Сега: Аман от сеири с джамии!
Всяка сутрин ме събуждат камбаните на "Св. Александър Невски". Никак не е християнски, но признавам, че красивият звън не е най-приятният начин да те изкара от съня. В родния ми град навръх Коледа съм се гневила и от това, че силно чувах молитвите от близката джамия, пак в ранни зори. Но тази пародия, която се разиграва в София с главни герои Бойко Борисов, "Атака" и недоволните от шума около "Баня башъ", ме дразни повече от всичко. Откак страната ни положи неистови усилия да покаже на света, че гарантира религиозните права на всички граждани, темата за звука от мегафоните, чрез които се отправя призив за молитва към мюсюлманите, се подхваща периодично. Преди Бойко Борисов София имаше други кметове. Преди "Атака" "животрептящия" проблем се опитваха да поставят и други патриоти.
Борисов обаче от скандал не се бои и лесно попадна в окото на новото торнадо. Писмото му до главния мюфтия с искане да спре звука на високоговорителите на "Баня башъ" всъщност легитимира акцията на "Атака", която върви от доста време. Столичани гледаха на нея с ирония и като допълнителна атракция в центъра на столицата – чува се призивът за молитва и мегафоните на "Атака" отвръщат с националния химн и "Многая лета". Беше шумно, но безобидно. И ако кметът не беше взел присърце "оплакванията" на някои граждани, нямаше да му се налага сега да ги моли да не палят етническа война. Да не говорим, че след разговора с главния мюфтия и опитите за натиск над мюсюлманите ще последват и срещи с посланиците от ислямските държави. Защото и дипломатите се молят там.
Този път правителството не трябва да подминава с гордо мълчание поредната Бойкова офанзива. Защото религиозният мир и толерантност са въпрос на национална сигурност. Не ни отива преди влизането в ЕС отново да ни споменават като страна с нерешен въпрос за религиозните права. Току се позабрави, че полицията прогони противниците на патриарх Максим от храмовете по заповед на тогавашния главен прокурор Никола Филчев, и ето сега нова тема за упражнения по повод намесата на властта в религиозните работи.
А всъщност сериозният проблем не е в звука от призива "Езан" и дали общината е разрешила да се монтират високоговорители на джамията, а в това кой влиза в нея и какво проповядва. И дали то не е по-опасно от едни високоговорители? По този въпрос си струва да се води дискусия!