Законът за досиетата – какво следва по-нататък
Законът въвежда две категории от физически лица, подлежащи на проверка – заемащи публични длъжности и извършващи публични дейности. Проверката, изнесла данни за агентурното минало на митрополит Галактион, влиза в първата категория, тъй като беше извършена спрямо народни представители (публична длъжност по чл. 3, ал. 1, т. 2).
В лицата, извършващи публична дейност изрично са посочени ръководителите и членовете на управителните органи на религиозни общности – лица, извършващи публични дейности по смисъла на закона (чл. 3, ал. 2, т. 6). По-нататък в закона е допълнително уточнен кръгът на подлежащите на проверка лица – в чл. 26, ал. 1 се въвежда задължителна проверка на лица, които към деня на влизане в сила на закона извършват такава публична дейност. Това на практика означава, че целият състав на сегашния Свети Синод подлежи на проверка, като за това дори не е необходимо да бъде сезирана комисията – по силата на самия закон тя е длъжна да осъществи тази проверка. Успоредно с това законът предвижда възможност гражданите чрез своите сдружения и организации (включително религиозни такива) да изискват проверки. В този случай обаче е въведено допълнително изискване за писмено съгласие на лицето, подлежащо на проверка.
За епископата на БПЦ се очертават няколко възможности.
Първата и най-вероятната, с оглед на досегашното поведение на Синода – да не предприемат нищо. Това няма да предотврати огласяването на данни за евентуална принадлежност на членове на висшия клир към Държавна сигурност; най-много да го забави известно време – тъй като проверката на състава на Светия Синод е в рамките на задължителния мандат на "комисията по досиетата" и тя е длъжна по закон да я извърши. Комисията започва дейността си с проверка на приоритетните (в смисъл на обществен интерес) лица – заемащите публични длъжности (този приоритет е зададен в преходните и заключителни разпоредби, пар. 6), което подсказва намерението на законодателя Комисията да огласява докладите си по различните категории лица според реда на изброяването им в чл. 3 на закона.
Втората възможност е Светият Синод да сезира комисията с искане за извършване на предварителна проверка на собствените си членове. В този случай всички членове на Синода трябва да подпишат декларация, че са съгласни да бъдат проверени. След като комисията извърши предварителната проверка, е предвидена възможност данните да не бъдат оповестявани публично – ако в тридневен срок от уведомяването на проверяваното лице, то се оттегли от заеманата длъжност (чл. 30, ал. 1, т. 3). Това, според мен, е най-приемливият от морална гледна точка сценарий на поведение на църковното ръководство.
Третата възможност е такава проверка да бъде изискана от сдружения и организации на миряни – например, чрез формиране на инициативен комитет или широка коалиция, в която да се включат православни организации, образователни институции и публични личности с православна принадлежност. При такъв подход отново ще е необходимо писменото съгласие на подлежащите на проверка епископи. При правилно поставяне на исканията и спазването на съответните правила на църковно поведение, една такава инициатива би могла да има и благотворна роля – защото дава най-голяма възможност за включване на Божия народ във вътрешното църковно общуване между клир и миряни, в което – нека не забравяме това – има място не само за обиди и обвинения, а и за разбиране и прошка.