Констатации и предложения от работната среща в Благоевград по проблемите на вероучението
Благоевград 2700, ул. „Ив. Михайлов” №66
Tel.+359/73/885501, Fax: +359/73/88 55 16
E-mail: info@aix.swu.bg
Неврокопска митрополия
До Комисия по вероизповеданията към Народното събрание, Министерство на образованието и науката, Дирекция по вероизповеданията към МС, Светия Синод, Президента на РБългария
- Обществото ни се намира в духовна криза с най-тежки последици върху живота на младите хора: депресия и апатия; понижен интерес към усвояване на знания; незачитане самоценния характер на другия и агресивно поведение към него; необоснован индивидуализъм, егоцентризъм, утилитаризъм и отхвърляне на чуждия авторитет; увеличаване броя на болните от психосоматични и невротични заболявания; повишена употреба на алкохол, тютюневи изделия, психоактивни вещества; постоянно увеличаваща се детска криминална и битова престъпност; обезсмисляне човешкия живот: убийства, самоубийства и др.
- Обучението по Религия в българското училище може да съдейства на обществото и държавата в решаването на тези очевидно неотложни проблеми, тъй като:
– посочва първопричината за престъпността, пътищата за борба с нея и с пороците при младите хора;
– разкрива самоценния характер на човешката личност, неговото назначение и смисъла на живота;
– „другият” е със същата равноценност и самоценност като всеки един от хората, затова отношението ни към него трябва да се изгражда на базата на безкористната и саможертвена любов;
– усвояването на знания е висша ценност – заповед, идваща от самия Бог;
– възпитанието в християнските нравствени ценности е една от най-добрите превенции;
– разкрива универсалността и екзистенциалното значение на Християнската етика и др.
- Сега действащият свободно избираем предмет (СИП) по Религия (християнство и ислям) е трудно работеща форма на обучение в българското училище, защото:
– Организирането на СИП по Религия зависи от много субективни фактори: директор, учител, деца, родители, началник отдели в общините, общински съветници.
– Необходимите финансови средства за обучението по Религия като свободно избираем предмет на са гарантирани от общините.
– Нерегламентиран статут на учителя по Религия.
– Неосъзнаване екзистенциалната необходимост от такъв предмет и др. т.
Обръщаме се към Вас с надеждата да съдействате на българското образование за осъществяването на следното
Предложение:
- Предметът Религия в българското училище да бъде изучаван в часовете за задължителна подготовка с два часа седмичен хорариум.
- Промяната в учебния план да бъде гарантирана чрез промени в Закона за степента на образование и общообразователния минимум.
- Висшите училища в България да организират интегрирани магистърски програми, които да подготвят учители по религия.
- Българската православна църква съобразно своите възможности и съгласно закона да съдейства методически и кадрово за духовното възпитание на нацията, особено чрез просветна работа със семейството.
- Педагози и богослови да извършат национално срезово изследване, което да установи:
– постигнатите резултати от обучението по религия до момента в общообразователното училище и неделните училища към църквите;
– готовността на родителите децата им да изучават религия.
Проф. д.п.н. Йордан Колев