140 години от рождението на Григорий Распутин

Около 1900 г. става член на хлистовската секта, която търси „осенението” на Светия Дух и извършва тайни сексуални оргии. Подгонен от властите, Распутин обикаля като поклонник руските манастири и „лекува” болни, най-вече жени.
Той попада в Санкт Петербург през 1903 г. и след четири години е въведен в императорския двор. Със своята хипнотична способност да спира кръвотечението на хемофилния престолонаследник сибирският „старец” си спечелва безрезервната подкрепа на царското семейство. Распутин се превръща в изповедник и душеприказчик на император Николай ІІ и неговите близки. През 1914 г. царят пише в дневника си: “Бях в бясно настроение срещу немците и турците заради подлото им поведение вчера в Черно море! Само вечерта под влиянието на успокояващата беседа на Григорий душата [ми] се уравновеси!” В същото време сестрата на императрицата Елисавета Фьодоровна открито осъжда сибирския селяк-чудотворец. Мнозина обвиняват Распутин, че е доверено лице на германското разузнаване, което е напълно осведомено от него за руската стратегия и тактика по време на войната.
Распутин превръща църквата в шахматна дъска, на която размества пионки. Той сменя епископа на Каргопол с полуграмотния калугер Варнава (Накронин). През 1911 г. вестник „Гласът на Москва” помества открито писмо от редактора на списание „Религиозна и философска библиотека” Михаил Новоселов, който обвинява Св. Синод в бездействие по отношение на шарлатана. Вестникът е конфискуван, но развратните оргии на Распутин продължават да се обсъждат в Думата и печата. След като се скарва с епископ Алексей (Ухтомски), който е трети викарий в Казан, Распутин издейства преместването му в Сухуми (Абхазия). След друг скандал Распутин успява да свали Саратовския епископ Ермоген и неговото протеже – царицинския архимандрит Илиодор, които са заточени.
Буйният и горделив Илиодор (Сергей Михайлович Труфанов, 1880-1952) е един от основателите на Съюза на руския народ и през 1908-1911 г. води активна черносотническа дейност. С войнствените си антисемитски речи Илиодор привлича и насъсква огромни тълпи, който изпълняват безпрекословно волята му. Под манастира “Св. Дух” в Царицин 7 000 негови последователи издълбават тунели с гробници, дълги десетки километри. Там те очакват да посрещнат Второто пришествие. Първоначално Илиодор е приятел с Распутин, но се разделя с него и е затворен във Флорищевия манастир. Оттам избягва в Норвегия, а по-късно в Америка. През 1917 г. Илиодор се връща в Русия и се присъединява към болшевиките. Той публикува в печата един пасквил със заглавие “Светият дявол”, в който обвинява царица Александра и Распутин, че уж поддържали интимни отношения. Флиртът на Илиодор с болшевиките продължава до 1922 г., когато той емигрира обратно в САЩ. Там става баптист и работи като чистач в застрахователна фирма до смъртта си на 71-годишна възраст. Бившият калугер оставя след себе си седем деца.
Петербургският митрополит Питирим, Московският Макарий и редица други йерарси открито сервилничат пред царския любимец Распутин. Мнозина духовници като св. Йоан Кронщадски и еп. Сергий (Страгородски) са излъгани от неговата външна набожност и мистични способности. През 1911 г. Ямбургският епископ Теофан (Быстров), който е духовник на императорското семейство, променя отношението си към Распутин и предупреждава писмено Св. Синод и царицата за възможните последствия от връзките с него. В резултат на това той е изгонен от столицата и изпратен за владика на Астрахан, където едва не умира от малария. Пред извънредната комисия, образувана от Временното правителство, Теофан обяснява падението на Распутин с влиянието на окръжаващото го висше общество. Царският любимец е отхвърлен и от Саратовския епископ Ермоген, който е заклет монархист. През януари 1912 г. той е заточен в Жировицкия манастир (Беларус), а след три години – в Николо-Угрешкия манастир (Московска епархия). През 1917 г. Ермоген е назначен за Тоболски и Сибирски епископ. През юни 1918 г. болшевиките го удавят в р. Тура (обявен е за свещеномъченик през 2000 г.). Тоболският епископ Алексий (Молчанов), който прекратява съдебното следствие срещу хлыста Распутин и уволнява донеслите срещу него свещеници, за благодарност е издигнат на поста екзарх на Грузия (1913 г.). Пръв десният депутат и предприемач Александър Гучков започва да напада Распутин в публичните си речи, което предизвиква неприязънта на царския двор. Един съвременник на тези събития с горчивина отбелязва: „Синодът отлъчи Толстой и не само не отлъчи Распутин, но този човек се намираше някъде около самия център на висшата православна йерархия”. Министърът на земеделието Ал. Кривошеин споделя в пророчески дух: „Ако някой би искал да унищожи в народа всяко уважение към религията, всяка вяра, не би могъл да го стори по-добре… Какво скоро ще остане от църквата? Когато царизмът, надушил опасността, ще поиска да се опре на нея, вместо църква ще се окаже празнота. Наистина, сам започвам понякога да вярвам, че Распутин е антихрист”. Близкият до двора ген. Алексеев сериозно обмисля заговор да отвлече царицата Александра, която е от немски произход, и то този начин да премахне влиянието на Распутин чрез нея върху царя.
Други кръгове решават да действат още по-радикално. През нощта на 16 срещу 17 декември 1916 г. царският фаворит е отровен, застрелян и удавен от група заговорници аристократи, възглавявани от княз Феликс Юсупов. Според британски учени фаталният изстрел е даден от англичанина Осуалд Райнер, който работи под прикритие в Зимния дворец. Великобритания тогава се страхува, че Распутин ще убеди царя да сключи сепаративен договор с Германия, което би било фатално за Антантата. След падането на монархията трупът на Распутин е изваден изпод олтара на църквата „Св. Серафим Саровски” в Царско село и е изгорен в парното на Политехническия институт. Епископ Исидор (Колоколов), който опява убития, е разстрелян от болшевиките във Вятка на 20 септември 1918 г. без съд и причина. Великият княз Дмитрий Павлович, който е един от съзаклятниците, е заточен чак на персийския фронт (1917-1918).
В някои публикации Распутин е причислен към “случайните личности” в историята, което е съвсем погрешно. На архиерейския събор в Москва на 4 октомври 2004 г. митрополит Ювеналий категорично отхвърля някои внушения, че Распутин трябва да бъде канонизиран. Според него той се отличава с “богословско невежество и подкрепа на духовни настроения, присъщи на мистично-харизматичните сектанти". През 1995-1996 г. Распутин е нарисуван без нимб заедно с цар Николай ІІ и Санкт-Петербургския и Ладожки митрополит Питирим (Окнов) в една гробница до лаврата “Св. Александър Невски” в Санкт-Петербург. За канонизацията на Распутин и Грозни днес продължават да лобират съмнителни бизнесмени, чиято цел е очевидно да компрометират църквата и да я противопоставят на държавата. Игумен Дамаскин (Орловски) с право отбелязва, че когато канонизацията преследва нецърковни цели, тя става средство за разрушаване на църквата. В апартамента, обитаван от Распутин, днес се явява неговият призрак и се провеждат спиритически сеанси, като се използва огромния му полов член, запазен в буркан със спирт.
мизерен и долнопробен аспект…, за една част от профила на руската действителност и същност от съответния период!…Тя(тази история), впрочем, е допълнителен мотив човек да се пита защо царят е канонизиран(!?) като светец!
Интересно е, също така, че според информацията от статията, се е подвел и св. Йоан Кронщадски!
Забележително е, че с одемонения човек са се справили изцяло светски лица-аристократи (достойни!??), и то по начин, заобикалящ възможно най-радикално закона!…Интересно…, държавата и църквата негодни ли са били да вземат съответни мерки срещу него!?…
Написал съм цяла История на Руската църква в обем 850 стр., която още не е публикувана. Трябва човек да се запознае с атмосферата на руския Сребърен век с неговата страст към теософията, антропософията и розенкройцерството, за да разбере как постепенно се създават условията за провала на Русия и нейната църква. Самият император кани френски окултисти, за да викат духове. Св. Йоан Кронщадски действително лансира Распутин, но се разочарова от него. Ние живеем с нвярната идея, че светците са безгрешни, но това не е така. Цялата държава и църква треперят пред Распутин. Руският народ и досега се прекланя пред „светите старци“ без сан, които в очите на мнозина стоят над йерархията. Распутин паразитира върху такива представи.
„Самият император кани френски окултисти….“
Защо този император е „произведен “ светец?…Милиони други руснаци са убити от комунистите, много от тях-заедно със семействата им, но не са светци!…Преди година и (прекалено!?) благочестивия Г.Тодоров („Искони“) го „лансира“ като светец на една лекция!?….
Странно общество е руското!…Един (страничен) факт: „Още през 16 век в селата и кварталите на градовете били открити държавни кръчми, на които бил спуснат ПЛАН;при неизпълнение на плана населението, записано към съответната кръчма, ТРЯБВАЛО ДА ВНЕСЕ НЕДОСТИГАЩАТА СУМА в бюджета.Резултатите…..-пиенето е НАЦИОНАЛНО РАЗВЛЕЧЕНИЕ, а средната продължителност на живота на мъжете в Русия е само 57 години.“(от „Наркотиците….“, Караджов)
Книгата кога ще се публикува?