Катедрата по Теология в Шуменския университет – история и перспективи


От всички дисциплини, изучавани в Шуменския университет, теологията (богословието) има най-стари и най-богати традиции, които датират още от ІХ век. Недалеч от Шумен се намират старобългарските столици Плиска и Преслав, които са основни центрове на славянската православна цивилизация (Slavia Orthodoxa).

При Мадара през ХІV в. е един от най-големите монашески центрове у нас (над 400 скални килии). Шумен се гордее със своя небесен патрон – св. новомъченик Райко, измъчван и убит от турците на 14 май 1802 г. Днес в Шумен има две православни църкви от ХІХ век, а между селата Златар и Ивански, Шуменско, се намира девическият манастир “Св. Петър и Павел”.

Катедрата е основана след настъпването на демократичните промени у нас през 1991 г. и е подкрепена от фактори с различна политическа окраска в и извън Университета поради сложната етническа обстановка в региона и като контрапункт на наличието на ислямска школа в Шумен. Очакваното въвеждане на задължително изучаване на предмет Религия в І-ІV клас на българските основни училища след изборите през 2009 г. изисква да се засили подготовката на квалифицирани теолози.

През 2009 г. катедрата е акредитирана от ВАК с много добра оценка за срок от шест години. Първоначално обслужвана главно от софийски преподаватели, днес тя разполага със стабилни щатни кадри (2 професори, 5 доценти, 2 доктори и 2 главни асистенти). След спечелен конкурс на фондация “Темпълтън” катедрата придоби 5000 $, с част от които е закупена техника (компютър, копирен апарат и принтер). Членове на катедрата редактират и публикуват в университетските годишници “Трудове на катедрите по история и богословие” и “Епископ Константинови четения”, както и в много други издания, специализират в чужбина и участват в български и международни научни форуми. Те са основали Център за православна култура и изкуства “Свети Архангел Михаил”, който е част от структурата на Шуменския университет. Всеки, който се интересува, може да се запознае с биографиите и библиографиите на преподавателите и асистентите в катедрата на университетския сайт: http://shu-bg.net/content/structure/fakulties/fhn/teachers.

Студентите по богословие са единствените в Шуменския университет, които имат собствено дружество. Радио Шумен, филиал на Българското национално радио, всяка неделя излъчва православно предаване, подготвено от архим. Павел Стефанов.  

Докато Богословският факултет в София покрива главно Западна България, а този във Велико Търново – Средна България, шуменската катедра приема студенти главно от Североизточна и Югоизточна България, но и от другаде. Обучението се провежда по бакалавърска, магистърска и докторска степен. Върху състоянието на катедрата се отрази много добре въвеждането от 2000/2001 учебна година на задочно обучение, тъй като в І курс бяха приети 19 задочници и 16 редовни студенти. В близко бъдеще се планира да се въведе и дистанционно обучение. Теология в Шумен следват студенти от Русия, Молдавия, Украйна и Румъния, които са етнически българи и се ползват с пълна стипендия. Изготвен е план за построяване на църква в двора на Шуменския университет.

Редица от студентите богослови, завършили в Шумен, се ръкополагат за свещеници или се замонашват, а други стават учители по религия, дейци в сферата на туризма, медиите, администрацията, бизнеса. Eдин от известните политици в България – лидерът на партия „Атака” Волен Сидеров, е редовен студент по теология при нас.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

4 Отговори

  1. terzogr каза:

    „…Волен Сидеров, е редовен студент по теология при нас.“
    Вие вече обяснихте ли му, че циганите и евреите също са създадени по образ и подобие на Бога и ако да, той как го възприе; освен това, как му обяснихте разликата между религията и държавата, т.е. взаимотношенията между тях.

  2. krasi_va4eto каза:

    Да, така е, катедрата по богоссловие в Ш У според мене е на много високо ниво, преподавателите също. Тя ми даде не само знания в областта на богословието, но и знания в живота. Тази година ще отпускат ли бройки за докторанти?

  3. Дон Кихот каза:

    Вие познавате ли Сидеров и говорили ли сте подробно с него? Той не е против малцинствата, а против етническите партии – незаконни от конституционна гледна точка, които са превърнати в гигантски машини за пране на пари и ограбване на последния залък на българския народ.

  4. terzogr каза:

    ние много добре знаем как се размиват нещата в политическото говорене; един бил против едно, той не искал да каже това, което всъщност е казал, нито е имал предвид това в което другите го обвиняват, той всъщност през цялото време е имал нещо друго предвид и всичко, което е казал е за добруването на рода и т.н. и т.н. „не нам“ тия оправдания; има си законен ред, по който и само по него се уреждат тези въпроси, а не на трети март пред турското посолство със скандирания „Турция, извини се!!!!!“. Говорил съм не лично със Сидеров, а с достатъчно негови „бръснати“ последователи, за да направя извод, кое е национално отговорна политика и кое злоупотреба с патриотичното чувство.
    Освен това, на Вас колега, известно ли ви е, че когато Сидеров виеше като пожарна как циганите не си плащат масово тока, в най-богатите софийски квартали, българи не правиха същото не само с тока, но и с парното; така че ние не сме за разглеждането на некоректните граждани от страна на техния етнически произход, нито за исторически привилегии на тази база. Тъй като ние сме призвани да съблюдаваме Божия закон, трябва да можем коректно да определим кое е граждански оправданото поведение в „царството на кесаря“ (парламентарната република) и кое е своеволие водещо до политическа манипулация на масите.