Църква и медии: резолюция
На вниманието на Светия Синод на Българската православна църква,
Директорите и главните редактори на българските медии
В началото на ноември 2004 г. в София се проведе Международна конференция на тема «Сътрудничеството на църквата и медиите», която събра над 100 участника – епископи, свещеници, монаси и миряни от Българската православна църква, представители на църковни и светски печатни и електронни медии, богослови и представители на държавни институции и неправителствени организации от България, САЩ, Русия, Сърбия и Черна гора, Република Македония и Гърция. Организатори бяха Софийската духовна семинария «Св. Иван Рилски» и фондация «Покров Богородичен».
Конференцията се проведе в резултат на осъзната потребност за задълбочаване на връзките на Българската православна църква със средствата за масово осведомяване, за постигане на по-пълно, отговарящо на достойнството на Православната Църква, представяне на църковната проблематика в медиите. На конференцията и на последвалата я кръгла маса бе дадена възможност за пълноценен и конструктивен диалог между представителите на Църквата и медиите, в която бяха очертани желаните насоки за развитие на тези отношения. Участниците взеха решение да бъде изготвена настоящата Резолюция, която да запознае ръководството на Църквата и главните редактори на българските печатни и електронни медии с принципните насоки и предложенията, които според участниците ще допринесат за задълбочаване на диалога на Църквата с медиите.
Принципни насоки
Участниците в конференцията:
· Отчитат огромното влияние на медиите, особено на електронните, върху формирането на младото поколение – върху неговото интелектуално и морално развитие. Търсенето на подходящи форми за взаимодействие между Църквата и медиите би следвало да отчита тази роля на медиите и да се основава върху разбирането за споделената отговорност за духовното и моралното здраве на нацията.
· Виждат две основни групи затруднения в отношенията между Църквата и медиите: 1) недостатъчното и не добре организираното подаване на информация от страна от Църквата към медиите и 2) смисловото изместване на религиозното съдържание от църковната тематика и свеждането му единствено до политически, етно-културни и битови аспекти, наред с непочтително и неграмотно отношение към църковните въпроси
· Споделят разбирането за значението на Църквата като ключов аспект на националната идентичност и за нейната стабилност като елемент на националната сигурност. В отразяването на църковна проблематика е препоръчително медиите да допринасят за утвърждаването на това разбиране.
· Разглеждат темите, свързани с Църквата, като притежаващи своя специфика по отношение на език и атмосфера, съдържание и комуникативност. С оглед на по-качествено и пълно отразяване на тези теми, е необходима целенасочена минимална подготовка от страна на журналистите в области като богословие, канонично право, църковен протокол, история на Църквата и други. Църквата, чрез своите учебни заведения и други институции и структури, би следвало да разработи кратки въведителни обучителни курсове, ориентирани към работещите в медиите.
· Препоръчват на българските медии активно да търсят сътрудничеството и позицията на Църквата по важни въпроси на обществения живот с подчертани нравствени, социални и духовни измерения – въпросите, свързани с положението на онеправдавните групи от населението и социалната справедливост, етичните измерения на мира и войната, принципите на съжителство между етническите и религиозните общности, биоетиката, културната политика, образованието, европейската интеграция и други.
· Виждат в темите, свързани с Църквата и духовността, възможности за пълноценно професионално развитие на журналистите от печатните и електронните медии. В контекста на интеграционните процеси ще нараства нуждата от професионално отразяване на живота и проблемите на религиозните общности в Югоизточна Европа чрез аналитична, разследваща и други видове публицистика.
· Приветстват идеята да се създаде Обществен съвет, който да подпомага диалога Църква – медии.
Предложения
Към Светия Синод на Българската православна църква
· да се създаде отдел за Връзки с обществеността с прес-център към Светия Синод на БПЦ, който да осигурява навременна и адекватна информация за медиите и обществеността;
· да се създаде и поддържа официална Интернет страница на Българската православна църква;
· да се направят необходимите постъпки за създаване на църковни електронни медии;
· да се започне целенасочено сътрудничество с медиите за създаване на специализирани предавания и постоянни рубрики;
· да се организират семинари за журналисти за запознаване с основите на Православната вяра и историята на Църквата.
Към медиите
· В отразяването на църковната проблематика да се отстоява почтително и добросъвестно отношение към Светата Българска Православна Църква;
· Да се положат усилия от страна на журналистите за опознаване същността на Православната вяра и зачитане на нейния специфичен мироглед.