Нова книга за перспективата в православното изкуство



Може да харесате още...

3 Отговори

  1. Поздравления на авторката за труда й. Авторът на статията обаче не е прав, че няма изкуствоведски проучвания върху религиозното изкуство у нас. Наистина през комунизма интереса и акцента попадаше върху праисторията и античността като нехристиянски и този акцент днес продължава да се пропагандира заради властовите позиции на археологията. Но и преди имаше изкуствоведски проучвания, само че не като свещени реликви, а като етап на развитието на националното изкуство и особено изкуството през Възраждането. Тук има много имена, но могат да се отбележат Аксиния Джурова и Атанас Божков. Наистина изследвания на степента на религиозно внушение на изкуството не са направени по християнски в България, но има проучвания за това изкуство като национално достояние. Интересното е , че много от произведенията на българското религиозно изкуство се съхраняват по фондовете на музеи и държавни хранилища, а не се изнасят по храмовете за поклонение от страна на вярващите и БПЦ не прави нищо по въпроса.

  2. Интересното в света на познанието на човека не е свойствата и природата на видимия свят, а на невидимия свят. Видимият свят е лесен за описание, разгадаване и изучаване и това нещо е направено в световен мащаб без българско участие в него с изключение на достиженията на народната ни медицина, която е разработила свойствата на българската природа. Методологията от видим свят да търсиш закони на невидимото обаче не винаги е успешна. Затова българите, като народ с изключителна познавателна опитност в своята автентична история са положили огромни усилия в разгадаването на невидимия свят. Нашата вяра държи сметка за борбата с духовете, има мистични предсказания и специфични религиозни тълкувания, търси прояви на духовност и благодат, които също са от сферата на невидимия свят и които след исторически опитности на знамения и доказателства сме разпознали. По правило с това трябва да се занимава БПЦ, но тя предпочита демонстрацията на материални реликви като по-лесни за изследване.

  3. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Чингиз,

    Пак не си разбрал. Тук става дума, че в България липсват книги по теория на иконографията, а не издания на албуми, написани от марксистки позиции и пълни с грешки.