Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Варненска и Великопреславска св. митрополия
Анкета на Духовно-просветния център "Св. арх. Михаил" – Варна относно необходимостта от задължително религиозно образование (м. февруари 2008 г.).
Ваня Тренева (учител по История и цивилизация в СОУ "Алеко Константинов", гр. Варна, р-н Владиславово)
Смятате ли, че отсъствието на религиозното образование като общо-задължителна част от обучението на децата, ще остави празнина в тяхното възпитание?
Аз смятам, че отсъствието на религиозното образование като общо-образователен предмет, наистина ще остави празнина във възпитанието на децата. Това е така, защото в момента учебната програма е толкова натоварена, че трудно се намира възможност за активна възпитателна дейност. По времето на социализма имаше структури – чавдарчета, пионерска организация и те създаваха някаква ценностна система. Сега няма какво да ги замени. Родителите са много заети или изморени. Отчуждението е факт в много семейства. Липсва стойностно общуване между родители и деца. Православието е носител на реални духовни ценности, които е добре децата да познават, а дали ще приемат да станат православни вярващи си остава техен личен избор.
Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Искам моето дете да познава философията на Православието и то добре, защото има твърде много секти. Не всички от тях са отрицателни като явление, но знаем, че има и такива. Отново ще кажа, че смятам ценностната система на Православието за положително явление, която има своето място в живота на децата, защото няма откъде да получат друга такава. Православието учи на добро и морал, които да противопоставим на всичко, с което ни залива телевизията и твърде често в общуването. Религията дава стойност на категориите добро и зло и показва границите между тях и това би трябвало да стои в основите на изграждането на индивида като личност.
Вяра Заркова – пенсиониран преподавател по история
Смятате ли, че отсъствието на религиозното образование като общо-задължителна част от обучението на децата, ще остави празнина в тяхното възпитание?
Аз смятам, че е нужно задължителното обучениe по православно вероучение, защото неговата липса доведе до едно затъмнение във възпитанието. Това насилие, което в момента се шири между децата е и заради това, че не са запознати с християнските ценности и най-вече с Десетте Божии заповеди, които са в основата на вероучението. На децата трябва да се покаже пътя, по който те да станат добри. Те трябва да имат стимул, за да искат да станат добри, но също така и страх, които да ги възпира от лошите постъпки и това трябва да е страхът от Божието наказание. Децата трябва да знаят, че Бог всичко вижда – и добро, и лошо – и да не го забравят.
Говори се много за насилието над деца, но нищо не се казва за насилието на деца над родителите им. А такива случаи има много. Ако тези деца бяха отраснали с християнски ценности и морал, това нямаше да се случи. Затова аз смятам, че не само е нужно, но е задължително да се въведе православно вероучение. Не "Религия", защото е много общо понятие. За мен всички други религии в България са ереси, а ние не сме еретици, Източното Православие е директно продължение на учението на Иисус Христос и Неговите ученици. Запазили сме своята народна идентичност, защото сме се съхранили като източно-православни християни. Толерантност трябва да има дотолкова, че другите религии в техните църкви да си правят тяхно вероучение. Но във всички български училища трябва да влязат знаещи и можещи преподаватели по източно-православно вероучение и предмета да се изучава от детската градина до дванадесети клас.
Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Моят внук вече знае много за Православието, защото съм му разказвала от най-ранната му възраст като приказки за добрите ангели и лошия дявол. След това продължих да го възпитавам с православните християнски ценности. Смятам че, това му помогна да се оформи като едно добре възпитано дете, което ме уважава и слуша. Децата от малки трябва да знаят добре Десетте Божии заповеди, защото те са в основата на християнското възпитание и морал.
Димитър Димитров – пенсиониран архитект (78 год.)
Смятате ли, че отсъствието на религиозното образование като общо-задължителна част от обучението на децата, ще остави празнина в тяхното възпитание?
Смятам, че е най-правилно и демократично да има час по православно вероучение, но той да е свободно-избираем. Аз съм учил вероучение в училище и смятам, че тези часове помагат да се формира един нормален човек – добродетелен, състрадателен и възпитан.
Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Добре е да се знае както историческото развитие на християнството, така и да се изучават християнските притчи, които са много поучителни, особено за най-малките. Мен те ме впечатлиха дълбоко още в най-ранното ми детство и ги помня до днес. За мен бяха прекрасни поучителни приказки, които ми разкриха един нов свят и ми помогнаха да стана по-добър човек.
Катерина Маринова – уличен търговец
Смятате ли, че отсъствието на религиозното образование като общо-задължителна част от обучението на децата, ще остави празнина в тяхното възпитание?
Смятам, че е добре да се въведе задължително обучение по православно вероучение, за да може всяко дете да познава християнските ценности и Библията. Защото в момента светът се оказва доста лошо място. У нас сега ценности и морал няма и е добре да се запълни тази липса, а православното вероучение може да го направи.
Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Първо моето дете трябва да познава Библията. И то да я знае толкова добре, че да не се забърква, в последствие, с разни измислени течения – така наречените секти, в които може да му се случи нещо лошо. Освен това трябва да познава разликите между различните религии – другите християнски: католицизмът, протестантството и т.н. И останалите като мюсюлманство, будизъм и др. Това е нужно повече от общата култура и трябва да присъства в живота на децата и на зрелите хора.
Юри Зарев, младши експерт в Областна служба съвети в земеделието
Смятате ли, че отсъствието на религиозното образование като общо-задължителна част от обучението на децата, ще остави празнина в тяхното възпитание?
За съжаление в нашето съвременно общество се наблюдава девалвация на ценностите. Един народ трябва да има ценностна система. При нас тя липсва. Някои ученици не знаят що е това любов, отъждествяват я понякога със секса. Не знаят що е прошка. И може би приемането на задължително образование по православно вероучение ще има някакъв положителен ефект. Но също много важно е родителите (аз също съм родител) и обществото да дават положителен пример. Ако учим децата само нещо на книга, а няма живия пример или го има, но е в отрицателна насока, то това обучение ще бъде безпредметно. Това е моето лично мнение.
Какво бихте искали да знае вашето дете за Православието?
Добре е да се научат някои неща от историческа гледна точка, защото в момента вървят всякакви филми на тема християнство. Това особено се засилва покрай християнските празници. Но тези филми първо не са български, второ някои от тях имат съмнителен характер. Моите уважения към всички други религии. Желателно е там, където има смесени райони да се изучават и религиите на другите етноси, стига това да не накърнява българщината и единоначалието на Българската Православна Църква.
„В неделя, 2 март, във врачанската катедрала ще бъде ръкоположен за епископ архим. Киприан, научи Двери от митрополит, който ще участва в хиротонията. Той щял да носи титлата Траянополски епископ.“
.
Това ще бъде първият циганин, ръкоположен за епископ на БПЦ. Вярно ли е, че за него щели да създадат отделна циганска епархия?
моля да ме извините за въпроса, но защо този сайт продължава да пуска разни сиви международни новини, а нито думичка по въпроса за това родно безобразие – новите хиротонии? Аз лично преди доста години се бях запознал в Москва с един от тези кандидати – архим. Борис и започвам все повече да се убеждавам, че в нази наша БПЦ нещо тотално не е на ред, щом такива хора продължават да бъдат ръкополагани за епископи, а не низвергнати. Кому са необходими толкова много епископи? Кого и какво ще управляват? Надделяват ли портите адови над родната ни църква?
В Православие България не е публикувана информация за новите хиротонии, защото не разполагаме с такава информация, потвърдена от официален източник. Източници като „една жена каза/ „неназован епископ каза“ гледаме да не използваме за момента:-).
Извинете, но останалите Ви въпроси са адресирани неправилно. А що се отнася до архимандрит Борис, без да го познавам лично, както явно го познавате Вие, обидните коментари по негов адрес, написани анонимно от Вас, са неуместни. Анонимното оплюване на публични личности не е проява на добър тон, не само в сайт като нашия, знаете.
ВСИЧКО !!!
От „А“ до „Я“ !!!
…с една стара смешка, приписвана на шопската мъдрост:
– Вуте, ти на какво искаш да научиш децата си?
– Они и без това много знаят. Я сакам да ги отучим от некои работи.
Аз смятам, че увеличаването на епископите повишава коефициента на полезна работа в Църквата. Засилва надзора, който в нашата Църква се осъществява от епиСКОПИТЕ (всевиждащи) и помага много на Митрополитите в това, че вече делигират отговорности на епископите, а не ощетяват духовното обгрижване, осъществявано от презвитерите, като им възлагат твърде много отговорности, странични за него.
С една дума – с един куршум сто заека.
Истинският въпрос е кому тези неща бъркат в… дванадесетопръстника??:-)
ЦИТАТ:
„Това ще бъде първият циганин, ръкоположен за епископ на БПЦ. Вярно ли е, че за него щели да създадат отделна циганска епархия?“
Питах баба Спаска от Чепеларе и тя каза, отче архимандит, че ще го пратят надзорник (епископ) над Шуменската катедра по сквернословие.
А съпругата ми (Росица Ангелова) се чуди каква е връзката на коментарите ви с горната публикация.
Аз и отговорих, че вашите статии са скучни и безинтересни, затова чакате да се появи нещо като нейните, за да споделяте отдолу гадните си възгледи за епископата и Църквата като цяло, а и за да отклонявате вниманието от актуален текст, чието послание не ви изнася.
… Дължите ми 5 лева за психопортрета.
В началото си помислих, че умишлено не взимате отношение…
Относно анонимността, не сте права, пишещите тук пишат, защото са изпълнили изискванията на регистрацията на този сайт, а тази регистрация не съм си я измислил аз, а ръководството на сайта, нали? Освен това, аз лично съм оставил за предостатъчно информация, включително имената си, нямаше изискване за телефон за връзка и домашен адрес, но ако държите? Така че казаното от мен не е анонимно и си стоя зад думите за архим. Борис. В тази връзка, на мен лично, доста неприятно ми прозвучаха думите на Дон Кихот за циганина и циганската епархия. Защо да няма циганин епископ? И едва ли циганията в БПЦ ще стане по-голяма с ръкоположението на един етнически циганин, напротив събратята му може да се засрамят.
Разбира се, че изказването на Дон Кихот прави много неприятно впечатление. Именно затова то не се нуждае от коментар, според мен. Но няма пречка, който смята за нужно, да го коментира.
Има вариант това да не е злонамерен коментар, а една от своеобразните закачки на отеца. Формално погледнато, в написаното няма някакви обиди. Но внушението, каквото го разбират повечето читатели, е обидно. Ако пък не е това целта на автора, надявам се че ще се коригира.
По отношение на Вашата регистрация – разбира се, че тя е направена по правилата. Но тези правила се отнасят до писане на коментари по съдържанието на текстовете , които коментари не трябва да са обидни, злепоставящи, нецензурни и т.н. В случай че човек реши да коментира не идеи и факти, а определени личности, нещата добиват друго качество. Разгласяването на позорно обстоятелство за другиго е престъпление, когато обстоятелството е лъжливо:-). Правилно е човек да пише подобни твърдения с името си. Така и написаното се приема сериозно, и интересите на засегнатия за защитени.
Произволното дискредитиране на църковници, и въобще на която и да е личност, не е цел на този сайт. А ако не се спазва горното правило, това дискредитиране става много лесно, нали.
Вашето име е написано при регстрацията, но не се вижда от читателите. Написаното за архим. Борис обаче е видимо за всички. Съгласете се, че има някаква несъразмерност.
поздрави
За разлика от Вас аз съм бил енорийски свещеник 4 години в циганска енория. Когато напуснах, за да отида в София, ревяха със сълзи. Не става въпрос за цвят на кожата или националност трета категория, което е расизъм, а за циганията като начин на поведение. Ръкополагането на хора без духовен опит и с доказано несериозно поведение е престъпление, което ще лиши Българската църква от бъдеще.
Когато на Левски му писнало от мръсните номера на неговити сподвижници, написал в едно писмо: “Стига вече таквиз недоразумения, зависти, укори, че е срамота вече и от циганите!” (цит. по: Васил Левски. Народе??? Писма. Личен бележник. По повод 165 години от рождението на Васил Левски. С., Захари Стоянов, 2002, с. 9).
Смятам,че израза “религиозно образование“е много груб,много общ,безструктурен и грозен.Считам,че въвеждането на предмет религия в този момен,по този начин,е като нова кръпка върху стара дреха.Целта на училището е НАУКА И ПРОСВЕТА.Първото в момента не го бива,а второто е сурогат.Замесено е тесто в което е сложена отрова.Материята,която се преподава в различните степени на школата ни,не е съобразена и със степента на зрелост на учениците,която е естественото човешко развитие с годините.Считам,че дълг на Църквата е Просвещението.С него трябва да бъде “пропита“ “науката“.Аз искам добри учебници за нашите училища.Материята е създадена от духа и тя носи неговия отпечатък.Нашата ли Църква не знае това?Какви са тези приказки за светско,конфесионално,неконфесионално образование?Какви са тези елитни и неелитни училища?Какви са тези елитни и неелитни преподаватели?Какви са тези частни уроци?Къде са училищата в малките населени места?Къде са “елитните“учители?Може домовете ни да са малки,но училещето трява да е голямо.И стига с тези статистически-стъкмически данни за демография.Училището трябва да чака децата си.И 10 деца да бъдат да имат школо.Дали ще построя храм Божий,или школо е едно и също.А бутаме децата си в скотобойна.