Православието не е шоу или атракция

По традиция медиите отбелязаха събитието в неговото разнообразие. Онова, което мен лично обаче ме втрещи, беше поредното нетрадиционно шоу-проявление на свещеника от гр. Кърджали – отец Петър Гарена.
Спомням си как в предходните години, нетрадиционният в поведението си о. Петър се появяваше на Богоявление, за да “хвърли” Кръста ту с бронотранспортьор, ту на кон, ту с въже се спускаше от моста и т.н., за да създаде атракция и да привлече общественото внимание в конкуренция с о. Боян Саръев. Тази година той направо ни втрещи, като се появи с линейка на реката (или езерото), за да хвърли отново Кръста във водата. Тежкото му здравословно състояние, три дни след операция, явно не попречи на упорития пастир да пропусне поредната възможност за изява. Смущаващото в случая е не самото хвърляне на Св. Кръст във водата, а поведението на свещеника, който явно е загубил правилен ориентир между възможно и позволено, от гледна точка на вярата и духовността.
На 6 януари тази година о. Петър не само не се вслушал в съветите на лекарите да не напуска болницата, но дори КОЩУНСТВЕНО извършил празнично богослужение дистанционно, по мобилния си телефон. В централната новинарска емисия на Канал 1 в 20 ч. същия ден беше показано как кърджалийският свещеник отслужва “Св. Литургия” по мобилния си телефон, който малък иподякон държеше пред Царските Двери на иконостаса в храма. От само себе си е ясно, че Св. Литургия е било невъзможно да се извърши без физическото присъствие и участие на свещеника, но е ясно, че все пак, о. Петър си е позволил действия, прекрачващи границите на всякакво въображение. Според практиката, както се случа понякога, в манастир или храм без свещеник църковният певец или певци могат да извършат т.нар. Утреня или Вечерня просто като молитвено правило. При което се пропускат всички онези прошения-ектении и молитви, които изрича свещеникът, водещ извършваното богослужение. Обаче дистанционното, задочно, извършване на богослужение в отсъствието на свещеника от храма е просто прецедент, който няма нужда от коментар. В този случай къде отиде молитвата и живата връзка с Бога? Удивителното е и това, че о. Петър е преподавател по пастирско богословие към Богословския факултет към кърджалийския университет. Как той ще обучи на правилен духовен живот и молитвеност бъдещите богослови, и свещенослужители, на които преподава “Пастирско богословие”, когато той самият няма правилен нюх, а явно и познание, за това кое може и кое не може, според здравия разсъдък и църковните канони.
За онези, които по-отблизо познават о. Петър Гарена, такова поведение и отношение на свещеника към Бога не им е непознато, нито озадачаващо, но за онези, които ще го видят за първи път, и то показан по телевизията, считам, че е объркващо спроямо представите им за православието, свещенството и молитвата.
И понеже се отнасям към проблема не като зрител, а като деен участник в живота на Църквата, считам, че висшата духовна власт, особено в Пловдивска епархия, не трябва да остава пасивна към един такъв проблем като феномена “о. Петър”, а със законови средства да стопира всякакви подобни бъдещи изяви и нездраво поведение не само негови, но и на хора като споменатия по-горе свещеник.
С горното изявление искам само да подскажа на онези, които също като мен за пореден път са се възмутили, че напълно основателно и адекватно са реагирали, по отношение на лица и обстоятелства недопустими и ненормални за здравия разсъдък. Стига с това самочиние в Църквата!
Висящ остава въпроса: Може ли свещеник да споделя “братско целувание” с друговерец, както го демонстрира за пореден път о. Петър с кмета на града, както на Възкресение Христово миналата година, така и на Богоявление тази година?
Да е жив и здрав отец Петър Гарена. Дай Боже във всеки град да има такъв духовник! Защо да не води служба от мобилен телефон – няма канон, който да забранява водене на богослужение по този начин! Пък и както в коментара по-горе се казва – това не е литургия (просто журналистите от Канал 1 пък и от всака дурга медия проявяват абсолютна некомпетентност по въпросите на вярата).
Защо свещеник Кирил Тошев не напише статия за митрополит Натанаил, който преди няколко години отказа да хвърли кръста, защото някакви деца не слушали службата му?!
В краткия аналриз на поведението и служението на о.Петър Гарена, не изразявам своето мнение, макар да се подписвам като автор на материала, а мнението и на доста други събратя свещеници, и дори не само от Пловдивска епархия, които също са възмутени не само от случилото се на Богоявление, но и то много други чудати и често противоречащи на православието изяви.
Разбира се всеки има пълното право на свобода в изявите и поведението си. Един православен пастир обаче, е длъжен поне да се съобразява с общовалидните установени норми на поведение и служение посочени в църковните правила и канони, изграждащи облика на православния свещеник и изразяващи правилен и трезв духовен живот.
Всякакъв вид безконтролност и самочиние, противоречащи на обичайното и допустимото, са единствено изблик на неправославна духовност.
Тъй като поредната изява на о.Гарена ни провокира, мен и онези които солидаризирват моето становище, реших да напиша горния коментар. Най-вече, защото като съученик на о.Петър от Соф.Дух.Семинария /в паралелния курс/ и като негов събрат и познат имам поне малко това право. Аз не обсъждам личния му живот. Да съдим кой как живее в личен план, остава преоритет на Божието правосъдие, не нам.
Относно коментара на „Викентий“, че отслужването на богослужение по мобилен телефон не противоречи на църковния канон предполагам ,че е шега. Св.Отци едвали са предполагали съществуването в бъдеще на такава комуникация. Това просто противоречи на православното съзнание.
Отслужването на литургия по мобилен телефон ми звучи подигравателно.
А що се отнася до Пловдивската епархия и нейното ръководство … ами да се избере най накрая пловдивски митрополит. Просто не мога да разбера какво още се чака.
След лична среща между мен и о.Петър гарена от гр.Кържали, ми се изясни едно обстгоятелство, в което аз, пък и зрителите на БНТ бяхме подведени, и което стана повод да напиша горната публикация. Оказа се ,че о.петър от Кържали на празника Богоявление тази година въобще не е служил каквато и да е служба в енорийския си храм дистанционно, от болницата, а само си е позволил да поздрави присъстващите, събра ли се в храма по повод празника, начело с кмета на града, по мобилният си телефон, което журналистите от БНТ изтълкуваха и представиха манипулирано погрешно.
Извинявам се публично на о.Петър и на онези които съм заблудил.