отечеството, църквите ни са място за родолюбие! Отец Пол очаква в следващите няколко години църквите от епархията да се реорганизират като епархийски наместничества, ръководени от старши свещеник и да бъдат на подчинение на епархийски архиерей от ПЦА, на чиято територия се намират (георграфския принцип). С това той вижда и закриването на Българския диоцез. Изразява тревога за не много ясния статут на ПЦА. (Има сериозно напрежение в Православния свят по отношение на дадената от Московската патриаршия автокефалност на Православната църква в Америка – бивша руска митрополия). Казва, че ако се случи последната да възстанови подчиненото си положение на Митрополия към Московската патриаршия както преди, то той ще напусне ПЦА и ще се върне отново към Гръцката православна църква. Основание за това бил фактът, че повече е грък, отколкото руснак, допълва отец Пол. А ние, които се чувствуваме ни повече, ни по-малко, само българи (- американци) и сме построили или сме се грижили за вече построените от нашите предшественици църкви, които сега той може да оглави, нямаме ли право да ги запазим като български преди той да реши за себе си накъде да върви?
Кой от нямащите нищо общо с българския народ, Българската православна църква, българската история и българската култура, ще бъде новият митрополит на т. н. Български диоцез? Архимандрит Александър – американец от руски произход, или протопрезвитер Пол – американец от гръцки произход? Отговорът беше даден на 9 юли 2011. Избран е архимандрит Александър. Скоро след избора си, той дава интервю. На въпроса откъде се взе този така наречен Български диоцез към Православната Църква в Америка, проф. д-р Александър Голитцки отговаря: „Аз не зная откъде тази група (!), тази, на която аз наскоро бях избран за митрополит, идва. Наименованието е „български”, но фактически повечето от хората, или техните родители или прародители, идват от там, където сега е Северна Гърция. Те са славяно-говорещи от Северна Гърция.” Да се смее ли човек, или да плаче?
С този избор на митрополит се слага край на българщината в тези църкви. Оттук нататък трябва да се очаква подмяна и на малкото останали свещеници от български произход, въвеждане на английския език и песнопение в свещенослуженията, отслабване и изчезване на българският етнически елемент и език от църквите. Не съумяхме да се противопоставим на чуждите посегателства. Някои българи дори съдействуваха това да се случи, други гледаха с безразличие, а трети аплодираха възторжено късането на жива плът от снагата на Българската православна църква! (виж в-к България, брой 7-14 юли, 2011). Не е ли тъжно! Какво ли са имали предвид авторите на публикацията, отпечатана в „Македонска трибуна” – броя от 4 април 1963 г. (приложение V-4.1,2)? Прочетете го: На 25 март в Дитроит още веднаж бе подчертано родолюбието на нашата емиграция и готовността да се бранят църквите ни от всякакви чужди посегателства… На втората страница: Църква и народ единни в решителния момент. Този призив дали не е отправен към нас? Къде сте сега майко-Църква, родолюбиви народе, Отечество?
Проследявайки всички тези факти и документи, не следва ли да се запитаме: Ако Кирил Йончев е запазил „чистотата на (Българските) църквите от комунизма”, то къде са тези църкви сега? Къде и какви са тези църкви повече от двадесет години след края на безбожния режим в България? Няма ги. Те вече не са български! В повечето от тях Божествената света литургия се служи на английски, не се споменават българските светии, войнство, народ и Патриарх. Не се празнуват българските религиозни и национални празници. Българската църква, българската държава и българската диаспора в САЩ загуби материални, културни и исторически ценности – църковните сгради, икони, иконостаси, църковна утвар, свещени книги.
Какво е спасил Кирил Йончев? Спасил или предал? И ще успеем ли да запазим каквото е останало?
С искреност и много болка от случилото се ме провокирахте да задам моите въпроси.
1. Безвъзвратно ли са загубени българските енории, присъединени от еп. Кирил Йончев към ПЦА – енориашите искат ли да са към БПЦ или не?
2. Енориашите имат ли българско самосъзнание и искат ли да се служи на църковнославянски и български?
3. Има ли достатъчно български свещеници, които да служат в енориите?
4. Чия собственост по документи са сградите, строени от емигрантите?
5. Потърсено ли е съдействието на митрополит Йосиф от БПЦ?
Отговорите на тези въпроси ще пояснят случилото се.
Браво на Георги за обективната и изчерпателна статия. Аз срещнах Галицин по време на конгрес във Филаделфия през 2005 г. Той се смята за голям познавач и вероятно практик на исихазма, но след неговия доклад станах и му зададох няколко въпроси, които предизвикаха неговата истерика. Час по-скоро трябва да се спаси Българската църква в САЩ.
Въпросът с емиграцията и организацита на българите в чужбина е много тежък поради липсата на национална философия, която да се обедини около трите основни български ценностти, завещани от св.цар Борис І – православие, славянобългаризъм, национална идея с императив върху единството и историческата мисия на българите. затова в чужбина има сътресения както от духовен, така и от чисто етнокултурен характер.
http://www.bg-history.info/5443/Za-geroizma-i–kulturata-v-Bulgariia-v-konotaciite-na-sviatotoobshtonarodno-bulgarsko-delo-ot-filosofiiata-na-istoriiata.html
Българската православна църковна обшина „Св.Иван Рилски“ в Ниагара Фалс, Канада е единственият не руски приход в Руската Задгранична Църква и аз съм много горд от принадлежността си към един много по-вярващ Божий народ. Мога само дълбоко да се поклоня и да се уча на църковнослужение от руските духовници. Несравнима е разликата с останалите православни църкви тук в Канада.
И нашата малка църква е била доста години с еп.Кирил, но слава на Бога отец Тодор я е опазил в лоното и под покрова на руснациите. Жалко само,че от тази година служим по новия календар…
Не съм отец,нито дипломиран богослов,нито професор, но дълбоко в душата си изповядяам Символа на Вярата и вярвам в Едната Вселенска и Апостолска Църква! Сърцето ми плаче когато свещеници и други т.нар. богослови така жадно ръфат ТЯЛОТО ХРИСТОВО и поставят над ПРАВОСЛАВИЕТО измислени и пагубни националистични и шовинистични лозунги. Стига Го разпъвахте фарисеи! Отворете и четете отново и отново докато думите Му наистина докоснат камените ви сърца! „Отидете и научете всички народи като ги кръщавате в името на Отец, Син и Светия Дух!“ . Защо очите ви са все в имоти, коли и пари. „Богатството ви е там, дето е сърцето ви!“-отчета, т.хар. богослови и…все фарисеи.
[quote name=“свещ.Илия Грозданов“]Българската православна църковна обшина „Св.Иван Рилски“ в Ниагара Фалс, Канада е единственият не руски приход в Руската Задгранична Църква и аз съм много горд от принадлежността си към един много по-вярващ Божий народ. Мога само дълбоко да се поклоня и да се уча на църковнослужение от руските духовници. Несравнима е разликата с останалите православни църкви тук в Канада.
И нашата малка църква е била доста години с еп.Кирил, но слава на Бога отец Тодор я е опазил в лоното и под покрова на руснациите. Жалко само,че от тази година служим по новия календар…[/quote]
Щом сте българска енория, защо не сте в българската епархия? „Почто се срамиш да се наричаш болгарин?“
“Ню Йорк.Църква = черква + кръчма в подземната си част Пушене. Обясняване на “Играта”;препирня кой е “по-велик”. Голяма, тежка тъга, чувство за задушаване. Евтино вино, на галони. Неуютност. Толкова прилича на някакъв бюфет в малка провинциална гара. Изумително мирише на България. Неумитост, шумна нечестност. Бог изцяло отсъства от това място.” “Между двете хемисфери” д-р Любомир Канов. Приведох горния цитат от книгата на Канов за да се види състоянието на българските църкви към диоцеза на БПЦ.Като живеещ в Америка и нееднократно пребивавал в тях твърдя че е абсолютно обективен.В текста на Г.Иванов има много личен елемент както и полуистини и направо неистини, поради което е и силно подвеждащ. Христовата Църква е Мисионерска и има НАД-национален характер. Ограничаването на Литургиите Единствено до български език я лишават от мисионерската й функция и местни членове, и я превръщат постепенно в затворен национален клуб неизменно деградиращ до кръчма! А може би това е и целта..на някого
Свети Паисий Хилендарски (1722–1773) – „О, неразумни юроде, поради що се срамуваш да се наричаш българин?“
Никой не отрича вселенскостта на Православието. Но човек трябва да има чувство на принадлежност към отечеството, в което Бог го е поставил да се роди. И това се нарича Патриотизъм. Патриотизъм (на гръцки: πατριώτης – съотечественик, πατρίς – отечество) означава любов, обич към родината, привързаност към родната земя, език и традиции, безкористна и всеотдайна работа за въздигане на народа и родината.
Ако Българската Православна Църква е записала в Устава си, че църковни имоти не се продават, заменят и ипотекират, то е за да останат храмовете, манастирите и параклисите векове наред за Божия български народ. Бог е възложил на плещите на духовниците и грижата да са добри стопанини, за да ги има тези имоти и след тях.
Защо са се изличили от лицето на земята траки, беси, илири, населявали нашите земи? Защото са оставили да владеят традиците на славяни и българи.
Събрате и съслужителю Павле,
Българска енория има в Шуменско, не и в Ниагарафолско.
Българи идват трима, небългари идват петима. Българите говорят за Куба и за Аруба, небългарите се молят в същото време. Българин хвърля 1 цент за свещ от 1 долар. Аз не се срамя да се нарека българин, аз се срамя да се нарека духовник на народ издигнал в култ “ ако умрем, ил загинем, поп не мой да викате… напийте се с руйно вино…“ Отче, ние там си и стоим с руйното вино,ако вие не се срамите от това… По-добре щеше и вярата в Господа Бога да ни е руйна…Дай Боже в Шуменско да е по-руйна, защото тук на водопада руйни са само доларите за „болгарского“ раба и рабиня Божий.
Има ли от что да не се срамим, собрате и сослужителю?
Църквата не е национална собственост. Църквата е Христова, не Българска. Особеното в църквата е, че няма националности – всички сме един народ. Друга особеност на църквата е, че където отиде, говори на местния език на хората.
В Америка епископите се опитват да разрешат проблема с разделението на православната църква там на националности. Основната пречка са майките-църкви. Какво точно искат майките-църкви? Да запазят националната идентичност на хората, които са напуснали родината си? Или гледат на Америка като на място, където са инвестирали и очакват приходи? Какъв е стремежът да се запази българската идентичност на църквите в Америка? Разпространение на българското православие? А колко мисионери има българското православие, щом иска да се разпространява в света?
На всички грамотни хора е известно, че в България цари въпиюща неграмтоност и непознаване на основните начала на цивилизацията и на историята на народите. Българската Църква е създадена от една империя – българската, която е алтернатива на гръкоримската идея във всички нейни варианти. Българите са се считали за носители на истинската вяра – тълкуват го като православие – според автентичните малко запазени български документи. През османския период църквата е била гръцка, поради което българите са се отнасяли с недоверие както към католическата пропаганда, така и към висшето духовенство в православието, за което протестантските мисионери пишат че измъчвало и се отнасяло зле с българите. Затова Пасий Хилендарски пише, че простите българи са по-добри християни и почовекюлбиви от учените високомерни гърци. Изобщо не ми дреме за Америка и българите там – ако са истински българи, каквито ги знаем от историята щяха да си останат в страната въпреки трудностите за да продължат завета на дедите
На […], които искат да извадят БПЦ от „калъпа на българщината“ искам да кажа, че Христос е признавал отделните народи, защото така е казал, освен това си има естествено групиране на човечеството от прастари времена по родове и племена, а римската и персийската идея унищожават тези народни особености, какъвто опит е направен с изселването на евреите през Вавилонския плен. Според всички проверки на римската и византийската култура българите заслужават да имат собствен литургичен език и са признати за старинен и обособен народ, който има приноси в защитата на истината. И въобще БПЦ какво щеше да прави ако не бше българския национализъм – много известните професори Янакиев и Каприев щяха да бъдат клисари в гръцки църкви, а не световни професори ако не беше мощното национално движение през Възраждането, чиито основи са положени от идеята за правата и равенството на хората, с цел да ги предпази от злината на експлоатацията и на културната злоупотреба. А емиграцията има дълг към нас.
[quote name=“свещ.Илия Грозданов“]Събрате и съслужителю Павле,
Българска енория има в Шуменско, не и в Ниагарафолско.
Българи идват трима, небългари идват петима. Българите говорят за Куба и за Аруба, небългарите се молят в същото време. Българин хвърля 1 цент за свещ от 1 долар. Аз не се срамя да се нарека българин, аз се срамя да се нарека духовник на народ издигнал в култ “ ако умрем, ил загинем, поп не мой да викате… напийте се с руйно вино…“… Има ли от что да не се срамим, собрате и сослужителю?[/quote]
Отец,
Ясно е какви са българите – в Делиормана или на Ниагара. Но положителното е, че те като нормални хора се поддават на промяна, ако попаднат на добри проповедници. Неслучайно мнозина българи, когато отидат в САЩ, от атеисти стават протестанти. Състоянието на енориашите зависи само от Вашата ерудиция, силна вяра и умение да ги убеждавате. Първо работете над себе си, а след това с тях. Успех!
До отец Павел:
Благодаря Ви отче за добрите слова, дай Боже сила и вам, и грешнаго раба Божия, моя милост. Да, от нас, духовниците, се очаква и първият пост и последното блажене, и неосъщественият грях. А аз като българки филолог и историк милея и за последмата сричка българска в мен, пък ако ще тя да е и безгласна, но не и бездуховна.
До Стефан Чурешки: Дайте ми сметка, сънароднико, за да ви превеждам ежемесечно каквото Ви дължа за емигранството си. Моля се за снизхождение в определяйки на задълженията си към Ваша милост.
С обич- ваш събрат отец Илия
И какви са българите, „отче“ Павеле? Съкрушени от национални катастрофи през ХХ век, измъчвани от комунизъм, живеещи в страдания и мизерия по време на прехода, изневерени от „братята“ православни, които се опитват да ни денационализират през религията и хуманитаристиката, защото знаят нашата слабост там, принудени да търпят насилие и беззаконие, защото стратезите на прехода знаят, че в мътна вода най-добре се лови риба и т.н. И въпреки това българите не се озлобиха като народ, хранят уважение към институцията на религията, която финнасират от няманато си въпреки нейното нищо правене и превръщането на свещеника в молитвеник и требничар – тесен специалист, който за да помене пред Господа – дали Господ го чува и дали е в реална връзка с Него – живи и починали взима 2О лева, колкото е понастоящем хонорара за една голяма вестникарска статия по важни проблеми и която се пише една седмица. С този прекрасен народ трябва да си редко некадърен за да не можеш да направиш цивилизация=
Предупреждавам расоносците – хората на религията в България имат много нисък българистичен ценз и ниска обща култура, зависими са от чужди специализации и чужда духовна продукция и участват в политически схеми на комунизъм и антикомунизъм. Това предизвиква страхове у хората, които искат да имат собствена независима религиозна система у нас и по света.
http://www.bg-history.info/download/details/110.html
В християнската философия се изисква да се познават нещата по същество – така е в руското богословие, така е и в германската християнска мисъл от нови и стари времена Расоносеца следва да се докаже като истински -например всеки може да сложи лекарска престилка или инженерска каска, но това не значи, че може да лекува като призвание и образование, нито че може да строи и да изгражда материалния свят. Така е и с поповете – при липса на желаещи да станат свещеници и при ограничителния режим на комунизма попа не е поп по същество и по същност според Хайдегер, а симулант, който използва наивността и неграмотността на българите и чуждо застъпничество и си провежда политиката като се стреми през историята, литературата и изкуството, дело и творба на светски надарени и грамотни специалисти с уважение към религията да се настани в живота като учи, че неговата задача е само духовна, т.е. непроверима в реални условия и така той става неконтролириуем от хората и обществото и разбира се, богат
До свещеник Грозданов – идеята за дълг е идея за това какво са направили други хора за Вас – далеч съм от мисълта на един софийски поп, който ме канеше на софри, които според него Господ е дал за изобилие във вярата – а хората? Освен Господ драги ми Грозданов има хора – жертви от войни, жертви през османския период, жертви от комунизма – те са умирали и страдали освен от копнеж към истината, който е характерен за българите до 1878г., така и от любов към Отечеството и събратята и приятелите си за които са умирали за да бъдат най-големи в Небесното царство. Освен кръвните близки на емигранта, има учители, културни дейци, просветители, учени, социални работници и държавни служители, чийто труд е посветен на ползу роду и с жертви и лишения правят така, щото да живеем в един по-добър свят у нас,стъпвайки на идеята за прогрес и просперитет на българите, които са мъченици на историята. Няма да Ви правя сметка какво ми дължите – помислете за хората, които са работили и работят тук за каузата
[quote name=“Gloria“].. поради що се срамуваш да се наричаш българин?“.[/quote] Поради коментатори като Вас-използващи гръмки цитати напълно извадени от контекста им по време,повод,причина, цел.Срамно! Няма българин в Америка,който да се срамува от произхода си,нито пък аз! Не,че сънародниците ни дошли временно тук не ни дават поводи за срам,напротив! Всяка втора заловена банда източваща банкомати в САЩ е от.. BULGARIA! Четеш във вестника и се чувстваш „горд“… а „вселенскоста на Православието“ се доказва не с думи,а с дела,като българските църкви станат мисионерски и проповядват на разбираемия за всички местен език – английския. Сградите на църквите са собственост на църковните общности тук представяни от настоятелства,а БПЦ чрез мтрополит Йосиф(ДС агент Николов), постоянно се опитва да ги присвои за да може успешно да манипулира а при възможност и продаде като парите потънат по джобовете на агентите в раса.Случаят в Мелбърн-Австралия,за който се писа,е красноречив.
[quote]О,неразумни юроде,поради що се срамуваш да се наричаш българин?“[quote] Поради коментатори като Вас,Gloria-използващи гръмки цитати напълно извадени от контекста им по време,повод,причина,цел.Срамно! Няма българин в Америка,който да се срамува от произхода си,нито пък аз! Не,че сънародниците ни дошли временно тук не ни дават поводи за срам,напротив! Всяка втора заловена банда източваща банкомати в САЩ е от.. BULGARIA! Четеш във вестника и се чувстваш „горд“… а „вселенскоста на Православието“ се доказва не с думи,а с дела,като българските църкви станат мисионерски и проповядват на разбираемия за всички местен език – английския. Сградите на църквите са собственост на църковните общности тук представяни от настоятелства,а БПЦ чрез мтрополит Йосиф(ДС агент Николов), постоянно се опитва да ги присвои за да може успешно да манипулира а при възможност и продаде като парите потънат по джобовете на агентите в раса.Случаят в Мелбърн-Австралия,за който се писа,е красноречив.
До Силуан
Искате „вселенскостта на Православието“ да бъде доказана с делата на мисионерството на българските духовници. Не е проблем да се проповядва на английски. Аз лично съм на мнение, че във всяка държава трябва да се служи на разбираемия за народа език. В Япония – на японски, например. Но вие казвате, че храмовете са собственост на настоятелствата. Или на българите в Америка им е все едно под какъв омофор са? Новият викарен епископ Даниил е завършил английска филология. Ако не сте под омофора на БПЦ как да дойде епископ Даниил да служи във вашия храм?
Драга Gloria,виждам че темата „Църковните общини в Америка“ Ви интересува и имате въпроси .С предоставените 1000 символа тук не ми е възможно да Ви отговоря задоволително изчерпателно дори и на един от тях,затова реших да Ви изпратя лично съобщение към сайта,но се оказа че Регистриран потребител с Вашия ник няма! Ако сте се регистрирала под друг ник,то моля използвайте него,ако пък не сте се регистрирала въобще-направете го и се свържете с мен чрез и-мейла в профила ми за да Ви изпратя набор от статии и документи по темата събирани с години. Да изразявате мнения по въпроса без лично да сте стъпвала и в една църква на континента,на база само на една-единствена прочетена статия,колкото и правдоподобно тя да звучи е несериозно.Не съм срещал еп.Йончев докато е бил жив,но пък познавам Йосиф.Като агент на ДС е имал задачата да го шпионира и докладва,което и е правил, а след промените, според очевидци,точно като Иуда,той пръв е побързал „братски“ да го прегърне и целуне.
До Силуан
Регистрирах се в този портал с познатото име Gloria.
bgwoman@abv.bg